Ik heb een bepaald probleem met mijn lichaam waar ik mij de laatste tijd heel erg aan begin te storen.
Laatste 2 jaar ben ik heel erg bezig met mijn dressuur vaardigheden verbeteren en dus ook mijn zit en houding. Ik heb ondertussen ongeveer 5 zitlessen gevolgd op een paard van instructeur en het ging heel goed. Elke keer als ik in de spiegel keek: "Wauw, ben ik dat?
"Maar naarmate ik gestopt was, sloop het er langzaam weer in en ik heb het gevoel dat ik nu weer terug bij af ben.
Het probleem is dat ik steeds mijn onderbenen en voeten naar voren leg waardoor ik in een stoelzit ga zitten en niet meer goed mijn been kan aanleggen en de hulpen door kan geven via mijn kuit.
Afijn, tijd voor weer wat zitlessen dacht ik. Heb er ondertussen weer 2 gevolgd en wegens gebrek aan geld weer gestopt. Zit was weer prima.
Maar nu komt het dus gewoon weer terug. In die tijd ben ik drie keer van zadel veranderd en heb ik op verschillende paarden gereden (rond de 5)
Kniewrong maakt helaas geen verandering.
Het kan toch niet zo zijn dat ik de rest van mijn leven zitlessen moet volgen?
Ook in mijn gewone lessen is mijn instructeur heel streng op mijn houding, maar het werkt gewoon niet. Mijn beenhouding blijft beroerd en ik wil daar echt graag wat aan veranderen.
Het voelt voor mij heel onnatuurlijk om mijn benen naar achter te leggen en binnen een paar minuten neem ik automatisch weer mijn eigen houding aan.
Mijn beugels heb ik meestal vrij lang, daar wordt mijn beenhouding beter van. Het nadeel hier van is dat ik in draf soms wat onrustig met mijn benen wordt en soms zelfs mijn beugel verlies.
Op een VZH zadel moet ik eigenlijk helemaal niet meer rijden, ik schrik me kapot als ik mezelf dan terug zie. Sterker nog, op een vzh kan ik helemaal niet meer zitten want ik heb het gevoel dat ik er ieder moment uit kan vallen. Zo beroerd zit ik dan... Geen balans, stevigheid en geen kniewrong is geen optie.
Iemand bekend met dit probleem? Hoop dat iemand de gouden tip voor me heeft.
)
Door je voeten verder onder jouw massa te brengen kom je beter boven en op je paard te zitten en zullen je gewrichtshulpen veel beter doorkomen. Daarnaast heb je dan veel meer balans.