paard ineens in verzet door gevaarlijk te steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

paard ineens in verzet door gevaarlijk te steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 14:59

Ik heb nu al 7 jaar mijn paard, gekocht als probleempaard. Ik kon er echter mee lezen en schrijven. Is in de beginperiode 1 keer omhoog gekomen en verder nooit issues gehad met haar
Tijdens 2 zwangerschappen nog met haar gereden tot het vanuit mijn kant niet meer kon.

Ik heb bij de laatste zwangerschap afgelopen voorjaar een bijrijder gevonden die een 10 keer met haar gereden heeft en ineens gestopt is omdat ze geen tijd meer zou hebben. Achteraf vraag ik me af of er niet iets anders gebeurd was. Het paard is bij andere ruiters altijd wel wat lastiger geweest dan bij mij maar met wat tips en wat vaker te rijden was dit nooit een probleem.

Hierna heeft het paard een maand of 3 stilgestaan en melden zich 2 nieuwe bijrijders, een manege ruiter en een meid die meer ervaring had, die zowel op een springstal gereden had en eigen paarden gehad heeft.
De eerste paar keer ben ik meegegaan om te kijken hoe het ging en na 3 keer rijden kwam ze uit het niks stijl omhoog bij de gevorderde ruiter tijdens het galoperen. Ze viel eraf, stapte op en reed netjes verder, niks meer aan de hand.
De keer erna begon het geklier weer en besloot ze om te stoppen met rijden omdat ze bang werd.

Met de manege ruiter ging het de eerste keren ook goed. Vanwege het nivo zou zij les nemen en het eerste half uur ging super tot zij ook aangalopeerde. Ze reed een volte en op 3\4e volte kwam het paard omhoog kwam en sprong ondertussen opzij. Ook zij viel eraf maar stapte even later weer op. Ze draaft aan en een rondje later op exact hetzelfde stuk kwam het paard gemeen omhoog en is zij vrijwillig afgestapt omdat ze pijn had en bang weer. paard is erna meteen gelongeerd.
Daarna is ze alleen maar gelongeerd geworden totdat ik bevallen was en ik er weer na 6 weken opkon. Dat is nu 2 weken geleden en in de tussentijd heb ik zelf 5 keer gereden. De eerste keer alleen stap en draf en was het paard gespannen meer geen gesteiger. 2e keer ging het super, de 3e keer viel ik er ook af. Rijden ging super en na een half uur ging in galoperen, na een rondje wilde ik een volte draaien en kwam ze enkele keren stijl omhoog en gleed\viel ik ervanaf.
Opgestapt maar ze bleef toen klieren zodra ik been aanlegde.

Erna weer 2 keer gereden, bewust de galop vermeden en ging redelijk, wel spanning. Gisteren buiten gereden ging super, vandaag een vriendin erop en kwam ze zefs in draf al omhoog.
Zodra been aangelegd wordt gaat ze staken, oren in de nek, spanning en als je dan doordrijft of een tik geeft komt ze omhoog

Wat nu?
Paard heeft dit 7 jaar lang niet gedaan, Osteopaath, sportmasseur, zadelmaker, tandarts, alles is erbij geweest en niks geks gevonden. Mijn instructrice was erbij toen de manege ruiter eraf viel en zij zei dat dit echt uitproberen\rijtechnisch probleem was.
Ik wordt nu zelf erg voorzichtig, ik heb 2 kleine kinderen en wat me vroeger niet gek genoeg kon, ben ik nu voorzichtiger geworden. Ik heb het nu aantal keren geprobeerd maar ditw ordt me nu te gevaarlijk. Ze komt echt stijl omhoog, en probeert je daarmee echt eraf te krijgen en ik heb liever geen paard bovenop me.

Jasmijn159

Re: paard ineens in verzet door gevaarlijk te steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:04

Wegbrengen of door iemand laten doorrijden die steviger zit of niet bang wordt.

Zo te horen is er nu niemand (jij en je bijrijders) in staat om dit paard door te pakken en daardoor kun je dit probleem niet oplossen. Zodra je bang wordt moet je het uit besteden aan iemand anders. En ik geef je groot gelijk dat je niet 600 kg paard bovenop je wilt met je gezin er naast.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:04

Eens flink aanpakken als die omhoog gaat. Flinke tik geven. Ik heb zelf 7 paarden ingereden met begeleiding en herken dit ook. Zelf was ik er toen niet afgevallen maar streng zijn. Misschien zo'n soort touw die je aan het bit ( of hoofdstel) en de singel moet bevestigen. Dit hielp bij mij heel erg!

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:10

Ik heb u een pb gestuurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:16

Lynn_Nikita schreef:
Wat nu?
Paard heeft dit 7 jaar lang niet gedaan, Osteopaath, sportmasseur, zadelmaker, tandarts, alles is erbij geweest en niks geks gevonden. Mijn instructrice was erbij toen de manege ruiter eraf viel en zij zei dat dit echt uitproberen\rijtechnisch probleem was.

Ik mis in bovenstaand rijtje een "dierenarts"? Mijn paard steigerde ook ontzettend en bleek o.a. Kissing Spines te hebben. Dit is alleen maar te zien dmv röntgenfoto's. Mogelijk heeft het paard pijn?
kelseyclover schreef:
Eens flink aanpakken als die omhoog gaat. Flinke tik geven.
Dit kan als je zeker weet dat het dier geen pijn heeft. Mijn paard kiepte achterover op het moment dat je hem "flink aanpakte".

TS ik kan me heel goed voorstellen dat je het risico niet wil nemen om met paard en al om te vallen. Ik spreek uit ervaring helaas....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 15:25

[***] dit paard heeft dit 7 jaar lang niet gedaan en doet het nu de ene keer wel en de andere keer niet, zou ze dan niet elke keer zo moeten reageren als het pijn was?
Ze komt nu in verzet zodra been aangelegd wordt, ik heb zelf niet het idee dat het aan de rug ligt. Als de arts komt voor röntgens te maken van het been van mijn andere paard zal ik deze meenemen met de rug.

Het is nooit een makkelijk paard geweest, maar ik kon er alles mee, en een tikje of een keer drijven als ze al wat lastiger werd was voldoende. Laatste keer dat ze bij mij omhoog kwam kreeg ze ook meteen een tik maar daar reageerde ze alleen maar heftiger op en bleef omhoogkomen tot ik ernaast lag.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:27

Al eens naar de eierstokken en hormonen laten kijken? Ken een paard wat hierdoor gevaarlijk werdt om te rijden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 15:29

kelseyclover schreef:
Eens flink aanpakken als die omhoog gaat. Flinke tik geven. Ik heb zelf 7 paarden ingereden met begeleiding en herken dit ook. Zelf was ik er toen niet afgevallen maar streng zijn. Misschien zo'n soort touw die je aan het bit ( of hoofdstel) en de singel moet bevestigen. Dit hielp bij mij heel erg!

jij bedoeld slof of stootteugel? Lijkt me met steigeren juist onhandig met gevaar op omkiepen toch?
Ik heb jarenlang paarden in en doorgereden maar dit is nu voor mij ook te heftig aan het worden. Ik rijd consequent, heeft dit paard ook zeker nodig, maar voorheen was dit geen probleem voor mij, pas nu ik zelf enkele maanden niet gereden heb krijg ik ook deze problemen met haar

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 15:29

Gea, hoe kijken ze dat na, met een echo en bloedtest? had ik het net ook al over met mijn vriendin, of het niks hormonaals kon zijn

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:44

scan/echo volgens mij. Zou iig de dierenarts hiervoor bellen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:56

Ik zou ook met de dierenarts overleggen en alles uitsluiten. Als het zeker is dat het niks lichamelijks is, hulp vragen van een zeer ervaren instructeur die hier mee om weet te gaan.
Ik snap heel goed dat je nu met kinderen een stuk voorzichtiger bent geworden, erg herkenbaar.
Paardrijden moet wel leuk blijven, zo stap je steeds met angst op en dat weet het paard ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:00

Lynn_Nikita schreef:
[***] dit paard heeft dit 7 jaar lang niet gedaan en doet het nu de ene keer wel en de andere keer niet, zou ze dan niet elke keer zo moeten reageren als het pijn was?

Dat was bij mijn paard ook het geval. Het ging soms maanden goed en dan in ene kwam hij recht overeind. Had in dit geval te maken met het feit dat er toch ook al wat botwoekering was en soms gaf dat een ontstekingsreactie en soms niet. Dus de ene keer wel pijn en steigeren en de andere keer niet.

Nu is mijn paard ruin en die van jou merrie. Iets hormonaals zou natuurlijk ook zomaar kunnen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel zeker niet dat het bij jouw paard aan zijn rug zou liggen, want daar heb ik echt geen flauw idee van. Ik ken het hele paard immers niet. Ik wilde mijn paard alleen maar als voorbeeld noemen van een paard dat ook steigerde, waarbij wel degelijk iets aan de hand was.

Jouw paard kan natuurlijk van heel andere dingen last hebben. Dit hoeft niet persé het geval te zijn, maar mijn ervaring is dat een paard niet "zomaar uit het niets" gaat steigeren. Vaak is er dan wel iets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:02

Lynn_Nikita schreef:
jij bedoeld slof of stootteugel? Lijkt me met steigeren juist onhandig met gevaar op omkiepen toch?

Ben ik helemaal met je eens Lynn_Nikita.
Slofteugel is werkelijk levensgevaarlijk bij een paard dat serieus steigert.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 16:12

Ik heb nu stallen benaderd voor evt doorrijden met een andere ruiter, over de kosten en mogelijkheden. Een minderjarige ruiter laat ik er niet op rijden, sorry kelceylover, lief aangebonden maar ik zoek het nu echt bij een prof ruiter. ik kan zelf wel zeggen dat ik vrij handig rijdt maar ook ik loop nu tegen deze problemen aan.
Ik loop met mijn andere paard al bij de dierenarts, heb een strippenkaart nu daar, zal haar eens vragen wat ze ervan denkt. Ik wil medisch uitsluiten voor we het op rijtechnisch gooien, maar zowel instructrice, masseur, zadelmaakster als fysio zeggen hetzelfde

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:14

Ik heb wel mensen gesproken waarvan het paard ook ineens moeilijk begon te doen en ineens begon te bokken en te steigeren. Volgens mij is het het beste als je eerst weer heel rustig begint en desnoods eerst heel veel te longeren, daarna longeren met ruiter erop en dan weer goed doorrijden. Ik weet natuurlijk niet of dat voor jouw paard ook helpt, maar het is een optie die bij veel paarden al geholpen heeft.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:18

ik zou zeggen ga naar
http://www.devosfysio.nl/recensies

mijn paard heeft ook meedere masseurs en ostio's gehad
maar dit heeft mijn paard geholpen
sins dat zij daar heen is geweest steigert ze niet meer

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:27

Paard heeft natuurlijk wel een paar keer ervaren.Steigeren = eraf vallen. Ik weet niet of het een slimmerik is en of hij graag werkt..

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:39

Mijn merrie deed dit ook. De ene keer niks aan de hand en de andere keer meteen staken zodra ik mijn been aanlegde. Toen er een andere ruiter opgezet die paarden africht voor zijn werk. Hij had haar in het verleden ook zadelmak gemaakt en herkende het probleem totaal niet. Paste niet bij het paard. Hij voelde wel de spanning bij zijn been, maar kreeg haar erdoor. Na 2 jaar flink aangeklungeld en weinig er zelf opgezeten, begon ze ook bij andere flink te staken. En dat was voor mij de druppel. Ik had er al een dierenarts(die zei dat ik er flink onder door moest schoppen), osteo (waarna ze het even beter deed) en iedereen bij gehad. Toen een andere da gebelt. Hij maakte gelijk foto's van haar rug. En wat bleek KS precies onder het zadel. Toen vielen er veel stukjes op zijn plaats. Ook waarom ze het de ene keer wel deed en de andere keer niet.

Ik zou ook echt even foto's laten maken van haar rug. Ik zou met mijn paard verongelukt zijn als ik haar echt verder doorgereden had, of laten doen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:03

Mijn vorige ruin kon ook uit het niks ineens 360 graden omdraaien of ineens gek doen.
Toen ben ik er afgestuiterd en mn arm gebroken.
IN de zomer periode heeft mn instructrice hem toen doorgereden, dat ging top! Af en toe nog es een gekke bui maar zodra het weer weer kouder werd begon het weer.

Ook bij osteo's geweest, massages etc, hielp altijd even.
Na die 8 maand werd hij zo slecht, dus foto's maken en die zat vol halsatrose, KS + botoplossingen en vergroeiiingen.

Het "slimme" van er af pleuren en weer opnieuw proberen, tja soms word het tegen je gebruikt maar zodra ze echt gaan bokken/steigeren heb je toch al wat signalen gemist in mijn ogen, hoe subtiel ze ook waren.

Is ze zomers ook beter te doen als winters?
Toch zou t mij niet lekker zitten als niemand wat kan vinden, ik zou foto's maken maar dat komt ook door mijn eigen ervaringen. Dan weet je het iig zeker.
Als daar niks is dan inderdaad naar iemand brengen die haar even paar weken door kan rijden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 18:25

Romanoff, ik heb 7 jaar geen problemen gehad, pas nu ik dor zwangerschap vanaf de zomer niet gereden heb begon het pas. Is dus niet het ene seizoen wel en het andere niet.
Voorheen was ze wel moeilijker te rijden door andere ruiters, probeerde daar meer uit dan bij mij, maar nu loopt het ineens uit de hand en doet ze het ook bij mij.
ook vind ik het vreemd dat ze het doet zodra ik been aanleg, niet zomaar onder het rijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:16

Je zegt dat het steeds met aangaloperen gebeurd, dan moet je paard het been naar voren gooien en aanspringen.
Dit kan in een rug waar iets aan mankeert best pijnlijk zijn.
Mijn eerste gedachte is ook de rug.
Maar kan wel begrijpen dat dit nog meer kosten met zich meebrengt maar als je niet weet waar je het zoeken moet is het ook vervelend.
Hopelijk kom je erachter, ze zou nu ongeveer 17 moeten zijn toch.
Geen ondenkbare leeftijd voor wat ouderdomskwaaltjes.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:28

En hoe is ze nu qua hormonen?

Mijn merrie is sinds oktober erg onregelmatig hengstig, en hebben ook een been geven stress gehad, dat ik dus amper been kon geven van dan kreeg ik een veeg terug.
Gelukkig gaat dat inmiddels wel beter.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:34

Lynn_Nikita schreef:
Romanoff, ik heb 7 jaar geen problemen gehad, pas nu ik dor zwangerschap vanaf de zomer niet gereden heb begon het pas. Is dus niet het ene seizoen wel en het andere niet.
Voorheen was ze wel moeilijker te rijden door andere ruiters, probeerde daar meer uit dan bij mij, maar nu loopt het ineens uit de hand en doet ze het ook bij mij.
ook vind ik het vreemd dat ze het doet zodra ik been aanleg, niet zomaar onder het rijden.

Stel ze heeft wel KS, dan kan het best zijn dat ze, toen ze getraind werd, daar nauwelijks last
van had omdát ze getraind werd. De symptomen van KS kunnen goed gedempt worden door
de juiste training. In die weken dat jij er niet op hebt gezeten, is ze niet of op een andere manier getraind waardoor de KS misschien wel de "kans" kreeg om meer symptomen te geven...

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:59

Mijn paard heeft er op dit moment ook last van. Als je voelt dat ze omhoog wil komen gelijk een kant op trekken bijv rechts dan raken ze uit evenwicht en dan gewoon weer verder draven of galopperen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:12

jesito schreef:
Je zegt dat het steeds met aangaloperen gebeurd, dan moet je paard het been naar voren gooien en aanspringen.
Dit kan in een rug waar iets aan mankeert best pijnlijk zijn.
Mijn eerste gedachte is ook de rug.
Maar kan wel begrijpen dat dit nog meer kosten met zich meebrengt maar als je niet weet waar je het zoeken moet is het ook vervelend.
Hopelijk kom je erachter, ze zou nu ongeveer 17 moeten zijn toch.
Geen ondenkbare leeftijd voor wat ouderdomskwaaltjes.

Nee in draf ook, maar meeste keren vanuit galop