Wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 23:41

Hallo,

Het paard wat ik rijd is erg schreef.
Nu lees ik op verschillende sites dat wijken goed kan helpen bij het rechtrichten.
Maar ik lees ook dat je pas moet gaan wijken als je paard recht is. (Het paard wijkt nog niet goed).

Aangezien ik vooral buiten rijd zou het handig zijn als ik ook buiten wat meer oefeningen kan doen.

Wat zouden jullie mij aanraden en vooral waarom!

Alvast bedankt,

Groetjes Linda

aeolusnr1

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:51

Ik zou je aanraden , zoek een goede lesgever.
Waarom ? Die ziet wat er gebeurd die ziet wat jij doet en wat jouw paard doet, en het is dan trachten in te spelen op beiden , actie en reactie.
Het is onmogelijk als onervaren ruiter dat zelf te gaan beoordelen, je ziet het niet eens en het aanvoelen is vele malen moeilijker.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 00:04

aeolusnr1 schreef:
Ik zou je aanraden , zoek een goede lesgever.
Waarom ? Die ziet wat er gebeurd die ziet wat jij doet en wat jouw paard doet, en het is dan trachten in te spelen op beiden , actie en reactie.
Het is onmogelijk als onervaren ruiter dat zelf te gaan beoordelen, je ziet het niet eens en het aanvoelen is vele malen moeilijker.

Eens in de zoveel tijd krijg ik les. En onervaren ben ik ook niet.. Kan prima wijken met andere paarden.

Maar dat was mijn vraag niet.. Mijn vraag is of ik wijken kan gebruiken om recht te richten of dat ik pas kan wijken als het paard recht is, aangezien ik hier verschillende meningen over lees.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 03:41

Beide gevallen zijn waar, je kunt het beste wijken met een recht paard, maar de oefening KAN ook helpen om het paard rechter te maken. Als je het echter verkeerd doet, dan wordt het paard er alleen maar nog schever van.

Nu is het ook niet zo dat je enkel door (juist) wijken een krom paard recht kunt rijden, daar komt veel meer bij kijken. Wat je precies moet doen is afhankelijk per paard, en daarbij zal toch een lesgever moeten helpen als je zelf niet de ervaring hebt om paarden die krom zijn rechter te rijden (en die ervaring heb je blijkbaar niet, anders zou deze vraag er niet staan ;) )

Soms kan 1 les (een goede dan he) genoeg zijn om je voor een paar weken huiswerk mee te geven. Zo kom je met eens in de maand al een heel stuk verder, mits je wel echt zelf de kwaliteit hebt om te voelen wat niet goed is, wat beter en wat goed. En dat je ook kunt aanvoelen welk ogenblik je moet belonen, waar je door moet gaan, en waar je moet stoppen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 17:42

Angela schreef:
Beide gevallen zijn waar, je kunt het beste wijken met een recht paard, maar de oefening KAN ook helpen om het paard rechter te maken. Als je het echter verkeerd doet, dan wordt het paard er alleen maar nog schever van.

Nu is het ook niet zo dat je enkel door (juist) wijken een krom paard recht kunt rijden, daar komt veel meer bij kijken. Wat je precies moet doen is afhankelijk per paard, en daarbij zal toch een lesgever moeten helpen als je zelf niet de ervaring hebt om paarden die krom zijn rechter te rijden (en die ervaring heb je blijkbaar niet, anders zou deze vraag er niet staan ;) )

Soms kan 1 les (een goede dan he) genoeg zijn om je voor een paar weken huiswerk mee te geven. Zo kom je met eens in de maand al een heel stuk verder, mits je wel echt zelf de kwaliteit hebt om te voelen wat niet goed is, wat beter en wat goed. En dat je ook kunt aanvoelen welk ogenblik je moet belonen, waar je door moet gaan, en waar je moet stoppen.

Zoals ik al aangaf heb ik af en toe les. Ik ben op dit moment zelf bezig met rechtrichten en het gaat steeds beter. Wijken heb ik hier echter nog niet voor gebruikt omdat het paard sowieso te weinig kracht en balans had. En toen kwam ik op internet tegen dat je dit beter niet kan doen met een schreef paard.

Als wijken hierbij echt wordt aangeraden ga ik hierbij instructie vragen aangezien dit paard niet goed wijkt. Maar als het meer kwaad dan goed kan ga ik verder met mijn huidige schema.
Vandaar mijn vraag..

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:40

ik zou het risico niet nemen aangezien je er zelf over twijfelt. Ik zou gewoon de manier waarop het nu vordert door proberen te zetten op de manier waarop je bezig bent en het niet te complex maken. en als je hiermee gaat beginnen pas aan beginnen bij je instructeur, als die met deze manier instemt.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:55

nienkes96 schreef:
ik zou het risico niet nemen aangezien je er zelf over twijfelt. Ik zou gewoon de manier waarop het nu vordert door proberen te zetten op de manier waarop je bezig bent en het niet te complex maken. en als je hiermee gaat beginnen pas aan beginnen bij je instructeur, als die met deze manier instemt.

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat inderdaad zo door ga en zodra ik weer les krijg eens vragen wat zij vind van het wijken met dit paard en of ik hier zelf mee aan de slag kan gaan of dit alleen onder begeleiding moet doen totdat het wel goed gaat.

Op dit moment moet ik nog te overdreven hulpen geven en loopt hij soms over zijn schouder weg. Maar op het moment van wijken geeft hij wel vaak na, dus daarom twijfel ik er over.

Ik wilde toch weer binnenkort een les nemen, dus ik ga dit meteen even overleggen.