Haflinger loopt zeer wijdbeens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Haflinger loopt zeer wijdbeens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 06:46

Ik weet eigenlijk niet waar het ooit begonnen is, maar mijn haflinger loopt enorm wijdbeens met zijn achterbenen.
Om dit proberen op te lossen, rijden we veel voltes en ben ik hem nu aan het longeren met een elastische bandage vanaf de longeersingel.

Naast dat het vreemd staat, merk ik ook dat hij last begint te krijgen van de effectiviteit van het lopen.

Wie herkent dit en heeft verdere tips?

PollyKnollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 07:57

Heb je misschien een foto? Dan is het makkelijker te beoordelen.

HorseTopShop

Re: Haflinger loopt zeer wijdbeens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 07:59

Wanneer loopt hij wijdbeens? Altijd? Of bijvoorbeeld alleen met draven?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 08:11

Foto zegt niets, dan zou ik een filmpje moeten plaatsen.
Het is inderdaad alleen met draven (vroeger zei ik gekscherend dat hij teveel naar mijn draver had gekeken, staat mij ook iets van bij, dat hij dit typische loopje ook toen pas is gaan doen)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:12

Dat wilde ik horen (lezen :P )
Mijn Haflinger doet dat ook met draven. Alleen op de momenten dat we hem niet verzameld rijden en hij dus loopt hoe hij wilt. En hoe harder hij gaat, hoe meer wijdbeens hij gaat lopen.
Echter heeft die van ons er geen last van. We laten het hem natuurlijk ook niet altijd doen.

Het lijkt dan inderdaad net op hoe dravers lopen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:53

Mijn paard heeft dit ook gehad, ze liep alsof ze in haar broek gepoept had. :+
Eerst heb ik er een osteopaat bijgehaald (Ellen Door uit Holten), en die heeft mijn paard helemaal weer recht gezet. Vanaf toen zijn we gaan trainen met pessoa aan de longe. Vooral heel veel overgangen rijden en proberen het achterbeen wat buiten de massa loopt er onder te krijgen. Dat kost veel tijd en geduld. Maak je paard sterker van achter door balkjes te draven, heuveltjes te galopperen etc. Wat bij mijn paard ook heeft geholpen is oefeningen aan de hand doen, schoudervoor, wijken etc. Daarmee kan je op het juiste moment zn achterbeen eronder duwen.

Mijn paard had dit ook van de 1 op de andere dag. Gelukkig heeft ze er nu niks meer last van. Maar soms komt het nog terug, dan zet ik haar een weekje op rust met alleen maar gymnastiseren, daarna is alles weer goed.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 14:59

HorseTopShop schreef:
Dat wilde ik horen (lezen :P )
Mijn Haflinger doet dat ook met draven. Alleen op de momenten dat we hem niet verzameld rijden en hij dus loopt hoe hij wilt. En hoe harder hij gaat, hoe meer wijdbeens hij gaat lopen.
Echter heeft die van ons er geen last van. We laten het hem natuurlijk ook niet altijd doen.

Het lijkt dan inderdaad net op hoe dravers lopen.

Nou, heel herkenbaar!!
Same problem here...

N0a, we hebben al veel gedaan op de pessoa en heuveltjes training, dit heeft nul,nul effect gehad en meneer heeft een mega krachtige achterhand, probleem ligt hem in de zij spieren denk ik (quadriceps, psoas en wat aan de binnenkant loopt)
Hij loopt immens ruim voor een haflinger, we moeten nu wat meer terug gaan rijden, verzamelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:03

Hij loopt waarschijnlijk te veel op de voorhand en kan voor niet snel genoeg weg komen. Om te voorkomen dat ie zichzelf steeds vangt gaat ie wijdbeens lopen.

Soms kan het helpen om een brakeover ijzertje te gebruiken opdat ie de voorvoet makkelijker kan afrollen en dus sneller weg is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 16:02

NatasjavE schreef:
Hij loopt waarschijnlijk te veel op de voorhand en kan voor niet snel genoeg weg komen. Om te voorkomen dat ie zichzelf steeds vangt gaat ie wijdbeens lopen.

Soms kan het helpen om een brakeover ijzertje te gebruiken opdat ie de voorvoet makkelijker kan afrollen en dus sneller weg is.

Nee, dat is het ook niet, paard loopt horizontaal, we zijn nu bezig om het gewicht wat meer naar achteren te plaatsen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:08

Een paard wat veel stuwt wil nog wel eens wijd gaan lopen van achteren (net als bij een draver). Je zult moeten gaan trainer op dragen en minder op stuwen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:53

eldie schreef:
Een paard wat veel stuwt wil nog wel eens wijd gaan lopen van achteren (net als bij een draver). Je zult moeten gaan trainer op dragen en minder op stuwen.

In die hoek zit ik ook te denken...
Hoealwel toen hij hier mee begon, kenden we het woord stuwen nog niet en was dit ook niet echt aan de orde :D

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:09

hey annebe, ik weet sinds kort dat sander doet telgangen dat voelt ook vreemd ,zou stoffel ook niet zoiets doen? heb advies gekregen om hem laag/overgangen te rijden en zoveel mogelijk met hele rustige hand.

grtn uit putten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:41

Heey Hoi!

Geen idee, voelt wel als een gewone draf namelijk.

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:42

dat dacht ik ook dat hij gewoon draafde maar bleek regelmatig telgang te vertonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:48

Heb je een filmpje?

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:58

nee helaas niet. ik vond in het verleden al regelmatig dat hij soms vreemd liep net of hij bodemwijd liep v voren. tot ik een paar weken terug een dressuurproef had gereden en daar op stond dat hij in draf en stap
telgang vertoonde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:22

Dan zou ik toch eens naar zn rug laten kijken.

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:27

in jan. jl nog de chiropractor er bij gehad en er zat inderdaad een blokkade in zijn rug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:07

hempy schreef:
in jan. jl nog de chiropractor er bij gehad en er zat inderdaad een blokkade in zijn rug.

Dan is die denk ik nog niet weg. Heb je al eens een foto van de rug laten maken?

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:41

nee nog nooit een foto vd rug laten maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:43

Zou niet zo'n gek idee zijn om dat eens te doen. Weet je maar gelijk wat er zit. Zeker omdat ie blijkbaar niet altijd zo heeft gelopen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:02

Tikt hij zich wel eens aan in draf? Sommige paarden gaan dan wijdbeens lopen om zich niet aan te tikken. Volgens mij denk je al in de goede richting, verzamelen. Om te beginnen met zijgangen. weet niet of je al zijgangen rijdt? ubertreten zowel aan de hand als onder het zadel is een hele fijne oefening hiervoor en is tevens een losmakende oefening voor de rug. De adductie en abductie activiteit van de achterbenen is een fijne manier om een paard te leren sluiten. Wijken met het hoofd naar de bakrand helpt de voorwaartse drang beperken en is een fijne start oefening. Soms iets vermeerderd buigen helpt bij het aanleren hiervan.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:35

Mijn haf loopt ook wijdbeens, maar dit doet zij zelfs in stap. Bij haar zijn het de kniebanden, deze zijn opgerekt. Zij loopt ook echt mega stijf, dus bij haar duidelijk te zien dat er iets niet goed zit.

Als je het niet vertrouwd zou ik de DA erbij halen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 09:02

MoniqueB schreef:
Tikt hij zich wel eens aan in draf? Sommige paarden gaan dan wijdbeens lopen om zich niet aan te tikken. Volgens mij denk je al in de goede richting, verzamelen. Om te beginnen met zijgangen. weet niet of je al zijgangen rijdt? ubertreten zowel aan de hand als onder het zadel is een hele fijne oefening hiervoor en is tevens een losmakende oefening voor de rug. De adductie en abductie activiteit van de achterbenen is een fijne manier om een paard te leren sluiten. Wijken met het hoofd naar de bakrand helpt de voorwaartse drang beperken en is een fijne start oefening. Soms iets vermeerderd buigen helpt bij het aanleren hiervan.

Stoffel tikt zich gelukkig niet aan en heeft dit nog nooit gedaan.
We zijn nu inderdaad veel bezig met verzamelen en ook de zijgangen worden nu beter gecoached.

Kan je wat meer vertellen over dat ubertreten (ik snap de vertaling, maar zou graag willen lezen hoe jij dit aanleert en doet) want ik begrijp hier uit dat het paard zijn gewicht meer naar achteren verplaatst, zodat de achterhand er meer onder komt, de rug boller word en los laat en de psoas en buikspieren meer aan komen te spannen.
Ok, maar hoe kan je een paard dit netjes aanleren, zonder voorwaarts te rennen.

Bedankt voor je tips! :Y)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:16

annebe schreef:
MoniqueB schreef:

Stoffel tikt zich gelukkig niet aan en heeft dit nog nooit gedaan.
We zijn nu inderdaad veel bezig met verzamelen en ook de zijgangen worden nu beter gecoached.

Kan je wat meer vertellen over dat ubertreten (ik snap de vertaling, maar zou graag willen lezen hoe jij dit aanleert en doet) want ik begrijp hier uit dat het paard zijn gewicht meer naar achteren verplaatst, zodat de achterhand er meer onder komt, de rug boller word en los laat en de psoas en buikspieren meer aan komen te spannen.
Ok, maar hoe kan je een paard dit netjes aanleren, zonder voorwaarts te rennen.

Bedankt voor je tips! :Y)

http://basisrijkunst.nl/ubertretenlassen.html

:D