Pony hangt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Pony hangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 15:28

Ik rij een haflinger van nu bijna 5. Ze is nu iets meer als een jaar bereden.
Nu is het probleem dat de pony vaak gaat 'hangen'. Ik ben liever niet zo van de rolletjesbitten en de hulpteugels, maar mensen raden me aan om een keertje met slofteugel te proberen.
Wat zouden jullie aanraden ?

maralyn

Re: Pony hangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:30

Hangen is balans in jou handen zoeken, voorwaarts op lossen en teugel geven en oppakken.
Bij sommige paarden liet ik de teugels wel eens in 1 keer los. Omdat ze dan als het ware in het diepe vallen, schrikken ze zich rot. Meteen been geven, anders kunnen ze gaan strompelen omdat ze op de voorhand komen, en ga je samen op de grond.

Voorwaarts oplossen dus :D

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:13

Problemen aan de voorkant komen bijna altijd voort uit het niet werken van de achterhand. Zorgen dat ze meer op eigen benen gaat lopen, meer voorwaarts wordt. Hierdoor gaat ze achter meer dragen en kan ze voor meer oprichten en dus losser worden. Daarnaast is het belangrijk dat als zij gaat hangen jij niet terug gaat hangen. Loslaten en veel meer voorwaarts gaan rijden (overgangen). Slofteugel heeft met dit probleem geen effect, omdat het probleem bij het voorwaarts rijden zit.

sopperxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:15

wat goed en leuk van jullie, nuttige berichten, leer ik van.!

ChanelJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:17

Ik ben mijn paard van 4,5 ook aan het inrijden en die doet dat ook soms omdat ie dan zoekt dan geef ik been en kneepjes in de teugels en dan loopt ie weer normaal naar beneden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:25

Een paard kan alleen hangen als jij blijft vasthouden. Niet naar hulpteugels grijpen, dit moet je anders oplossen. Heb je les? Wat zegt de instructie? Of de instructie degene de je de hulpteugels aanraadt?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:44

Cassidy schreef:
Een paard kan alleen hangen als jij blijft vasthouden. Niet naar hulpteugels grijpen, dit moet je anders oplossen. Heb je les? Wat zegt de instructie? Of de instructie degene de je de hulpteugels aanraadt?

Mijn instructrice raad mij aan om de methode van maralyn te gebruiken. Maar er zijn ook mensen geweest die mij dus die slofteugel aanraadden. Ik was dus even benieuwd, of een slofteugel hierbij nou echt zou werken. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:56

Het lost het probleem niet op. Methode van Maralyn is veel beter. Hou je aan het advies van de instructie, en zet alle andere adviezen even in de ijskast. Slof kan heel handig zijn om je ergens doorheen te helpen werken, maar ik zou dat pas als allerlaatste optie kiezen. Als je dit rijtechnisch op kunt lossen leer je daar ook zelf veel meer van.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:57

Cassidy schreef:
Het lost het probleem niet op. Methode van Maralyn is veel beter. Hou je aan het advies van de instructie, en zet alle andere adviezen even in de ijskast. Slof kan heel handig zijn om je ergens doorheen te helpen werken, maar ik zou dat pas als allerlaatste optie kiezen. Als je dit rijtechnisch op kunt lossen leer je daar ook zelf veel meer van.

Okee. Heel erg bedankt voor je mening ! :o

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:58

actief en voorwaards oplossen.
zorgen dat hij/zij meer gaat dragen.
en vooral niet zelf blijven vasthouden, paard wint het :+

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:26

AdnerB schreef:
actief en voorwaards oplossen.
zorgen dat hij/zij meer gaat dragen.
en vooral niet zelf blijven vasthouden, paard wint het :+

okee. Bedankt voor het advies :o

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:34

Zoals hierboven al gezegd wordt, dit probleem moet voorwaarts opgelost worden. Ophouding naar boven maken in combinatie met been, maar daarna laat je je hand los. Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:40

Eline_S_S schreef:
Cassidy schreef:

Mijn instructrice raad mij aan om de methode van maralyn te gebruiken. Maar er zijn ook mensen geweest die mij dus die slofteugel aanraadden. Ik was dus even benieuwd, of een slofteugel hierbij nou echt zou werken. :o

Nee, dat werkt niet. Sterker nog, op een slofteugel kan een paard alleen nog maar meer gaan hangen. De druk van een slof is naar beneden gericht wat het paard alleen maar uitnodigt het hoofd niet te dragen maar te laten vallen. Plus dat je door de slof minder snel voelt dat het paard zwaar wordt (als je hem aangenomen hebt tenminste) waardoor de druk in de mond vrijwel altijd hoger is dan jij denkt en je paard dus enkel stugger/zwaarder wordt.

Zorg dat het achterbeen voldoende actief is en je paard los van je hand blijft. Laat hem niet te ver 'voorover vallen' dus laat de hals niet verder zakken dan de activiteit van achteruit op dat moment toestaat. Let o de balans dus, zoals al genoemd.

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:08

Mijn pony kon ook nog wel eens gaan hangen. Goed actief vooruit rijden en even lengte geven in de hals. Met een slofteugel vererger je het inderdaad alleen nog maar.
Dan zal ze ook minder sterk aanvoelen voor jou terwijl ze zelf steeds sterker wordt.

Aliciab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:25

Ik heb hetzelfde probleem, maar als mijn paard zo hangt, hoe moet ik dr dan toch loslaten? Ik vind dit dan erg moeilijk, tips zijn welkom :D. En paard is voorwaarts genoeg dus daar ligt het niet aan, hoe krijg je de achterhand er dan toch onder ? Veel overgangen?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:33

Loslaten is heel eenvoudig. Als je in je normale positie zit dan open je je handen waardoor de teugel direct uit je handen glijden, haha.

Oke zonder grappen: voorwaarts rijden en overgangen rijden. Voorwaarts blijven denken. Hangt je paard toch ben je toch niet voorwaarts genoeg. En ja, teugels opeens loslaten als hij gaat hangen werkt wel. Probeer ook een met lange teugels te rijden

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:36

Voorwaarts en handen naar voren!
Gewoon loslaten, hij kan dan niet hangen aan je teugels :).

Aliciab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:29

PaulinBijoux schreef:
Loslaten is heel eenvoudig. Als je in je normale positie zit dan open je je handen waardoor de teugel direct uit je handen glijden, haha.

Oke zonder grappen: voorwaarts rijden en overgangen rijden. Voorwaarts blijven denken. Hangt je paard toch ben je toch niet voorwaarts genoeg. En ja, teugels opeens loslaten als hij gaat hangen werkt wel. Probeer ook een met lange teugels te rijden

Ah dankje! Maar het probleem wordt natuurlijk dan wel dat ik de teugels heel lang heb :') . Maar ze is juist wel voorwaarts, alleen op de verkeerde manier, ze dendert heel erg door op dr voorhand. Afgelopen les heb ik mn teugel langer gelaten en kleine ophoudingen gegeven als ze weer ging hangen en denderen. Het was ook wel een rare bui nu, hoop dat t volgende keer beter gaatxd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:21

Uit je antwoord hier blijkt al heel duidelijk dat je er eigenlijk niet in geloofd, en daar begint het al mee.
Je begrijpt niet echt wat "PaulinBijoux" wil zeggen met haar tekst.
Je zegt ik heb dat allemaal al geprobeerd maar bij mijn paard lukt dit niet, als het niet lukt dan doe je het gewoon verkeerd.
"Simple as that"

Aliciab schreef:
PaulinBijoux schreef:

Ah dankje! Maar het probleem wordt natuurlijk dan wel dat ik de teugels heel lang heb :') . Maar ze is juist wel voorwaarts, alleen op de verkeerde manier, ze dendert heel erg door op dr voorhand. Afgelopen les heb ik mn teugel langer gelaten en kleine ophoudingen gegeven als ze weer ging hangen en denderen. Het was ook wel een rare bui nu, hoop dat t volgende keer beter gaatxd.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:23

Er zijn al veel goede reacties gegeven, inderdaad hangen = vooruit rijden, achterhand eronder en niet meer in jouw handen hangen. Heb dit zelf consequent toegepast bij een bijrijdpaard en werkte erg goed. Nog even door oefenen dus! :)

Aliciab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:47

aeolusnr1 schreef:
Uit je antwoord hier blijkt al heel duidelijk dat je er eigenlijk niet in geloofd, en daar begint het al mee.
Je begrijpt niet echt wat "PaulinBijoux" wil zeggen met haar tekst.
Je zegt ik heb dat allemaal al geprobeerd maar bij mijn paard lukt dit niet

Misschien begrijp ik het wel verkeerd, maar als mijn instructrice elke keer zegt dat ik te snel ga en ik de andere paarden voorbij ga, denk ik dus niet dat het paard voorwaartser moet. Misschien doe ik het verkeerd, daarom vraag ik tips, maar om dan maar gewoon nog harder te gaan terwijl iedereen zegt dat ik te hard ga vind ik ook niet handig...

Aliciab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:48

Libbylove schreef:
Er zijn al veel goede reacties gegeven, inderdaad hangen = vooruit rijden, achterhand eronder en niet meer in jouw handen hangen. Heb dit zelf consequent toegepast bij een bijrijdpaard en werkte erg goed. Nog even door oefenen dus! :)

Ga ik proberen, dankje!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:51

Aliciab schreef:
Misschien begrijp ik het wel verkeerd, maar als mijn instructrice elke keer zegt dat ik te snel ga en ik de andere paarden voorbij ga, denk ik dus niet dat het paard voorwaartser moet. Misschien doe ik het verkeerd, daarom vraag ik tips, maar om dan maar gewoon nog harder te gaan terwijl iedereen zegt dat ik te hard ga vind ik ook niet handig...

Ik denk dat jij voorwaarts en snel verwart. Voorwaarts is drang naar voren. Snel is hoog tempo.

Het tempo maakt nu nog helemaal niet uit. Je paard moet willen lopen, hoe hard en in welke gang doet er pas toe op het moment dat hij voorwaarts is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:00

Het paard moet niet sneller, voorwaartser zoals vele roepen, het paard moet actiever op de achterhand!
Daarvoor moet je helemaal niet voorwaartser want dan kan een paard helemaal niet meer verzamelen, zijn rug rond maken en zichzelf gaan dragen.

Er zijn vele oefeningen om een paard actief op de achterhand te krijgen, één daarvan is achterwaarts :j
Je vraagt je paard met nette stelling voor(geen weggedrukte rug -kop in de lucht maar netjes afgebogen) een paar vlotte stappen achteruit en rijdt van daaruit gelijk zonder te stoppen actief weer naar voren.
Zorg dat je je hand sluit bij het vragen naar achteren en bij het gaan van je paard je je hand opent, hij doet immers wat je vraagt.
Op het moment dat je vanuit achteruit weer naar voren wil zul je je zit en beenhulpen weer op voorwaarts moeten richten net als je eigen blik naar de plek waar je heen wilt.
Je hand blijft dus open .
Nu leert je paard niet op jou handen te hangen maar op eigen benen te lopen, hij wordt bewust van zijn achterbenen(de motor) en leert zich rond te maken in de rug.

Ik vermoed dat dat al een behoorlijk moeilijke oefening is voor je paard en voor veel paarden trouwens, want er zijn maar weinig paarden die zich echt zelf netjes dragen.

Oefen deze oefening eerst eens in je les zodat er vanaf de grond meegekeken kan worden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:05

maralyn schreef:
Hangen is balans in jou handen zoeken, voorwaarts op lossen en teugel geven en oppakken.
Bij sommige paarden liet ik de teugels wel eens in 1 keer los. Omdat ze dan als het ware in het diepe vallen, schrikken ze zich rot. Meteen been geven, anders kunnen ze gaan strompelen omdat ze op de voorhand komen, en ga je samen op de grond.

Voorwaarts oplossen dus :D

Helemaal mee eens! Actief naar voren rijden en lekker attent houden door dan weer bv een volte te rijden dan weer een slangenvolte en regelmatig van handveranderen...