Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
RomyNeron schreef:als hij terug komt geef ik been maar dan gaat hij nog langzamer en reageerd niet, hiermee maak ik hem 'boos' ik geef gewoon zachtjes been
hier gaat er flink wat meer in....listiglistje schreef:ik heb de equifyt sport + opgezocht en hij klinkt super ! Weet jij toevallig ook waar je deze kan kopen? Mijn paardje is trouwens 1.60 hoog en weegt ongeveer 3 a 400 kilo haha groetjesRomyNeron schreef:als hij terug komt geef ik been maar dan gaat hij nog langzamer en reageerd niet, hiermee maak ik hem 'boos' ik geef gewoon zachtjes been
Verder kan voer/supplementen helpen:
- Equifyt Sport + (hier worden ze flink scherp van, zitten ook veel supplementen in en olie)
of zet hem op Draversbrok + KENTUCKY LITE E van Havens werkt ook goed voor het energielevel
- Granen mix + van Subli (6 granenmix)!
- NAF EnerG of RED-Cell
Overigens weet ik niet hoeveel je paard weegt/groot is, maar wat hij krijgt is niet veelhier gaat er flink wat meer in....
ze hebben wel brandstof nodig!
ga daarmee flink aan de slag, zodat je paard scherp aan de hulpen komt te staan! RomyNeron schreef:Beste bokkers,
Ik rijd M dressuur met mijn paardje Neron. De training gaat vaak super, hij is ook heel erg actief met trainen. Zodra ik mijn proef binnen kom in Neron ook nog super actief maar wanneer er word voor gelezen 'A X binnenkomen in arbeidsdraf' voel ik hem gelijk terug komen, hij weet dat ik geen zweep meer heb. Ik kan mijn handen naar voren gooien, been geven, HC starten met zweep maar niks helpt. Ik baal hier wel een beetje heel erg van want ik wil wel graag verder in de sport komen, het lijkt wel alsof mijn paardje niet wilt. Hij word mei 7 jaar, Neron is hellaas altijd al wat trager en braver geweest, is er geen middeltje dat je paard heet maakt ofzo? Of bepaald soort voer? Neron krijgt 2x per dag een half kilo en na het rijden een kilo haver en granen gemixt. Het is echt hopeloos, het ligt totaal niet aan mijn rij stijl want als ik op een ander paard rijd zijn ze altijd druk en actief, soms iets te druk... Ook in proeven zijn deze paarden actief. Als neron dus niet meer actief is, is hij ook niet meer aan mijn been, zo kan ik mijn oefeningen ook niet meer rijden. Ik blijf al stiller zitten met mijn benen, als hij terug komt geef ik been maar dan gaat hij nog langzamer en reageerd niet, hiermee maak ik hem 'boos' ik geef gewoon zachtjes been dus ik snap het ook niet meer, kan het zo zijn dat mijn paard faalangst heb ofzo? Ik heb namelijk ze
F totaal geen spanning of zenuwen... Alstublieft help mij?
Groetjes, Romy Borghouts
Def schreef:RomyNeron schreef:Beste bokkers,
Ik rijd M dressuur met mijn paardje Neron. De training gaat vaak super, hij is ook heel erg actief met trainen. Zodra ik mijn proef binnen kom in Neron ook nog super actief maar wanneer er word voor gelezen 'A X binnenkomen in arbeidsdraf' voel ik hem gelijk terug komen, hij weet dat ik geen zweep meer heb. Ik kan mijn handen naar voren gooien, been geven, HC starten met zweep maar niks helpt. Ik baal hier wel een beetje heel erg van want ik wil wel graag verder in de sport komen, het lijkt wel alsof mijn paardje niet wilt. Hij word mei 7 jaar, Neron is hellaas altijd al wat trager en braver geweest, is er geen middeltje dat je paard heet maakt ofzo? Of bepaald soort voer? Neron krijgt 2x per dag een half kilo en na het rijden een kilo haver en granen gemixt. Het is echt hopeloos, het ligt totaal niet aan mijn rij stijl want als ik op een ander paard rijd zijn ze altijd druk en actief, soms iets te druk... Ook in proeven zijn deze paarden actief. Als neron dus niet meer actief is, is hij ook niet meer aan mijn been, zo kan ik mijn oefeningen ook niet meer rijden. Ik blijf al stiller zitten met mijn benen, als hij terug komt geef ik been maar dan gaat hij nog langzamer en reageerd niet, hiermee maak ik hem 'boos' ik geef gewoon zachtjes been dus ik snap het ook niet meer, kan het zo zijn dat mijn paard faalangst heb ofzo? Ik heb namelijk ze
F totaal geen spanning of zenuwen... Alstublieft help mij?
Groetjes, Romy Borghouts
De dikgedrukte stukken zou ik snel overboord gooien.
Helaas voor de ruiter ligt bijna alles altijd aan jezelf.
Je zegt dat hij thuis actief is. HC starten met zweep helpt ook niet. Het gaat er dus niet om dat je paard niet actief is, maar dat hij kennelijk negatieve associatie met de wedstrijden heeft.
Het eerste dikgedrukte kan daar mee te maken hebben. Jij wil graag verder in de sport en je denkt dat hij niet wilt. Als je met dit in je achterhoofd aan een wedstrijd begint, zal het een cirkeltje worden waarin je beland of al bent beland.
Het kan zijn dat hij een keer (of misschien voor dat hij bij jou was) een negatieve ervaring op heeft gedaan op wedstrijd en dit nu telkens weer heeft. Als jij dan denkt: oh nee he, daar gaat hij weer!! Hij doet het weer!! Zit je de proef gefrustreerd te zijn (is heel logisch menselijk gedrag hoor) en hij voelt dat ook weer. Waarop hij denkt zie je wel er is helemaal niets aan zo'n wedstrijd. En de volgende keer begint hij er alweer zo aan, waarop jij weer denkt: ja hoor, zie je wel, hij wil gewoon niet. En zo is het cirkeltje rond.
Op andere paarden heb jij die ervaring niet, dus die zullen inderdaad niet stilvallen onder jou.
Jouw paard moet gewoon positieve ervaring opdoen op wedstrijd.
Daar kun jij zelf bij helpen. Ga zonder te denken dat je perse verder wilt komen in de sport op wedstrijd. Denk niet dat hij niet wil. Denk positief en vooruit. Beloon hem uitbundig als hij wel 1 sec. voorwaarts gaat. Maak er geen gedoe van als je eens een proef verknalt. Ga voor de positieve uitstraling naar je paard. Als je aan je proef begint, denk dan niet oh jee daar gaat hij weer, bekijk elk figuur opnieuw en positief. Een figuur mislukt, jammer dan...op volle goede voorwaartse positieve moed naar het volgende figuur.
Al loopt hij de laatste vijf seconden naar het afgroeten voorwaarts, belonen en nog eens belonen!
Eens met Simpelman, paard moet positieve ervaring krijgen met wedstrijd.
Daarnaast zou je nog eens kunnen proberen een proef uit je hoofd te rijden, want dan is zijn associatie met het voorlezen en vervelende wedstrijd misschien weg.
(het blijft wat
)