paard loopt regelmatig scheef. HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gwn_mezelf

paard loopt regelmatig scheef. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 09:21

hey,
ik heb een verzorgpony waar ik op rij. Nu heeft zijn eigenaar vroeger dressuur met hem gereden. maar dat doet ze nu niet meer. ze heeft in het begin tegen mij gezegt dat ik hem niet aan de teugel mag laten lopen maar als hij het een keertje uit zich zelf doet dat dat niet zo erg is. maar nu doet hij het bijna altijd in de stap en ik doe verder niks anders dan als ik normaal doe. nu heb ik het idee dat hij daardoor ook scheef gaat lopen hebben jullie tips voor mjj of weten jullie hoe hey komt. ik heb al wel op andere forums gekeken maar daar vind ik niet echt een goed antwoord. :o

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:24

Vraag eens aan de eigenaresse waarom je hem niet aan de teugel mag laten lopen? Ik denk namelijk dat ze hiermee bedoeld dat je continu zou "spelen"/zagen in zijn mond waardoor die gaat zakken en dat dit de verkeerde manier is. Dat het niet erg is als hij het uit zichzelf doet, is omdat dát juist is wat je wil, dan gaat hij vanuit ontspanning nagevelijk lopen.

Ik zou dus vragen waarom het een probleem is, en mits je niet gaat zagen/spelen om hem zo te laten lopen, is het juist goed dat hij zo loopt. Laat anders de eigenaresse eens kijken terwijl je rijdt, zij kant je vast tips geven en ook zeggen óf hij dan scheef gaat lopen en hoe je dat dan zou kunnen oplossen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:14

Ik denk ook dat de eigenaresse vooral bedoelt dat je niet met je handen moet proberen zijn hoofd in de krul te krijgen, dat is wel verstandig van haar. En als hij het uit zichzelf doet ben je goed bezig! :)

Wat bedoel je precies met scheef lopen? Bedoel je dat hij niet over een rechte lijn kan lopen maar dan scheef opzij gaat? Of bedoel je dat hij wel rechtuit loopt maar dat zijn achterhand niet recht achter de voorhand loopt?
Let er in ieder geval op dat je zelf goed recht zit, dat je op allebei je zitbeenknobbels evenveel gewicht hebt en ook op allebei je stijgbeugels.
Laatst bijgewerkt door Motje11 op 05-03-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:20

Motje11 schreef:
Ik denk ook dat de eigenaresse vooral bedoeld dat je niet met je handen moet proberen zijn hoofd in de krul te krijgen, dat is wel verstandig van haar. En als hij het uit zichzelf doet ben je goed bezig! :)

Wat bedoel je precies met scheef lopen? Bedoel je dat hij niet over een rechte lijn kan lopen maar dan scheef opzij gaat? Of bedoel je dat hij wel rechtuit loopt maar dat zijn achterhand niet recht achter de voorhand loopt?
Let er in ieder geval op dat je zelf goed recht zit, dat je op allebei je zitbeenknobbels evenveel gewicht hebt en ook op allebei je stijgbeugels.
ja ik bedoel dat als ik bijv op de hoefslag loop of een rechte lijn rijd dat hij dan opzij loopt

Motje11

Re: paard loopt regelmatig scheef. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:29

Druk hem terug met je been aan die kant waar hij heen gaat. Als hij niet reageert heeft harder drukken niet zoveel zin, dan kun je beter klopjes geven met je been. En zodra hij naar je been luistert stop je met kloppen en ontspan je. Succes! +:)+

ps Kijkt hij in de richting waar hij heengaat, of kijkt hij gewoon rechtuit of juist de andere kant op?

xSanneE_98O

Re: paard loopt regelmatig scheef. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:39

Ik snap heel goed dat de eigenaar dit gezegd heeft, veel "ponymeisjes" willen de pony zó graag netjes in de krul hebben dat ze gaan zagen, net zolang dat het paard zakt. Dit is dus ook niet de juiste methode. Het paard zal uit zichzelf gaan zakken als jij de achterhand actief rijdt en zorgt dat hij zijn rug bol gaat maken. De achterhand kan je actief rijden door ontzettend veel overgangen, schijnovergangen, wendingen, volte's en tempowisselingen te rijden, doordat de achterhand actief word zal de rug bol worden en is de kans dat het paard meer ontspant, dus ook gaat zakken, groot.

Over de scheefheid; dit is waarschijnlijk de natuurlijke scheefheid waar ieder paard last van heeft. wat je hiertegen kan doen is je paard voorwaarts neerwaarts rijden en hierbij heel erg veel volte's draaien, groot en klein.. en wendingen maken. de spieren zijn aan 1 kant altijd iets korter en deze moet je gaan uitrekken, waardoor je paard als het ware rechter wordt.

Heel veel succes, ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!