Ik heb geen overmacht buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheetahfan

Ik heb geen overmacht buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 18:40

Hallo,

Ik heb eigenlijk een vraagje. Ik heb met het bijrijdpaard dat ik nu heb een dingetje met buitenrijden.
Het is een redelijk dominant paard en na anderhalf jaar gaat het meeste nu eigenlijk zonder problemen. In de bak is hij braaf, en op het erf/stukje aangrenzend bos ook. Hij had eerst ook bij het aangrenzende stukje bos af en toe kuren, maar dit doet hij nu niet/nauwelijks. Alleen als ik een rondje buiten wil rijden gaat het vervelend.

Het eerste stuk gaat meestal goed, hij loopt gewoon actief en oplettend, maar niet vervelend. Tot we andere paarden tegenkomen. Hij staat stokstijf stil, pompt zich op, blaast, probeert om te springen en terug te lopen. Ik krijg hem dan wel vooruit, maar hij dribbelt dan erg en gaat erg hoog draven/stappen (er zit gelders bloed in :+ ). Nu vind ik dit niet heel erg, maar hij sluit zich helemaal af. Het lijkt wel of hij niet meer te bereiken is. Hij loopt zo achteruit een sloot in, of een greppel, hij glijdt uit of valt bijna, het maakt hem allemaal niets uit. Ik dring niet door... Hij reageert nog net op mijn hulpen, maar dat is het. Ook andere mensen er naast ziet hij niet.
Ik dacht dus eerst dat het alleen door andere paarden kwam, maar het kan ook zomaar iets zijn. Een schaap oid. Vaak zie ik zelf niet eens wat er is.
Ik vind dit erg vervelend, want ik wil ook wel eens een stukje het bos in, maar voor ik dit doe wil ik wel zeker weten dat ik overwicht heb...
Ik probeer hem op zo'n moment af te leiden, te zigzaggen oid maar dat heeft allemaal geen zin. Hij draait zijn hoofd naar 'het' toe, en er is met geen mogelijkheid iets mee te beginnen.

Hij staat ook voor de wagen, en volgens mij doet hij het dan niet. Maar dit ga ik binnenkort nog eens proberen want dan weet ik in ieder geval dat het aan mij ligt.

Komt dit iemand bekend voor of hebben jullie tips?

brighteyes85

Re: Ik heb geen overmacht buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:25

Heeft hij oogkleppen op voor de wagen? Dan zijn nieuwe dingen die hij kan zien vaak spannend.

Ook is het zo dat je door deze ervaring, waarschijnlijk ongemerkt, meer spanning opbouwd in je eigen lichaam wat je paard voelt en zijn spanning vergroot.

Gebruik de zoekfunctie eens, ik heb zelf hier ook een topic over gehad en daar staan erg goede tips in.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:37

Heel herkenbaar.
Mijn paard sluit zich op buitenrit ook vaak af als hij het spannend vindt of iets 'engs' ziet. Waar hij dan terecht komt lijkt hem vaak niet uit de maken (schuine berm van de sloot, voor een auto etc.).
Mijn paard heeft dit met grote regelmaat omdat hij snel afgeleid raakt en gewoon echt bezig gehouden moet worden om zijn aandacht bij mij te houden.
Op buitenrit probeer ik hem dan ook actief aan mijn been te rijden, eigenlijk alsof ik dressuur in de bak rij haha. Als hij stil gaat staan en zich oppompt aai ik hem (hard) over zijn hals, om even aan te geven dat ik er ook nog op zit en meestal komt hij dan wel weer 'back to earth'.
Onderhand is bij mij de spanning ook wel erg opgebouwd als ik langs de weg rij. Dit probeer ik altijd weg te nemen door lekker tegen hem te gaan praten haha.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:11

Leuk he Gelders :D Mijn gelderse merrie ging ook altijd stilstaan als ze iets eng vond, ik voelde dan een soort 'standbeeld' onder me. Niet reageren op been, hoofd omhoog en adem inhouden.
Wat ik dus deed was haar gewoon even laten staan. Dan merkte ik dat ze op een gegeven moment weer uitademde, het hoofd iets liet zakken en kwam mijn been ook weer door.
Koeien waren haar grootste angst, daarbij wou ze ook omdraaien en wegrennen. Ik heb haar gewoon elke keer terug omgedraaid, en wederom geduld.
In het begin gingen we er in galop langs (om 2m verder weer op de rem te schieten voor een emmer :') ), maar later werd dat een gespannen drafje en weer later kon ik er langs stappen.

Maar geduld is een schone zaak, zelf gewoon heel rustig blijven en aanvoelen wanneer je het paard voelt ontspannen. Mocht dat echt niet lukken: afstappen en er naartoe.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:04

Ga een keertje een wandeling met hem maken, dat je er naast loopt. Zo hebben wij het ook een paar keer gedaan, en nu is er niks meer aan de hand :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:20

Voor de kar zal het niet van toepassing zijn door de oogkleppen :D
Zoals iemand anders al zei: ze zal dus op buitenrit " nieuwe" dingen zien :wow:
En ja, Gelder is groot maken, nek omhoog, passageren, staart op de rug en als je het telaat aanvoelt, afsluiten ( en dan kun je dus probleem hebben :j ) en achteruit/ omdraaien ed. En ja, dan zijn ze coolbloedig en sterk en vastberaden!
Ga eens beginnen met schriktraining in de bak zodat ze op jouw leert vertrouwen bij vreemde zaken..
Dan leer je hoe zij reageert en hoe jij daarop anticipeert. Zo kun je ermee leren omgaan, vertrouwen en voorblijven...
Succes!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:24

Iris965 schreef:
Ga een keertje een wandeling met hem maken, dat je er naast loopt. Zo hebben wij het ook een paar keer gedaan, en nu is er niks meer aan de hand :)

Hebben wij ook gedaan met betuigde Gelder!
Gevolg: onverwachts geluid van opzij, sprong op schoot, baas viel, paard zet af en teen eraf?!
Op zo'n moment zijn ze toch wat lomper :Y)
Dus persoonlijk zou ik het niet aanraden want als je er langs loopt en ze gaan dus dansen ed, heb je met beetje pech helemaal niets te zeggen ...:)

Sorry, ts, weet niet waarom ik in de ze vorm ben gaan praten terwijl het een hij is?!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:43

Bedankt voor de reacties!

Brighteyes: Ja, hij heeft oogkleppen. Dat verklaart idd wel dat hij nu alles ziet. Ja, daar was ik me ook van bewust. Ik probeer heel erg op te letten dat ik ontspannen zit, en voor mijn gevoel heb ik ook echt totaal geen spanning... Ik heb veel buitengereden, dus heb verder ook niet echt angst ofzo. Ik ga je topic zo bekijken!

Monique: Ja, het lijkt hem gewoon niet uit te maken of hij nou valt of niet. :n Aaien enzo heeft ook geen zin. Ik zal de volgende keer wel proberen er gewoon wat meer 'aan' te rijden. :j

Sassol en Evelienepien: Ja heerlijk. :P Ik wist niet dat dit typisch iets gelders was, haha. :)) Ja, ik heb hem deze keer gewoon een tijdje laten kijken, maar dit lijkt het alleen maar erger te maken. In galop of draf er langs is geen optie. :P Daar is hij net iets te lomp voor, en vind het ook wel netjes om te gaan stappen als iemand in een bak oid aan het rijden is en ik kom langs.
Schriktraining heeft niet echt zin, hij is in feite nergens bang voor. Het is puur aanstellerij om iets (wat er nu dus redelijk uit is) of andere paarden.

Iris: Wandelen lijkt me niet echt slim. Hij is lomp en groot, en denk dat ik erop meer te zeggen heb dan er naast. (Buiten dan hé)
Dit is meneer himself. Ik ben 1,80, dus tja, schat maar in. :+ Let niet op mijn pofjas, het is koud. :+ Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cheetahfan op 02-03-14 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:51

blijf dit even volgen; ik heb ook zo'n held. Super paard als hij ontspannen is, maar als er iets is wat hij eng vindt, compleet afgesloten. En dan met name pony's, koeien, schapen in de wei. Hij heeft dit overigens ook aan de hand. Vanaf zijn geboorte heeft hij in een groep gestaan, en dat gaat eigenlijk altijd goed. Maar bij het buitenrijden of wandelen is het allemaal akelig. Ook als we de paarden naar de wei brengen, zal hij niet snel schrikken, behalve als hij langs een wei met andere paarden moet lopen, dan gaat hij volop in de achteruit, neusgaten groot, hoofd hoog, standje vluchten.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:53

Herkenbaar. :j
Hij staat samen met andere paarden, dus het is niet dat hij het niet kent ofzo. :+ Hij kan vanuit de weide ook paarden aan de overkant zien...
Ik ben wel heel blij dat het niet zo'n 'vluchter' is. Hij zal niet wegrennen ofzo. Hij staat stil, poft op, en draait/springt om, om vervolgens weer te kijken en alles te herhalen. Hij slaat niet op hol ofzo. :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:15

Wat je beschrijft als aanstellerij; ik lees daarin: gebrek aan vertrouwen van je paard naar jou toe :o
Want als gelderse je eenmaal vertrouwen, doen ze alles ( met nog wel beetje poeha 8-) ) voor je :D

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:19

kan het niet zijn dat ze bang is ofzo? op stal vertoont ze dit gedrag dus niet? misschien dat ze in het verleden al iets meegemaakt heeft in het bos met een ander paard? (ik weet niet hoelang je haar al hebt)
het kan ook gewoon zijn dat ze zich een beetje aansteld natuurlijk! :D

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:21

Ik heb zown pony, stond vanmiddag ook weer bijna in de sloot. Ik heb geleerd om hem stil te zetten en hem het "enge" te laten bekijken. Wachten totdat hij zijn hoofd weer omlaag doet. Kan in het begin lang duren maar is puur vertrouwen hebben. Hij heeft dat buiten schijnbaar nog niet zoveel in jou en dat moet hij leren. En jij moet leren om eerder te zien dat je paard iets engs ziet. Ik kan inmiddels aan het orenspel van de pony zien wat hij in zijn hoofd haalt. Dat duurt allemaal even, maar gewoon blijven oefenen en laat hem kijken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:20

Cheetahfan schreef:
Sassol en Evelienepien: Ja heerlijk. :P Ik wist niet dat dit typisch iets gelders was, haha. :)) Ja, ik heb hem deze keer gewoon een tijdje laten kijken, maar dit lijkt het alleen maar erger te maken.
Schriktraining heeft niet echt zin, hij is in feite nergens bang voor. Het is puur aanstellerij om iets (wat er nu dus redelijk uit is) of andere paarden.

Paarden stellen zich niet aan. Het is dus inderdaad gebrek aan vertrouwen en rust om er normaal langs te kunnen. Met het laten kijken bedoelde ik niet gewoon laten staan en wachten tot hij zelf wilt lopen. Je moet heel goed op de kleine signalen letten en daar op inspelen. Anders krijg je helemaal een afwachtende rol en heeft je paard gebrek aan sturing.
En tja, eerlijk gezegd, als je er ook niet naast durft te lopen omdat er dan nog minder respect is, zit er toch echt iets mis in de basis en zul je eerst daar aan moeten gaan werken. Want waar het in het zadel niet lukt, moet je het op de grond oplossen vind ik. (En hoe eng mijn merrie koeien ook vond, daar kon ik aan de hand prima langs.)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 16:25

Evelienepien: Ja, dat is het ook natuurlijk. Het gaat gelukkig al 1000 x beter dan eerst, dus ik hoop dat dat vertrouwen steeds meer komt!

Koekeroekus: Ja, ik probeer hem ook steeds voor te zijn, maar ik had niet eens gezien dat er zo ver verderop iemand aan het rijden was. :+ Ik probeer ook niet te 'zoeken' naar enge dingen omdat ik bang ben dat op hem over te dragen.

Sassol: Hij kan ook (met enige poeha) langs een enorme tractor lopen die een lading stenen dropt, of langs een vrachtwagen met koeien en een druk schoolplein. Dus hij is in feite niet bang, maar het zal zeer zeker ook aan het vertrouwen liggen. :j Ja, daar ben ik dus bang voor als ik hem laat kijken. Ik bedoel, hij mag best even zijn hoofd draaien, als hij maar doorloopt. Ik ga niet zitten afwachten tot hij weer verder wil lopen.
En begrijp me niet verkeerd, ik durf er zeer zeker wel naast te lopen. :) Ik doe ook aan grondwerk en wandel veel aan de hand, mede omdat het een erg dominant paard is die een aantal onzeker bijrijdsters heeft gehad waardoor hij geen respect had voor mensen. Dit is nu zo goed als over. Maar het is niet mijn eigen paard, en als hij buiten aan de haal gaat en zich los trekt... Ik wil geen ongelukken veroorzaken. ;)