Paard heel gespannen in groepsles, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lundj

Paard heel gespannen in groepsles, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 19:55

Hey even een vraagje, misschien dat jullie tips hebben?

Het paard dat ik nu rijdt is heel jong (4 jaar) en fris en laat dit duidelijk merken onder het zadel.
Als ik hem alleen rijdt is hij súper ontspannen en loopt hij netjes en heel fijn aan de teugel.
Maar als ik hem in de groepsles rijdt, wil hij heel snel omdat er andere paarden in de bak rijden en kan ik hem moeilijker bij me houden. Hij loopt dan ook minder aan de teugel en als ik dat probeer begint hij met zijn hoofd op en neer te schudden. Ik dacht dat dit misschien kwam omdat ik hem wat te strak beet houdt omdat ik gespannen wordt en dit niet fijn is in zijn mond, toen heb ik de teugels eens helemaal los gelaten maar deed hij dit nog steeds. Ik vindt het heel vervelend en probeer veel overgangen te maken, maar met andere paarden erbij wil hij alleen maar wedstrijdje doen en kan ik hem moeilijk terug krijgen.
Ook probeer ik veel voltes te maken en dat gaat dan weer wat beter. Maar omdat hij nog maar 4 is vindt hij het soms wat lastig allemaal. Eerst had hij een mexicaans hoofdstel in, en nu heb ik mijn eigen hoofdstel in en eigen zadel op.
Ik heb morgenavond weer les, en ben van plan om hem eerst te longeren en in de les veel voltes te maken en ontspannen in het zadel te gaan zitten.

(het paard is niet van mij, hij wordt ook door meerdere mensen gereden. Omdat ik nu paardloos ben, mag ik dit paard rijden van de manege. Goed les krijgen we dus niet echt en krijg ik niet echt tips die hier tegen helpen. Laatst kregen we van iemand anders les en liep hij super fijn, ik ben ook van plan om mijn nicht te vragen of zij mij een keer kan helpen.)

Maar omdat ik morgen les heb, ben ik even naar wat tips opzoek wat ik morgenavond kan doen.

Iemand misschien nog een tip?

Alvast bedankt :)

Chroosje

Re: Paard heel gespannen in groepsles, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:00

Heb niet echt ervaring, maar wat mij altijd is verteld is dat je het paard gewoon moet afleiden, dus veel figuren rijden zodat hij zich daar op gaat focussen en minder op de andere paarden, als het goed is ontspant hij na een tijdje wel wat meer.

Probeer anders ook veel de ruimte op te zoeken? Ik weet niet met hoeveel personen en paarden jullie in de les rijden, maar ik zou zo veel mogelijk ze ruimte opzoeken en hem afleiden.

Heel veel succes morgenavond! :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:02

Een mexicaanse neusriem is erg scherp voor zo'n jong paard. Je kunt beter met een gecombineerde neusriem rijden, heb je die? Watvoor bit heb je erin?
Probeer met het rijden vanaf het begin tempowisselingen te rijden zodat hij zijn aandacht meer bij jou moet houden. Ook de voltes en andere figuren die je al doet zijn goed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:02

Het is heel belangrijk dat jij zo ontspannen mogelijk blijft.
Je paard vertrouwt op jouw, zeker als hij de omgeving zo spannend vindt.

Ontspannen is niet 'teugel los', maar gericht rijden.
Als jij je focust op wat jij wilt gaan doen met je paard, zal het paard zich ook minder af laten leiden.
Wees je bewust van je ademhaling, voel je paard, je lijf en waar jullie naar toe willen.
Ben je bekend met visualiseren? (beelden maken in je hoofd)
Dat kan je helpen om je wat af te sluiten van het 'gedoe' van andere paarden.
Hopelijk heb je wat aan deze tips.

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 20:07

Akhal_Teke schreef:
Een mexicaanse neusriem is erg scherp voor zo'n jong paard. Je kunt beter met een gecombineerde neusriem rijden, heb je die? Watvoor bit heb je erin?
Probeer met het rijden vanaf het begin tempowisselingen te rijden zodat hij zijn aandacht meer bij jou moet houden. Ook de voltes en andere figuren die je al doet zijn goed.

Ik rijdt nu met een dubbelgebroken bit en dubbele neusriem.

Chroosje schreef:
Heb niet echt ervaring, maar wat mij altijd is verteld is dat je het paard gewoon moet afleiden, dus veel figuren rijden zodat hij zich daar op gaat focussen en minder op de andere paarden, als het goed is ontspant hij na een tijdje wel wat meer.

Probeer anders ook veel de ruimte op te zoeken? Ik weet niet met hoeveel personen en paarden jullie in de les rijden, maar ik zou zo veel mogelijk ze ruimte opzoeken en hem afleiden.

Heel veel succes morgenavond! :)

We rijden met 7 mensen in de groepsles, bak is heel groot dus ruimte opzoeken zou wel moeten lukken.

senna21 schreef:
Het is heel belangrijk dat jij zo ontspannen mogelijk blijft.
Je paard vertrouwt op jouw, zeker als hij de omgeving zo spannend vindt.

Ontspannen is niet 'teugel los', maar gericht rijden.
Als jij je focust op wat jij wilt gaan doen met je paard, zal het paard zich ook minder af laten leiden.
Wees je bewust van je ademhaling, voel je paard, je lijf en waar jullie naar toe willen.
Ben je bekend met visualiseren? (beelden maken in je hoofd)
Dat kan je helpen om je wat af te sluiten van het 'gedoe' van andere paarden.
Hopelijk heb je wat aan deze tips.

Heel erg bedankt voor de tips!
Ik zal jullie tips volgen en ik vertel wel even hoe het is gegaan :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:07

zoals hier boven staat, en visualiseren kan ook helpen. als mijn paard vervelend is en ik ga te veel opletten. ga ik stom deken. van o mooie boom daar. of kijk het bordje A. daar rijden we heen.
en de teugels niet loslaten en niet vasthouden. gewoon contact houden en als ie te snel gaat heel even een ophouding maken. overgangen doe je al goed. en misschien juist een keer naar voren rijden. maar wel op jou commando.

Hutcherson

Re: Paard heel gespannen in groepsles, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:27

Kun je hem niet even kort longeren voor de aanvang van de les?
Misschien dat de eerste frisheid dan eraf is en dat jij dan ontspannender kan rijden.