Ik heb een hele mooie BWP ruin gekocht, net 11 jaar. Echt een schat van een paard, super braaf op stal en bij het poetsen/opzadelen. Alleen ondervind ik wat problemen tijdens het rijden. Hij heeft ongeveer een half jaar niet echt veel moeten werken bij de vorige eigenaar, wat nu dus duidelijk is. In stap gaat alles goed, hij loopt netjes. Wanneer ik ga draven, steekt hij heel hoog zijn hoofd de lucht in, en na 2 rondjes stopt hij ineens, wil niet meer voorruit. Wanneer ik hem dan straf met een tikje van de zweep en hem naar voor wil drijven, gaat hij gewoon razendsnel achteruit stappen tot hij niet meer kan en gaat dan bokken/steigeren. De keren dat ik er mee in galop kan/durf kan je op 1 hand tellen. Intstructeurs zeggen mij dat hij gewoon lui is en geen zin heeft om te werken en daarom zo doet... Zijn tanden en rug zijn net gecontroleerd, dus daar kan het denk ik niet aan liggen. Hij is wel heel erg dominant naar de andere merries toe... Hebben jullie raad?
Heb je het paard met kopen gereden? Wat zegt de vorige eigenaar? Doet ie het ook bij anderen?
lucky2
Geplaatst: 12-03-14 19:39
Misschien toch het zadel niet goed passend en daarom in weerstand
donnar
Geplaatst: 12-03-14 19:41
Ja ik denk ook testgedrag.
Dublin heeft dit ook in het begin een paar keer geflikt, later ook een aantal keer geprobeerd om te draaien maar ik heb hem duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was en hij heeft het nooit meer gedaan. Soms wil hij het nog wel eens doen want dan twijfelt hij, maar op dat moment ben ik dan zelf onzeker en weet hij dus niet wat hij moet. Eigenlijk is dit laatste ook heel lang al niet meer gebeurd.
Het kan zijn dat het zadel niet goed ligt, dat het paard haken heeft op zijn tanden of dat er in de rug ergens iets niet helemaal lekker zit.. máar het kan ook testgedrag zijn. Is dit paard medisch gekeurd na aankoop?
Ga veel overgangen, tempowisselingen, volte's en wendingen rijden, houd je paard kosten wat kost bezig en probeer lekker die achterhand actief te maken. snel achter elkaar overgangen, snelle tempowisselingen en vooral ook laten luisteren. liefdevol maar consequent zijn! Voor dit probleem zou ik niet te veel met zweep of sporen gaan doen, het ligt vaak meer aan de ruiter dan aan het paard!
Als alles medisch is uitgesloten, goed aan het werk zetten. Geen enkele seconde het gevoel hebben dat je even iets rustig aan kan doen. Vooral veel tempowisselingen; been is reactie, anders tikje. Komt hij wel genoeg buiten en genoeg voer t.o.v. het arbeid
hmmm, ik vraag me af waarom hij door de vorige eigenaar een half jaar niet gereden is...... Wellicht was dit ook de reden van verkoop? Heb je hem een aantal keren gereden toen je hem kocht en deed hij het toen ook????
aeolusnr1
Geplaatst: 16-03-14 01:14
Ik vermoed ook dat dit een beetje de reden was voor de verkoop, dat zie je natuurlijk pas erna. En nu is het aan jou, ofwel geef je het op en verkoop je hem weer , of je zoekt jezelf een goede instructie die jou hier mee kan helpen. Ik ga er van uit als het paard medisch in orde is, dan kan dit zeer zeker verholpen worden. En ik geloof echt nooit hetgeen die instructeurs jou hebben verteld, een paard is altijd werkwillend, het is nu aan jou dit leuk te maken, interesse te krijgen en te behouden, aandacht en respect, ..... Je zegt ik ga in draf en het paard gooit zijn hoofd naar boven, ook hier loopt het dus al vrij erg mis, maar er kan zeer zeker aan gewerkt worden. Zoek een goede instructie of Trainer.
Sassol
Geplaatst: 16-03-14 15:02
Een lui paard zal echt never nooit heel hard in z'n achteruit gaan om vervolgens te steigeren en bokken. Veel te vermoeiend.
Je zegt zijn tanden en rug zijn nagekeken? Is de rug door een osteopaat of een DA nagekeken? DA's zien heel veel over het hoofd, daar moet je echt een osteopaat voor hebben. En niet alleen de rug na laten kijken, maar ook de nek e.d. en het zadel uiteraard.
Mocht dat allemaal goed zijn, dan is het gewoon stapsgewijs gaan trainen. Eerst moet het paard op de grond goed aan de hulpen zijn, voor je erop gaat.
AnneLieff
Geplaatst: 17-03-14 11:49
Heb je gereden voor de koop? Het kan zijn dat de vorige eigenaar hierdoor een half jaar niet gereden heeft, en uiteindelijk gekozen heeft voor verkoop. Het kan ook testgedrag zijn.
Zelf zou ik hem even na laten kijken. Is wel fijn om dingen uit te sluiten. Zoals een niet passend zadel, haken op tanden, rug en nek problemen. Misschien een bloedtest.
Als medisch alles uitgesloten is, kun je hem gewoon lekker aan het werk zetten. Consequent zijn, veel overgangen en tempowisselingen, wendingen, en voltes (verkleinen en vergroten). Houd het werk leuk en afwisselend om hem te motiveren. Misschien denken aan wat grondwerk. Oja, en een goede instructrice is heeel belangrijk!