Jong paard, Groene ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nataschax

Jong paard, Groene ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:59

Hoi Bokkers,

Vanaf de geboorte van mijn jonge merrie hebben we haar al. ik heb altijd oudere paarden gehad en mijn zus heeft een Fries en daar kwam een mooi zwart fries x kwpn veulentje uit.
Eerst was ze voor mijn zus maar die heeft een drukke studie en ik heb haar later overgenomen, heel erg blij want ze gaat nu met sprongen voor uit (ze is nu 4 jaar). Zij is verkeerd beleerd en we proberen nu alles weer op de rails te krijgen. ik wordt nu geholpen door de moeder van mijn vriend en daar staat ze nu ook op stalling.
eind deze maand komt ze thuis aangezien die stalling nogal duur word en ze ook gewoon thuis kan staan.

nu is mijn vraag aan jullie of jullie nog tips hebben voor mij wat ik met haar kan doen.
neem ook al les maar dat is maar 1 of 2 x in de week en de rest van de week wil ik haar ook graag rijden. wat kan ik gaan doen zodat ze lekker los blijft en zodat ze zich niet verveeld.

heb wel eens gehoord dat je achtjes en overgangen moet maken want daar leren ze veel van.

& ik heb nog een probleem..
ze heeft altijd moeite gehad om te galopperen, het gaat nu beter maar..
als ze links in galop aanspring, springt ze altijd overkruist aan.. hoe kan ik haar in de goede galop krijgen?

Tips?

Alvast bedankt iedereen!

we doen het nu zo, zo lang mogelijk rijden (hier hou ik haar nog te veel in, mijn fout)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nataschax op 02-04-14 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Jong paard, Groene ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:01

Ik zou samen met je instructrice een goed plan uitstippelen en de vragen aan haar stellen. Zij kent jou en het paard hetbeste.
Verder lekker rustig aan doen, niet teveel aan de teugel willen laten lopen, jonge paarden meoten eerst hun balans vinden en vertrouwd raken met dat iemand op hun rug zit.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 11:02

Joolien schreef:
Ik zou samen met je instructrice een goed plan uitstippelen en de vragen aan haar stellen. Zij kent jou en het paard hetbeste.
Verder lekker rustig aan doen, niet teveel aan de teugel willen laten lopen, jonge paarden meoten eerst hun balans vinden en vertrouwd raken met dat iemand op hun rug zit.

Dankjewel,
ja ze is beleerd dat ze direct in de krul moest, ik rijd nu lessen mee waar ze nu staat en eigenlijk alleen maar met lange teugel en haar neusje zo laag mogelijk zodat ze lekker ontspant.
weet jij toevallig of het helpt haar achterhand te trainen voor de galop?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:05

Ik sluit me aan bij Joolien :j

Over het galloperen: Veel jonge paarden hebben de kracht en de balans (nog) niet om dit juist uit te voeren. Maak het paard in stap en draf sterker, en dan komt de galop over een paar maanden wel.

Vraag aan je instructie ook eens les in longeren, daar kun je je paard enorm mee helpen, zeker als je zelf nog een groene ruiter bent. Zonder de extra balast van de ruiter (zowel in gewicht als in de niet altijd 100% juiste hulpen) kan het paard gemakkelijker bewegen. Vooral jonge paarden zijn erg gebaat bij een goede longeertraining.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 11:06

Angela schreef:
Ik sluit me aan bij Joolien :j

Over het galloperen: Veel jonge paarden hebben de kracht en de balans (nog) niet om dit juist uit te voeren. Maak het paard in stap en draf sterker, en dan komt de galop over een paar maanden wel.

Vraag aan je instructie ook eens les in longeren, daar kun je je paard enorm mee helpen, zeker als je zelf nog een groene ruiter bent. Zonder de extra balast van de ruiter (zowel in gewicht als in de niet altijd 100% juiste hulpen) kan het paard gemakkelijker bewegen. Vooral jonge paarden zijn erg gebaat bij een goede longeertraining.

Dankjewel zal het vanavond direct vragen!

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 11:07

Dankjulliewel ik heb hier nu al heel veel aan :)
veel vragen die ik nog had zijn ook al beantwoord :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:00

Ook gewoon eens een x mee nemen aan de hand langs de weg / op het erf gewoon lekker poetsen,hang eens een zeil op in de bak laat haar lekker dingen ontdekken eerst jij er naast later er op veel plezier ze is nog jong dus nog lekker de tijd gunnen en km maken samen