Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
HorseTopShop schreef:Dat wilde ik horen (lezen)
Mijn Haflinger doet dat ook met draven. Alleen op de momenten dat we hem niet verzameld rijden en hij dus loopt hoe hij wilt. En hoe harder hij gaat, hoe meer wijdbeens hij gaat lopen.
Echter heeft die van ons er geen last van. We laten het hem natuurlijk ook niet altijd doen.
Het lijkt dan inderdaad net op hoe dravers lopen.
NatasjavE schreef:Hij loopt waarschijnlijk te veel op de voorhand en kan voor niet snel genoeg weg komen. Om te voorkomen dat ie zichzelf steeds vangt gaat ie wijdbeens lopen.
Soms kan het helpen om een brakeover ijzertje te gebruiken opdat ie de voorvoet makkelijker kan afrollen en dus sneller weg is.
eldie schreef:Een paard wat veel stuwt wil nog wel eens wijd gaan lopen van achteren (net als bij een draver). Je zult moeten gaan trainer op dragen en minder op stuwen.

MoniqueB schreef:Tikt hij zich wel eens aan in draf? Sommige paarden gaan dan wijdbeens lopen om zich niet aan te tikken. Volgens mij denk je al in de goede richting, verzamelen. Om te beginnen met zijgangen. weet niet of je al zijgangen rijdt? ubertreten zowel aan de hand als onder het zadel is een hele fijne oefening hiervoor en is tevens een losmakende oefening voor de rug. De adductie en abductie activiteit van de achterbenen is een fijne manier om een paard te leren sluiten. Wijken met het hoofd naar de bakrand helpt de voorwaartse drang beperken en is een fijne start oefening. Soms iets vermeerderd buigen helpt bij het aanleren hiervan.
annebe schreef:MoniqueB schreef:Tikt hij zich wel eens aan in draf? Sommige paarden gaan dan wijdbeens lopen om zich niet aan te tikken. Volgens mij denk je al in de goede richting, verzamelen. Om te beginnen met zijgangen. weet niet of je al zijgangen rijdt? ubertreten zowel aan de hand als onder het zadel is een hele fijne oefening hiervoor en is tevens een losmakende oefening voor de rug. De adductie en abductie activiteit van de achterbenen is een fijne manier om een paard te leren sluiten. Wijken met het hoofd naar de bakrand helpt de voorwaartse drang beperken en is een fijne start oefening. Soms iets vermeerderd buigen helpt bij het aanleren hiervan.
Stoffel tikt zich gelukkig niet aan en heeft dit nog nooit gedaan.
We zijn nu inderdaad veel bezig met verzamelen en ook de zijgangen worden nu beter gecoached.
Kan je wat meer vertellen over dat ubertreten (ik snap de vertaling, maar zou graag willen lezen hoe jij dit aanleert en doet) want ik begrijp hier uit dat het paard zijn gewicht meer naar achteren verplaatst, zodat de achterhand er meer onder komt, de rug boller word en los laat en de psoas en buikspieren meer aan komen te spannen.
Ok, maar hoe kan je een paard dit netjes aanleren, zonder voorwaarts te rennen.
Bedankt voor je tips!