wanneer gevorderd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cynt84

wanneer gevorderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 09:05

ik ben nu een beginneling na hoeveel maanden/jaren waren jullie gevorderd?

caboclo

Re: wanneer gevorderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:09

ligt er aan als jij 1 keer in de maand les duur het langer dan dat je 1 keer in de week les of zelfs iedere dag rijd..

als jij stap draf en galop + het sturen en het halthouden goed bevestigd vin ik dat je geen beginner meer bent

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:10

Dat is zo niet te zeggen, want dat hangt van heel veel dingen af. Niet in de laatste plaats van wat je onder beginner en gevorderd verstaat. Maar ook hoe vaak je rijdt, waar, op wat voor paarden, hoeveel aanleg je zelf hebt, hoe goed je instructie is....... Maar zelfs gevorderde ruiters blijven bijleren, dus ik zou me niet blind staren op het labeltje van een niveau, maar gewoon lekker gaan rijden!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:11

Daar kun je geen termijn aan hangen. Je bent gevorderd als je bepaalde dingen kan. Maar wat die dingen zijn is per plek verschillend. Op een manege kun je bijvoorbeeld gevorderd worden genoemd als je op het goede been kunt lichtrijden. Maar ik ben ook wel eens op een clinic geweest waar je in de gevorderdengroep mocht als je contragalop kon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:12

LindyH schreef:
Daar kun je geen termijn aan hangen. Je bent gevorderd als je bepaalde dingen kan. Maar wat die dingen zijn is per plek verschillend. Op een manege kun je bijvoorbeeld gevorderd worden genoemd als je op het goede been kunt lichtrijden.

Ik weet dat het populair is om te doen alsof je niets leert op maneges, maar dit lijkt me wat onwaarschijnlijk :)

De meest gebruikelijke indeling op maneges is dat je beginner bent als het gaat om stap/draf, halfgevorderd als je galoppeert maar meestal wel achter elkaar aan en niet helemaal onder eigen controle, gevorderd als het wel onder controle is en je langzamerhand ook wat verder gaat met de houding van het paard enzo.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:27

;) Een jaar of twintig, dagelijks rijden.....

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:32

Bij ons op de manege ben je gevorderd als je stap draf en galop goed beheerst. Dus ook in alle gangen zelf kunnen sturen en rijden. Dus niet achter iemand aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:34

als je ieder willekeurig paard netjes erdoor kunt rijden...dan ben je vermoedelijk 30 jaar verder :D

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:36

Poek schreef:
Bij ons op de manege ben je gevorderd als je stap draf en galop goed beheerst. Dus ook in alle gangen zelf kunnen sturen en rijden. Dus niet achter iemand aan.

Dat vind ik niet echt 'gevorderd'..

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:37

Sorry maar als je op een manege 'gevorderd' noemt, en dan kom je op een eigen paard van iemand anders en daar kan je niet eens normaal op rijden.. vaak is dat zo.
Als je bij de knhs rijdt met je eigen/verzorg paard ben je meestal wel gevorderd. Omdat je dan je pony aan de teugel rijdt, zijgangen rijdt etc. Maar op een manege doet die pony het voor je als je het al roept, en ja, dan ben je een gevorderde ruiter? Nee, denk het niet.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:42

Ik heb mezelf heel lang half-gevorderd genoemd. Ik kon dan allang stap, draf, galop en sturen. Maar ik viel nog wel echt bij het minste of geringste van de ponies op de manege af. Ik vind dat je jezelf pas gevorderd mag noemen als je wel wat aankan qua bokken, weg springen etc.
Ik vind ook dat je nog beginner bent wanneer je net een maand rijdt en wel al stap, draf, galop kan. Want er hoeft maar dit te gebeuren en je ligt ernaast. Echt feeling voor het rijden heb je dan niet, je doet gewoon wat de instructrice zegt.

Mja, misschien leg ik de lat wel best hoog =P

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:43

Paardje_x schreef:
Poek schreef:

Ik ook niet, maar dat is bij ons op de manege ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:49

Ik ben nu 16 en kan heel wat aan als het gaat om zonder zadel blijven zitten als het paard wegspringt, er vandoor gaat, bokt, steigert etc. Ook beheers ik alle gangen gewoon goed.

Maar een gevorderde? Daarvoor heb ik toch echt meer ervaring nodig vind ik. Ik denk niet dat je op je 16e gevorderd kan zijn, helemaal niet als je vooral op één paard rijdt.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:52

Toen ik nog manegeruiter was, dacht ik na een jaar of drie/vier toch echt wel heel wat te kunnen rijden ( als twaalfjarige smurf :Y) ). Ik kreeg na 7 jaar manegepaarden gereden hebben een eigen paard en toen dacht ik tot ook echt heel wat te zijn. Was toen al effe 'gevorderd' volgens de maatstaven van de manege :+ .

Ik heb intussen een ander paard onder mij lopen, waarmee ik toch echt ernstig met mijzelf geconfronteerd werd, ik denk dat ik nu zo'n twee jaar een beetje in de buurt kom van écht rijden.

Denk wel dat het inherent aan de manege is dat je jezelf overschat, doordat de paarden door meerdere ruiters gereden worden, vaak veel van je pikken en je je fouten snel vergeven. Maar écht rijden leer je pas wanneer je veelal hetzelfde paard rijd en je de problemen die je veroorzaakt zelf moet oplossen.

Wat mij betreft afhankelijk van wat jij als gevorderd beschouwt. met een aantal jaar kun je wel aardig op een paard zitten als het goed is. Echt rijden duurt doorgaans wat langer :).

Ik heb het ervaren als: op de manege leer je zitten, op je eigen paard leer je rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:52

Paardje_x schreef:

Het is voor maneges de nuttigste indeling :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:54

Ik heb 6 jaar op een manege gereden en daar was ik een van de ver gevorderden, toen kwam ik bij eigen paarden en dat is toch wel even iets anders dus toen was ik eigenlijk weer een beginner. Ik denk dat iedereen iets anders onder gevorderd verstaat maar ik vind dat je gevorderd bent als je vrijwel elk paard kunt rijden en er op kunt blijven zitten.
Hoe lang dat duurt ligt aan de hoeveelheid uren die je rijd maar ook aan je talent. Iemand die totaal geen talent heeft doet er echt wel wat langer over. Er woont een meisje van 8 in mijn straat die met haar eigen ponytje al allemaal wedstrijden rijd en wint, dan heb je toch wel talent lijkt mij.

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:05

Ik heb bij ons op de manege 2,5 jaar in de beginners gezeten. Simpelweg omdat ik de paarden niet zelf op durfde te zadelen en op de meeste paarden ook niet in de galop durfde. De reden waarom ik op paardrijden ging, was vanwege mijn rugklachten (als 8 jarig meisje). Vervolgens ging dat allemaal goed en durfde ik veel meer, gevolg: ik mocht door naar de half-gevorderde. Hier reden wij niet meer in een rijtje, maar bleven we wel altijd in de binnenbak. Ik ben toen binnen een half jaar doorgestroomd naar de gevorderden. Dat wordt bij ons op de manege gezien als: zelfstandig rijden, goede been lichtrijden, sprongetjes maken én naar het strand en de buitenbak.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:16

In maneges is het idd iets dat vrij vlot vooruit gaat
instappers - beginners - half gevorderden en nadien de gevorderden, .......
Maar zoals al anderen hier hebben aangehaald, als je na 8 jaar les dus in de manege ver bij de gevorderden, dan eens bij mensen komt die echt wedstrijdpaardjes hebben, en je gaat daar dan eens opzitten en je denkt ik ga eens een showtje rijden, tjaaa dan is het meestal even heel hard schrikken, dat paard is eigenlijk net een soort ongeleid projectiel waar je op plaatsgenomen hebt, en je hebt als het ware ineens echt niet de minste controle meer, soms sta je dan ook ineens doodsangsten uit.
Je bent dus ineens weer een echte beginner, dan begint het echte rijden en echt lessen pas echt.
Ik zelf rij nu ruim al een dikke 40 jaar, en tjaaaa ik leer nog elke dag bij, en kom zeker nog heel moeilijke situaties tegen, en dat ligt niet aan het paard in kwestie, want dat zelfde moeilijke paard kan door de net iets meer ervaren man/vrouw wel correct en veilig gereden worden.
En dit heeft echt ook niets te maken met ik heb er een klik mee of andere onzin, het gaat er om hoeveel je echt kunt, echt horsemanship en rijkunst.
Het is een leerproces zonder einde, hoe meer je leert en kent , hoe meer je weet dat je het nooit helemaal zal kunnen.
Dat klinkt al heel geruststellend hééééé. En tjaaa toch is het zo.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:45

Shadow0 schreef:
LindyH schreef:
Daar kun je geen termijn aan hangen. Je bent gevorderd als je bepaalde dingen kan. Maar wat die dingen zijn is per plek verschillend. Op een manege kun je bijvoorbeeld gevorderd worden genoemd als je op het goede been kunt lichtrijden.

Ik weet dat het populair is om te doen alsof je niets leert op maneges, maar dit lijkt me wat onwaarschijnlijk :)

Ik bedoelde het helemaal niet denigrerend hoor :). Lichtrijden leer je vrij snel, maar lichtrijden op het goede been heb ik pas na een tijdje geleerd. Volgens mij ga je eerder galopperen en dan pas lichtrijden op het goede been. Ik vroeger wel in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:49

Op mijn vorige manege was je gevorderd als je de hele les kon vrijrijden, kon wijken, het paard normaal in de hand kon houden en ook een redelijke sprong kon maken. Er waren 5 groepen; beginner, matig gevorderd, half gevorderd, gevorderd en vergevorderd. Heb 7 jaar op die manege gereden en was na 6 en een half jaar vergevorderd.

Appelmoes_11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:01

Lichtrijden op het goede been heb ik snel geleerd. Wij moesten het al vrij snel kunnen, anders was het doorzitten zonder beugels.

Ik ben ook van mening dat je geen beginner meer bent als je de drie basisgangen een beetje correct beheerst en er in ieder geval ontspannen in kunt rondrijden. Wanneer je gevorderd bent zal per plek en per situatie verschillen. Ik denk niet dat je dat zo kunt zeggen :) Voor mij betekent gevorderd bijvoorbeeld dat je zonder problemen een flink stuk in je eentje buiten kunt rijden met een rengalop en een paar sprongen erbij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:06

er zijn mensen die na 20 jaar nog niet kunnen lichtrijden.Ze blijven hopeloos achter in de beweging van het paard.Dat zie ik op filmpjes op Bokt ook regelmatig.En dan moet je er nog niets van zeggen want dan ben je bot en hard :D

Dayxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:54

Ik heb eerst gewoon 3 jaar op mijn ponytje buiten gehobbeld. :D Ik ben pas sinds 1/2 jaar bezig m'n tinkertje te leren springen en dressuur te verbeteren en heb ook les. Dus bij mij duurde het 3 jaar voor ik mezelf 'gevorderd' mocht noemen. Verschilt dus heel erg hihi :)

PienHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:58

ik heb ook een vriendin en die rijd op een manege in de hoogste groep, maar haar houding is niet de beste laten we dat maar zo zeggen... ik ga ook niet zeggen dat ik gevorderd ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:58

Op manegeniveau ben ik vergevorderd, maar op mijn leasepony niveau ben ik zeg maar half gevorderd. :j