domme vraag over contragalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

domme vraag over contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 13:50

Hoi,

ik ga een domme vraag stellen maar misschien hebben jullie nuttige tips.
Ik voel niet of ik in contragalop zit tot ik een volte maak maar dan is het te laat. Ik wil dus vaak in contragalop naar de hindernis rijden tot mijn instructeur zegt dat ik in contragalop zit. Paardje wisselt dan ook niet makkelijk(of ik vraag het verkeerd) maar dat is eigenlijk wel vervelend.
Ik dacht dat het mss een beetje aan mijn paardje lag dat ik het niet voelde maar op een ander paard, voel ik het ook niet.
Ze hebben me al gezegd dat ik naar het paard zijn binnenbeen moet kijken en dat dat naar voren moet gaan als ik terug ‘in het zadel val’ maar ook dit lukt niet.
Ik weet echt niet hoe ik me erop kan trainen.
Ik zeg het, ik voel het wel maar pas in de bocht en dan is het, in een parcour, te laat. Ik moet voor de bocht wisselen.
Dus als iemand DE tip heeft, let me know.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:56

Domme vragen bestaan niet....

Maar kan je instructeur je niet helpen? die kent jou en je paard beter als wij bokkers
Maar hoezo voel je het verschil niet kun je daar niet mee oefenen als je gewoon dressuur rijd?
Galopperen en goed voelen hoe het nu eigenlijk zit, en dan van hand veranderen je paard niet laten omspringen en weer voelen
Echter zal dit niet met 1 of 2 keer rijden gaan

Ik heb zo een meisje in de les gehad die niet voelde of zag of ze op het verkeerde been licht reed heb het haar ook geleerd door geconcentreerd te gaan voelen hoe je paard nu eigenlijk beweegt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:03

Ik rijd enorm veel verschillende paarden en begrijp je vraag helemaal. Ik wist in eerste instantie ook nooit hoe ik dit moest weten, maar voelde wel altijd als het niet goed zat.
Toen ik laatst op een fries reed die zo enorm hoog opgooide, dacht ik dat ik verkeerd zat. Ik wisselde dus, en toen was het hélemaal vreemd! Bleek dat ik dus in de goede galop zat.
Ik wacht samen met jou op de gouden tip. :Y)

LesleyxLinn

Re: domme vraag over contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:12

In de goede galop gaat het binnenbeen verder naar voren. En in de contragalop gaat het buitenbeen verder naar voren.

Als je vaak verkeerd aanspringt kan je proberen aan te springen in de hoek of met stelling.
Dan voel je ook sneller of je goed zit. En probeer alleen op de beweging te letten en verder nergens anders op, dan zou het veel beter moeten gaan.

Of begrijp ik de vraag nu verkeerd?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:25

Dat het binnenbeen in de goede galop een grotere pas maakt weet ze denk ik wel maar ze kan dit niet zien vanaf het paard geloof ik...

Zoals ik eerder al zei je instructeur moet je hier in kunnen begeleiden en verder
Voelen, voelen en nog eens voelen

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:30

Gentlegiant schreef:
Dat het binnenbeen in de goede galop een grotere pas maakt weet ze denk ik wel maar ze kan dit niet zien vanaf het paard geloof ik...

Zoals ik eerder al zei je instructeur moet je hier in kunnen begeleiden en verder
Voelen, voelen en nog eens voelen

Dat dacht ik in eerst instantie ook. Maar dan vraag ik me af waarom ze dat niet kan zien?

Edit: Oh ja, verkeerd gelezen :o
Ik heb het mijzelf aangeleerd door gewoon iets meer voorover te gaan zitten en aan beide kanten te kijken. Daarna hoefde het nog maar aan een kant. Gelukkig had ik toen een rustig paardje en toen ben ik me alleen bezig gaan houden met de beweging. En op een gegeven moment voelde ik het vanzelf
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 21-03-14 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:38

Ik heb ook een lesklant die niet kan zien of ze op het juiste been licht rijd (ook niet als ze er half langs hong := )
Denk aan flinke schouderpartij of gewoon niet in zien wat wel en niet goed is
ip kun je het ook wel aan de schouders van het paard zien

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:40

Sorry ik heb geen antwoord op je vraag .. Maar wel een hele domme vraag, zou ik die mogen stellen ? :o
Wat is contragalop eigenlijk precies?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:41

Je eigen schouder gaat mee naar voren met het 'galopbeen'. Maw, in de linkergalop beweegt je eigen linkerschouder ook mee naar voren (gelijk met het linkervoorbeen). Dat is/was voor mij dé manier om het te leren voelen.

Contragalop is eigenlijk 'de verkeerde galop' - dus linkergalop rechtsom. Om het moment dat je dat wél wil, heet het contra ipv 'verkeerd' :+

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:51

Om het te leren voelen is gaan wandelen een goede manier, en daarbij lange stukken rechtuit galopperen (terwijl je gewoon blijft zitten, dus geen verlichte zit). Je kan tientallen meters aan een stuk op de beweging concentreren zonder "gestoord" te worden door een bocht. Concentreer je vooral op wat je de achterbenen voelt doen onder je. De schouders kunnen een visuele steun geven.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:52

In dit geval is het geen contra galop maar verkeerde galop ;)
Bovenstaand worden nuttige tips gegeven.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:54

Ik heb hier zelf ook vaak problemen mee als ik een paard rijd dat ik nog niet goed ken. Idd eens heel goed voelen aan je paard. Met mijn instructeur was dat met de ogen toe een stuk recht vooruit stappen en moest ik telkens zeggen wanneer het binnenachterbeen omhoog kwam. Dit was rijtechnisch ook nodig, aangezien ik heb geleerd om niet aan beide kanten aan te sporen als je geen overgang wilt rijden. Dus als het rechterachterbeen omhoog komt, geef je rechts wat druk en zo ook met links. Zo krijg je een ruimere en actievere stap.
Voor ik dit wist hebben ze me echter steeds gezegd dat ik gewoon naar beneden moest kijken. Natuurlijk niet de hele tijd. Maar even bij de overgang. Bij draf zie je wanneer de buitenschouder naar voor beweegt dat je dan omhoog moet komen. Na een tijdje kan je dit ook voelen. Je voelt vaak sneller dat je op het verkeerde been lichtrijdt wanneer je een cirkel rijdt. Omdat je dan het paard in de weg zit en je voelt dat het wat stroever gaat (want je moet eigenlijk niet zelf omhoog gaan, maar je laten opgooien door de benen van het paard en deze beweging natuurlijk remmen zodat je niet neerploft).
In galop net hetzelfde. Met veel stelling aanspringen en even naar beneden kijken. Je ziet meteen welk been er het meest naar voor gaat. Je kan ook een paar keer aanspringen en vragen aan de lesgever in welke galop je zit, dan kan je zelf het verschil zien. Contragalop betekent idd verkeerde galop, maar kan later ook als oefening gereden worden.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 01:02

Oke, dank je! Een aantal nuttige tips:-)
Mijn instructeur is super goed en geeft me allerlei tips maar uiteindelijk zal ik het toch moeten gaan voelen. Voor de duidelijkheid, mijn paardje springt altijd juist aan maar het is na de sprong dat ik soms in verkeerde galop zit voor mijn volgende sprong en dan voel ik het niet snel genoeg...

Ik weet idd dat het binnenbeen meer naar voor moet komen maar probleem is dus dat in het ( op de rechte zijde) niet voel.
Komt dan nog eens erbij dat als ik een wissel vraag, mijn paardje snel vanvoor of vanachter wisselt maar niet volledig...tja, dan weet ik het echt niet meer:-)

Misschien moet ik idd dressuurmatig wat meer oefenen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 06:52

Voel je het ook niet als je op de hoefslag rijd in contra galop?
Maar misschien moet je eerst dressuur matig nog wat verder wezen en misschien voel je het dan wel

en je kan pas goed een parcours springen als het paard dressuur matig ook oke is.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:52

Jientis schreef:
Mijn instructeur is super goed en geeft me allerlei tips maar uiteindelijk zal ik het toch moeten gaan voelen. Voor de duidelijkheid, mijn paardje springt altijd juist aan maar het is na de sprong dat ik soms in verkeerde galop zit voor mijn volgende sprong en dan voel ik het niet snel genoeg...

Ik weet idd dat het binnenbeen meer naar voor moet komen maar probleem is dus dat in het ( op de rechte zijde) niet voel.
Komt dan nog eens erbij dat als ik een wissel vraag, mijn paardje snel vanvoor of vanachter wisselt maar niet volledig...tja, dan weet ik het echt niet meer:-)

Ik dacht al dat je wist, maar heb het er toch bijgezet aangezien je aangaf dat je het ook niet kon zien.
Neem je net voor de landing ook een klein beetje stelling naar de kant die je op wil? Dit werkt bij mijn paardje goed.

Hoe je het beter kan voelen heb ik verder geen tips voor. Dat verschilt voor mij ook per paard. Soms kan het idd zien aan je eigen schouder, maar lang niet altijd.

Edit: Rijd je instructeur wel eens op je paard? Het is makkelijker om tips te geven als ze zelf weet hoe het voelt.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 23:19

LesleyxLinn schreef:
Jientis schreef:

Ik dacht al dat je wist, maar heb het er toch bijgezet aangezien je aangaf dat je het ook niet kon zien.
Neem je net voor de landing ook een klein beetje stelling naar de kant die je op wil? Dit werkt bij mijn paardje goed.

Hoe je het beter kan voelen heb ik verder geen tips voor. Dat verschilt voor mij ook per paard. Soms kan het idd zien aan je eigen schouder, maar lang niet altijd.

Edit: Rijd je instructeur wel eens op je paard? Het is makkelijker om tips te geven als ze zelf weet hoe het voelt.

Hoi, klopt wat je zegt:indien ik naar de volgende hindernis kijk en mijn stelling juist vraag in de sprong,is het inderaad zo dat ik in juiste galop uitkom. Probleem is dat ik dat soms wel vergeet en dan zit ik daar ik de verkeerde galop zonder dat ik het weet...
Ik weet niet of mijn instructeur al op mijn paardje gereden heeft maar ik vrees dat het echt aan mij ligt want op een ander paardje voel ik het ook niet:-s
Ik ben nu dressuurmatig een tandje aan het bijsteken in de hoop dat het gevoel zo meer gaat komen...:-)

blondy_m83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:36

wat betreft het 'verkeerd landen' na de sprong.. zorg dat je boven de sprong al aangeeft in welke galop het paard moet landen.. als je na de sprong links om moet, geef je dit boven de sprong aan door je linkerbeen op de singel en je rechterbeen achter de singel te leggen en lichte druk te geven zoals bij het aanspringen van de galop. ook helpt het om boven de sprong zelf al te kijken naar de richting die je vervolgens op wilt.. succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 01:08

helemaal juist "blondy"
Vooral het focussen naar de richting die je uitwil is idd erg belangrijk, maar dit doe je echt tijdens de sprong, dus in het zweefmoment.

blondy_m83 schreef:
wat betreft het 'verkeerd landen' na de sprong.. zorg dat je boven de sprong al aangeeft in welke galop het paard moet landen.. als je na de sprong links om moet, geef je dit boven de sprong aan door je linkerbeen op de singel en je rechterbeen achter de singel te leggen en lichte druk te geven zoals bij het aanspringen van de galop. ook helpt het om boven de sprong zelf al te kijken naar de richting die je vervolgens op wilt.. succes!

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 02:18

Ik leun meestal naar voren om te kijken of ik goed zit.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:35

Gentlegiant schreef:
Domme vragen bestaan niet....

Maar kan je instructeur je niet helpen? die kent jou en je paard beter als wij bokkers
Maar hoezo voel je het verschil niet kun je daar niet mee oefenen als je gewoon dressuur rijd?
Galopperen en goed voelen hoe het nu eigenlijk zit, en dan van hand veranderen je paard niet laten omspringen en weer voelen
Echter zal dit niet met 1 of 2 keer rijden gaan

Ik heb zo een meisje in de les gehad die niet voelde of zag of ze op het verkeerde been licht reed heb het haar ook geleerd door geconcentreerd te gaan voelen hoe je paard nu eigenlijk beweegt

Ik weet nog steeds niet hoe je nu merkt of je op het goede been lichtrijd :')
Het is dat ik nu nog maar één paard(mijn eigen) rij en daar voel ik wel bij dat het niet goed is, maar ik zou niet weten hoe ik het op een ander paard moet voelen/zien :o

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:41

Herkenbaar! Mijn paardje galoppeert net zo makkelijk goed als contra. Ook op een volte! Bij andere paarden voel ik het altijd gelijk. Alleen niet bij mijn eigen paard.... :o

Ik lees dus even mee...

Linda911

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:40

Als het binnen voorbeen meer naar voren gaat zit je in de goede galop! Goed in de bocht proberen aan te springen, buitenbeen goed naar achter en goed stelling vragen naar binnen toe!

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 13:02

Linda911 schreef:
Als het binnen voorbeen meer naar voren gaat zit je in de goede galop! Goed in de bocht proberen aan te springen, buitenbeen goed naar achter en goed stelling vragen naar binnen toe!

Dank je maar met aanspringen heb ik geen probleem. Het is na de sprong dat ik soms verkeerd uitkom en dit dan niet voel.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:30

Misschien helpt deze tip?: het been dat als laatste op de grond is vóór het zweefmoment, in die galop zit ie. Dus de beenzetting voor de linkergalop is rechtsachter-linksachter+rechtsvoor-linksvoor en dan het zweefmoment.