Hoi Rene. Je eerste vraag op Bokt, en dan na 4 dagen nog geen antwoord, da's ook niet leuk. 
Ik zal m'n best doen je wat verder te helpen. Maar ik denk dat je binnen en buiten een paar keer door de war haalt in je verhaal. In ieder geval in de tweede quote: als je drijft (of een duw geeft) met je binnenbeen moet je paard naar buiten gaan. Maar ik denk dat je dat ook bedoelt. En bedoel je in de eerste quote ook niet dat je paard naar buiten, naar het enge kijkt?
Rene_vt schreef:Momenteel geef ik hem extra binnen been als hij begint met moeilijk te doen op die plekken. Is ook wat mijn rijinstructuur tegen me vertel. Ik probeer hem naar buiten te sturen als hij te ver naar binnen is maar dat heeft eigenlijk weinig effect naast dat hij zijn hoofd naar binnen brengt. Dus het moet dan toch van de benen komen en op dat soort momenten lukt het me niet om hem naar binnen te krijgen.
Rene_vt schreef:De rijinstructuur vond dat ik niet genoeg binnen been gaf en om dat te demonstreren liet hij me even een volte rijden waar hij een duw gaf tegen mijn binnenbeen. Paard ging direct naar binnen toe.
Zolang hij het in het begin spannend vindt, maar er steeds beter langsgaat, ben je dus goed bezig. Maak je er niet al te druk om. Je kunt er aan werken door je paard naar binnen te laten kijken, van het enge weg. Dan vind ik het nog niet zo erg als hij daar een stukje afsnijdt of van de hoefslag afkomt. Als hij naar binnen kijkt heb je het belangrijkste al gewonnen, zijn aandacht van het enge weghalen. Naar binnen kijken vraag je met je binnenhand opzij (let op dat die niet naar achteren gaat maar echt opzij) en daar mag je best even mee vragen als hij niet reageert op het opzij zetten alleen. Let op dat je die teugel weer ontspant zodra hij naar binnen kijkt. Met je binnenbeen zorg je dat het lichaam van het paard niet mee naar binnen gaat. Ik zie dat je het hebt over een bepaalde druk waarmee de instructeur je been tegen het paard drukte, en dat je moeite hebt dit vol te houden. Het is niet een bepaalde kracht die nodig is om een reactie bij je paard te krijgen. We zeggen wel eens: "Je bent toch niet sterker dan een paard, maar je kunt wel sneller zijn." Je kunt beter meerdere klopjes achter elkaar geven, dat voelt een paard beter dan een constante druk. En, heel belangrijk, zodra je maar enige goede reactie krijgt meteen je been stil! Zo leert het paard actie en gevolg.
Als je paard eenmaal mooi gebogen om je binnenbeen langs de enge plekken loopt kun je hem steeds een beetje dichter erlangs laten lopen. Een goede oefening om hier beter in te worden is het vergroten en verkleinen van een volte, waardoor hij goed naar het binnenbeen gaat luisteren.
Je zult veel moeten oefenen om zelf een goed gevoel te ontwikkelen wanneer te ontspannen en wanneer druk te zetten, zowel met hand als met been. Daar gaan heel wat jaartjes in zitten en dat is iets waar we eigenlijk allemaal nog steeds mee bezig zijn om te verbeteren.
Veel succes en plezier hiermee!