Ik heb eigenlijk een vraagje. Ik heb met het bijrijdpaard dat ik nu heb een dingetje met buitenrijden.
Het is een redelijk dominant paard en na anderhalf jaar gaat het meeste nu eigenlijk zonder problemen. In de bak is hij braaf, en op het erf/stukje aangrenzend bos ook. Hij had eerst ook bij het aangrenzende stukje bos af en toe kuren, maar dit doet hij nu niet/nauwelijks. Alleen als ik een rondje buiten wil rijden gaat het vervelend.
Het eerste stuk gaat meestal goed, hij loopt gewoon actief en oplettend, maar niet vervelend. Tot we andere paarden tegenkomen. Hij staat stokstijf stil, pompt zich op, blaast, probeert om te springen en terug te lopen. Ik krijg hem dan wel vooruit, maar hij dribbelt dan erg en gaat erg hoog draven/stappen (er zit gelders bloed in
). Nu vind ik dit niet heel erg, maar hij sluit zich helemaal af. Het lijkt wel of hij niet meer te bereiken is. Hij loopt zo achteruit een sloot in, of een greppel, hij glijdt uit of valt bijna, het maakt hem allemaal niets uit. Ik dring niet door... Hij reageert nog net op mijn hulpen, maar dat is het. Ook andere mensen er naast ziet hij niet. Ik dacht dus eerst dat het alleen door andere paarden kwam, maar het kan ook zomaar iets zijn. Een schaap oid. Vaak zie ik zelf niet eens wat er is.
Ik vind dit erg vervelend, want ik wil ook wel eens een stukje het bos in, maar voor ik dit doe wil ik wel zeker weten dat ik overwicht heb...
Ik probeer hem op zo'n moment af te leiden, te zigzaggen oid maar dat heeft allemaal geen zin. Hij draait zijn hoofd naar 'het' toe, en er is met geen mogelijkheid iets mee te beginnen.
Hij staat ook voor de wagen, en volgens mij doet hij het dan niet. Maar dit ga ik binnenkort nog eens proberen want dan weet ik in ieder geval dat het aan mij ligt.
Komt dit iemand bekend voor of hebben jullie tips?
Mijn gelderse merrie ging ook altijd stilstaan als ze iets eng vond, ik voelde dan een soort 'standbeeld' onder me. Niet reageren op been, hoofd omhoog en adem inhouden.
), maar later werd dat een gespannen drafje en weer later kon ik er langs stappen.
) en achteruit/ omdraaien ed. En ja, dan zijn ze coolbloedig en sterk en vastberaden!
Aaien enzo heeft ook geen zin. Ik zal de volgende keer wel proberen er gewoon wat meer 'aan' te rijden.
Ik wist niet dat dit typisch iets gelders was, haha.
Ja, ik heb hem deze keer gewoon een tijdje laten kijken, maar dit lijkt het alleen maar erger te maken. In galop of draf er langs is geen optie.
) voor je