Loslaten en buigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje9

Loslaten en buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:07

Hoi allemaal

Ik loop al even tegen een probleem aan met de E pony die ik rij. Ze is namelijk echt vast. Ze buigt niet, stelling gaat niet en ze laat amper los. Het is net een plank soms. Ze is 12 jaar en ik rij haar nu 9 maanden. Ze is heel veelzijdig en het is echt een superleuke merrie. Ze geeft na zonder getrek of hulpteugels. Het rijden gaat heel afwisseld, soms gaat het heel goed en laat ze al veel meer los. Terwijl ik voor mn gevoel dan niet anders rij dan nu. Ik zou haar graag veel leniger willen hebben maar het wil maar niet lukken. Ik probeer veel overgangen, tempowisselen en figuurtjes te rijden maar het helpt echt amper. Ik droom echt van een paard die zo soepel is als een elastiekje haha.
Wie heeft er nog tips voor mij?

CastaMickey

Re: Loslaten en buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:09

Ik volg even, zit met precies hetzelfde puntje. Instructrices zeggen dat het paard vast zit in haar nek. (Kan hier zelf niks aan laten doen, niet mijn eigen paard)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:09

Heb je les? dat is mijn eerste advies
Gelukkig gebruik je geen hulpteugels en ook nooit gaan doen meid

Verder veel slangen voltes rijden en probeer dit met je zit te doen
wat doet ze met longeren?
Past je zadel?
heeft er al eens iemand gekeken naar de rug en verdere lichaam?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:11

Ik had dit kunnen schrijven! Ik volg dus even.
Na een winterstop gaan wij zo weer beginnen met les en ik hoop dat we daar een oplossing vinden ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:15

Oef, zelf heb ik hier geen ervaring mee.
Echter heb ik op stage ooit een pony binnen gehad die perfect met de neus op de borst kon, maar niet 'aan de teugel' lopen met stelling. Pony had toen een blessure/probleem op de nekspieren en borstspieren. Dus moest je geen oplossing vinden, moet je er misschien de dierenarts eens naar laten kijken?

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:15

Inderdaad heel erg veel voltes rijden en nog meer slangenvoltes en bijv. in stap wanneer je een volte 5 meter stapt en ze wilt niet inbuigen kijken of je haar misschien ietsje van achter naar buiten kunt drukken zodat je dan niet aan je teugels zit maar wel wat stelling brengt, als dit niet lukt kun je proberen om je hand wat van de hals af te doen om haar wat stelling te laten aannemen en daarna weer terug doen om weer te ontspannen.

Wat bij mij ook veel heel geholpen is voorwaarts neerwaarts. Lekker even rijden en daarna lekker neerwaarts laten, zowat met haar snoet over de grond en daarna weer rustig oppakken en weer een volte enz. enz. enz.

Misschien heb je er wat aan maar dit is even wat ik kan verzinnen,

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:56

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb les en dan werken we er wel wat aan, maar het wil gewoon nog niet zo. Vind het ook een moeilijk probleem. Ze is kerngezond en het zadel ligt goed, wel heeft ze een wolfstandje die er nog uit moet, maar die zit zo ver nog in het gehemelte dat ze er in principe niet heel veel last van zou moeten hebben. Uiteraard moet hij nog wel verwijderd worden, maar het is mijn pony niet dus daar heb ik niet zo veel over te zeggen. Plus dat dit wolfstandje nog maar sinds kort er zit volgens de tandarts, hij zit ook echt nog ver weg en het probleem met buigen etc is al sinds ik haar rij...

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:58

Longeren doe ik overigens eigenlijk te weinig, soms aan de dubbele longe en dan is het eigenlijk bijna hetzelfde.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:58

Ik zou toch even kijken voor een chiropractor je zegt zelf dat hij erg vast zit
Wat doet je instructeur hier aan? hij geeft jou les en jij betaalt voor goede begeleiding hij zal je toch wel passend ''huiswerk'' kunnen geven om hier aan te werken?
Tenslotte kent hij het paard en het probleem en ik/wij niet en hebben het paard niet zien lopen dus het blijft een beetje gokken

Hoe weet je zeker dat je zadel past? een paard veranderd in zijn spier op bouw en dergelijke daarom is het belangrijk om het ''regelmatig'' te laten checken

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:23

Ik zeg ook lekker veel voltes enzovoort rijden! Zorg wanneer ze (een beetje) inbuigt en jij daar tevreden mee bent dat je je hand ontspant, zodat ze zelf ook voelt dat ze het goed doet. Zelf zou ik gewoon proberen dat ze haar rug en nek durft te ontspannen in jou hand en lekker veel oefenen natuurlijk! Ik hoop dat je met je intsructeur toch en stuk verder kunt komen! :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:44

Mijn eerste advies zou inderdaad een chiropractor zijn, die kan kijken of het dier blokkades heeft waardoor het niet KAN buigen. Verder kun je op de grond oefeningen doen. Ga naast hem staan met je gezicht naar voren en bied hem een stukje wortel aan naast zijn schouder of heup. Hij moet het kunnen pakken zonder zijn benen te verplaatsen. Doe dit links en rechts. Bied ook een snoepje aan van achteren tussen de voorbenen door, zo moet hij zijn hals rond maken. Dit kan helpen om leniger te worden. Later kun je dit ook onder het zadel doen, met snoepje of met lichte druk op het bit.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:47

Ik vraag me af of het paard echt aan de teugel loopt of alleen maar een beetje in de houding of zelfs achter de teugel. Een paard wat echt nageeflijk is buigt ook in wanneer dat gevraagd wordt. Ik denk dat hier best eens een rijkunst groter probleem achter kan zitten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:17

Als je zeker weet dat het paard verder gezond is. En je materiaal op het paard past en goed zit. Dan kan je ook rechtrichten..zo lang ze niet buigt en stelt en zakt kan je ook niet aan de teugel laten komen. Hier is toch echt eerst tempo en gezonde buiging voor nodig;)

Je kan beginnen met tegengestelde stelling vragen. En dat hoeft in het begint maar echt ml te zijn en dat uitbouwen. Wat ik daarmee bedoel is dat je stelling vraagt aan de bakrand kant en stelling is niet meer dan je hand wat naar binnen te stellen aan de buitenkant en je andere hand een beetje aan te leggen en naar voren te doen. Bakrand vangt je paard voor het omvallen:) Zodat ze niet erdoor kunnen vallen. Je vraagt voorzichtig aan met door te spelen met je vingers..en vooral belangrijk in het begin gaat het met millimeters. Als ze ontspant geef je even terug. Dit doe je in alle tempo's en beiden kanten.

Verder kan je rechtrichtoefeningen doen. Dit kan aan de hand dit kan onder het zadel. Je rijdt 2de hoefslag en slingert in een straal van 2 meter over een vooruit bepaalde lijn. Meestal pak je een richtpunt waar je steeds naar terug komt. En bij elke pas laat je hem naar het andere been gaan. En dan niet vallen maar stellen:) Zo slinger je de hele lange zijde steeds 2 kanten op. Zoek op Youtube voor voorbeelden rechtrichten. Zo wordt je paard losser en voorwaartser in zijn/haar lijf;)

Aan de grond kan je eens om laten stappen met de voorhand en dan weer achter hand en dan steeds 2 kanten op. Kan aan longe kan aan de hand. Voorbeelden ook wel te vinden.

Mijne is daar heel erg van aan het opknappen. Is losser/voorwaartser en buigt nu zonder enige druk mooi af. Is nog niet helemaal sterk genoeg in bespiering en kracht. Want vergeet niet dat het heel veel kracht een energie kost. Dus bouw rustig op met dit:) Niet te lang en denk er aan dat ze spierpijn kunnen hebben er van omdat eht moeilijk is voor ze.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:27

Is ze wel eens nagekeken door een fysio oid? Kan me bijna niet voorstellen dat het alleen rijtechnisch is als het paard zo stijf is als jij zegt. Van mijn fysio kreeg ik ook oefeningen mee om mijn paard naar links en naar rechts te laten buigen met de hals vanuit stilstand, zonder dat je er op zit dus. Hier heb je wel een snoepje, worteltje voor nodig. Kan ze dat wel?
Verder helpt het bij mijn pony ook om balkjes/cavaletti te lopen, dat hielp hem ook bij lenig/soepel worden. Misschien is dat nog een aanvulling op de al eerder genoemde tips.

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 08:45

Bedankt voor alle tips, ga ik zeker wat mee doen!
Ik geloofde zelf ook altijd dat een paard pas nageeft als je goede buiging hebt, maar deze doet het echt zelf, doe van voren dan ook zo goed als niks. Ze loopt ook niet te diep oid

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:07

Ik heb hetzelfde met mijn 18 jarige haflinger merrie. Ik heb ontdekt dat een beetje grondwerk begint te werken, want het zit er vooral in dat ze zich niet wil ontspannen. Vorige eigenaar reed altijd met Thiedemann, dus zo heeft ze ook niet echt leren ontspannen. Ze wil inmiddels goed halsstrekken en soms een beetje nageven (zonder Thiedemann uiteraard.):)

Ik zou aanraden een beetje grondwerk te gaan doen om te kijken of dat werkt. Als dat niet werkt weet ik het verder ook niet

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:34

hoe is je zit? zit je wel onafhankelijk? val je misschien naar voren en heeft dit misschien
effect op je paard? heb je wiebelbenen o.i.d.?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:49

Idd gymnastiseren vanaf de grond, in elk geval fijn dat je er geen hulpteugels bij gebruikt want dat maakt de meeste paarden alleen maar erger, neem een instructrice die jou kan helpen gymnastiseren en het kost tijd, maar het is wel het behoud van het paarden lichaam, en een masseur kan ook erg fijn zijn om de spieren eens lekker los te maken , zodat het dier ook kan ontspannen in het werk, want vaak als er wat vast zit, ga jezelf maar eens na, als je pijn hebt zet je vast