Ik lees steeds, wijken kan niet in galop, maar je kan in galop wel zijwaarts gaan toch? Hoe wordt dat dat genoemd? Vraag ik me al een tijdje af haha

Edit: zat een typfout in de titel, zijwaarts is gelop moest zijwaarts in galop zijn
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Yezzi schreef:Wat is precies het verschil tussen appuyeren en wijken in de galop dan?
anneliesdj schreef:Wijken in galop is doorgaans niet echt wenselijk omdat je dan tegen de beweging werkt en het paard over de schouder wegvalt of zelfs overkruist gaat.
Appuyeren in galop is wel gewoon een oefening en wordt ook gevraagd in de hogere dressuur.
Urielle schreef:Yezzi schreef:Wat is precies het verschil tussen appuyeren en wijken in de galop dan?
wijken moet het paard alleen stelling nemen (neusgat en wimpers zien, niet meer) tegen de bewegingsrichting in, het paard blijft vrijwel recht in het lichaam.
Bij het appuyement buig je het paard naar de richting van de beweging, dus stelling en buiging naar de kant waar je naartoe appuyeert.
Ik gebruik het wijken in galop nogal eens op concours om tussen de andere ruiters door te kunnen laveren