Paard oppakken na lang stilstaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

Paard oppakken na lang stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 08:30

Beste bokkers,

Mensen bij mij op stal hebben gevraagd of ik hun paard(en) wilde gaan rijden. Ze zijn ruim een half jaar niet meer bereden en zijn er een tijd niet uit geweest.

Gisteren heb ik de eerste gepakt, een rustig paard en vond het heerlijk om verwend te worden. Zijn oren zaten constant naar voren, heerlijk om te zien.
Rijden ging goed, hij was rustig en voorwaarts. Maar het nadeel is: Hij is al zo lang niet meer gereden dat ik hem niet naar beneden krijg met zijn hoofd. Nu zal hij wel helemaal vast zitten en heeft dat veel tijd nodig, maar hebben jullie daar nog tips voor?

Ik ben nu eerst van plan hem wat meer los te maken, even wat spieren opbouwen en wennen aan het rijden. Daarna kunnen we gaan kijken hoe hij naar beneden moet gaan lopen.

Iemand tips? :)

Rosie

Re: Paard oppakken na lang stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 08:37

Ik zou me daar nog lang niet mee bezig houden. Eerst wat conditie opbouwen en longeren, dat hoofd laten voor wat het is ;)

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:14

je paard een beetje de tijd gunnen, dat hoofd komt vanzelf wel.
Contact maken met de mond. Verder zou ik hem op de binnen hoefslag rijden en op zoek gaan naar balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:36

lindas84 schreef:
je paard een beetje de tijd gunnen, dat hoofd komt vanzelf wel.
Contact maken met de mond. Verder zou ik hem op de binnen hoefslag rijden en op zoek gaan naar balans.

Wat is het verschil met contact maken met de mond en naar beneden rijden? :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:39

Ik zou eerst eens een week of twee longeren met bijzet. Krijgen ze weer wat conditie en ze worden er wat soepeler van. Daarna rustig opbouwen onder het zadel.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:42

Rustig conditie opbouwen.
Vooral longeren is hier makkelijk bij.

Wat je bij longeren wel zou kunnen doen is er een elastiek aan doen..

Dan heeft het paard toch de druk waarop die zou moeten zakken.
Maar je zet hem niet vast zoals bij bijzetteugels.

Je paard zelf masseren is natuurlijk ook een optie. Mijne geniet er elke keer weer van!

Veel succes

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:52

Conditie opbouwen en werken vanuit de onspannenheid. Dus eerst een paard dat ontspant en regelmatig loopt, daarna het nageven. Vooral niet te snel willen met het paard 'omlaag rijden'. Bewust tussen aanhaling tekens, omdat een paard gaat nageven als de andere punten op orde zijn en je hem niet met een kunstje omlaag rijdt.