Het paard dat ik nu rijdt is heel jong (4 jaar) en fris en laat dit duidelijk merken onder het zadel.
Als ik hem alleen rijdt is hij súper ontspannen en loopt hij netjes en heel fijn aan de teugel.
Maar als ik hem in de groepsles rijdt, wil hij heel snel omdat er andere paarden in de bak rijden en kan ik hem moeilijker bij me houden. Hij loopt dan ook minder aan de teugel en als ik dat probeer begint hij met zijn hoofd op en neer te schudden. Ik dacht dat dit misschien kwam omdat ik hem wat te strak beet houdt omdat ik gespannen wordt en dit niet fijn is in zijn mond, toen heb ik de teugels eens helemaal los gelaten maar deed hij dit nog steeds. Ik vindt het heel vervelend en probeer veel overgangen te maken, maar met andere paarden erbij wil hij alleen maar wedstrijdje doen en kan ik hem moeilijk terug krijgen.
Ook probeer ik veel voltes te maken en dat gaat dan weer wat beter. Maar omdat hij nog maar 4 is vindt hij het soms wat lastig allemaal. Eerst had hij een mexicaans hoofdstel in, en nu heb ik mijn eigen hoofdstel in en eigen zadel op.
Ik heb morgenavond weer les, en ben van plan om hem eerst te longeren en in de les veel voltes te maken en ontspannen in het zadel te gaan zitten.
(het paard is niet van mij, hij wordt ook door meerdere mensen gereden. Omdat ik nu paardloos ben, mag ik dit paard rijden van de manege. Goed les krijgen we dus niet echt en krijg ik niet echt tips die hier tegen helpen. Laatst kregen we van iemand anders les en liep hij super fijn, ik ben ook van plan om mijn nicht te vragen of zij mij een keer kan helpen.)
Maar omdat ik morgen les heb, ben ik even naar wat tips opzoek wat ik morgenavond kan doen.
Iemand misschien nog een tip?
Alvast bedankt