Meer dúrven rijden, maar alleen mijn handen kunnen dit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Meer dúrven rijden, maar alleen mijn handen kunnen dit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 16:26

Hoi hoi :)

Ik loop weer eens ergens tegenaan in het rijden.. Ik besef steeds meer dat ik altijd passief heb paardgereden: proberen zo subtiel mogelijk te rijden en zo min mogelijk te doen. Maar tegenwoordig rij ik op een ander paard en moet ik flink aan de bak om haar normaal de baan door te krijgen, en is rustig meehobbelen geen optie meer. Ik moet dus continu blijven rijden, het tempo bepalen en niet te bang zijn om eens goed door te komen in mijn hulp. Meer dúrven rijden dus.

Nu is het probleem dat dit 'actief/gedurfd' rijden zich vooral uit in mijn handen. Aan de ene kant prima: ik moet niet bang zijn af en toe een goede ophouding te maken en ook daarin duidelijk door te komen, maar ik merk dat ik mijn zit hierbij vergeet. Daarom vraag ik me af hoe jullie een 'actieve' zit creëren, zodat het rijden niet alleen vanuit mijn handen komt. Hoe komen jullie duidelijk door in jullie zit? Hoe zitten jullie (vreemde vraag misschien, maar dit blijkt voor mij nog niet zo vanzelfsprekend te zijn als ik dacht) en hoe zou je dit kunnen oefenen?

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en kunnen helpen!

Friesfanaat

Re: Meer dúrven rijden, maar alleen mijn handen kunnen dit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:34

Wat bij mij helpt om het rijden actief te doen is sowieso een plan in je hoofd hebben. Bijvoorbeeld bij c rijden en al in je hoofd hebben dat je bij a een keertwending wilt gaan maken, als het goed is weet je hoe dat moet en heb je de tijd om je lichaam en je paard hierop voor te bereiden.

Ik herken je punt wel dat je voornamelijk met je handen gaat werken maar probeer vooral je zit erbij te betrekken en bij wijze van bij elke oefening heel bewust nadenken wat je moet doen en hoe je dat doet na een paar keer geoefend te hebben was ik al veel minder bezig met mijn handen en deed ik veel meer vanuit mn zit, benen aanleggen en begreep mijn paard mij ook steeds beter. Omdat ik in mijn hoofd wist wat ik wilde gaan doen en mij hier op voorbereidde.

Een ophouding kun je ook vanuit je zit doen. Maak jezelf lang en zwaar en wat mij altijd geleerd is om 'problemen' voorwaarts op te lossen, dus niet gaan halthouden en van daaruit werken, nee in de gang waar je het probleem tegenkomt daarin ga je werken en van daaruit bouw je verder.

Hoop dat je hier wat mee kunt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:42

Ik denk dat ik vooral geleerd heb om het ook te combineren en ben ik dat later gaan verfijnen naar kleinere of geen handinwerking. Ik mag van mezelf ook best een keer een stevige ophouding maken, maar erna ook weer hand open en gelijk been eraan om de impuls te herstellen. Ik probeer ook om dingen die ik vroeger veel met de hand oploste op te lossen door meer impuls te nemen. Bijv. een paard wat tegen de hand komt of strakker wordt in de aanleuning zou ik in vroeger tijden met de hand begrensd hebben, tegenwoordig probeer ik eerst wat er gebeurt als ik het achterbeen activeer want 9 op 10 zat daar het probleem. Overgangen probeer ik eerst te maken door diep uit te ademen, waardoor ik ook in mijn zit loslaat en zwaarder word. Dat scheelt ook veel hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:42

Met je handen rijden moet je niet doen. Met je zit moet je met hem meegaan en met je benen moet je juist aandrijven. Als je echt een paard aan het werk wilt zetten moet je dat met je benen doen en je zit. Als je drijft moet je niet met je zit tgen hem in gaan. Dus vooral met je benen rijden :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:45

Speel maar eens met overgangen door tijdens de overgang van stap naar draf in gedachten je navel omhoog te trekken. Eerst in combinatie met been maar naar een paar keer hoef je alleen je navel nog maar omhoog te trekken. Dan hoef je met je handen en je benen niks te doen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:46

Herkenbaar dat je vooral vanuit je handen gaat werken: ik heb hier ook last van. Wat bij mij heeft geholpen is teugels zo min mogelijk pakken en proberen alleen op mijn zit/benen te rijden. Hier moet je echt even doorheen en goed opletten dan kan je het jezelf anders aanleren. Wat mij ook nog steeds helpt is paard regelmatig met bijzet longeren, hij loopt dan in een goede houding zonder dat ik met mijn handen hoef te klooien. Hierdoor wordt hij ook fijner ohz en dat komt mijn houding/zelfvertrouwen weer ten goede :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:13

Wat veel reacties, dankjewel allemaal! Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt. Met jullie tips kan ik zeker wat. Ik zal even op jullie afzonderlijk reageren :)

Friesfanaat, het 'vooruit blijven denken' is een hele goede. Besef nu dat dat zeker met actief rijden te maken heeft, want nog te vaak zit ik erop en vergeet ik te blijven rijden/denken. Dan zie ik pas ter plekke wat er gebeurt en handel ik veel meer als reactie op wat het paard al heeft gedaan. Dus daar ga ik mee aan de slag! Het voorwaarts oplossen vind ik lastiger, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat paardlief vaak de regie overneemt en onder me vandaag loopt. Dan heb ik liever dat hij in een rustig drafje/terug naar stap weer ontspannen is voor ik verder ga. Hoe zou jij het voorwaarts oplossen dan toepassen? Toch in draf blijven, maar tempocontrole en ontspanning weer opzoeken door middel van je lang en zwaar maken, en ophoudingen maken?

Urielle, precies, die verfijning is ook waar ik uiteindelijk naartoe wil. Maar daarvoor moet ik eerst goed doorkomen en ook beter leren voelen wat er precies onder me gebeurt. Vanuit de impuls werken heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord, maar het klinkt begrijpelijk. Maar ik vind het wel lastig om me voor te stellen hoe ik dit zou moeten toepassen op een paard wat redelijk snel zelf het tempo overneemt. Als een paard dan bijvoorbeeld tegen de hand komt en onder je vandaan loopt, zou je dan eerst het tempo terugnemen met een ophouding en je zit, en op het moment dat hij rustig loopt weer het been activeren? Of direct het been activeren? (Als het de laatste optie is, hoe doe je dat dan zonder dat je paard nog harder onder je vandaan loopt?)

HorseLove28, heb je helemaal gelijk in! Maar op dit moment ben ik zelf nog niet zo ver dat ik met mijn zit duidelijk kan doorkomen en duidelijke hulpen kan geven (nooit geleerd en nooit gedaan, vandaar ook dit topic :D). Maar dat is natuurlijk wel waar ik nu naartoe werk, dat ik in ieder geval met een goede combinatie van mijn hand en zit kan rijden. Maar het is een lange weg, haha.

Anne_GTI, die heb ik nog nooit eerder gehoord, maar ik ga hem wel proberen! Maar je navel omhoog trekken, krijg je dan het effect van je bekken kantelen? Of is het meer je buikspieren aanspannen? Ik krijg mijn navel zo vanaf de bureaustoel namelijk met geen mogelijkheid omhoog :P

Amandananana, ik snap wat je bedoelt. Het lastige is alleen dat ik op dit moment nog niet duidelijk genoeg in mijn zit ben om goed door te komen. Dus zonder teugels/met licht teugel gebruik vliegen we echt de bak door, en dan brult mijn instructrice dat ik op 'jouw tempo!' moet rijden. En het is het paard van mijn instructrice, dus dan pak ik al snel de teugels erbij om die controle terug te krijgen. Om die reden is logeren voor mij ook geen optie, maar het paard wordt meerdere dagen per week goed gereden door iemand die wel met haar zit kan rijden. Dus dat geeft denk ik een soortgelijk effect en helpt ook zeker!

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:36

Wat is je zit? Als ik je zo lees wil je wel met je zit gaan rijden maar weet je eigenlijk nog niet wat je zit is. Dan kan ik wel een verhaal gaan houden over je zit moet altijd aangespannen zijn maar daar heb je dan niets aan.

Je zit:
je bovenbenen, je billen, je bekken en stuk van onderste buikspieren.

Als je voorwaarts wil rijden (dus eigenlijk altijd) moet je jezelf daar aanspannen om het paard voorwaarts te laten gaan, anders dan kan je nooit van achteren naar voren rijden.
Dit blijft ook aangespannen. Zorg ervoor dat je jezlelf niet uit het zadel drukt door je billen aan te spannen maar dat je juist dieper in het zadel terecht komt. Je moet je bekken kantelen en dat vasthouden zegmaar, het is lastig uitleggen want het is een gevoel.
Aan de longeerlijn kan je het goed oefenen. gewoon met zadel want daarin moet je het toch kunnen, zonder teugels en beugel, paard wel aan de bijzet alleen de bijzet wel lang, de gene die longeert moet hem daarin gewoon naar het bit toe drijven.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 12:21

Bedankt Misskrisss, je hebt gelijk dat ik nooit heb geleerd wat je zit precies inhoudt. Ik heb wel een aantal maanden met barebackpad gereden, en in die tijd naar maatstaven van mijn instructrice een goede zit ontwikkeld. Dus ik kan het wel als ik er onbewust toe gedwongen wordt (bijvoorbeeld door zonder beugels of zadel te rijden), maar niet bewust. Of klinkt dat heel onlogisch?

Dus als je voorwaarts wilt rijden moet je je bovenbenen, billen, bekken en buikspieren aanspannen? Ik probeer het me voor te stellen, maar ik vind het lastig. Want ik heb geleerd mijn hamstrings (en daarmee billen) aan te spannen als ik langzamer wil rijden. Maar hoe hou je dan 'goede, voorwaartse spanning' op je bovenbenen en billen zonder de hulp 'langzamer tempo' te geven? Of is dit een kwestie van heel goed trainen om specifieke spiergroepen aan te spannen? (Of ga ik nu te veel willen nadenken tijdens het rijden?) Buikspieren aanspannen kan ik me wel goed voorstellen, en ook je bekken kantelen volg ik :) Die pak ik in ieder geval mee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:29

xIrlijn schreef:
Urielle, precies, die verfijning is ook waar ik uiteindelijk naartoe wil. Maar daarvoor moet ik eerst goed doorkomen en ook beter leren voelen wat er precies onder me gebeurt. Vanuit de impuls werken heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord, maar het klinkt begrijpelijk. Maar ik vind het wel lastig om me voor te stellen hoe ik dit zou moeten toepassen op een paard wat redelijk snel zelf het tempo overneemt. Als een paard dan bijvoorbeeld tegen de hand komt en onder je vandaan loopt, zou je dan eerst het tempo terugnemen met een ophouding en je zit, en op het moment dat hij rustig loopt weer het been activeren? Of direct het been activeren? (Als het de laatste optie is, hoe doe je dat dan zonder dat je paard nog harder onder je vandaan loopt?)

Het hangt af van je probleem.
In je bovenstaande voorbeeld is het probleem op te splitsen in twee punten
1. tempocontrole
2. paard komt tegen de hand

Dan werk ik vanuit het Skala: takt en regelmaat gaan voor de aanleuning.

Dus mijn actie zou dan zijn
1) terugnemen in tempo
2) in het lagere tempo het achterbeen weer aanspreken
3) indien nog nodig de aanleuning weer herstellen.

taigaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:33

Wat mij helpt is mijn handen los te zien van me lichaam bij het rijden zodat ze allemaal hun eigen ding kunnen doen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 14:45

Urielle schreef:
xIrlijn schreef:

Het hangt af van je probleem.
In je bovenstaande voorbeeld is het probleem op te splitsen in twee punten
1. tempocontrole
2. paard komt tegen de hand

Dan werk ik vanuit het Skala: takt en regelmaat gaan voor de aanleuning.

Dus mijn actie zou dan zijn
1) terugnemen in tempo
2) in het lagere tempo het achterbeen weer aanspreken
3) indien nog nodig de aanleuning weer herstellen.

Helder zo :) Wij krijgen ook les volgens het Skala dus ik kan me hier goed in vinden. Dan een laatste vraag: het terugnemen doe ik nu dus voornamelijk met mijn handen, en daarnaast door langzamer lichtrijden, wat dieper te zitten door mijn bekken nog meer naar voren te kantelen of eventueel door te gaan doorzitten en mijn hamstrings aan te spannen. Als ik het tempo nog meer op mijn zit terug wil rijden, zijn dit dan in principe de goede handelingen, of zou ik met mijn zit nog meer kunnen doen?

Taigaa, hoe bedoel je dat precies? Hoe zie jij je handen dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:07

Ik werk in stapjes: eerst geef ik een tikje met mijn ruiterspieren en bilspieren en adem ik uit. In principe is het de bedoeling dat ze dus leren daarop al terug te komen.
Na dat tikje sluit ik mijn zit en bovenbenen aan, trek mijn buikspieren aan (die omschrijving die iemand hier plaatste over het optrekken van je navel vind ik een hele mooie, zo voelt het ook echt, die hou ik erin :D ), bij het lichtrijden idd langzamer ritme nemen, het bekken iets gekanteld door het aantrekken van de buikspieren
En komt daar nog geen reactie op (ik reken altijd 3 seconden bij een paard wat enige basisafrichting heeft gehad) dan sluit ik mijn hand erbij en is het erna eventueel ook echt boem-ho.

Zo te lezen komt het ongeveer overeen met jou :j Het gaat ook zo snel allemaal :o
Maar ik zeg niet dat mijn methode heilig is he, het is alleen hoe ik het doe en waar mijn paarden imo goed op reageren.

Ik probeer iig zeker te beperken dat ik gelijk inwerk met de hand zodat het achterbeen niet geblokkeerd wordt en de overgangen mooi vloeiend tot stand komen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 12:16

Super bedankt Urielle! Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden, maar ik ga deze in ieder geval meenemen de eerstvolgende les. Dan merk ik vanzelf of het iets is wat ik kan toepassen :) Je uitleg is in ieder geval hartstikke helder, fijn dat je daarvoor de moeite nam!

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:04

In principe rij je je paard voorwaarts door je zit.
Je rijdt je paard terug (dit doe je ook rijden omdat het paard voorwaarts terug moet komen, zelfs achterwaarts is voorwaarts gereden) door jezelf lang te maken, veel ruiters kruipen juist in elkaar, maar je maakt je benen lang, die strek je uit, je bovenlichaam ook, je sluit je buitenhand, gewoon je hand dichtdoen, niet naar je toe halen! je mag nooit terug werken! en daarop komt je paard terug, Voordat hij terug is, maar je voelt de intentie dan moet je je hand weer min of meer openen (dat is ontspannen) omdat hij anders niet met het achterbeen erbij kan blijven en dan belemmer je hem en krijg je nooit een goede overgang.
Dat zijn de hulpen die paarden gewoon snappen. Die zijn voor hun gemaakt.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:06

daarbij span je inderdaad wel weer een soort van je zit en je onderste buik aan maar dat is een soort gevoel wat je moet ontwikkelen, dat is eigenlijk bijna niet uit te leggen.

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:09

misskrisss schreef:
Wat is je zit? Als ik je zo lees wil je wel met je zit gaan rijden maar weet je eigenlijk nog niet wat je zit is. Dan kan ik wel een verhaal gaan houden over je zit moet altijd aangespannen zijn maar daar heb je dan niets aan.

Je zit:
je bovenbenen, je billen, je bekken en stuk van onderste buikspieren.

Als je voorwaarts wil rijden (dus eigenlijk altijd) moet je jezelf daar aanspannen om het paard voorwaarts te laten gaan, anders dan kan je nooit van achteren naar voren rijden.
Dit blijft ook aangespannen. Zorg ervoor dat je jezlelf niet uit het zadel drukt door je billen aan te spannen maar dat je juist dieper in het zadel terecht komt. Je moet je bekken kantelen en dat vasthouden zegmaar, het is lastig uitleggen want het is een gevoel.
Aan de longeerlijn kan je het goed oefenen. gewoon met zadel want daarin moet je het toch kunnen, zonder teugels en beugel, paard wel aan de bijzet alleen de bijzet wel lang, de gene die longeert moet hem daarin gewoon naar het bit toe drijven.

Ik was eventjes aan het lezen in dit topic aangezien ik het probleem ook herken. Nu moet ik zeggen dat ik dit wel eventjes ga uitproberen! Natuurlijk is het moeilijk om me dit voor te stellen zo achter mijn laptop, maar morgen heb ik les en zal ik eens proberen "voelen" wat je precies bedoelt!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 03:03

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

Tenslotte, het "terugnemen in tempo" doe je door zowel met je handen als met je lichaam ("kruis") minder soepel in de beweging van het paard mee te gaan, je biedt als het ware weerstand in de beweging.