Paard springt om naar verkeerde galop, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Paard springt om naar verkeerde galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 23:39

Hoihoi!
Zo nu en dan geef ik mijn vriendin eens 'les' met haar bijrijdpaard. Gewoon wat tips vanaf de grond, en vertellen wat ze goed of fout doet. Niet veel bijzonders maar het helpt zeker.
Morgen ga ik weer mee en gaan we weer aan de slag. Paard en mijn vriendin zijn in korte tijd bijzonder veel vooruit gegaan!
Er is alleen nog 1 probleem.. Rechtsom galopperen gaat hartstikke goed, maar linksom... Ze pakt nu dus vooral de linker galop mee, en soms gaat het goed, maar vaak springt E óf rechts aan, of ze wisseld steeds van galop. Springt links aan, op het rechte stuk springt ze om naar de rechter galop en vlak voor de hoeken springt ze weer om naar links.
Ik vroeg me af of jullie nog tips hadden om die linker galop te trainen. De laatste keer dat ik mee was heb ik mijn vriendin in de linker galop op de volte om me heen laten galopperen. Dan word omspringen veel lastiger en dit bleek goed te helpen. Langzaam steeds een stukje meer rechtdoor, en als ze weer omsprong toch weer terug naar de volte. Uiteindelijk netjes de bak rond zonder om te springen en toen ook weer terug genomen en beloond.

Maar wat zijn nog meer goede manieren of oefeningen hiervoor. Paard is 5 en ze mag ook nog lekker jong zijn. Ook in het rijden en dingen worden heel rustig aan haar gevraagd. Er hoeft ook nog niet meteen resultaat te zijn, maar alle oefeningetjes helpen natuurlijk! Begrijp me niet verkeerd, paard 'moet' niks, en ze zijn vooral nog met de basis bezig. Het is een heerlijk dier dat zéker leuk kan lopen, maar moet nog veel leren en daar word alle ijs voor genomen.

rusty886

Re: Paard springt om naar verkeerde galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 01:10

volg ook ff om te zien wat er allemaal voorbij komt (heb hetzelfde probleem alleen de mijne zet op de linker hand zich helemaal vast waardoor ik niks meer kan)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 02:21

Er zijn verschillende oorzaken die dat probleem kunnen geven.
Het paard is scheef, balans probleem, snapt niet wat de bedoeling is door de leeftijd.
De ruiter is scheef, zit niet in balans en niet in evenwicht.
Ruiter neemt teveel druk of verkeerde druk op de teugels.
Voltes rijden is een goede oefening dan zal vaak gekozen worden voor gemak, niet door laten galopperen als het niet juist gaat.
Verder zou ik zeggen laat haar goede les nemen.

rusty886 Vastzetten is niet goed en het 1e dat dan bij mij op komt is scheefheid.
Ik zou heel veel losmaak oefeningen doen dan word dat vast wel beter.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 07:31

toen mijn paard 4 was heeft zel linksom dit probleem ook gehad. Proberen om zo stil mogelijk te blijven zitten anders raken ze uit balans.
Nu we de contragalop erbij krijgen komt dit probleem helaas ook weer boven

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:11

Ik denk idd dat het een balans probleem van het paard zelf is. Doordat ze in de hoeken wel in de goede galop galoppeerd heb ik haar gezegd te oefenen op de volte. Omdat ze dan wel in de goede galop zit kan ze die galop trainen. Wat je dan ook ziet is zodra ze de volte groter maakt met wat rechte stukken erin dat het paard in de juiste galop galoppeerd.

Verkeerd is verkeerd, en ook omspringen valt daaronder dus dan word ze terug genomen naar draf om opnieuw aan te springen. Dan word eerst de rust terug opgezocht om vervolgens opnieuw te beginnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:20

LoveUggs schreef:
Verkeerd is verkeerd, en ook omspringen valt daaronder dus dan word ze terug genomen naar draf om opnieuw aan te springen. Dan word eerst de rust terug opgezocht om vervolgens opnieuw te beginnen.

Ik weet dat dit in de dressuur als de juiste oplossing wordt gezien, maar eigenlijk vind ik het vreemd (en ik doe het zelf dus anders).
Je moet het aantrekkelijk maken voor het paard om de juiste keuze te maken. Dus bij omspringen, zet hem op de volte zodat hij eigenlijk niet anders kan dan terug springen. En galoppeer weer rechtuit zodra hij weer goed zit. Zodat hetgeen wat jij wilt, de makkelijkste optie is voor het paard.
Maar wat geef je voor een signaal aan het paard als hij na het omspringen terug "mag" naar draf?

Verder zou ik je vriendin adviseren om een goede instructeur te zoeken, juist bij een jong paard is het belangrijk om niet aan te klooien maar meteen een goede basis te leggen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:39

Dat kunnen we idd ook proberen. :j
Maar wie zegt dat we maar wat aanklooien? Ik weet van veel dingen hoe ze iets moet doen/ oplossen.. Zie veel dingen, en weet gewoon waar ik op moet letten bij haar. Ik help haar echt met een doel en gericht. Dit doen we pas sinds een maandje/ anderhalve maand, en in die tijd zijn ze al onwijs vooruit gegaan. Heb zelf ook ervaring met jonge paarden, rijd zelf een 6 jarige, alleen ben het 'omspring probleem' zelf nog niet tegen gekomen. Vandaar dit topic om te vragen of er nog meer oefeningen voor zijn. :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:43

geef het paard met de binnen teugel de kans om aan te springen. dan voltes rijden voor de goede stelling.
je geeft het aan met de binnen teugel geeft ie reactie? ontspan dan met je binnenteugel en rijd met de buitenteugel de wending in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:44

LoveUggs schreef:
Maar wie zegt dat we maar wat aanklooien? Ik weet van veel dingen hoe ze iets moet doen/ oplossen.. Zie veel dingen, en weet gewoon waar ik op moet letten bij haar. Ik help haar echt met een doel en gericht. Dit doen we pas sinds een maandje/ anderhalve maand, en in die tijd zijn ze al onwijs vooruit gegaan. Heb zelf ook ervaring met jonge paarden, rijd zelf een 6 jarige, alleen ben het 'omspring probleem' zelf nog niet tegen gekomen. Vandaar dit topic om te vragen of er nog meer oefeningen voor zijn. :)

Persoonlijk en dat bedoel ik niet banketstaaf denk ik dat jij nog niet klaar bent om zo'n iemand op te leiden. Dat heb ik al eens eerder gezegd. Maar goed als je het dan toch blijft doen dan kun je het volgende proberen.

Wat je kunt doen is beginnen op de volte en dan rechtuit maar je stelling behouden, en nu aan jou de vraag als leermoment voor jou hoe ze dat het beste zou kunnen doen :)

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:49

nou bij die van mij is een beetje scheef maar ben er nog steeds mee bezig want aan de longe gaat het wel goed alleen onder het zadel niet. verder is hij zo soepel als het maar zijn kan want als hij zich krabt verbaast het me dat hij niet omvalt hahhah alleen kwa stelling als hij links vast zet krijg ik geen stelling meer zou het ook daar aan kunnen liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:53

rusty886 schreef:
nou bij die van mij is een beetje scheef maar ben er nog steeds mee bezig want aan de longe gaat het wel goed alleen onder het zadel niet. verder is hij zo soepel als het maar zijn kan want als hij zich krabt verbaast het me dat hij niet omvalt hahhah alleen kwa stelling als hij links vast zet krijg ik geen stelling meer zou het ook daar aan kunnen liggen?

Als hij het alleen onder het zadel doet, zou het goed kunnen dat jij onbewust vasthoudt?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 13:06

Joolien schreef:
LoveUggs schreef:

Persoonlijk en dat bedoel ik niet banketstaaf denk ik dat jij nog niet klaar bent om zo'n iemand op te leiden. Dat heb ik al eens eerder gezegd. Maar goed als je het dan toch blijft doen dan kun je het volgende proberen.

Wat je kunt doen is beginnen op de volte en dan rechtuit maar je stelling behouden, en nu aan jou de vraag als leermoment voor jou hoe ze dat het beste zou kunnen doen :)

Dat is ook wat we doen. :j ik weet heel goed waarin ik haar wel en niet kan helpen.
Ik heb vandaag foto's gemaakt en wil er best een foto/filmpje van neer zetten, maar ik weet dat je er 'niet naar kijkt' want ze had geen cap op. Is aan haar, daar niet van hoor. :+ eigen verantwoording vind ik dan, maar ze zijn onwijs vooruit gegaan. Jij hebt wel eens eerder een foto gezien van ze dus je zou kunnen vergelijken, maar het laat mij (en mijn vriendin) zien dat ze dankzij simpele lesjes onwijs vooruit zijn gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:11

Ik ben niet zo kritisch betreft een cap hoor dus ik kijk m wel ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 13:14

Oke, nou foto's staan op haar telefoon en die is leeg nu, dus zal vanmiddag/ avond even wat foto'tjes of een filmpje plaatsen. Ze moet ze dan maar eventjes doorsturen haha. (Hou het niet meer bij hoor met die caps, sorry :+) ben benieuwd wat jij er dan van vind want er is echt veel veranderd!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:16

Volgens mij mis ik de belangrijkste info in dit hele verhaal....Springt het paard voor om, achter of beide?? Dat zegt namelijk erg veel over waar het probleem vandaan komt...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 13:21

Vooral voor, of ze springt echt verkeerd aan, of ze springt voor om.. Even uit mijn hoofd hoor.. Heb het filmpje er ook niet bij nu dus kan niet terug kijken want volgens mij is het in het filmpje te zien. Ik heb in elk geval ergens een foto met mij erop, waar ze wel alleen voor omspringt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:23

LoveUggs schreef:
Joolien schreef:

Dat is ook wat we doen. :j ik weet heel goed waarin ik haar wel en niet kan helpen.
Ik heb vandaag foto's gemaakt en wil er best een foto/filmpje van neer zetten, maar ik weet dat je er 'niet naar kijkt' want ze had geen cap op. Is aan haar, daar niet van hoor. :+ eigen verantwoording vind ik dan, maar ze zijn onwijs vooruit gegaan. Jij hebt wel eens eerder een foto gezien van ze dus je zou kunnen vergelijken, maar het laat mij (en mijn vriendin) zien dat ze dankzij simpele lesjes onwijs vooruit zijn gegaan.

Ik ook, maar even terugkomend op mijn eerdere post om het probleem te verhelpen, ik geef aan dat je dan het beste vanuit een volte rechtuit kunt galopperen met stelling, hoe zou ze dat het beste kunnen doen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 13:24

Ze verruimd nu de volte tot ze gewoon rechtuit de bak door galopperen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:29

Ik ben er zelf eigenlijk meer voor om bij zo'n jong dier te voorkomen dat het onzeker wordt. Iedere keer dat het mis gaat (dat het paard omspringt) is een bevestiging van de fout. Omdat hij vervolgens ook nog wordt teruggekomen gaat dit hem op den duur alleen maar onzekerder maken waarschijnlijk. Het is daarom imo heel belangrijk de foutjes tot een minimum te beperken en de goede stukken uit te bouwen. Zet uit je hoofd dat je een hele lange zijde wil galopperen, dat is namelijk in deze situatie totaal niet belangrijk. Ik zou gewoon eens een week of 3 alleen op de grote volte galopperen, kleine stukjes. Galoppeert ie goed aan, half rondje maken, belonen en terugnemen. Vooral niet met overdreven stelling gaan rijden want dan haal je hem alleen maar uit balans. Gaat dat goed, uitbouwen tot je een aantal rondjes kan galopperen en dan kleine stukjes rechtuit mee gaan nemen. Halve grote volte, 3 passen rechtuit (liefst iets schoudervoor houden of wat schuin naar binnen galopperen) en weer een halve grote volte. Je kijkt nu naar het probleem vanuit wat er mis gaat, probeer te werken vanuit wat wel goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:09

LoveUggs schreef:
Ze verruimd nu de volte tot ze gewoon rechtuit de bak door galopperen.

Maar wat zijn de hulpen hier dan bij? Moet het paard dan wat rechter blijven of wil je juist dat ze wat meer stelling krijgt?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 16:36

0000, op de volte galoppeerd ze gewoon goed aan. Dus daar proberen we/ze gewoon op uit te bouwen.

Jolien, ze houd haar in principe op de volte en als dat goed gaat word de volte in principe steeds wat ruimer. Vandaag eerst een paar keer de volte en vervolgens gewoon rechtdoor wat overigens heel goed ging. Dit gaat dus erg goed en op deze manier blijft ze ook in de goede galop, maar als er andere betere manieren zijn, kan ze die ook mee nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:38

LoveUggs schreef:
0000, op de volte galoppeerd ze gewoon goed aan. Dus daar proberen we/ze gewoon op uit te bouwen.

Jolien, ze houd haar in principe op de volte en als dat goed gaat word de volte in principe steeds wat ruimer. Vandaag eerst een paar keer de volte en vervolgens gewoon rechtdoor wat overigens heel goed ging. Dit gaat dus erg goed en op deze manier blijft ze ook in de goede galop, maar als er andere betere manieren zijn, kan ze die ook mee nemen.

Ja dat begrijp ik, maar vraagt ze daarbij stelling, is het paard nageeflijk in de galop? Is de galop gecontroleerd of is het tempo nog te hoog?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 16:42

Nee nog niet nageeflijk en ook nog te ongecontroleerd. Ze is nog niet 'constant nageeflijk'. Maar al een heel stuk rustiger met haar hoofd. Ze drukt nog regelmatig de rug weg, of loopt veel te diep maar zaten ook hele fijne stukjes tussen. Ze zijn erg bezig met tempo controle en dat gaat al redelijk goed alleen in die linker galop nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:44

Ok, dn wordt het meer duidelijk, dan zou ik nog wachten met rechtuit rijden en enkel op de volte galopperen. Werk bijv aan gecontroleerd aanspringen en gecontroleerde overgang terug, als je dat namelijk onder controle krijgt dan gaat de galop zelf vaak ook een stuk beter, maar ik zou dat ook rustig aan doen. Paard geeft aan dat hij het moeilijk vind, maak het dan ook niet te moeilijk, maar zoek manieren om het makkelijk voor hem te maken :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 16:50

Daarom dus idd die volte maar dan moet ze idd meer op die volte blijven. Voorlopig dan. De overgang terug naar draf was wel heel netjes trouwens en daarna was het paard ook heerlijk ontspannen. Ging toen echt mooi de hand opzoeken. Na nog wat overgangen, eens hals laten strekken waar het neusje er mooi uitging en toen is ze lekker uit gaan stappen. Maargoed, dat is lekker off topic. Ik kijk wel of ik een foto van ze in het 'aan de teugel topic' kan zetten vanavond. De gene die dan de cap even een plekje kunnen geven kunnen dan misschien nog wat tips geven.