1 traag achterbeen losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cookie2222

1 traag achterbeen losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:12

Hoi hoi,

Ik was toch wel benieuwd wat jullie hier van denken aangezien ik het nogal vreemd vind en niet weet of ik er nou mee naar een DA moet gaan of dat het met rijden op te lossen is.
(Srry als het hier verkeerd staat)

Het gaat om mijn grote paard van 1,76-1,80 hoog. Hij is nu sinds twee weken zo. Ik rijd hem nl altijd lang laag en rond los, maar sinds 2 weken loopt hij tijdens dit losrijden in de galop nogal vaag. (En misschien in draf ook wel maar daar voel ik het niet en wordt het niet gezien) Het voelt alsof die loopt te sloffen met z'n achterbenen terwijl die normaal aardig veel sprong heeft. Het is niet elke dag zo en de ene dag erger dan de andere. Mijn instructeur van dressuur ziet het ook en zegt dat hij zeg maar vertraagt zijn linker achterbeen gebruikt. Als ik middengalop doe met losrijden is t helemaal duidelijk en soms zo erg dat hij er een soort van doorzakt met terug nemen voor zo 3x achter elkaar, waarna ik terug ga naar draf en opnieuw aanspring.

Alleen het vreemde is dat zodra ik hem oppak er niks meer aan de hand is in alle gangen, ook als ik langer rijd wordt het beterder.

Ook heb ik hem mee genomen naar mn springinstructeur maar daar liep die fijnloos bij losrijden en t springen. (Heb wel een ander zadel op, maar verder geen verschil)

Ik dacht zelf dus aan een spiertje verrekt of zoiets, aangezien die volgens mijn moeder 2 weken terug ook op z'n bek is gegaan in de wei, maar vind het nogal apart dat hij er niet altijd last van heeft en dan zeker bij springen niet.

Ik twijfel dus best wel om hem mee te nemen naar de dierenarts...
Wat vinden jullie ?

Nino_2013

Re: 1 traag achterbeen losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:16

Misschien kan een osteopaat of fysio naar je paard kijken, desnoods ook gelijk je zadel laten nakijken?
Het zou best kunnen dat hij door zijn pijn heen loopt. Of dat je op een iets andere manier hebt gereden, waardoor hij anders liep en er dus wel/geen last van heeft.
Zou er wel serieus naar laten kijken, voordat het misschien wel erger wordt.
Hoop dat je er snel achter bent wat er aan de hand is! Succes

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:21

Die van mij doet iets soortgelijks maar mogelijk in ergere mate. Die van mij heeft een blessure gehad aan het SI gewricht en loopt nog steeds wat trager met het rechter achterbeen. Naar gelang hij losser in het lijf is, wordt het minder.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:33

Mijn paard had dit ook, die bleek kissing spines te hebben, nu is dat natuurlijk 1 van de vele oorzaken waardoor dit kan komen dus geen paniek maar het lijkt mij wel iets van de rug, zadel, spieren of dieper.

Ik heb jaren lopen osteopaten en ben behoorlijk met het zadel in de weer geweest, daar knapte hij wel steeds van op maar gezien wat ik nu weet had eerder een foto laten maken in mijn geval nuttiger, goedkoper en geruststellender geweest.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 20:23

Bedankt voor de reacties :)

Osteopaat zat ik idd ook al aan te denken, zal hem binnenkort eens bellen.
Moet zeggen dat hij sinds vorige week dinsdag niet meer kort/ traag heeft gelopen alleen op springwedstrijd waarbij die zich door een korte afstand op de eerste moest redden op de 2de van de dubbel waarna die tot de volgende sprong kort en overkruisd galoppeerde maar daarna was hij wel weer zuiver.