Doorrijden van een e-pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannerocky

Doorrijden van een e-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 13:12

Hallo iedereen,

Sommigen van jullie weten misschien dat ik 2 jaar geleden een bont paard heb beleerd, lang verhaal, maar helaas is zij verkocht.

Ik ben nu sinds 2 weken een zwarte pony, ja, haar vader is volledig Fries, maar ze is vanwege haar moeder klein gebleven. Ze is bij ons op stal gefokt en is nu 5 jaar. Ik heb haar niet beleerd, dat heeft iemand anders gedaan. Helaas is ze hierna niet doorgereden en omdat ze de verkoop in gaat hebben we haar weer opgepakt (ze wordt ook voor de kar beleerd, dit doet de eigenaar).

Nu volg ik met haar een les op de dinsdagmiddag, en omdat ze ontzettend voorwaarts is, en ik dus in plaats van voorwaarts rijden (dat had ik verwacht, hebben de meeste jonge paarden), haar in een normaal tempo moet laten lopen, wil ik graag tips. Tips voor oefeningen die ik kan doen. In de les pak ik stukjes galop mee, omdat ik daar begeleiding bij heb. Bij stal in de bak laat ik dat vaak nog even achterwege omdat ze nog heel snel gaat en ik niet teveel dingen tegelijk wil doen.

Dus, mijn vraag is:

Wie heeft er tips voor een basistraining van een jong paard? ZONDER bijzetteugels sporen zwepen o.i.d.?

Alvast bedankt!

Groetjes Sanne!

Hanna98

Re: Doorrijden van een e-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:18

Heel veel (schijn)overgangen en tempo-wisselingen rijden en veel rechte lijnen rijden, kilometers maken voor de spieropbouw. En als het lukt, oefenen om op je zit en/of stem terug te rijden aangezien ze erg voorwaarts is.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:10

Lekker veel draaien, volte's, tempowisselingen, (schijn)overgangen, reactie op been, binnenhoefslag rijden voor het balans etc.
Het draaien is vooral belangrijk, je paard moet de halsspier die korter is (natuurlijke scheefheid) beperken, hier kan je hem goed mee helpen. Voorwaarts neerwaarts en veel kleine en grote volte's/bochten maken!

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:46

Dankjewel! Hier heb ik wat aan.