Afstand inschatten tussen jou en de hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSandro

Afstand inschatten tussen jou en de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 23:05

hallo bokkers!

Ik vind zelf springen helemaal geweldig is echt iets wat ik vaak wil doen, maar heb altijd het zelfde probleem gehad. Als ik een paard heb dat de afstand zelf niet kan inschatten en ik het moet doen kom ik niet uit. (denk ook te weinig aandacht op de manege hierdoor) Ik heb een verzorg haf die springen ook leuk vind maar ik vind het zelf heel moeilijk om de afstand in te kunnen schatten. Ik merk dus eigenlijk pas bij de laatste sprong dat hij niet gaat uitkomen... wat kan ik hieraan doen??
heel veel in-uitjes heeft geen zin hier aangezien er maar een kleine bak is en je echt max. 2 hindernissen in kan zetten achterelkaar (mits de halve bak niet onder water ligt door regen)

hoop dat jullie tips hebben!

bedankt voor het lezen :)

Ushilove

Re: Afstand inschatten tussen jou en de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:07

Ik doe altijd passen tellen en dan kijken of ik het red of dat ik iets meer of minder gas moet hebben, maar ik ben ook maar een amateurtje haha

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:09

Zorg dat je een goed ritme hebt, niet in de laatste lijn naar je hindernis toe, maar daarvoor al. Dat je niet nog voor de hindernis moet gaan versnellen of in houden. Laat je paard/pony niet "doodvallen" in de bocht. Blijf je ritme behouden, zowel in de bocht als rechte lijnen.
Tel de galopsprongen mee voor de hindernis, 1, 2, 3, 4 dan kun je al sneller zien dat je wel of niet uitkomt. Met een juist ritme en tempo is het al makkelijker om goed uit te komen.
Hoe vaker je het doet, hoe beter je de afstand in gaat schatten!

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:15

Een lijntje zetten van vb 4 galopsprongen en als je dan de eerste keer vb te dicht zit, kan je zorgen dat je de volgende keer die afstand oplost door meer te wachten of omgekeerd. Zo kan je stilaan gevoel krijgen om afstanden te rijden.
Het allerbelangrijkste blijft wel om constant een mooi ritme aan te houden.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 23:16

heel erg bedankt! wat ik heb met de passen teller dan is het zo van "oke 1..2..3.. *** en ik kom niet uit ik zie het laat. Ik denk ook wel hoe vaker je het doet hoe beter het gaat :)
ik ga de komende tijd ook gewoon heel laag springen omdat ik me zooo erger aan mijn eigen houding dat ik die ook anders wil hebben :P dus wat jullie zeggen er ook bij oefenen en hopen dat het lukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:21

Je kunt ook gewoon 2 balken op de grond leggen en daar 3 galopsprongen tussen rekenen. Dan probeer je om goed uit te komen en misschien zelfs te proberen om er 2 of 4 sprongen van te maken. Dat gevoel moet je gewoon een beetje ontwikkelen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 23:22

Bizzybijtje schreef:
Je kunt ook gewoon 2 balken op de grond leggen en daar 3 galopsprongen tussen rekenen. Dan probeer je om goed uit te komen en misschien zelfs te proberen om er 2 of 4 sprongen van te maken. Dat gevoel moet je gewoon een beetje ontwikkelen.

dat is een goeie! dat kan ik dan ook gewoon tijdens het dressuren even meenemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:23

Precies :j Hartstikke makkelijk en het is niet erg als je niet helemaal uitkomt.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 23:24

Bizzybijtje schreef:
Precies :j Hartstikke makkelijk en het is niet erg als je niet helemaal uitkomt.

ja precies!! dan eerst een rondje het zelfde ritme aanhouden en dan een keer over de balkjes! +:)+
daar was ik dus nooit opgekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:25

Kijk deze serie trouwens maar eens :j

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 23:26

Bizzybijtje schreef:
Kijk deze serie trouwens maar eens :j

[ Video ]

haha grappig die zit ik echt net te kijken! had hem een tijdje geleden ook al eens gezien maar niet echt er iets mee gedaan

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:56

Passen tellen en oefening baart kunst