manegepaardengedrag en doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jnax

manegepaardengedrag en doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 17:09

hallo bokkers
1. ik heb een heel lief maar zeer voorwaarts paardje, als ik meerijd in de manege lessen en mijn pony loopt achter een andere en hij gaat afwenden dan gaat mijn pony er gewoon doodleuk achteraan.
nu ben ik dat aan het oefenen en met heel veel moeite luistert hij nu een beetje. maar ik wil hier graag nog meer aan werken maar weet iemand hoe?

2.bij het doorzitten weet ik niet hoe ik in het zadel moet blijven zitten maar ik heb al geprobeerd om
- beugels uit te doen
- te ontspannen
- pony langzamer te laten draven
- naar achteren te gaan zitten
maar niks helpt weet iemand hoe ik wel goed in het zadel kan blijven zitten?
mijn pony heeft wel een lage rug dit komt omdat hij waarschijnlijk te vroeg is beleerd

alvast dankjewel ! XX

Anoniem

Re: manegepaardengedrag en doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:12

Op manegepaarden kun je meestal niet zo fijn doorzitten omdat ze 9 van de 10 keer echt loeivast zitten in de rug. Daardoor laten ze niet los en veert de rug dus niet mee, waardoor je min of meer op een plank zit :+ Maar je krijgt toch les, dan kun je dit allemaal vragen toch? :)

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 17:13

Bizzybijtje schreef:
Op manegepaarden kun je meestal niet zo fijn doorzitten omdat ze 9 van de 10 keer echt loeivast zitten in de rug. Daardoor laten ze niet los en veert de rug dus niet mee, waardoor je min of meer op een plank zit :+ Maar je krijgt toch les, dan kun je dit allemaal vragen toch? :)

dit paard is geen manege paard mijn lesgever zegt alleen blijf oefenen.. :(

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:16

Andere les gever zoeken? is het je eigen paard? verzorg pony?
Aan blijven oefenen heb je niets dat is dus geld uit geven voor jan met de korte achternaam
Je betaalt ervoor en zij hoort jou te helpen

Verder ga ik mee met bovenstaande post

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:18

O wow hoe kom ik daarbij :') Maar goed, geeft je pony uberhaupt wel na? Want als ze dat niet doen zit het sowieso voor geen meter... Zelfs Anky kan dan niet blijven zitten bij wijze van ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:22

Denk omdat er staat dat ze mee rijd in de manege lessen ;)
Maar normaal gezien betaal je dan iets van 10/15 euro denk ik? dan kun je beter voor 20/30 euro in keer in de 2 weken bij een goede instructeur lessen
Ik wil niemand afkraken maar tegen je klanten zeggen blijven oefenen heeft de klant wat weinig aan, niets eigenlijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:23

En omdat het in de titel staat zie ik net weer. Er zijn helaas maar weinig goede instructeurs op maneges omdat de meesten toch wel overgaan op de automatische piloot... "Hakken uitdrukken...stilzitten....handen laag......meer naar voren...."

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:27

jnax schreef:
Bizzybijtje schreef:

Zoek dan een ander.... dit is echt geen manier van lesgeven. Je hebt duidelijke aanwijzingen nodig om te zorgen dat je zelf kunt gaan sturen, en alleen zeggen "oefenen" is niet genoeg, je moet weten wat je precies op welk moment moet doen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:27

En vergeet de standaard figuren niet
Maar dat is eigenlijk toch raar.... je wilt toch de kwaliteit van je lessen hoog houden? zeker als je als eigenaar les geeft wat vaak het geval is?

Maar wat je zegt nieuwere instructeurs die net van ''school'' af komen geven vaak gevarieerder en beter les, terwijl dit eigenlijk gek is op een kantoor baan blijf je toch ook presteren en wil je toch ook kwaliteit afleveren zodat de mensen terug komen.

Ik begrijp vaak ook niet wat prive paarden in een groepsles van de manege doen, een prive les misschien nog wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:28

Tsja... Ik denk dat het voor gemotiveerde instructie ook niet zo leuk is om manegelessen te geven. Ik zou het ook niet volhouden om eerlijk te zijn. Ik vind het al minder leuk om meer dan één persoon tegelijk les te geven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:29

wat betreft je 1e vraag: zelf veel afwenden als je achter een ander zit, sowieso niet achter een ander aanrijden natuurlijk maar gewoon je eigen plek zoeken tenzij het echt even nodig is voor een oefening.
Zorg dat de focus bij jou blijft en vraag je pony iets als je voorganger afwendt, bijvoorbeeld buitenstelling.

Wat betreft je 2e vraag: kijk eens of je zitles kunt krijgen!

In het algemeen: zoek een andere instructeur, hier schiet je waarschijnlijk niet zoveel mee op. Is het niet mogelijk om privé les te nemen aangezien het geen manegepaard is?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:31

Ik rij trouwens zelf wel mee met eigen paard in een "manege"les. maar ja, dat is niet zomaar "een" manege...

Feit blijft wel dat je zonder goede instructie nooit gaat leren paardrijden.

Doorzitten: dat is voor meer gevorderde ruiters. Zorg eerst dat je al lichtrijdend mee kunt komen in de beweging, en je paard kunt sturen en in tempo kunt regelen. Daarna komt dat doorzitten wel :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:51

In duitsland zijn de maneges ook anders
In nedeland zijn niet zo veel maneges waar ik van zeg goh daar wil ik wel in een groeps les rijden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:55

jnax schreef:
Bizzybijtje schreef:

EEEH.... andere lesgeefster zoeken als dit het enige is wat ze zegt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:00

Gentlegiant schreef:
In duitsland zijn de maneges ook anders
In nedeland zijn niet zo veel maneges waar ik van zeg goh daar wil ik wel in een groeps les rijden

Ben er nog geen een tegengekomen helaas.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:47

Bij het eerste probleem: hou de aandacht bij jou. Zelfs als je achter elkaar aan moet rijden kun je steeds bezig blijven, door bv kleine tempowisselingen te vragen (steeds maar een paar pasjes, hoeft allemaal niet extreem en daar hoeven de andere ruiters ook niets van de merken) en door elke hoek van jou te maken.
Als het paard voor je dan af gaat wenden, geef jij been bij. Timing is daarbij belangrijk - je bent makkelijk te laat. Maar zeker als je weet dat je voorganger gaat afwenden kun je het goed voor zijn.

(En soms kan het zelfs al genoeg zijn om iets meer afstand te houden. 1 paard dat ik heb gereden deed het standaard als je dicht op je voorganger rijden. Dan voelde je 'm denken: 'manegepaardmodus, got it! :j ' en dan deed hij z'n hoofd wat naar beneden en ging hij in volg-en-hobbelstand. Dat was dus goed op te vangen met bovenstaande maar net een beetje meer afstand scheelde ook al gigantisch.)

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:31

1. Zelf heb ik dat niet met een eigen paard, maar ik rijd op een manege waar dat met manegepaarden ook makkelijk gebeurt, en wij zijn dan in de les regelmatig bezig met 'loskomen' van het paard voor je. Het belangrijkste is om de aandacht erbij te houden en goed te sturen, dus: Met twee teugels sturen, been erbij, evt. een klein tikje met de zweep om bijv. een andere kant op te gaan. Zorg vooral dat je paard bezig is met jou.

2. Doorzitten moet je inderdaad gewoon blijven oefenen. Toen ík net paardreed, hebben wij doorzitten goed geleerd door een papiertje onder je kont neer te leggen en daarna dat papiertje proberen op het zadel te houden door door te zitten. Probeer vooral ontspannen te zitten. Je moet alleen wel zorgen dat er iemand bij is om het papiertje op te rapen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:52

Hou er rekening mee dat de pony de rest van de week door andere gereden word en dus wel achter mekaar aan sjokt, als je een pony met een goed stuur wil, dus niet het stuur op het hoofd(bit) dat zul je prive les of een verzorg pony moeten gaan zoeken,

Het doorzitten is idd erg lastig op manege paarden , om de simpelen rede dat die dieren nooit oefeningen krijgen om de ruiter te leren dragen en de rug los te laten op de juiste manier, dus doorzitten word een lastige, dat zul je ook in een prive les met een paard moeten leren die jou kan dragen met zijn achterbeen, maar weet niet of jou manege instructrice dat jou kan leren, want daar zit ook vaak het probleem bij maneges het is bezigheids therapie voor de ruiter en het paard telt vaak niet mee

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:59

Midgie, ook manegepaarden kunnen allemaal heel snel begrijpen dat jij degene bent die de richting bepaalt vandaag.

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:56

1. Probeer wat stuur oefeningen te doen, zoals vaak afwenden en veel figuren rijden. Halt houd oefeningen kunnen ook werken :)
Als ie zo hard gaat kan het ook zijn omdat hij/zij uit balans is. Dit moet je gewoon veel oefenen, zodat je paard het steeds beter kan.

2. Probeer het eerst eens als je gewoon het zadel beet houdt. Zonder zadel rijden kan het ook goed oefenen, want dan kan je toch niet doorzitten :P

Ik hoop dat je er iets aan hebt ;)

Ssooffzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:17

2. Als je door zit moet je gelijk ontspannen in je spieren ( dus niet klemmen of zo ) en echt op je kont gaan zitten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 07:47

Shadow0 schreef:
Midgie, ook manegepaarden kunnen allemaal heel snel begrijpen dat jij degene bent die de richting bepaalt vandaag.

Ja maar dat betekent nog niet dat hij je kan laten zitten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:59

Ik heb het niet over zitten gehad, alleen over het achter andere paarden aanlopen :)