Verschillende rijstijl eigenaar/bijrijder.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Verschillende rijstijl eigenaar/bijrijder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:29

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje rij ik een leuke merrie bij. De merrie is 18 jaar en bij de eigenaresse geboren, zij heeft haar ook altijd gereden en af en toe wat bijrijders gehad. Zij kent de merrie door en door en hun zijn natuurlijk helemaal op elkaar ingespeeld. Ik heb nu een aantal keren op de merrie gereden en ben tot de conclusie gekomen dat ik en de eigenaresse een heel andere rijstijl hebben. De merrie is natuurlijk de eigenaresse gewend en hierdoor snapt de merrie mij niet altijd. Door de eigenaresse wordt de merrie veel met de binnenteugel gereden, en geeft hier ook op na. Ik rijd met mijn buitenteugel en probeer haar te laten buigen om mijn binnenbeen. Dit snapt zij natuurlijk niet omdat ze dit nooit heeft geleerd en dus wilt de merrie als ik rijd niet nageven. Natuurlijk zou ik op de manier van de eigenaresse kunnen gaan rijden maar wil liever geen verkeerde dingen aanleren, dan kan ik dit op andere paarden weer gaan afleren...

Hoe zouden jullie dit probleem oplossen?

EliseXJoelle

Re: Verschillende rijstijl eigenaar/bijrijder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:31

Les nemen op de manier hoe de eigenaresse ook rijd.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:32

Pfoe heel lastig, ik heb graag dat bijrijders mijn paarden rijden/trainen zoals ik dat doe. Precies zo gaat nooit lukken en vaak is wat frisse input ook wel leuk. Maar het is nooit heel anders.

Bij jou is het geval dat het beide heel verschillend is en ik zou eerder geneigd zijn op jouw manier te rijden. Maar het is en blijft natuurlijk haar paard. Heb je het er met haar al over gehad, dat jouw manier wellicht nog beter zou kunnen werken al zal het omschakelen niet binnen een week klaar zijn.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:33

Ik zou inderdaad lessen nemen. Verkeerd aanleren in vele gevallen ook een kwestie van meningsverschil. Ieder rijstijl heeft zo z'n voor en tegens dus of het echt verkeerd is weet ik niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:35

Ik vind in ieder geval dat je een 18 jarig paard niet moet om gaan scholen. Is verwarrend, geeft mogelijk spierpijn en het resultaat uiteindelijk is verwaarloosbaar want op deze leeftijd moet je toch geen enorme sprong in niveau meer verwachten. Ik zou die frustratie dus sowieso jezelf maar voornamelijk het paard besparen.

Blijft over wat jij wil, kan je ermee leven om dit paard te rijden op de manier van de eigenaresse, of niet?

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:36

ZusJacobs schreef:
Pfoe heel lastig, ik heb graag dat bijrijders mijn paarden rijden/trainen zoals ik dat doe. Precies zo gaat nooit lukken en vaak is wat frisse input ook wel leuk. Maar het is nooit heel anders.

Bij jou is het geval dat het beide heel verschillend is en ik zou eerder geneigd zijn op jouw manier te rijden. Maar het is en blijft natuurlijk haar paard. Heb je het er met haar al over gehad, dat jouw manier wellicht nog beter zou kunnen werken al zal het omschakelen niet binnen een week klaar zijn.

Ik heb het nog niet meer haar erover gehad, dit omdat zij de merrie al vanaf haar geboorte heeft en al 15 jaar rijd op deze manier. Dit doe je denk ik niet zomaar, dit is haar manier van rijden en in haar ogen denk ik ook de beste manier, ik denk niet dat iemand dit na 15 jaar ineens helemaal gaat omgooien.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:38

Zwartje07 schreef:
Ik zou inderdaad lessen nemen. Verkeerd aanleren in vele gevallen ook een kwestie van meningsverschil. Ieder rijstijl heeft zo z'n voor en tegens dus of het echt verkeerd is weet ik niet.

Helemaal ik waar, ik ben zelf ook niet van mening dat haar rijstijl slecht is, de merrie loopt er leuk op. Maar wel helemaal anders waardoor de merrie er bij mij niets van snapt en het neerkomt op rondhobbelen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:54

0000 schreef:
Ik vind in ieder geval dat je een 18 jarig paard niet moet om gaan scholen. Is verwarrend, geeft mogelijk spierpijn en het resultaat uiteindelijk is verwaarloosbaar want op deze leeftijd moet je toch geen enorme sprong in niveau meer verwachten. Ik zou die frustratie dus sowieso jezelf maar voornamelijk het paard besparen.

Blijft over wat jij wil, kan je ermee leven om dit paard te rijden op de manier van de eigenaresse, of niet?

Sorry maar dat is echt onzin! 18 jaar is voor een gezond paard niet oud en echt niet onmogelijk om te scholen. Iets wat het paard kan verbeteren noem ik geen frustratie voor het paard en al helemaal niet voor jezelf. Maar dat zal wel persoonlijk zijn ;)

Als de eigenaresse erin blijft is het aan jou de keuze of je met dit paard wilt werken en of je zo flexibel kunt zijn in je rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:01

Ik zou er niet moeilijk over doen en het gewoon zo laten zoals het gewend is, het is haar paard en haar rijstijl.

Als ze het prima vind zoals het nu is moet je niet door gaan drukken dat jij het anders wilt hebben.

Praat er eens gewoon over met haar.

En als het jou niet bevalt dan zoek je toch een ander paard wat meer aansluit op je rijstijl.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:06

Vind 18 niet zo enorm om om te scholen, heb een 20 jarige opgepakt en we veranderen nog af en toe van trainingsmethode etc. Geen enkel probleem.

Ik kan op beide manieren rijden (op de binnenteugel of op de buitenteugel), zelfs met het zelfde paard. Ik zou als ik jou was voor de handigheid de manier van de eigenaresse toepassen op het paard.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:19

Paardrijden is geen exacte wetenschap. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Je zal in de toekomst nog wel veel vaker tegen komen dat paarden het anders hebben geleerd dan jij.

En dat betekend niet dat dit de verkeerde manier is, maar een andere manier.

In dit geval zal jij moeten leren op welke manier je welk resultaat behaald.
Omscholen is niet van toepassing immers ben jij slechts de bijrijder en zal jij je moeten aanpassen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 05:33

Ik vind dat je van het paard niet kunt verwachten dat op het ene moment het antwoord op vraag A A is, en de volgende keer moet het antwoord B zijn. Op 1 hulp moet 1 reactie komen, altijd. Aangezien je niet de eigenaar bent, zou je je dus aan de eigenaar moeten aanpassen, ook al zijn dit verkeerde hulpen.

Mijn eigen bijrijdsters rijden beide ook bij mijn instructrise, en voor mijn paard is het dan ook geen verschil.

Je zou met de eigenaresse kunnen overleggen, wellicht wilt ze liever dat het paard wel op de buitenteugel gereden wordt, maar heeft ze daar zelf de kunde niet voor? Dan zou je het paard kunnen omscholen, maar dan moet de eigenaresse ook haar eigen rijden gaan aanpassen (en dat is meestal niet aannemelijk dat dat gaat gebeuren)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 05:40

Als ik een bijrijder zou hebben die dit eerst op bokt bespreekt en dan met mij dan denk ik dat ze niet zo lang meer op mijn paardje zou rijden!

En zoals eerder gezegd er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 05:44

In een andere topic geef je zelf aan een paard te hebben!
Waarom wil je dan nog een paard van een ander bijrijden en wellicht de rijstijl op "jou" manier aan te passen, terwijl je elders vraagt of je een bijrijder voor 1x per week moet gaan zoeken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 05:45

Er zijn inderdaad meerdere wegen naar Rome, maar er is maar 1 Rome. Op een vraag, moet 1 antwoord komen, maar er zijn wel meerdere vragen mogelijk om bij dat ene antwoord te komen. Je moet dus zorgen dat de hulpen voor het paard anders zijn. Je kunt niet enkel op een binnenteugel (dus zonder been, zit) vragen om na te geven, maar daarop ook willen sturen, en daarop ook willen dat het paard nageeft. Zolang er verschil zit in de ene hulp en de andere, dan kan het best, maar het moet niet zo zijn dat het paard niet meer weet wat het goede antwoord is, omdat de ene een ander antwoord verlangt als het andere. Daarmee doe je het paard tekort en het is niet fair om daar je ogen voor te sluiten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:31

Ik ga hier helemaal mee met wat "zwartje" al schreef.
Jij als bijrijder , hebt zeker niet de taak het paard ineens te gaan omscholen, de ruiter moet zich maar aanpassen aan hoe het paard gereden wordt.
Kan of wil je dat niet, tjaaaa spijtig dan hé, dan zoek je maar een ander bijrijdpaard.
Het zou een heel ander verhaal zijn als het paard bij de eigenaresse ook niet goed zou lopen, in die situatie zou jij eventueel en dan nog in afspraak met de eigenaar, kunnen trachten het paard beter te leren lopen.
Maar hier loopt het paard blijkbaar wel goed, alleen bij jou nu nog niet, dus zoek de fout bij jezelf, want daar zit de fout.

Zwartje07 schreef:

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:41

We kunnen hier trouwens niet over omscholen spreken als alleen de bijrijder een andere methode gaat toepassen. Verder is dit niet de job van de bijrijder wanneer de eigenaar daar niet om gevraagd heeft.
Heb je hierover al eens met de eigenares gepraat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:45

Haar paard, haar manier, jij past je aan......heel simpel toch?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:47

Geen twee paarden zijn hetzelfde of worden op dezelfde manier gereden. Het is aan de ruiter om dat aan te voelen en daar mee om te gaan. Die moet zich flexibel opstellen, niet het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:02

Imo pas je je gewoon aan, aan het paard nu. Daar groei je als ruiter enkel van. Voelen hoe die het wel snapt en je vragen dan gewoon zo ook stellen. Je kan tegen een Chinees wel Nederlands blijven spreken omdat jij Nederlands correct vind, maar daar gaat de communicatie niet beter van lopen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:04

Ik sluit me aan bij de antwoorden dat je je aan moet passen aan je bijrijdpaard. Tenzij de eigenaar je gevraagd heeft het anders te doen. Je kan natuurlijk wel altijd aangeven dat je gewend bent op een andere manier te rijden.

Heeft de eigenaar zelf les? Zo ja, zou ik eens een les proberen bij haar lesgever. Dan kijken of je daar iets mee kan.

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:29

mij lijkt jezelf aanpassen of iets anders zoeken wat beter bij je past ook het beste.
het paard zal in de war raken door verschillende rijstijlen, kijk maar naar manegepaarden.
de keuze is dus aan jou of je zo wilt rijden of niet. Ook kan je hier met de eigenaar even goed
over praten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 06:53

Ik kende een kolonel van de vooroorlogse cavalerie die op 80 jarige leeftijd passage reed op een 20 jarig manegepaard dat niemand nageeflijk kon rijden.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:14

Wat wil je met het paard gaan doen? Alleen dressuur rijden in de bak ? Tot welke niveau wil je het paard rijden ?

Of ga je met het paard een buiten ritje rijden ?

Vraag eens aan de eigenaar hoe die het wilt dat jij het paard rijdt ! En pas je daar op aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:45

Simpelman schreef:
Ik kende een kolonel van de vooroorlogse cavalerie die op 80 jarige leeftijd passage reed op een 20 jarig manegepaard dat niemand nageeflijk kon rijden.

En dat doet er in dit topic toe omdat?..