Galop tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nardxash

Galop tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:01

Laatst bijgewerkt door nardxash op 29-03-14 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Galop tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:11

Even de zoekfunctie gebruiken. Zijn al tig vragen over galop.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:12

Zal ik doen

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:21

Ik heb gekeken bij de zoekfunctie maar niks gevonden

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:25

Goed achterover zitten, buitenste been achter de singel, binnenbeen erop. Is je pony gewoon heel voorwaarts?

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:25

Ja en hakken uitdrukken natuurlijk :)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:27

BrittFelice schreef:
Goed achterover zitten, buitenste been achter de singel, binnenbeen erop. Is je pony gewoon heel voorwaarts?

Ja hij is erg voorwaarts zodra hij in galop gaat is hij erg snel. Verder bedankt voor de tips

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:30

nardxash schreef:
BrittFelice schreef:

Ja hij is erg voorwaarts zodra hij in galop gaat is hij erg snel. Verder bedankt voor de tips

Bij mij helpt het om pas te gaan galopperen als ze rustig en ontspannen draaft. Dan schiet ze niet zo weg namelijk. Anders loopt ze enorm onder me vandaan. En als ze een dagje heel druk is galoppeer ik wel eens helemaal niet, omdat ze zichzelf uit enthousiastme helemaal druk gaat zitten maken, en ik er dan niet meer lekker op zit :) succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:32

Zal sowieso al fijner zijn voor je paard als je het zadel eens wat naar achteren legt.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:35

@bizzybijtje daar let ik inderdaad op maar toe lag het zadel te ver naar voren. @brittfelice bij mijn helpt het gedeeltelijk als ik rustig draaf maar dan gaat hij nog hard

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:36

Oké ik zie nu pas de foto's en ik heb niets te doen :) : als je je voet iets minder ver in de beugel doet, kun je je hakken beter uitdrukken. De bal van je voet hoort in de beugel te zitten, niet verder dan dat. Je binnenste voet komt bijna voor de borst van de pony uit, probeer die op de singel te houden. Ook ligt je zadel wat ver naar voren vind ik.

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:37

Maar kan je instructrice je daar niet mee helpen eigenlijk?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:37

BrittFelice schreef:
Oké ik zie nu pas de foto's en ik heb niets te doen :) : als je je voet iets minder ver in de beugel doet, kun je je hakken beter uitdrukken. De bal van je voet hoort in de beugel te zitten, niet verder dan dat. Je binnenste voet komt bijna voor de borst van de pony uit, probeer die op de singel te houden. Ook ligt je zadel wat ver naar voren vind ik.

Zal ik proberen mijn voet voor de singel te houden, ik vond ook dat het zadel te ver naar voren lag

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:38

BrittFelice schreef:
Maar kan je instructrice je daar niet mee helpen eigenlijk?

Zei zegt alleen dat ik mijn galop met de pony meer moet sturen om meer ruimte te maken in de bocht

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:40

Je zadel ligt inderdad te ver naar voren en je zit(zeker op de eerste foto) in een gigantische stoelzit.. Hup die beugels een paar gaten langer, bovenlichaam naar achteren, buitenbeen wat naar achteren en binnenbeen aan de singel(dus niet bij de borst van het paard). Je mag ook je handen wel wat meer dragen en niet vastzetten op de schoft van de pony.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:43

SuperAssie schreef:
Je zadel ligt inderdad te ver naar voren en je zit(zeker op de eerste foto) in een gigantische stoelzit.. Hup die beugels een paar gaten langer, bovenlichaam naar achteren, buitenbeen wat naar achteren en binnenbeen aan de singel(dus niet bij de borst van het paard). Je mag ook je handen wel wat meer dragen en niet vastzetten op de schoft van de pony.

Bedankt voor de tips. Over het zadel heb ik genoeg gehoord ik let daar nu op dus daar hoef ik geen commentaar meer op. Mag ik vragen wat je bedoelt met de handen dragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:46

SuperAssie schreef:

Beugels nóg langer >;) Zou ze eerder korter doen zodat TS er steun bij kan zoeken. Stoelzit is iets wat heel lastig af te leren is en waar ook meer bij komt kijken dan "gewoon even je benen terugleggen". Vaak is het zo dat je dan wat spieren op moet gaan rekken in je bovenbeen en dat voelt dus onnatuurlijk.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:48

Bedankt voor de uitleg bizzybijtje ik zal mijn benen meer naar achteren doen en de beugels korter

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:50

Het lijkt nu alsof je je handen op de schoft van de pony houd, probeer je handen wat meer te dragen, dat wil zeggen meer 'in de lucht'(zoals dit: http://ruitergevoel.files.wordpress.com ... 8/1001.jpg), dus echt van de pony af. Je moet zorgen dat er een lichte knik in je ellebogen is, niet te veel maar ook niet recht zoals je ze nu hebt.

Bizzybijtje: ik zie bij veel ruiters bij mij op stal dat de stoelzit nog erger word naarmate de beugels korter worden aangezien ze dan de benen nog meer af gaan steken naar voren toe. Als ze beugels langer worden moet je meer vanuit je heupen gaan rijden. Ook heeft het met evenwicht te maken. Als de ruiter naar achter hangt(en er is een verschil tussen achterover zitten en als een zoutzak zitten) steken de benen ook makkelijker af. Natuurlijk is het zo dat als je jaren in stoelzit hebt gereden je dan niet meteen een correcte beenhouding hebt, dit heeft tijd nodig maar dit moet zeer zeker te trainen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:50

Daar bereik je nog niks mee. Wat je kunt doen is dagelijks je spieren wat oprekken door je hak tegen je billen aan te trekken en dan je knie naar achter bewegen. Paar keer doen met ieder been, zelfs in het zadel kun je deze oefening nog doen. Een stoelzit is iets waar je niet zomaar vanaf komt, geloof me. Heb het "vroegah" ook gehad.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:52

Bedankt voor de informatie ik wil alleen een vraag aan jullie stellen is het beter als ik langer of ik korter ga zitten met de beugels. Superassie ik ga die tip ook meenemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:53

Maar je hebt toch instructie of niet?? Helpt die niet dan?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:53

Ik zeg ook niet dat je de stoelzit oplost zodra de beugels langer worden, alleen dat het dan wat makkelijker (kan) wordt. Ik heb zelf gelukkig nooit echt last gehad van stoelzit, behalve als ik in een VZH zadel zit, daar kan ik gewoon echt niet meer mee wegrijden..
TS je kunt beide opties(beugels lang en kort) een keer proberen en dan kiezen wat het fijnste zit, misschien ook even met je instructrice overleggen.
De tip van bizzybijtje over het oprekken van je spieren is wel een goed idee, dat kun je sowieso wel doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:55

In een dressuurzadel valt een stoelzit niet op, als je in een VZH-zadel nog in een stoelzit zit heb je in het dressuurzadel waarschijnlijk ook een (lichte) stoelzit. Iig duidt het er op dat je niet helemaal "goed" zit als je ook niet gewoon op VZH-zadels kan rijden.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:56

De tip van bizzybijtje ga ik zowiezo doen. Ook ga ik het overleggen met de instructrice. Echt helpen is het ook niet op zich gaat de galop goed alleen loop ik op de punten in mijn op mee vast