Pony galoppeert te snel, veel te snel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rapunzelx

Pony galoppeert te snel, veel te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 21:12

hoi bokt!

Het rijden gaat prima, wij hebben zoals elk andere combinatie onze punten waar wij aan kunnen werken. Bij ons is dat de galop. De ene keer gaat het goed, maar de andere keer drama. Hij schiet er van door. Normaal zet ik hem op de volte en is het klaar. Maar vandaag kreeg ik hem niet terug.. Ik heb geloof ik wel 20 rondjes gegaloppeerd. Uiteindelijk is een vriendin met haar paard er voor gaan staan zodat hij (hopelijk) zou stoppen. Gelukkig remde hij af. Dankjewel, held van de dag! :P Maar wij kregen natuurlijk een soort van boem bam botsing waardoor ik zand ging happen. Ik had hem nog, en zou weer opstappen. Meneer dacht hier anders over en galoppeerde weg met vervolgens een bok naar mij toe. En hij heeft nog leuk een paar rondjes gerent. En zo heb ik nog 5 minuten staan wachten tot dat hij naar mij toe kwam.

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat ik dus met die veeel te snelle galop zit.. Wat je wel snapt is dat het niet echt een feestje is en als er meerdere mensen in de bak rijden, het nogal aardig vervelend is.

Ik heb les, dus ik vraag gewoon puur om tips van bokt. :j

Hannah

Re: Pony galoppeert te snel, veel te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:31

Hay je bent niet de enige die een racer heeft bij mij is het niet zo extreem maar flink hard gaat het toch wel.
nu is mijn tip probeer lang te zitten en niet denken van ooww hij gaat ervandoor maar rustig blijven (ja dat is moeilijk :o ) en handen laag ik weet niet of het bij jou gebeurd maar als hij (?) zij hoofd omhoog doet is dat belangrijk want als hij pijn heeft (handen hoog) denken paarden meestal heej zal ik wat harder gaan hopelijk heb je er wat aan

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:34

wat een hero's zeg, die vriendin en haar paard <<)
Ik hoop dat bokt je kan helpen !

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:44

Ik volg mijn pony is ook ontzettend snel in galop en dit begint al bij de aansprong :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:54

Galop is impuls opwekkend. Dus pas gaan galopperen als je in stap en draf ieder moment dat je wilt een overgang kunt rijden naar stap of halthouden en weer kunt weg draven. B.v je rijdt paard op de volte, telt 1,2,3,4 en dan terug naar stap, weer 1,2,3,4 stappen en weer overgang maken naar draf. Enz.
Pas als dat helemaal bevestigd is kun je eens een paar galopsprongen erbij nemen. Twee of drie en als dat goed gaat paard belonen en stoppen.
Dat ga je in de loop der maanden heel langzaam uitbouwen totdat je ook in galop wanneer je maar wilt een overgang terug kunt rijden. Pas dan kun je eens een langer stukje gaan galopperen.
Iedere kaar dat jouw paard met jou er van door gaat is het lastiger om hem juist gedrag aan te leren. Zodra je voelt paard is te fel, dan sla je de galop weer een keer over. Alleen pas galopperen als het echt kan want als je de basis overslaat wordt het een gevaarlijke bezigheid paardrijden. Succes met je paard TS en het oefenen om hem terug te kunnen rijden wanneer jij maar wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:54

Een andere tip is om in de galop op de volte blijven en constant stelling en buiging te blijven vragen. Voltes kleiner maken, groter maken, dat soort praktijken. Vaak wilt dat wel wat helpen. En anders kleine galopjes blijven vragen. Paar galopsprongen, dan weer een paar rondjes draven. En als hij daar heet van wordt gewoon weer gaan stappen tot je het gewenste resultaat hebt.

maaikek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 06:53

Miss komt het ook wel omdat hij te veel energie heeft voor de les. Het help miss om hem eerst even te longeren. Half uurtje of kwartiertje ofzo met stap draf en galop erin. Zo kan die al even zn energie.kwijt voordat je erop gaat zitten :)

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:19

Ik denk dat je al heel veel hebt aan de tips hierboven. Mijn tip zou idd zijn, kijken of het niet te veel aan energie is en vervolgens de overgangen gaan oefenen en inderdaad pas galloperen als je dat helemaal op orde hebt.
Succes in ieder geval!

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 07:34

Dankjullie wel voor de tips!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:37

De tips voor het proberen op te lossen van je probleem zijn denk ik al gegeven, ik ga mee met pien_2010 hierin... Maar wat moet je nou doen op het moment dat je pony er toch vandoor gaat?

Wat ik zelf zou doen is "gewoon" zitten. Probeer te onstpannen, handen laag, rechtop en probeer hem/haar op een volte te krijgen In eerste instantie niet proberen te stoppen maar proberen het tempo omlaag te halen, en lukt dat niet gewoon even laten gaan. Maar... Op het punt dat de pony dan zelf wilt stoppen, nog even een extra rondje doorgaan en dan pas een overgang maken naar draf. Het moet jou beslissing zijn wat er gebeurd, niet de beslissing van de pony.

Maar goed, dit is wat ik zou doen in het geval dat de pony er toch vandoor schiet. Hoe oud is je pony? En hoe gaat het als je les hebt / wat zegt je instructrice?

Suc6!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:54

pien_2010 schreef:
Galop is impuls opwekkend. Dus pas gaan galopperen als je in stap en draf ieder moment dat je wilt een overgang kunt rijden naar stap of halthouden en weer kunt weg draven. B.v je rijdt paard op de volte, telt 1,2,3,4 en dan terug naar stap, weer 1,2,3,4 stappen en weer overgang maken naar draf. Enz.
Pas als dat helemaal bevestigd is kun je eens een paar galopsprongen erbij nemen. Twee of drie en als dat goed gaat paard belonen en stoppen.
Dat ga je in de loop der maanden heel langzaam uitbouwen totdat je ook in galop wanneer je maar wilt een overgang terug kunt rijden. Pas dan kun je eens een langer stukje gaan galopperen.
Iedere kaar dat jouw paard met jou er van door gaat is het lastiger om hem juist gedrag aan te leren. Zodra je voelt paard is te fel, dan sla je de galop weer een keer over. Alleen pas galopperen als het echt kan want als je de basis overslaat wordt het een gevaarlijke bezigheid paardrijden. Succes met je paard TS en het oefenen om hem terug te kunnen rijden wanneer jij maar wilt.

Zo is het.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:09

Tips hierboven inderdaad, en misschien oefenen aan de longe?
Maar goed je zei al dat hij/zij op de volte er niet zoveel moeite mee heeft.. Maar je kan het proberen? :-).

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:23

Begin bij de basis.

Komt hij genoeg buiten?
Hoeveel krachtvoer?
Hoe vaak wordt de pony gereden?
Hoe oud is de pony, welk niveau bereden?

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:30

Heb je de stap en draf wel ''onder controle''? zo niet zou ik eerst daar beginnen, daarna langzaam naar de galop toe werken.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:46

Er staan hier al best wat tips om de voorbereiding voor de galop beter te maken.
Hier nog wat tips voor als je toch in galop zit en hij komt niet meer terug:
- Maak jezelf lang (niet overdreven naar achteren leunen, gewoon normaal zitten).
- Ga NIET hangen aan je teugels. Blijf rustig je been aanleggen (niet afsteken) en vraag zo rustig om nageeflijkheid vanuit je benen. Wanneer hij dan nageeft, heb je hem weer onder controle.
- Gebruik je stem op de juiste manier: Hoooooo (met een hele lange en diepe ooo) niet Ho-ho. Gewoon Hooooooo.
- Nog een tipje qua teugels. In principe is je buitenteugel je rijteugel. Daarmee bepaal jij je tempo. Je binnenteugel is er vooral voor je stelling. Je merkt vaak dat een paard buiten in de galop (soms zelfs ook in de draf), zich sterker maakt op de binnenteugel. Ik bedoel dus niet dat je op je buitenteugel altijd ziek veel contact hebt en aan de binnenkant niks. Maar let er wel op dat je je binnenteugel niet juist sterk maakt.

Succes!