Paard houd rechts vast.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard houd rechts vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:00

Hee.

Ik heb een fries van 11 jaar, de laatste tijd best wel wat brokken mee gehad.
Ze is nooit echt dressuur matig door gereden.
Oefeningen als de rechtergalop kent ze niet, daar waren wij mee bezig.
Op een gegeven moment ging het rijden behoorlijk lastig, mevrouw pakte haar bit op rechts vast en ze werdt stuurloos, vervolgens zag ze niet meer waar ze liep, heb de bakrand en de hindernis palen al op me af zien komen.
Vervolgens zijn wij naar de tandarts geweest, hier kwam uit dat ze een splinter op rechts had waar ze behoorlijk last van had.
Dat is behandeld en ze heeft een week op rust gestaan.
Toen ben ik er weer op gestapt, maar weer het zelfde.
Ik heb toen een les gehad en uiteindelijk zat het tussen haar oren, want aan het einde van de les liep ze heerlijk.
Vervolgens werdt ze het weekend daarna kreupel, een pees blessure.
1,5 maand zijn we daar mee bezig geweest, eerst alleen maar koelen. 3x per dag.
Vervolgens kleine wandelingen maken en sinds deze week rijden we weer in de bak.
Veel stappen en kleine beetjes draven.
Maar ze deed weer precies het zelfde, de rechter kant van haar bit vast pakken.
Wat ik dan doe was terug trekken zodat zij los zou laten, dit werkte.... voor 3 seconden.
Op gegeven moment zei een andere ruiter dat je juist links dan moet vast pakken en rechts los laten.
En wonder boven wonder, dit werkte! Ik had plotseling een paard wat je met pinkjes kon rijden.

Maar is dit juist? Als ze rechts vast houd moet je dan rechts los laten en links vast pakken?
En dan veel rechterbeen geven?

Groetjes.

PS: Als mijn paard weer helemaal hersteld is heb ik ook weer les.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-14 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Re: Paard houd rechts vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:02

Les is toch echt het eerste dat je nodig hebt. Van een goede instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:04

Jetta schreef:
Les is toch echt het eerste dat je nodig hebt. Van een goede instructeur.

Dat heb/had ik, maar ik wil dat mijn paard eerst weer goed hersteld.
Wat we nu in de bak doen is stappen en een beetje draven.
Hooguit 20 minuutjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:05

Een paard kan alleen maar sterk worden als jij terug gaat trekken. Jouw paard is waarschijnlijk erg scheef en heeft daar moeite mee. Het is dus zaak om je paard daarin te helpen recht te maken, niet door recht te trekken maar door te leren op 2 teugels te rijden, te voelen wat echt recht is en hier geduld in te hebben. Onderschat dit niet, dit vergt tijd, geduld en goede instructie.

Het kan ook zijn dat jouw paard lichamelijk ergens last van heeft, als je toch in de opbouwperiode bent is het nooit verkeerd om eens een osteopaat te laten komen om het paard wat na te kijken. Rijtechnisch is dit een pittige klus en dit kan je helpen om het voor beide makkelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:07

Joolien schreef:
Een paard kan alleen maar sterk worden als jij terug gaat trekken. Jouw paard is waarschijnlijk erg scheef en heeft daar moeite mee. Het is dus zaak om je paard daarin te helpen recht te maken, niet door recht te trekken maar door te leren op 2 teugels te rijden, te voelen wat echt recht is en hier geduld in te hebben. Onderschat dit niet, dit vergt tijd, geduld en goede instructie.

Het kan ook zijn dat jouw paard lichamelijk ergens last van heeft, als je toch in de opbouwperiode bent is het nooit verkeerd om eens een osteopaat te laten komen om het paard wat na te kijken. Rijtechnisch is dit een pittige klus en dit kan je helpen om het voor beide makkelijk te maken.

Ik merk dus aan mezelf, dat doordat zij rechts sterker is, dat ik dan automatisch ook op rechts meer druk ging zetten. Misschien wat dit fout. Want toen ik rechts los liet, kon zij erg ontspannen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:10

Een goede instructie-figuur zou hier veel kunnen helpen. en ook je vragen kunnen beantwoorden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:11

Les nemen óók in de opbouwfase...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:15

Yvank_ schreef:
Les nemen óók in de opbouwfase...

Ja ik denk dat dat wel weer verstandig is. :j

Ps: jij heb je paardje toch ook op de eekwal staan?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:22

Dat is zeker verstandig, want dan kan je er meteen aan werken. Als je paard herstelt, heeft ie juist behoefte aan de juiste ondersteuning, ook en vooral op rijtechnisch gebied. Zij lichaam moet weer in conditie komen. Succes hoor.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:26

Heb je al eens een osteo laten komen? Het kan goed zijn dat ze lichamelijk vast zit in haar rechterkant.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:35

Inderdaad als eerste les nemen!

Maar om even in te gaan op je vraag. Meestal (als er lichamelijk geen blokkades oid zitten en de tanden en harnachement in orde zijn en het puur gaat om scheefheid) zit het probleem juist aan de tegenovergestelde kant. Dus jouw paard houdt rechts vast, dan zit het probleem links. Als een paard rechts vastpakt betekent dit negen van de tien keer dat het paard linksgebogen is. Dat wil zeggen dat de spieren aan de rechterkant van het lichaam langer zijn dan aan de linkerkant. Dus als het paard naar rechts moet buigen (of recht moet lopen) dan moeten de kortere spieren opgerekt worden en dat vind het paard dan moeilijk en gaat dat compenseren door jouw rechterhand te gebruiken. Inderdaad is het dan zaak om te zorgen dat je paard links aan gaat nemen en daardoor de druk gelijkmatig verdeeld over jouw twee teugels. Dit kost heel veel tijd. Hoe krijg je dat nou voor elkaar? Eerst is het zaak om rechts los te laten en daar wat meer gevoel te krijgen. Dus laat eerst je paard eens helemaal los voor en controleer of ze dan recht loopt en of je controle hebt over het tempo en of je reactie krijgt op je hulpen. Zit jij recht en in balans, dan kan je paard dat ook pas gaan doen. Dat is al basis. Heb je dat voor elkaar? Dan ga je contact zoeken met de mond. En dat wil dus zeggen gelijke druk links en rechts, dat hoeft maar de druk te zijn van een veertje, dus gewoon licht contact. Heb je dat voor elkaar, dan ga je wat figuren rijden waarbij je zorgt dat je rechtsom draait op je linkerteugel (buitenteugel) en zit zodat je voorkomt dat ze bij wendingen naar rechts weer jouw rechterhand kan pakken. Dit hoeft als eerste maar een hele flauwe bocht te zijn. Probeer dit rustig op te bouwen in alle gangen. Eerst zorgen dat je paard recht is en gelijke druk, dan komt het nageven en buiging/stelling vanzelf.

Hopelijk kun je hier wat mee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:46

lisannee93 schreef:
Inderdaad als eerste les nemen!

Maar om even in te gaan op je vraag. Meestal (als er lichamelijk geen blokkades oid zitten en de tanden en harnachement in orde zijn en het puur gaat om scheefheid) zit het probleem juist aan de tegenovergestelde kant. Dus jouw paard houdt rechts vast, dan zit het probleem links. Als een paard rechts vastpakt betekent dit negen van de tien keer dat het paard linksgebogen is. Dat wil zeggen dat de spieren aan de rechterkant van het lichaam langer zijn dan aan de linkerkant. Dus als het paard naar rechts moet buigen (of recht moet lopen) dan moeten de kortere spieren opgerekt worden en dat vind het paard dan moeilijk en gaat dat compenseren door jouw rechterhand te gebruiken. Inderdaad is het dan zaak om te zorgen dat je paard links aan gaat nemen en daardoor de druk gelijkmatig verdeeld over jouw twee teugels. Dit kost heel veel tijd. Hoe krijg je dat nou voor elkaar? Eerst is het zaak om rechts los te laten en daar wat meer gevoel te krijgen. Dus laat eerst je paard eens helemaal los voor en controleer of ze dan recht loopt en of je controle hebt over het tempo en of je reactie krijgt op je hulpen. Zit jij recht en in balans, dan kan je paard dat ook pas gaan doen. Dat is al basis. Heb je dat voor elkaar? Dan ga je contact zoeken met de mond. En dat wil dus zeggen gelijke druk links en rechts, dat hoeft maar de druk te zijn van een veertje, dus gewoon licht contact. Heb je dat voor elkaar, dan ga je wat figuren rijden waarbij je zorgt dat je rechtsom draait op je linkerteugel (buitenteugel) en zit zodat je voorkomt dat ze bij wendingen naar rechts weer jouw rechterhand kan pakken. Dit hoeft als eerste maar een hele flauwe bocht te zijn. Probeer dit rustig op te bouwen in alle gangen. Eerst zorgen dat je paard recht is en gelijke druk, dan komt het nageven en buiging/stelling vanzelf.

Hopelijk kun je hier wat mee. :)

Dank je voor je antwoord.
Ik had het niet net met mijn vader over. Mijn lesgeefster heeft ook gezegd als ze niet goed aan het been is, ze van voor ook niet kan nageven. Hier wil ik dus aan werken en de teugels als het ware "Vergeten." Mijn handen zijn ook behoorlijk druk tijdens het rijden, volgens mijn lesgeefster komt het daar ook heel erg door dat zij dit gedrag vertoont, ik ben hier ook mee bezig, maar dat is nog vrij lastig. Ik reed altijd met een enkel gebroken bitje maar wil vandaag over stappen op een dubbel gebroken bitje, eens kijken hoe ze daar op reageert.
En dan de teugels lang en aan de hulpen werken.
Maar je zin die ik dik gedrukt heb snap ik niet helemaal, krijg er niet echt een plaatje bij..

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:53

Zo te horen is het eerste wat je moet gaan doen, inderdaad weer terug naar de basis. Dus wat ik in mijn vorige post al beschreef. Zo te horen kan je lesgeefster je daar best prima bij helpen. Want wat zij jou al als oorzaken heeft genoemd kunnen inderdaad leiden tot jouw probleem.

De dikgedrukte zin: dan ga je wat figuren rijden waarbij je zorgt dat je rechtsom draait op je linkerteugel (buitenteugel) en zit zodat je voorkomt dat ze bij wendingen naar rechts weer jouw rechterhand kan pakken.

Ik ben er hierbij even vanuit gegaan dat wendingen naar rechts (Dus voltes rechtsom of afwenden naar rechts) moeilijk gaan. Of in ieder geval dat het paard op zo'n moment jouw rechterhand nog meer vastpakt dan als je gewoon rechtuit gaat. Dus om dat te voorkomen wil je wendingen naar rechts kunnen maken door je buitenteugel tegen de hals te leggen en haar als het ware 'om te duwen' waarbij je je rechterhand gebruikt als begeleidende hand. Dus daarmee knijp je lichtjes alsof je in een spons knijpt zonder dat je paard de kans krijgt om daar sterk op te worden. Dus bij een wending naar rechts doe je als volgt: je plaatst je gewicht naar je binnen zitbeenknobbel (druk op de binnenste beugel), dan druk je je buitenteugel tegen de hals en vraag je met je binnenteugel (rechterhand) lichtjes knijpend of ze naar rechts wil gaan. Op het moment dat ze dan weer sterk wordt op rechts ga je niet wenden. Probeer je het vijf meter verder opnieuw. Net zolang tot ze begrijpt dat ze moet draaien op jouw buitenteugel.

Hopelijk is het zo wat duidelijker?

Edit: Je uiteindelijke doel is natuurlijk om voltes enzo te kunnen rijden met gelijke druk op twee teugels, maar de eerste stap is verbinding/druk krijgen op links.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:04

Een beetje uitproberen met bitten kan nooit kwaad, maar onthou dat wat aanvoelt alsof het bit wordt beetgepakt, in werkelijkheid de spieren zijn die gespannen zijn.

Daar kwam ik achter toen ik bitloos reed en het 'vastpakken' precies zo aanvoelde.
Bij mij zit het probleem op rechts en daar ben ik ook sterker en heb zodoende zelf m'n pony aan die kant sterk gemaakt, waardoor hij daar moeilijk kan ontspannen.

Het gaat steeds beter, ik moet er echt op letten dat ik rechts heus mag vragen, maar ook los moet laten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:17

Er zijn hier heel veel dingen die niet echt op orde zijn, paard is niet nagevend,dus wijkt niet voor druk, buigt niet correct links en rechts is dus erg verschillend, paard is niet aan het been, het stuur is maar half aanwezig, de rem werkt maar voor een kwart, .......
Als je zo verder oefent wordt eigenlijk het slechte er alleen maar meer en meer in getraind, me heel mssn hier en daar een paar kleine verbeteringen.
In feite zou dit paard opnieuw ingereden moeten worden, maar dan nu op de correcte manier, zonder stappen over te slaan.
De basis is hier overduidelijk niet in orde, en die basis is er echt nodig, want vanuit de basis kan je verder opbouwen.
Als je een huis wil gaan bouwen, dan is een stevig fundament (de basis) ook heel belangrijk, als daar ergens een zakke plek in zit, of een stuk vergeten is, dan krijg je nadien ofwel scheuren in de muren , soms inzakkingen en zelfs heel soms gewoon heel het gebouw dat tegen de vlakte gaat.
Dit vergelijk is helemaal toepasbaar op de training van een paard.
Zelf aanmodderen is verkeerd , zoek les en laat je begeleiden.
Je zegt paard pakt rechts vast en ik laat dan rechts los en neem links vast en het werkt ??????
Je hebt de klok gevonden maar de klepel tjaaa die is nog steeds zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:17

aeolusnr1 schreef:
Er zijn hier heel veel dingen die niet echt op orde zijn, paard is niet nagevend,dus wijkt niet voor druk, buigt niet correct links en rechts is dus erg verschillend, paard is niet aan het been, het stuur is maar half aanwezig, de rem werkt maar voor een kwart, .......
Als je zo verder oefent wordt eigenlijk het slechte er alleen maar meer en meer in getraind, me heel mssn hier en daar een paar kleine verbeteringen.
In feite zou dit paard opnieuw ingereden moeten worden, maar dan nu op de correcte manier, zonder stappen over te slaan.
De basis is hier overduidelijk niet in orde, en die basis is er echt nodig, want vanuit de basis kan je verder opbouwen.
Als je een huis wil gaan bouwen, dan is een stevig fundament (de basis) ook heel belangrijk, als daar ergens een zakke plek in zit, of een stuk vergeten is, dan krijg je nadien ofwel scheuren in de muren , soms inzakkingen en zelfs heel soms gewoon heel het gebouw dat tegen de vlakte gaat.
Dit vergelijk is helemaal toepasbaar op de training van een paard.
Zelf aanmodderen is verkeerd , zoek les en laat je begeleiden.
Je zegt paard pakt rechts vast en ik laat dan rechts los en neem links vast en het werkt ??????
Je hebt de klok gevonden maar de klepel tjaaa die is nog steeds zoek.

Ja daar heb je gelijk in, de vorige eigenaar had een bij-rijder maar zij had gezegd dat ze kon vernemen dat ze toen ze een drie jarige was goed was in gereden.
Ik weet ook 100 procent zeker dat het aan mij ligt..
Maar de manege heeft haar van een handelaar die haar weer van een man heeft die er altijd 4 span mee heeft gereden, dus ik weet niet of ze onder het zadel liep daar en hoe lang dat was.
Dat wil ik uitzoeken maar ik kom de hele tijd op een dood spoor.
Toen de manege haar heeft gekocht, is ze door verkocht naar een meid die er alleen wat bos ritjes mee reed, nooit echt dressuurmatig aan het werk is geweest. Had nooit tijd voor haar paard, kwam misschien 1 a 2 keer in de twee weken. Dit is op basis van wat ik hoor.
Toen is ze weer aan de manege verkocht en door verkocht aan ons.
Dus echt dressuurmatig is er volgens mij nooit mee gereden, want de rechtergalop zit er ook niet op.
Zoals hier boven ook al is gezegd, wil ik vanaf vandaag weer helemaal met de basis gaan beginnen, de teugels als het ware vergeten en geen druk op de mond, eerst de basis dingen, reageren op hulpen, tempo controle.

Ik heb van mijn rij instructeur ook verschillende bitten gekregen om te proberen, ik heb ze nog niet geprobeerd, het is een rolletjes bit en een dubbel gebroken bitje.
Toen wij het paard kochten zat er een hoofdstel bij met een enkel gebroken bit, behoorlijk dik bit.
Op gegeven moment hebben wij een ander bit gekocht, omdat dit bit van de manege was. Nu ik dat oude bit er weer bij pak is dat een veel dikker bit dan dat wij nu hebben. Ik ga het straks eens vergelijken. Zou dit ook mee kunnen spelen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:19

Als een bit te dik is en het paard niet zoveel ruimte in de mond heeft, kan dat er ook voor zorgen dat het paard niet kan ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:22

LBLGypsyCobs schreef:
Als een bit te dik is en het paard niet zoveel ruimte in de mond heeft, kan dat er ook voor zorgen dat het paard niet kan ontspannen.

Hoe kun je vernemen dat een paard veel of weinig ruimte heeft?
Dit bit wat ik nu heb is dunner. Maar met dat andere bit ging het wel beter.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:35

Dan zou ik voor het andere bit gaan, het is per paard zo verschillend.

Een bit is te dik als het paard z'n kaken niet meer op elkaar kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:37

LBLGypsyCobs schreef:
Dan zou ik voor het andere bit gaan, het is per paard zo verschillend.

Een bit is te dik als het paard z'n kaken niet meer op elkaar kan krijgen.

Oke, ze kauwt wel erg veel op dit bit wat we nu hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:41

Bit kan ook te hoog of te laag hangen.

Bel een goede instructeur, bekijk samen de bitten en ga lekker les nemen.
Zo iemand kan ook bekijken of het alleen rij technisch is, of dat er misschien eerst wat opgelost moet worden in het paardenlijf.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:56

ik vind het een hele rare gang van zaken hoor.
Jij krijgt van jouw instructie een reeks bitten die je mag uit proberen ?????????????
Je bent blijkbaar niet echt ervaren, je weet er niet echt heel veel van, tjaaaa dan is dat uitproberen gewoon een onmogelijke opdracht.
Als jouw instructie nou zou zeggen dat die zelf dat eens zou uitproberen , en jou dan laat zien hoe het paard er op kan lopen, dan is dat een heel ander verhaal.
Nee ik vind dit niet echt instructie krijgen, dit lijkt eerder op hou de klant bezig, zolang die blij en happy is is alles ok.
Niet mijn gedachte over instructie geven.
En de kans dat het aan het bit ligt is vrij klein, fouten moet je eerst en altijd bij de ruiter zoeken, en tjaaa een ander bitje kan dan soms idd een verschil geven, maar eerst bij jezelf op zoek gaan.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 15-03-14 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:56

Je geeft zelf het antwoord al! Teugels laten voor wat ze zijn en lekker in stap en draf je oefeningen rijden. Probeer in beide gangen te sturen met je zit en loop lange lijnen. Je kan eventueel je buiten teugel er een beetje bij houden als rem.

Hou een goed tempo aan. Als je paard de gang heeft gevonden waar hij lekker in loopt kan je net even iets harder dan dat gaan. Zo hou je het tempo bij jezelf en leer je haar meer op je been te zijn. Doe dit ook in draf. Als ze hierdoor in galop aanspringt (omdat het moeilijk voor haar is haar rug los te laten en je een ruimere gang van haar vraagt is dat heel goed mogelijk) laat je haar even een half rondje galopperen en rij je pas terug wanneer jij dit wil. Daarna weer lekker in draf goed voorwaarts rijden zonder aan de teugels te zitten.

Als je paard eenmaal gaat inbuigen merk je vanzelf dat hij zijn rug gaat loslaten. Dit is het moment dat je de teugels op maat pakt en verder gewoon zo rijdt als je gewend bent. (Dus niet nagevelijk vragen, alleen op maat pakken!) vooral de buitenteugel er goed bij houden, dit is je rem. Als je paard goed loslaat "valt" hij vanzelf in je hand en heb je hem nagevelijk.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:13

aeolusnr1 schreef:
ik vind het een hele rare gang van zaken hoor.
Jij krijgt van jouw instructie een reeks bitten die je mag uit proberen ?????????????
Je bent blijkbaar niet echt ervaren, je weet er niet echt heel veel van, tjaaaa dan is dat uitproberen gewoon een onmogelijke opdracht.
Als jouw instructie nou zou zeggen dat die zelf dat eens zou uitproberen , en jou dan laat zien hoe het paard er op kan lopen, dan is dat een heel ander verhaal.
Nee ik vind dit niet echt instructie krijgen, dit lijkt eerder op hou de klant bezig, zolang die blij en happy is is alles ok.
Niet mijn gedachte over instructie geven.
En de kans dat het aan het bit ligt is vrij klein, fouten moet je eerst en altijd bij de ruiter zoeken, en tjaaa een ander bitje kan dan soms idd een verschil geven, maar eerst bij jezelf op zoek gaan.

Ik vind dit een beetje een botte reactie sorry.
Ik kan hier niet echt veel mee. Via bokt zeggen dat iemand er niet veel verstand van heeft vindt ik een beetje schandalig, vooral op het aanvallen van een instructrice, omdat ik weet dat zij heel erg haar best doet om een oplossing te zoeken, ze heeft er zelf al een keer op gereden om haar aan te voelen. En ze maakte zelfs over uren omdat het echt niet ging, (Ik krijg elke week een half uur les, maar dat werd al gauw 3 kwartier tot bijna een uur) Ik zoek een oplossing en zoek in alle richtingen en ik kijk juist heel erg naar mijn rij gedrag (ookal eerder in dit topic vermeld), daarom zoek ik ook een minder scherp bit, omdat ik weet dat ik best wel een scherpe hand heb.
We zouden de bitten samen proberen op den duur, omdat ze eerst nog wou dat ik met het huidige bit bleef rijden omdat het kon dat ze de pijn van haar gebit (wat behandeld is) nog tussen de oren heeft zitten. Daarna zouden we samen de andere bitten proberen als het probleem zich voort bleef doen.
Maar toen raakte mijn paard kreupel en heb ik nog geen les meer gehad.
Mijn plan van om volgende week weer te lessen, maar ik wordt die dinsdag erna geopereerd en ik verwacht dat ik dan weer drie weken niet kan lessen, dus ik zit nog een beetje in dubio wat ik nu moet doen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:14

Van de hoefslag af. Ga op de binnenhoefslag rijden en doe inderdaad zo weinig mogelijk met je teugel (uiteraard sturen met je buitenteugel en licht begrenzen). In ieder geval niet terugtrekken, en desnoods juist even alleen de andere teugel aannemen.
Eigenlijk moeten eerst een aantal dingen op orde zijn voordat je verder kunt.
In eerste instantie dacht ik dat je een goede instructeur had, maar als hij/zij met een rits bitten aan komt zetten -waaronder een rolletjes bit, met laat me raden, twee verschillende kleuren rolletjes- zou ik opzoek gaan naar een instructeur die jou lesgeeft volgens het skala der ausbildung. Losgelatenheid en tact is het eerste waar je aan moet gaan werken.
Misschien zelfs een idee het paard via deze manier opnieuw te LATEN in- en doorrijden?
Laatst bijgewerkt door laliz op 15-03-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt