Even voorop gesteld: Een goede ruiter rijd met een stille hand en vraagd zijn paard vanuit de achterhand naar voren zodat hij daar rustig kan inzakken.
Maar dan!! Mijn ogen zijn zo vierkant van het lezen over alle bitten. Mijn hoofd is ondertussen op tilt van alle info en discussies.. En mijn paard is pas een jaarling, dus we hebben nog even.
Wat is volgens jullie het meest zachte, vriendelijke en vooral stille paardenbit en waarom?
En kun je met dat zelfde bit ook een paard beleren? (onderbouw dit ook)
Je vindt het bit 1 van de belangrijkste middelen voor het rijden?
Dat vind ik juist helemaal niet.. Maar dat terzijde.
Ik heb een dun enkelgebroken watertrens waarbij de twee delen afzonderlijk van elkaar kunnen draaien (zo prikt hij niet in het gehemelte). Een Robaert bit geloof ik.
Hier reed ik in het begin soms mee maar mijn pony reageert en ontspant veel beter op mijn bitloze hoofdstel. Dus die gebruik ik nu altijd.
Dat voor elk paard een ander bit goed kan zijn, was mij van bewust
Nadiine__x
Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-14 22:15
xApple schreef:
Je vindt het bit 1 van de belangrijkste middelen voor het rijden?
Dat vind ik juist helemaal niet.. Maar dat terzijde.
ik bedoel met belangrijk meer, dat het belangrijk is een goed bit te hebben. omdat je met een verkeerd bit veel schade aan kan richten.
En op die manier dus belangrijk is. Ik heb het er verkeerd neergezet,maar kan de goede woorden ook niet zo goed vinden.. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel
Sassol
Geplaatst: 28-02-14 12:01
Ik vind eigenlijk dat je een paard bitloos in moet rijden (ongeacht of je daarna met of zonder bit verder wilt). Het gebit is dan namelijk nog in ontwikkeling en een bit kan dus al snel voor ongemak zorgen. Rambo Micklem Multi Bridle kan ik je aanraden als je je paard in gaat rijden.
Wat een fijn/vriendelijk bit is verschilt per paard. Je zult goed moeten kijken naar het paard. In ieder geval geen enkel gebroken of een bit met hefboomwerking. Maar het ene paard heeft liever een dubbelgebroken, de ander juist een stang omdat het stil ligt in de mond. Als je een stang koopt, dan wel met tongvrijheid (een boogje dus erin).
Djaikha
Geplaatst: 28-02-14 12:11
Je moet ook letten op de hoeveelheid ruimte die er is in de mond van jouw paard. Sommige paarden hebben gewoon zo'n klein mondje dat er simpelweg geen ruimte is voor bijvoorbeeld die tongboog die hierboven werd genoemd. En door dezelfde reden kan een dik bit, dat vaak voor zacht wordt aangezien, ineens helemaal niet zo zacht zijn..
Een passend bit is het fijnste bit voor een paard.
En wat er past is echt per paard verschillend. De een loopt prima op enkel gebroken, de volgende op dubbel gebroken en weer een volgende op ongebroken. Daarbij heeft het ene paard meer ruimte dan de ander, dus kan de een een dikker bit hebben dan een ander.
Lisan_Vicky
Geplaatst: 28-02-14 12:14
Billy schreef:
Gewoon een dubbelgebroken bustrensje met een bol middenstukje. Niet te dun.
Op de stal waar ik help met paarden inrijden gebruiken we standaard een dubbelgebroken trensje. Meestal een bustrens, maar dat kan ook wel eens een watertrens worden als de paarden dit fijner vinden. Ze hebben alle een kort bol tussenstukje en zijn iets van een 18mm dik. Alle paarden die hier beleerd zijn kunnen perfect overweg met zo'n bitten. Er is er eentje geweest wat liever op een ongebroken rubberen trensje liep, maar dat was ook pas na alle knopjes erop stonden, dus meer bij het doorrijden.
Dit is ook in mijn ogen het zachtste was er is van bitten. Maar dat is voor elk paard anders, alleen merk je dat vaak sneller wanneer ze eens zadelmak zijn, wanneer je al een tijdje los kunt rijden. In het begin best niet te veel zoeken met bitten. Zorg dat het qua breedte en dikte past voor je paard en laat ze er dan aan wennen. Pas wanneer je echt met het doorrijden bezig ben kan je kijken op wel bit je paard misschien beter reageert. Anders krijg je telkens opnieuw iets 'nieuw' in hun mond wat ze alleen maar verwarder maken.
Ik vind het myler bit zelf heel goed in theorie maar vind het geen fijn bit als je paard al gewend is aan een gewone trens. Ook voor je zelf heel erg wennen.
Ik vind dat je het beste kan beginnen met een dubbelgebroken trensje maar wat ik wel vriendelijker vind is ongebroken. GEEN stang. Doet mijn 3,5 jarige merrie het prima op!
ik ben zelf erg blij met mijn kneveltrensje! ligt stil in de mond en is erg duidelijk, paardje reageert er goed op. een vriendin heeft een dubbelgebroken bit van divoza maar als je de teugels "strakker" neemt werkt hij in als een stang zodat hij niet in het gehemelte prikt. haar haflinger reageert er ook super op, veel lichter in de mond en heeft nu altijd een schuimmondje na het rijden.