Pony is bang voor hindernissen, maar houdt wel van springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DesixNorris

Pony is bang voor hindernissen, maar houdt wel van springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 14:06

Hoi,

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, eerste keer dat ik zoiets plaats. :P

Mijn pony is erg bang voor hindernissen, maar houdt wel erg van springen als we eenmaal bezig zijn.
In het verleden heeft hij 2 erge springongelukken gehad waar hij verbazingwekkend goed vanaf is gekomen. Ik hou hier natuurlijk rekening mee, maar vind het jammer dat hij zo bang is.
Ene dag laat hij een geweldige sprong zien, andere dag durft hij niet eens over balkjes te draven..

Ik heb geen idee hoe ik het hem moet leren, hij is sowieso redelijk schichtig van zichzelf. Iemand tips?

Bunnyloverxx

Re: Pony is bang voor hindernissen, maar houdt wel van springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:11

ik denk dat je pony een trauma heeft van springen, misschien ligt het aan de sprong die je neerzet? dat bij die sprong hij niet durft te springen.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 14:19

Bunnyloverxx schreef:
ik denk dat je pony een trauma heeft van springen, misschien ligt het aan de sprong die je neerzet? dat bij die sprong hij niet durft te springen.

Hij viel in een oxer tegen de 1 meter aan gewoonweg omdat hij die oxer niet haalde (pony is 1,25) en kwam toen vast te zitten in de hindernis met zijn benen. Die hindernis zal ik hem nooit voorzetten, vind ik veel te hoog en pony is al bijna 18. Los springen haalt hij ruim de 80 centimeter en hoef ik hem niet eens naar de hindernis te jagen, springt zelf omdat hij het gewoon leuk vindt, dus daar ligt het denk ik niet aan.
Wel bedankt voor je reactie!

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:24

okee misschien als je stijl spring dat ie denk dat dat dan een oxer is of dat dat dan zo lijkt?
dus probeer meer kruisjes zou ik zeggen :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:25

Ik zou een 18 jarige pony die zo'n accident heeft gehad wat met rust laten. Is het springen écht nodig? Je kan misschien gaan wandelen en oven een boompje hupsen, maar daar zou ik het dan ook bij laten. :)

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 14:26

Bunnyloverxx schreef:
okee misschien als je stijl spring dat ie denk dat dat dan een oxer is of dat dat dan zo lijkt?

Ik spring voornamelijk kruisjes. Stijl af en toe.
Snap gewoon niet wat ik fout doe en ik wil het hem graag leren.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 14:28

SETEFURII schreef:
Ik zou een 18 jarige pony die zo'n accident heeft gehad wat met rust laten. Is het springen écht nodig? Je kan misschien gaan wandelen en oven een boompje hupsen, maar daar zou ik het dan ook bij laten. :)

Pony is tot 2,5 jaar geleden manege-pony geweest met topconditie.
Springen durfden ze daar niet door dat ongeluk, maar aangezien ik zie dat hij het leuk vind en ik eruit wil halen wat erin zit wil ik het graag proberen. Pony is nog steeds in topconditie. Wordt 5 keer per week bereden.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:30

DesixNorris schreef:
SETEFURII schreef:

Springen durfden ze daar niet door dat ongeluk, maar aangezien ik zie dat hij het leuk vind en ik eruit wil halen wat erin zit wil ik het graag proberen. Pony is nog steeds in topconditie. Wordt 5 keer per week bereden.

een pony die een trauma aan iets over heeft gehouden vind het niet eht leuk meer lijkt mij

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:32

DesixNorris schreef:
SETEFURII schreef:

Topconditie kan je ook onderhouden met dressuur, weidegang, stappen aan de hand, wandelingen, enz..

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 14:34

Pony heeft geen trauma. Is wel beetje angstig...

Dus.. Ik mag mijn pony het niet leren?..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:35

DesixNorris schreef:

Ik denk dat je pony niet gewoon een beetje angstig is hoor. :=
Je mag van mij doen wat je wilt want het is jouw pony, maar ik kan het in kader van dierenwelzijn niet aanraden. :)

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 14:37

SETEFURII schreef:
DesixNorris schreef:

Ik denk dat je pony niet gewoon een beetje angstig is hoor. :=
Je mag van mij doen wat je wilt want het is jouw pony, maar ik kan het in kader van dierenwelzijn niet aanraden. :)

Misschien heel dom, maar zou het aan de kleur van de balken kunnen liggen? Balken waren tijdens ongeluk rood en oranje.. Daar is hij niet overheen te krijgen.. Andere kleuren gaat beter..

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:50

Het klinkt eerlijk gezegd wel alsof de pony een trauma heeft. En dat is natuurlijk totaal niet raar! Dat wil niet zeggen dat hij het springen niet meer leuk vindt. Ik heb een ongeluk gehad (springen) en heb ook behoorlijk wat angst opgebouwd, maar het is tegelijk ook hetgeen dat ik het liefst doe. Dat betekent ook dat ik sommige dagen geweldig lekker kan springen, terwijl andere dagen niks lukt en ik alleen maar over een kruisje van 50 cm durf.

Bedenk dat je pony goede en slechte dagen heeft en houd daar rekening mee. Als je merkt dat hij een goede dag heeft, ga dan wat springwerk doen, maar laat het achterwege op een slechte dag. Luister naar wat hij aangeeft.
De kleuren van de balken kunnen wel degelijk effect hebben, hoewel paarden beperkt kleuren zien. Misschien zijn gewoon houten balken het minst bedreigend? Probeer dat eens uit te vinden.
Verder, als je merkt dat je pony een goede dag heeft, ga eerst eens aan de slag met dressuurmatige springoefeningen. Gewoon balken op de grond, geen hindernissen, niet eens staanders. Probeer je galopsprongen te tellen, te verruimen en te verkleinen. Leg de balken op een volte en ga zowel over het midden als de binnen- en buitenkant. Binnenin moet je verzamelen, buiten moet je verruimen.
Op deze manier houd je je pony dressuurmatig bezig, maar ben je toch bezig met de balken. Hopelijk zal hij ze dan als wat minder bedreigend gaan zien. Dit kun je langzaam uit gaan bouwen.

Houd er wel rekening mee dat een trauma diep zit! Misschien komt je pony er wel nooit overheen, accepteer dat en forceer niets. Dat zou je alleen maar verder van huis doen belanden. Luister gewoon naar je pony en doe wat hij aankan :)

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 14:59

Saar88 schreef:
Het klinkt eerlijk gezegd wel alsof de pony een trauma heeft. En dat is natuurlijk totaal niet raar! Dat wil niet zeggen dat hij het springen niet meer leuk vindt. Ik heb een ongeluk gehad (springen) en heb ook behoorlijk wat angst opgebouwd, maar het is tegelijk ook hetgeen dat ik het liefst doe. Dat betekent ook dat ik sommige dagen geweldig lekker kan springen, terwijl andere dagen niks lukt en ik alleen maar over een kruisje van 50 cm durf.

Bedenk dat je pony goede en slechte dagen heeft en houd daar rekening mee. Als je merkt dat hij een goede dag heeft, ga dan wat springwerk doen, maar laat het achterwege op een slechte dag. Luister naar wat hij aangeeft.
De kleuren van de balken kunnen wel degelijk effect hebben, hoewel paarden beperkt kleuren zien. Misschien zijn gewoon houten balken het minst bedreigend? Probeer dat eens uit te vinden.
Verder, als je merkt dat je pony een goede dag heeft, ga eerst eens aan de slag met dressuurmatige springoefeningen. Gewoon balken op de grond, geen hindernissen, niet eens staanders. Probeer je galopsprongen te tellen, te verruimen en te verkleinen. Leg de balken op een volte en ga zowel over het midden als de binnen- en buitenkant. Binnenin moet je verzamelen, buiten moet je verruimen.
Op deze manier houd je je pony dressuurmatig bezig, maar ben je toch bezig met de balken. Hopelijk zal hij ze dan als wat minder bedreigend gaan zien. Dit kun je langzaam uit gaan bouwen.

Houd er wel rekening mee dat een trauma diep zit! Misschien komt je pony er wel nooit overheen, accepteer dat en forceer niets. Dat zou je alleen maar verder van huis doen belanden. Luister gewoon naar je pony en doe wat hij aankan :)

Heel erg bedankt! Hier heb ik echt wat aan! Ik ga het zeker uitproberen! :D

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:00

DesixNorris schreef:
Bunnyloverxx schreef:

Ik spring voornamelijk kruisjes. Stijl af en toe.
Snap gewoon niet wat ik fout doe en ik wil het hem graag leren.

ik heb echt geen idee waar het dan aan kan liggen :\

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:27

Ja hoor, het kan zeker aan de kleuren liggen. Je zou de balken bijvoorbeeld eens groen kunnen schilderen.

Verder zou ik het stapsgewijs meenemen. Als je zegt dat hij soms niet eens over de balkjes durft te draven, zou ik nog eventjes niet springen. Maar ga elke dag balkjes draven of doe eens wat andere gekke dingen met balkjes (een doolhof neerleggen, of hem in een vierkant laten halthouden e.d.). Pas als de balkjes echt helemaal geen probleem meer zijn, er een sprongetje van maken en zo opbouwen.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 09:15

Sassol schreef:
Ja hoor, het kan zeker aan de kleuren liggen. Je zou de balken bijvoorbeeld eens groen kunnen schilderen.

Verder zou ik het stapsgewijs meenemen. Als je zegt dat hij soms niet eens over de balkjes durft te draven, zou ik nog eventjes niet springen. Maar ga elke dag balkjes draven of doe eens wat andere gekke dingen met balkjes (een doolhof neerleggen, of hem in een vierkant laten halthouden e.d.). Pas als de balkjes echt helemaal geen probleem meer zijn, er een sprongetje van maken en zo opbouwen.

Heb je een bepaalde verf die je me aanraadt om balken mee te schilderen? Ik zal het langzaam gaan opbouwen, hopelijk kan ik hem helpen ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:55

Een soort verf kan ik je niet aanraden, maar voor de kleur: grasgroen!