Paard (te) vrolijk na bezoekje osteopaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Paard (te) vrolijk na bezoekje osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 08:04

Mijn paard zat erg vast, liep wat scheef en onregelmatig. Wegens hele goede ervaringen met mijn vorige paard heb ik ook voor deze de osteopaat laten komen. Dat is nu twee weken geleden, en sindsdien wordt hij met de dag 'vrolijker'.

- Hij is van de week uit de stal ontsnapt
- Hij was voorheen wat traag qua lopen, op dit moment kan ik hem soms bijna niet houden
- Met rijden bokt hij uit joligheid
- Longeren met bijzet durf ik pas aan na 20 minuten uitrazen, omdat hij uit joligheid door de bak heen hupst als een jong paard die voor het eerst wei ziet :+
- Dressuurmatig loopt hij erg fijn, maar wel enthousiast en erg afgeleid. Hoef maar iets been te geven voor bijv middendraf en dan galoppeert hij al
- Hij hinnikt extreem wel, zelfs galopperend (alleen aan de longe, niet met rijden)

Voorheen liep hij dus redelijk sloom, op dit moment heeft hij wel een prettig basistempo, dus daar hoor je me niet over klagen, mits hij rijbaar blijft.

Hebben jullie ervaring met extreme (positieve) veranderingen na osteopaat?

Gaat dit overenthousiasme ook weer over?

Hij was zo braaf :')

Urielle

Re: Paard (te) vrolijk na bezoekje osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:10

Mijn paard heb ik een aantal jaren geleden laten doen, helaas is er daar iets verkeerd gegaan denk ik, want hij heeft drie maanden lang onregelmatig en scheef gelopen :=

Zelf liep ik de eerste keer na de osteopaat (bekken rechtzetten) ook zo scheef als een krab, de eerste keer chiropractor botste ik overal tegenop en overal spierpijn maar dat was met enkele dagen ook voorbij, daarna was ik veel losser en rechter. (ga momenteel wekelijks naar de chiropractor)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:14

Mijn ruin is ook altijd super happy na osteopaat.
Staat te bokken bij etenstijd, veel heviger onder het rijden.
Maar dat is dan ook in combi met een aantal dagen rust en hij blijft wel handelbaar.

Eventueel ook je voeding en bewegingspatroon nakijken en aanpassen eventueel?

In ieder geval een teken dat je paard voorheen echt veel last gehad heeft.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:17

:j ik!

Ik had eigenlijk niet echt een reden dat de osteopaat erbij moest komen. Maar het leek me goed om haar eens even te laten checken.
Ze draaide goed, ze had alleen een paar spieren vast.
Ik heb speciale olie gekregen (ik weet de naam even niet meer, het is in ieder geval niet in de winkel verkrijgbaar) de osteopaat heeft mij geleerd hoe en waar ik mijn paard zijn lichaam kan losmasseren. Dus heb ik dat maar gedaan. Ik doe het nogsteeds!!
Resultaat: een totaal ander paard!!
Paard is heerlijk los in het lichaam. Loopt beter in de aanleuning en ze is heel goed gehumeurd. Als ik buiten ga rijden dan kan ik maar beter op mijn hoede wezen want een goede sprint met vliegles zit er wel in :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:19

De mijne was ook zo extreem anders. Voor net bezoek was ze lekker te rijden, maar idd wat sloom, beetje vast.
Na de osteo,het enige dat ze deed was lopen, was het niet vooruit dan was het wel opzij of achteruit. En als dat ook niet lukte ging ze maar gaan liggen.
Ze voelde zich overduidelijk beter in haar vel, maar ik had ook het gevoel dat ze wegliep van iets.
Ik red toen met een barefoot london.
Ik heb de specialized saddle ve vriendin er op gelegd,en toen pas liep ze. Nog altijd fris en vrolijk, maar ze liep niet meer weg.
Blijkt dat het paard te breed is voor mij, waardoor ik erg verkeerd zat. Ze heeft zich vastgelopen om dat te gaan compenseren. Nu ze los was kon ze niet compenseren waardoor ze dus maar wegliep.
Ik heb nu een aanpasbaar specialized saddle, zalig :)

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:20

Ja, wel herkenbaar hoor! Hoewel ik mijn merrie voor wat vage dingen liet behandelen en niet echt het idee had dat ze pijn had, sprong ze een week na de behandeling spontaan de bak uit (had haar even los lopen). Sindsdien een stuk beter in d'r vel!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:20

Hoi Mandarijn,

Ja, dit kan gebeuren. Als een paard zo vast zat dat hij niet 'kon' lopen, kan een paard daar heel 'down' van worden. Traag, in zichzelf gekeer, eigenlijk niet zichzelf.
in sommige extreme gevallen kan een paard er erg door veranderen. Eindelijk zit ie beter in zijn vel en kan hij iets met zijn lichaam! daar kan een paard gebruik van maken. Mogelijk moet je paard zelf ook wennen aan zijn nieuwe balans. geef hem daar de tijd voor.
(om dit zeker te weten zou je even je ostheopaat kunnen bellen. mocht zij/hij het bijzonder vinden, kan ze misschien kijken waar het aan ligt).

Wat rijden betreft, misschien kan je samen met je instructeur bekijken hoe dit het beste aan te pakken.
want zoiets hoeft echt niet reden te zijn voor een onhandelbaar paard!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 08:38

Bedankt voor jullie reacties, ik maak me al iets minder zorgen :D

@ Driebergen, onhandelbaar is hij niet gelukkig, maar vooral te enthousiast. Hij blijft wel braaf, alleen fanatiek.

Heb inderdaad de staleigenaar gevraagd of hij wat minder voer mag, want hij kreeg redelijk wat brok om z'n traagheid te compenseren. Hoop dat hij wel weer iets rustiger wordt, want dat gehinnik en gespring is niet heel handig als ik hem bijvoorbeeld aan de longe wil trainen :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:47

Komt het paard wel buiten dan? Misschien gaat hij nu pas normaal gedrag vertonen. ..

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:49

Je kunt misschien ook magnesium bijvoeren, daar krijgen ze meer rust van en ze kunnen de afvalstoffen die vrijkomen door de behandeling in de spieren goed kwijt. Ons werd doorde osteopaat magnesium aangeraden.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:51

mijn jonge merrie was door het ijs gezakt en totaal scheef komen te staan, ze werd gemeen, chagrijnig, ging bijten, gingen meppen.. Halster was bijna niet om te doen en ging stijgeren als ze uit de stal/paddock werd gehaald door iemand die ze niet aardig vond (het is zo en zo wel een pittig typje)

Maar na de eerste behandeling was ze al veeel vrolijker, beet niet meer, schopte niet meer, kwam niet meer omhoog, alleen halster omdoen en aan de oren zitten was een no go.
Na de tweede behandeling was ze weer een vrolijk actief jong dier!!

oren blijven een moeilijk punt, maar het gaat super!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:02

Herken het ook, voor de osteopaat kwam, was mijn paard rustig en kalm.. Zijn vurigheid was weg. De osteopaat is geweest en onder de behandeling zag je hem weer groeien als paard! Zijn rug was een beetje gaan hangen en de schoft stak ongelooflijk uit. Na de behandeling was zijn rug weer 'normaal' en de schoft wat minder geworden. En ik heb mijn vurig en vrolijk paardje terug met zijn ondeugd! De osteopaat komt nu ieder jaar voor hem.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 09:14

Fijn dat jullie het herkennen :D

Ik deed het bij mijn vorige paard inderdaad ook ieder jaar.

Gisteren dacht ik z'n energie mooi te kunnen oplossen door een vriendin met hem te laten springen (vorige eigenaar sprong L met hem, dus ik dacht dat hij dat wel leuk vond). Niet zo'n heel goed idee, na een paar hindernissen (a 30-40 cm :+ ) werd hij zo ruig dat hij in galop telkens aan de kletter ging. Niet uit paniek maar alsof hij een ereronde reed. Altijd gereden door een grote sterke vent, meiske had dus weinig meer te zeggen :\

Wil hem over twee weken mee naar oefendressuur nemen. Maar voordat ik een open weiland op ga eerst maar even ergens anders in de buitenbak oefenen, binnen een stel bakranden ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:09

Heel bekend! Sinds de osteopaat is geweest heb ik een van mijn paarden volledig van de brok af kunnen halen (nu enkel vitamine korrel en onbeperkt hooi). Paard is erg veranderd!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:13

donnar schreef:
Je kunt misschien ook magnesium bijvoeren, daar krijgen ze meer rust van en ze kunnen de afvalstoffen die vrijkomen door de behandeling in de spieren goed kwijt. Ons werd doorde osteopaat magnesium aangeraden.

Werd mij ook aangeraden na de behandeling, dubbele dosis magnesium, lichaam neemt alleen hetgene op wat het nodig heeft dus kan geen kwaad. Die van mij is juist erg relaxed na de behandeling, niet meer schrikkerig en constant wegschieten

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:19

Deze ervaring heb ik ook, hij is 2 dagen geleden door de osteopaat behandeld, en hij is stukken vrolijker. Oortjes lekker naar voren en gekke bokke sprongen, met rijden heb ik het nog niet geprobeerd.. k hoop dat hij me laat zitten haha

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:04

Heel herkenbaar, ik heb een chronisch hoefbevangen shet en hij liep al heel lang niet lekker.
Na uitsluiting dat hij last zou hebben van zijn voeten, heb ik ook een osteopaat laten komen.
Meneer van 18 dacht dat ie een veulentje was die voor het eerst weer in het weiland kwam.
Niet meer te houden, ondeugend, vrolijk en ineens rennen voor de sulky!

Ik denk dat hij zich gewoon heel goed voelt, dus maak je geen zorgen :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:57

Of het dier zou gewoon eens laten los moeten. Want daar antwoord ts niet op.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 16:11

Sorry Gypsy, ik zag je reactie even over het hoofd.

Hij staat overdag buiten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:58

O sorry mijn excuses! Vaak als er niet wordt geantwoord op de vraag of het dier buiten komt, kun je het antwoord wel raden. Dan is het dier echt extreem fris zeg!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:09

Gypsy schreef:
O sorry mijn excuses! Vaak als er niet wordt geantwoord op de vraag of het dier buiten komt, kun je het antwoord wel raden. Dan is het dier echt extreem fris zeg!

Je bokt te veel dat je dit weet haha :D

TS, je hoort het wel vaker inderdaad. Het extreme zal vast wel minder worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:05

K'weet 't. Schuldig! :+

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 23:57

;) Geeft niet, ben het met je eens.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:25

Ik herken het ook........

Heb er nooit in gelooft!
Altijd had ik het idee van ja hoor even overal met je hand aan zitten beetje duwen en doen en mijn paard is weer los..... geld klopperij......
Maar ja toen stond mijn paard haar bekken scheef, en kon ze onmogelijk nog de rechter galop doen en was extreem stug op mijn rechter teugel........
En werd ik door de dierenarts door gestuurd naar manueel therapeute met hamer.....
Dat vond ik niet zo een prettig idee dus toch besloten een osteopaat te laten komen. Na de behandeling een weekje vrij, en daarna rustig opbouwen.........

NOU ECHT!!!! totaal ander paard he heerlijk los op rechts, rechtergalop ging of we nooit anders hadden gedaan, super soepel..... en gewoon veel vrolijker

Nu een kleine 4 maanden later was mijn merrie compleet uit haar dak gegaan (omdat haar paddock maatje een aantal dagen in de kliniek stond en zij dus alleen achter bleef) sindsdien was ze onregelmatig en weer extreem strak op rechts en ging de rechter galop niet altijd meer goed...... dus heb ik weer de osteopaat laten komen en we staan nu nog in onze rust week...... maar ze loopt alweer zuiver. En ga er vanuit dat dat ze maandag als ik er weer op mag weer helemaal fijn is.

Ik ben dus osteopaat FAN

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 10:43

Gek hè, dat dat kan :D Zo begon het bij mij ook :)

Voorlopig lijkt de grootste drukte verdwenen. Per vandaag gaan ze ook weer de wei in ('s winters staan ze buiten op zand) dus wellicht zal het groene gras hem ook wat energie kosten haha. Van de week was hij met springen door het dolle heen, maar gister met dressuur liep hij als een zonnetje. Durfde alleen nog niet aan te galopperen, dus dat doe ik vanmiddag wel weer even, denk ik :+