Hoe draf verbeteren, meer oprichting + actie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Hoe draf verbeteren, meer oprichting + actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 12:41

:wave:
Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel in theorie; Hoe kan ik de draf en gedragenheid van mijn paard verbeteren?
Even wat achtergrond informatie: Ik heb een 6 jarige Friese ruin waarmee ik M1 rijd. Hij loopt meestal braaf zijn proefje, maar ik wil gaan werken aan het bergop rijden en meer oprichting verkrijgen. Hij loopt nu nog te horizontaal naar mijn mening en op mijn laatste coupon stond ook dat hij meer opgericht moest gaan lopen.
Wat ik zelf denk is dat ik met mijn vorige instructrice teveel de nadruk gelegd heb op het rond rijden aan de voorkant en dat hij daardoor minder actief van achteruit gaan lopen is. Ik keek net namelijk een filmpje van toen ik hem net had en toen was zijn beenwerk in mijn ogen beter.
Nu moet ik mezelf dus af gaan leren teveel met mijn handen te doen en mijn huidige instructrice hamert hier ook behoorlijk op gelukkig.

Maar nu wil ik zelf dus gaan werken aan sterker maken van de achterhand en actiever over de benen. Graag zou ik daar tips over krijgen :D

Yvet_90

Re: Hoe draf verbeteren, meer oprichting + actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:46

Ik rij zelf niet op het M1 niveau, dus echt helpen kan ik je niet. Maar waar ik in mijn training heel veel mee bezig ben (is een groot paard, wordt graag wat traag en lang) is extreem veel schakelen, niet alleen van stap naar draf en dergelijk. Maar vooral schakelen binnen de gangen. Dus in draf extreem terugschakelen en weer wegrijden. En ook heel snel reactie vragen. Dit een aantal keer herhalen, maar dit kan ook zijn vanuit draf halthouden, weg in draf, halthouden, weg in draf. In de draf terugrijden, pasje verruimen, terugrijden, pasje verruimen. In galop zelfde principe, wordt je paard vlugger van en komt meer op het achterbeen. Misschien doe je dit ook al wel, maar werkt sowieso.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:46

Ten eerste natuurlijk de gebruikelijke oefeningen om hem van achteruit sterker, rechter en verzamelder te maken.

Voor meer ruimte en actie in het voorbeen kan je drafbalkjes laten lopen tijdens het rijden. Gewoon een lijntje neerleggen en af en toe tussen de oefeningen meenemen. Tussen ruimte eerst gewoon wat nu passend is voor haar en naar mate ze sterker word ietsjes ruimer zetten.
Mooi over de rug er over heen laten lopen.

Ook goed voor de balans.

Wat je verder zal zien is dat als ze sterker achter word en meer oprichting krijgt ze aan de voorkant ook meer ruimte zal krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:48

Heel veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden, waarbij het paard moet gaan sluiten en weg moet met gedragenheid op het achterbeen. Dus constant schakelen in draf op de binnenhoefslag zodat hij ook op eigen benen gaat lopen. Als hij tegen de hand komt, hand sluiten en met been naar de hand toe rijden om zo de achterhand weer aan het werk te zetten en zo aan de voorkant de druk weg te nemen. Probeer het tempo en de activiteit meer te gaan beheersen, elke pas moet van jou worden. Met je zit bepaal je het tempo en ritme.
Neem hier wel de tijd voor :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 16:34

Bedankt voor de tips tot nu toe! Ik moet er ook bij zeggen dat mijn paard wel de neiging heeft tot het maken van korte pony pasjes als ik om verruiming vraag. Maar ik neem aan dat dat met training ook zal verbeteren.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:36

Joolien schreef:
Heel veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden, waarbij het paard moet gaan sluiten en weg moet met gedragenheid op het achterbeen. Dus constant schakelen in draf op de binnenhoefslag zodat hij ook op eigen benen gaat lopen. Als hij tegen de hand komt, hand sluiten en met been naar de hand toe rijden om zo de achterhand weer aan het werk te zetten en zo aan de voorkant de druk weg te nemen. Probeer het tempo en de activiteit meer te gaan beheersen, elke pas moet van jou worden. Met je zit bepaal je het tempo en ritme.
Neem hier wel de tijd voor :)

Juist! als je paard te sterk word niet terug gaan trekken. ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:44

Ik longeer mijn paard sinds kort met een pessoa teugel, ik laat hem daarmee dan (schijn)overgangen maken en schakel veel in draf. Als je er naast staat kun je goed zien wat je paard achter doet, verruimt hij, treedt hij onder van achter, kun je actief verzamelen en weer vlug verruimen. Het mooie hiervan is dat het paard op eigen benen loopt zonder dat je aan de voorkant zit. Komt hij er voor tegenin, dan wordt de broek geactiveerd waardoor hij uitgenodigd wordt onder te treden. Ik maak het clipje dan op dezijkant vast, niet tussen zijn benen, want dan gaat hij te diep.

Moet zeggen dat ik er bij het rijden erg veel profijt van heb, hij loopt meer gedragen en reageert feller op tempowisselingen. Heb ook het idee dat zijn houding beter is geworden, door het tuigje heeft hij geleerd dat hij zichzelf ook op kan richten en niet naar beneden moet duiken. Ik vraag dan ook (kort) gerust vanuit een verzamelde draf een extreme uitgestrekte draf waar hij van achteruit echt moet doortreden. Mijn paard loopt juist gemakkelijk erg ruim, en moet leren kleiner te lopen en daarin actief te blijven.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:06

Stap galop werk werkt hiervoor ook heel goed, zorg dan ook dat hij mooi bergopwaards en naar voren aanspringt. Voor meer draagkracht kun je ook (op de volte) wat travers en revers meenemen, waardoor je meer controle over de achterhand krijgt.

Linda911

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:59

gaan zitten goed van achter naar voor rijden en eerst je been.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:48

Je paard de tijd geven om sterker te worden. Die van mij is nu ook 6 jaar en ook nog eens bijna 1.70m. Maar die begint sinds deze winter pas echt sterker te worden. Heb ook de tijd daarvoor genomen. En dat doe ik nog steeds. En dat is wat veel mensen vaak vergeten. Paard moet zo snel mogelijk naar de Z gereden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:23

Ook een fijne (maar moeilijke) oefening is om in het schouderbinnenwaarts rijden tempowisselingen te maken. Dan kunnen ze bijna niet anders dan het binnenachterbeen activeren.

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:25

Yvet_90 schreef:
Ik rij zelf niet op het M1 niveau, dus echt helpen kan ik je niet. Maar waar ik in mijn training heel veel mee bezig ben (is een groot paard, wordt graag wat traag en lang) is extreem veel schakelen, niet alleen van stap naar draf en dergelijk. Maar vooral schakelen binnen de gangen. Dus in draf extreem terugschakelen en weer wegrijden. En ook heel snel reactie vragen. Dit een aantal keer herhalen, maar dit kan ook zijn vanuit draf halthouden, weg in draf, halthouden, weg in draf. In de draf terugrijden, pasje verruimen, terugrijden, pasje verruimen. In galop zelfde principe, wordt je paard vlugger van en komt meer op het achterbeen. Misschien doe je dit ook al wel, maar werkt sowieso.

het klopt dat je paard hier sterker van wordt, ik had een tijdje geleden leste ik bij iemand die mij dit ook vertelde...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:31

Drafbalken en het liefst zelf cavaletties (iets van de grond). Ik longeer er zelf overheen om paard achter sterker te krijgen.

Tijdens het rijden inderdaad veel schakelen, maar ook voltes openen en sluiten om achterhand heel bewust actief te maken. Met losrijden begin ik zelf vaak al met 8-jes rijden en daarbij in de wendingen te laten wijken in stap, gewoon om al gelijk dat lijf los en achterbeen actief te krijgen. Verder kun je ook in galop veel schakelen (schijnovergang rijden terug naar draf, maar op laatste moment toch doorgalopperen), galop heeft van nature al wat meer impuls dus dat vind ik zelf makkelijker werken.

Succes! :)