galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jnax

galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 20:10

hallo bokkers,
ik ben eindelijk over mijn vreselijke angst heen voor paardrijden, ik vond de manege waar ik reed verschrikkelijk en ben nu weer terug naar mijn oude manege met de oude vertrouwde paardjes.
ik durf ook weer op de drukkere paarden en volgende week ga ik voor het eerst weer rijden.
alleen wat ik altijd al heb gehad, angst voor de galop. waar het vandaan komt? ik heb totaal geen idee maar ik wil er echt van af. zodat ik eindelijk weer kan genieten van de lessen. mijn probleem is dat als ik eenmaal in galop zit dan gaat het goed maar na 3 seconde druk ik automatisch mijn benen in de buik van het paard en dan gaat hij er met me vandoor dit is natuurlijk ook logisch . maar ik weet niet hoe ik hier vanaf kom.. heeft iemand tips? alvast dankjewel je helpt me hier echt mee.

cobyg

Re: galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:13

vraag of iemand je aan de longeerlijn kan leren zitten in galop,

NobiBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:16

Mijn zusje heeft dit probleem ook,
bij haar helpt het om aan iets leuks te denken(zoals hoe ontzettend goed het van je is dat je al de hele les geen doodsangsten hebt uitgestaan *\o/* ) en hardop lachen werkt ook super goed! Dan ontspan je namelijk! Het maakt niet uit of je iets grappigs hebt of niet gewoon hardop lachen dan lach je jezelf op een gegeven moment gewoon uit hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:20

Vraag of je op een rustig paard mag, niks forceren. Desnoods aan de longe, zodat jij je kunt focussen op je zit.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:24

hardop lachen hoeft niet eens zo nodig, glimlachen schijnt ook een bepaald hormoon aan te maken waardoor je je beter voelt en je je dus ook ontspant

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:26

Liedje zingen.. Maar dit is allen symptoom bestrijding..

Probeer te ondervinden waar de angst vandaan komt. Ben je bang te vallen? De controle kwijt te raken?

Je weet al dat je je benen gaat klemmen, probeer de volgende keer dat je gaat galopperen eens daarop te letten, niet klemmen. Dan pak desnoods het zadel even vast ofzo, maar niet klemmen.

Zo kun je de spanning en wat je daardoor in je lijf doet wat onder controle krijgen..

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 20:28

renee16 schreef:
Liedje zingen.. Maar dit is allen symptoom bestrijding..

Probeer te ondervinden waar de angst vandaan komt. Ben je bang te vallen? De controle kwijt te raken?

Je weet al dat je je benen gaat klemmen, probeer de volgende keer dat je gaat galopperen eens daarop te letten, niet klemmen. Dan pak desnoods het zadel even vast ofzo, maar niet klemmen.

Zo kun je de spanning en wat je daardoor in je lijf doet wat onder controle krijgen..

mijn angst is denk ik om er vandoor te gaan maar door dan klemmen gaat mijn paard dat juist..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:29

Kun je je paard niet aan de longe doen? En is een zitles misschien niet iets voor jou? Ik vind het al top dat je over je angst voor paarden heen bent gekomen!

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 20:30

Yezzi schreef:
Kun je je paard niet aan de longe doen? En is een zitles misschien niet iets voor jou? Ik vind het al top dat je over je angst voor paarden heen bent gekomen!

ik heb geen idee wat een zitles is :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:34

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 20:36

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 02:41

Vraag voor een paard met een stabiele galop, die niet opkijkt van spanning bij de ruiter. Vraag of je met een ander paard mee mag galopperen, waarbij het andere paard voorop gaat, en absoluut stabiel moet zijn in tempo en braaf zodat het toelaat als het andere paard bijna bovenop hem/haar loopt. Zo kun je rustig wennen zonder dat het paard er zomaar vandoor gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:00

Ik vond het in het begin zelf ook een beetje eng die galop; hoe hard gaat dat en val ik er niet vanaf? De truc is gwn: laat het los! Voel je vrij! En je vindt het niet meer eng! Ik deed het zelf ook en was er meteen vanaf. Heb gwn vertrouwen in jezelf.
Als je in galop zit moet je je hakken goed uitdrukken zodat je niet al te veel gaat klemmen. Probeer ook het ritme van je paard te vinden en beweeg met dat ritme mee. Als je het nog lastig vindt kan je ook oefenen aan de longeerlijn :)

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:21

dankjulliewel allemaal ik ga dit zeker proberen hoop dat het nu beter gaat!

_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:47

Het bespreken met je lesgever.. als die ervan weet kan ook al erg opluchten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:05

Hoe gaat het nu?

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 13:07

Yezzi schreef:
Hoe gaat het nu?

al iets beter gelukkig :)

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:10

Hallo!

In het begin was ik ook bang voor de galop, ik was er namelijk een keer afgevallen. Toen heeft mijn instructeur belooft dat ik voor een tijdje op mijn lievelings pony mocht rijden. Ik vertrouwde de pony en hij bleef rustig z'n rondje lopen als ik het eng vond.
Ook deed hij een beugelriem om de pony z'n hals, zodat ik die ook vast kon pakken en meer hou vast kreeg.
Dat heeft voor mij ook heel erg geholpen :)

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:29

Ik heb echt precies hetzelfde gehad! Ik begon zelf mijn angst te creëren. Dacht altijd: 'onee, het paard voelt dat ik bang ben en word dan bang'. Ging daardoor de galop altijd uitstellen en toen is het braafste paard van de manege er een keer met mij vandoor gegaan. Heb toen ook een half jaar niet meer gereden. Daarna heb ik het rijden weer opgepakt en heb een half jaar alleen maar in de lessen gedraafd . Totdat we een andere instructeur kregen waar ik het tegen vertelde en die mij ook begreep. Ben na die tijd galop gewoon weer gaan doen. Mij tip is: niet nadenken, en gewoon weer galopperen. Echt gewoon gaan! Figuren blijven rijden net als in draf en niet te veel focussen op het feit dat je in galop zit. Veel succes!

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:36

Ik heb dit eerder ook gehad, vond paardrijden super!
maar die galop...
Altijd wel gegallopeerd maar met angst.
Ging na een tijd vanzelf over :)

Dus misschien gaat het bij jou met doorzetten ook vanzelf over?

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:52

Hee zelfde probleem hier.. Na val van mijn verzorgpaard heel lang niet gegaloppeerd en alleen maar gedraafd. Nu probeer ik steeds vaker als ik rijd een stukje te galopperen, wat tot nu toe goed gaat. Merk wel dat ik me automatisch heel erg aanspan, wat het paard ook weer gespannen maakt. Toch vertrouw ik het paard wel en durf ik steeds beter door te zetten en dus steeds langer te galopperen. Misschien werkt dit voor jou ook. Zonder te veel te denken aanspringen en jezelf beloven dat je terug mag nemen wanneer je wilt. Dit kun je dan uitbreiden als het voor je gevoel beter gaat. Succes!

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:50

heel erg bedankt allemaal, ik ga deze tips zeker gebruiken!
ik hoop dat het gaat werken