Rechtzitten op dressuurzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AxelleRules

Rechtzitten op dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 13:09

Hallo bokkertjes :D
Ik heb dus eigenlijk een klein probleempje, ik heb echt moeite om recht te zitten op mijn dressuurzadel, ik zit meestal nogal naar voor...
Hebben jullie misschien wat tips hoe ik recht zou kunnen zitten?
Alvast bedankt!

laughterline

Re: Rechtzitten op dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:13

Heb je er op een ander zadel geen last van?
Ik zit standaard iets naar voren omdat mijn schouders naar voren 'hangen'.
Dus als ik aan m'n schouders denk (om die naar achter te doen) ga ik automatisch rechter zitten :j

AxelleRules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 13:17

Wilke93 schreef:
Heb je er op een ander zadel geen last van?
Ik zit standaard iets naar voren omdat mijn schouders naar voren 'hangen'.
Dus als ik aan m'n schouders denk (om die naar achter te doen) ga ik automatisch rechter zitten :j

Op mijn springzadel heb ik hier geen last van (denk ik toch :p )
En bij mij is het ook mijn schouders die naar voren "hangen" ... Zal er ook eens wat meer aan proberen denken :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:57

Mogelijk ligt je zadel niet goed en moet het voor bijgevuld worden.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:13

Ik heb zelf ook dat ik vrij snel naar voren ga zitten. Daarbij had ik een zadel dat inderdaad net niet helemaal horizontaal lag op mijn paard, die liet mij dus nog verder naar voren zakken.
Nu heb ik een zadel met meer opvulling aan de voorkant waardoor het dieptepunt van het zadel anders is. Nu zit ik veel rechter op mijn paard…
Daarnaast inderdaad gewoon echt zelf bewust van worden dat schouder, heup en hiel in 1 rechte lijn naar beneden moeten lopen. Kijk tijdens het rijden naar voren en niet naar beneden… Dan blijf je automatisch al rechter.

Marianne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:52

Ik zou een ander zadel proberen, wellicht dat het daar beter mee gaat.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:25

heel veel mensen hebben dat probleem.

natuurlijk moet het zadel passen, en kan een zitvlak je goed of slecht passen. maar als het het paard past is dat al heel wat. Ik ga er maar even van uit dat dat besproken is.

omdat een dressuurzadel de knieen van de ruiter van voren ondersteunt kunnen de knieen niet naar voren kruipen.

dit betekend dat als je bovenbeenspier te kort/gespannen is (wat bij bijna iedereen zo is) dat je bekken naar voren kantelt en dat je je rug (te) hol zou maken.
als je dan je buikspieren aanspant om te proberen bewegingen van het paard uit te zitten trek je je bovenkant naar voren ipv je kruis eigenlijk aan te spannen.

(het is een ingewikkelder systeem, maar in het kort)

bovenbeen rekken kan veel helpen.

ook wat mij wel geholpen heeft is:
op je zadelkamer gaan zitten, dan je heupen naar achter rollen, als een soort wiel tot je weer in het midden van het zadel zit. (dus domweg heuprotatie)

schouderbladen bij elkaar helpt ook vaak wel een hoop.
veel mensen hebben baat bij blikrichting om hun motoriek te sturen. (niet op je paard kijken)

hoewel in het ideaal de ruiter zich volledig moet kunnen ontspannen in zijn/haar zit, is dat in het begin niet zo vanzelfsprekend. als je veel zit in het dagelijks leven is je grondspierspanning en spierlengtes allemaal niet zo super, en dus is het in het begin heel moeilijk om de gewenste houding zonder spanning te vinden.

als het skelet fout opgestapelt is geeft het een weerstand zelfs zonder spierspanning. (in de heup kun je een starre hoek maken die het zadel in de rug tegehoudt en dus het paard ertoe brangt het zadel te ontwijken ipv over de rug te dragen)

vooral vrouwen hebben dit probleem nog sterker omdat het menselijk skelet tussen mannen en vrouwen het meest verschilt in het bekken (en dientengevolge in de bovenkant van de femur) daardoor is het nog moeilijker voor vrouwen om hun bekkenpositie correct te krijgen dan het voor mannen al is.

wat kan helpen is om op een zadel je voeten allebei achter het zadel op de rug van het paard te leggen (knieeen dus helemaal dubbel) en je knieen zo ver mogelijk naar achter te houden (en symetrisch) en dan je heupen naar achter te rollen (hou desnoods de kamer vast zodat je dat kan voelen/controleren) en dan 2 minuten vasthouden. (om je bovenbeenspieren te rekken)

dat gaat stevig oncomfortabel zijn.... maar als je dan gewoon (weer probeert correct te zitten) je rit begint zul je merken dat het beduidend eenvoudiger is om je houding aan te passen. (vaak is direct je stijgbeugel een gat of twee langer) en je moet het best een tijdje dagelijks volhouden voordat het echt vruchten gaat afwerpen.

ik heb nog een duitsch (30er jaren) dressurboek wat de correcte huding beschrijft als dat je gaat staan voor een tafel, emt een boek dat daar helf op de rand ligt, je schuift dan het boek verder de tafel op met je heupen, terwijl je je shouders samenhoudt... een beetje ziet het uit als een banaan van hoofd tot voet.

belangrijk is dat je je rug niet te hol maakt direct boven de heupen. wat als 'recht' voelt is vaak erg hol in de onderrug....

maar goed, het is nogal giswerk zo uit zo'n post.