paard loopt erg scheef (op 3 sporen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jado2000

paard loopt erg scheef (op 3 sporen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 18:47

Hallo!

Ik rijd sinds een tijdje op iemands paardje omdat het baasje minder tijd kreeg voor haar.
Ze is braaf en zadelmak, maar rijtechnisch heeft ze nooit zoveel geleerd. Het was meer van zitten en gaan.
Ik rijd nu zo'n 3 maanden op haar, in het begin liep ze nog veel schever, ik denk zelfs wel op 4 sporen. Ook als ik bijvoorbeeld wilde galoperen buiten ging het enkel keihard, begon ik rechts op het pad, eindigde ik links in de bosjes. Dit is nu sterk verbeterd, ze gaat gewoon recht vooruit. Het tempo blijft wel lastig, maar is al beter te reguleren. Echter blijft nog steeds erg scheef lopen, op 3 sporen! Ze gooit haar kont naar links. Sinds een paar weken les ik ook met haar omdat ik hier meer aandacht aan wil besteden. Ze had echter nog nooit in een bak gereden, dus ook dit kost even tijd om te leren. Stap en draf gaat eigenlijk heel goed, de galop gaat moeizaam. Ze vind het erg moeilijk om bijvoorbeeld 2 rondjes rond te komen zonder uit de galop te vallen. Nu vinden jonge paarden dat wel vaker.. (ze is bijna 7, maar zie haar toch als een jong paard omdat ze weinig geleerd is op dit gebied).
Verder loopt ze makkelijk aan de teugel, netjes op de loodlijn, al vind ze het wel moeilijk als ik vraag om de hals lager en langer in te stellen als oefening. Ze pakt niet vast aan een bepaalde kant, is goed aan het been, schud niet met het hoofd en dergelijke..

Tips??

Heb zelf gedacht om er misschien ook eens een osteopaat of masseur naar te laten kijken..

Tips??

no--a

Re: paard loopt erg scheef (op 3 sporen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:54

Als het paard inderdaad (recent) nauwelijks onder het zadel is geweest, dan zal het zeker te maken hebben met een het uit balans raken onder de ruiter. Gevolg van is dat het paard niet weet wat zij met haar lichaam aan moet, niet snapt hoe ze jou goed kan dragen en daardoor dus de neiging heeft tot versnellen en scheef lopen.
Echter kan het ook een lichamelijk probleem zijn en daarom is het ontzettend belangrijk haar goed na te laten kijken. Ze kan scheef zijn, vast zitten in haar spieren etc. etc.
Verder ook zeker het zadel na laten kijken, ik weet niet wanneer dit voor het laatst is gebeurd?

Snap dat het lastig is omdat dit zo te lezen niet jouw paard is, maar leg het probleem zeker voor aan de eigenaar en lees je vast een beetje in. Ik neem aan dat de eigenaar het beste voor heeft met het paard en dat jullie samen tot een verstandige oplossing kunnen komen:)

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:02

Ik mag en kan in principe alles met het paard. Ik had zelf inderdaad ook al in de planning om het zadel na e laten kijken, het begint nu ook wat scheef te zakken (ook naar links), dit was eerder niet. Ze is hiervoor wel regelmatig bereden, alleen het laatste jaar niet meer zo veel (eens in de week of 2 weken). Ik weet zeker dat er een stuk 'onwennigheid' in zit, maar ik hoor ook graag andere ideeën hierover.
Heb ook geprobeerd hier veel over op te zoeken, omdat ik hier niet zoveel ervaring mee heb, tenminste niet in deze mate. Dat is ook een reden dat ik ben gaan lessen met dit paard. We doen in de lessen veel aan overgangen en figuren om te trainen. Helaas kan ik op het moment niet zoveel lessen als ik zou willen omdat ik fulltime werk en het 's avonds nog te kort donker is (moet een eindje rijden naar de bak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:05

Wat doet ze als je haar echt naar voren laat lopen zonder aan de voorkant te zitten?

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 20:14

Euhm.. Als ik echt vooruit rij, bv naar middendraf. Dan leg ik mn been iets verder naar achter en druk ligt aan. Geef voren natuurlijk wel ruimte. Heb wel gemerkt dat op t moment dat ze echt aanzet ff recht komt maar vrij snel weet haar kont naar links gooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:57

Niet zozeer middendraf maar gewoon voorwaarts actief zonder aan de voorkant te zitten :) Wel contact houden maar niks vragen.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:31

Wanneer is het paard voor het laatst door een osteopaat gecontroleerd?

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 22:46

Tot nu toe nog nooit, ik wilde het heel even aanzien hoe ze het met lessen e.d. oppakt. Verbetert het niet snel wil ik er iemand naar laten kijken gisa. Tot nu toe heeft ze alles wat ik haar vraag heel snel opgepakt en doet ze t ook heel netjes

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:50

Wij hebben jaren geleden een keer een pony gehad die alleen in de bossen rijden kenden in de bak kon die echt helemaal niks maar hij liep al jaren onder het zadel.
maar wat dressuur matig rijden en kilometers maken helpt een hele boel.
en oefeningen doen.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 20:52

Ik had eigenlijk ook verwacht dat t in de bak niks zou worden, maar het valt me echt 100% mee. Met wat oefening komt ze dr wel.. Alleen dan nog recht he haha ;)

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:56

Blijf heel kritisch op je eigen balans. Ruiters gaan snel compenseren als een paard scheef voelt. Vervolgens gaat het paard weer schever lopen om dat op te vangen.
Hoe loopt zij onbelast?
Ga niet de scheve kant meer trainen, maar wel correct. Beide kanten moeten aan bod komen.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:15

Onbelast weet ik eigenlijk niet goed, ik ga er eens op letten! Ik ga zaterdag ook opnieuw een poging doen om met haar te longeren. In het verleden is dit niet erg gelukt. Een vriendin gaat mij helpen, zij heeft meer ervaring hiermee.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:27

Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het antwoord op Joolien haar vraag, jammer dat je daar (nog) niet op gereageerd hebt..

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 01:12

Sorry ik dacht hier op gereageerd had. Ze zet even recht aaan maar gaat daarna weer net zo scheef verder

Jschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:16

Als je rijd vraag dan regel matig contra stellingen Door het hele lichaam dus ook de achter kant weg drukken. Niet teveel aan het hoofd zitten de motor zit achter. Als de achterhand zwak is zoals jij beschrijf kan een paard voor nooit goed lopen.
Maak Veel tempo wisselingen stap draf stap draf draf midden draf dit kort na elkaar Let er dan op dat ze achter aan treed en niet met de voorhand.
Ga eens zigzaggen dus breng haar uit balans maar vang haar daarin goed op. Op die zigzaggen probeer je het lichaam goed te stellen. En eens contra te stellen.
Zo maak je haar lichaam los.

Let er wel op dat het geen rek en trek werk word je moet het met je zit benen en balans doen
Groetjes

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 15:15

Bedankt allemaal voor de reacties. Als ik het een zo een beetje hoor ben ik opzich wel goed bezig, ik heb helaas geen bak in de buurt, maar probeer wel zoveel mogelijk te lessen en buiten ook regelmatig overgangen enzo te rijden. In de buurt hebben we een mooie laan met veel bomen, hier rijd ik vaak voltes, slangevoltes, gebroken lijnen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:17

jado2000 schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties. Als ik het een zo een beetje hoor ben ik opzich wel goed bezig, ik heb helaas geen bak in de buurt, maar probeer wel zoveel mogelijk te lessen en buiten ook regelmatig overgangen enzo te rijden. In de buurt hebben we een mooie laan met veel bomen, hier rijd ik vaak voltes, slangevoltes, gebroken lijnen etc.

En vooral ook veel op de 2e hoefslag rijden, zo moeten ze zelf balans zoeken zonder gebruik te kunnen maken van de bakrand.

maaike_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:20

Ik zal veel balkjes draven en tussen pioenen slalommen ! Hier krijgt het paard een goed evenwicht van en misschien gaat ze dan ook rechter lopen

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 23:22

Rijden op de 2e hoefslag doe ik regelmatig. Het is trouwens nog maar de 3e keer dat ze in een bak heeft gereden ;)
Vandaag ging de les super, duidelijk verbetering met de 1e les. Regelmatig stukken al stukken rechter als eerst. Ook de galop gaat wat lekkerder, kan al paar rondjes zonder er uit te vallen :P (dit is natuurlijk gewoon km maken). Ook deed ze het halsstekken netjes en heb haar ook voor het eerst met haar neusje over de grond zien gaan :D (voorheen zakte ze nooit me haar hoofd, ook niet in de wei of dergelijke)
Als ik uit de galop kwam liep ze wat onregelmatig omdat ze dan best krampachtig liep en vooral nog schever. Linksom is nog steeds wat lastig, maar ze was niet meer onregelmatig en een stuk soepeler als eerst. Ook geprobeerd stukje te wijken, dit is natuurlijk wel lastig, maar de stappen die ze zet zijn netjes, ook de achterhand goed mee.
Ben er alleen nog lang niet, maar er zit gelukkig een stijgende lijn in!

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 22:15

Afspraak gemaakt bij een masseuse, dus ben benieuwd

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 10:26

Nu, bijna een jaar nadat ik begonnen ben, loopt ze echt heel veel rechter,zo niet dan zelfs recht. Erg blij mee, nu verder aan het volgende probleem..