paard in stress op vreemd terein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roooooss

paard in stress op vreemd terein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 09:28

HOI HOI !

Ik heb een hele lieve verzorgpony totdat hij van huis weg is al zodra hij de hoek om is. Dan raakt hij helemaal.in de stress en vind hij alles eng en kijkt op bij elke klein geluid. Ook is hij gewoon een aantal keer gaan steigeren op de weg, niet erg prettig. Ik heb al erg vaak met hem geoefend op vreemd terrein, in een andere rijbak. Maar dit gaf tot nu toe geen resultaat en maakte het eigenlijk van kwaad tot erger. Want iedere keer als ik denk dat hij in de stress gaat schieten, raak ik in paniek dit komt doordat ik er erg pijnlijk een paar maanden terug vanaf ben gevallen. In de rijbak bij hem op stal is alles prima en kan ik echt alles met hem doen. Desondanks zou ik ook erg graag op buitenrit met hem willen maar ik heb geen idee hoe ik dat met hem zou moetten oefenen (wandelingen maken?)

Alvast bedankt!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:31

Laatst bijgewerkt door trysteffy op 02-03-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmotje

Re: paard in stress op vreemd terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:33

Ik zou inderdaad niet alleen op pad gaan dan, maar met iemand anders mee gaan. En oefenen, steeds een klein stukje verder en hem dus stukje bij beetje laten wennen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:05

Als je zelf in de paniek schiet, dan kun je je paard niet begeleiden. Ik zou dus ook eerst zelf gaan wandelen en als dat beter gaat, iemand mee laten lopen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:57

Zo te lezen is je paard niet in de stress maar jij, en neemt je paard dat over...
Als je denkt dat je van wandelen niet in paniek raakt kan je dat eens proberen. Eerst met iemand er nog bij. Dan ook eens alleen. En van daaruit er eens op als iemand hem vast heeft met een touw. En zo verder. Als jij er zelf maar vertrouwen in hebt! Succes!

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:48

Met iemand mee op wandel gaan kan een optie zijn, maar zorg dan wel dat je mee bent met een ouwe kraker die van niks of niemand meer opschrikt. Want anders zouden ze mekaar wel eens kunnen opjutten, en sta je alletwee nergens, of lig je ergens de berm in. Paarden zijn nu eenmaal grote angsthazen.

Wat ook wel een mogelijkheid is, is dat je paard absoluut geen zin heeft om zijn vriendjes achter te laten, en speelt hij komedie dat hij bang is. En dan zal hij dat doen als je op weg bent met een ander paard ook. Ik heb zelf zo eentje gehad die onderweg van de stal naar de manège schrik had van zijn eigen schaduw, maar in het terugkeren in staat was om een tractor aan te vallen omdat dat ding in zijn weg liep.
Enorm frustrerend inderdaad, maar frustratie is iets dat je paard heel goed merkt, en bij een "vals" beest is dat iets positief.
Hetgeen ik dan deed is mijn paard uitlachen als hij weer eens zijn kuren had. Een beetje orthodox misschien, maar je raakt er je frustratie van kwijt, en na een tijdje geeft hij wel op.

Vergeet vooral niet: frustratie is angst, alleen veel duidelijker, zeker bij je paard. En angst is nooit goed.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:01

AnimalCare9 schreef:
Wat ook wel een mogelijkheid is, is dat je paard absoluut geen zin heeft om zijn vriendjes achter te laten, en speelt hij komedie dat hij bang is. En dan zal hij dat doen als je op weg bent met een ander paard ook.

Paarden spelen geen 'komedie'. Zijn kudde achterlaten valt dan ook niet onder de termen 'geen zin hebben om achter te laten'. Maar valt meer onder de noemers, veiligheid en vertrouwen in degene die meeloopt of het paard wat meeloopt.

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:49

misschien helpt een schriktraining?? dan went die aan bepaalde dingen, misschien dat die dan op ander terrein wat rustiger is..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:09

Idd een paard speelt geen komedie,
Zelf heb ik ook een van mijn paarden die het op vreemd terrein erg spannend vind, hem help ik als ik echt de leiding neem en hem aan het werk zet , hij zal niet helemaal ontspannen de komende jaren denk ik, maar hij luistert wel heel goed naar me en denk dat dat erg belangrijk is dat je ten alle tijden een hulp kan geven die door komt zonder grof te worden, juist heel klein en heel strak werken en vaak even een pauze nemen en belonen met b.v een brokje zodat ze even kauwen want dat word ook vaak vergeten met stres even het afkauwen.

Als je buiten wil gaan rijden zou ik eerst eens aan de hand gaan wandelen , of eens een schriktraining volgen,

angel_wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:34

Bernoe schreef:
Zo te lezen is je paard niet in de stress maar jij, en neemt je paard dat over..

zij is gaan stressen door hem! :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:39

En nu geeft ze de stress weer terug aan het paard en is de vicieuze cirkel rond...

angel_wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:48

Rex_Rolfo schreef:
En nu geeft ze de stress weer terug aan het paard en is de vicieuze cirkel rond...

Dat klopt :')