Plots tong uit de mond, heviger reageren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Plots tong uit de mond, heviger reageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 14:04

:wave:

Ik zit even met mijn handen in het haar.
Sinds +/- december heb ik een nieuw zadel na veel problemen met mijn vorige zadel.
Na één maand weer op laten vullen omdat het zadel te dicht op de schoft lag.
Zadel (lijkt) nu goed te liggen. Althans, zadel schuift niet, haren liggen mooi glad, afdruk na het rijden is gelijk.
Na het opvullen is mijn paard echter heftiger gaan reageren op een ophouding.
Normaal maakte ik een ophouing/vroeg even door, paard liet los en ik ook.
Nu krijg ik echter een fikse reactie, hoofd omhoog, bit vastpakken.
Vervolgens laat ze wel weer los en loopt ze fijner en meer op 2 teugels dan voorheen.

2 weken terug heb ik haar laten controleren en behandelen door de tandarts.
Ze heeft diastasen en wordt 2x per jaar behandeld.
Tandarts heeft weinig hoeven doen dit keer. Het gaat de goede kant op.
Maar nu is mij opgevallen dat ze sinds kort haar tong uit de mond gooit (zijkant, alleen op rechts).
Mijn instructrice heb ik er niet over gehoord dus ik denk niet dat ze dit eerder ook deed.

Wanneer ik een ophouding maak krijg ik dus een hevige reactie maar ook de tong wordt nu uit de mond gegooid.
Ze doet het echter ook met longeren en soms lijkt ze gewoon het schuim van haar lippen te likken (bij normaal contact).

Het vreemde is dat ze tussendoor erg fijn loopt, meer balans, meer op 2 teugels, maar ik reacties krijg die ik voorheen niet kreeg...

Ik ben eigenlijk van plan de tandarts terug te laten komen om extra te controleren.
Maar hij heeft eigenlijk alleen de diastasen leeg gehaald.
Ook speelt het zadel door mijn hoofd. Maar er zijn geen aanwijzingen dat het zadel niet goed ligt.
Opvullen is eveneens zo'n 4 weken geleden.

Zie ik iets over het hoofd?

Tuedelue

Re: Plots tong uit de mond, heviger reageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:32

Ik gooi ook maar even iets in de groep. Maar misschien omdat je zulke zadelissue's gehad hebt dat er toch iets van spieren ofso niet lekker zit. Een beknelling of iets in die trant waardoor ze nu heftiger reageert als voorheen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 09:39

Bedankt voor het meedenken!
Heb toevallig binnenkort nog een afspraak staan.
Ben benieuwd, hoop dat het snel oplost.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:42

Mijn gedachte is ook dat het een reactie is qua lijf.
Zadel en tanden zijn gechecked, dan zou mijn volgende actie zijn om een osteopaat te laten kijken of er wat dwars zit.

Wel goed dat je de signalen ziet en er ook wat mee doet. Kan genoeg voorbeelden noemen van mensen die zeggen: paard is stout, alles zit/ligt goed dus rij hem er maar door.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:43

Jouw paard geeft duidelijk aan dat het niet lekker zit. Als een zadel aan de voorkant opgevuld wordt en dit wordt niet goed gedaan, heb je kans dat de ruimte tussen zadel en schoft te smal wordt. Ga je dan jouw paard oprichten dus de hals omhoog wordt deze ruimte dus nog smaller.
Verder kan het goed zijn omdat het zadel eerst niet goed lag er een aantal aanhechtingen van ribben vastzitten ook de aanhechting atlas draaier kan vast zitten. EEn goede sportmasseur ,fysio zou je daar prima mee kunnen helpen. Succes

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 10:51

Gelukkig heb ik binnenkort een afspaak staan :)
Ik vind het wel 'vreemd' dat ze verder zo lekker los is. Zou denken dat ze over het algemeen strakker in haar lijf zou zijn...
Maargoed, ik wacht de behandeling af!

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:35

het kan toch pion. Had ik met mijn merrie ook. Vond haar niet echt stijf. Wel eens wat stijver in het buigen achter haar oren maar met een paar oefeningen dat ook weer los.
Haar toch laten checken en kwam vanalles uit, niets dramatisch eigenlijk maar het was toch een wereld van verschil.
Ik weet niet hoe ze normaal reageert maar soms kunnen ze van iets kleins toch helemaal gek worden en heftig reageren.
Maar je hebt de afspraak al staan dus als ik jouw was zou ik dat even afwachten en dan verder kijken.
Laat je fysio/ masseur komen of een osteo?