bit onder de tong bij jonge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nio_en_mijke

bit onder de tong bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 14:33

ik ben mijn pony aan het inrijden, maar op de een of andere manier speelt hij zo met het bit dat het telkes onder zn tong komt. ik weet zeker dat het hoofdstel gewoon goed zit, weet iemand wat ik hiermee moet??

Jetta

Re: bit onder de tong bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:34

Gewoon het bit een gaatje hoger hangen. Die van mij was ook zo ondeugend.

nio_en_mijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 14:35

Jetta schreef:
Gewoon het bit een gaatje hoger hangen. Die van mij was ook zo ondeugend.

dan zit het bit te strak, had ik ook al geprobeert.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:38

Het bit hoger hangen zou ik niet doen. Je maskeert het probleem, maar het is ondertussen niet opgelost.
Hoe lang is de pony al onder het zadel/bekend met het bit?

Zeker in het begin komt dit vaker voor bij jonge paarden. Ik heb het altijd gewoon gelaten en heb gewoon rustig contact met de mond gehouden tijdens het rijden. Volgens mij hebben we zelfs het bit wat lager gehangen en de neusriem losser gedaan. Zo kon het paard het zelf uitzoeken. Naarmate de paarden langer onder het zadel waren, werd het vanzelf beter.

nio_en_mijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 14:41

Simbaa schreef:
Het bit hoger hangen zou ik niet doen. Je maskeert het probleem, maar het is ondertussen niet opgelost.
Hoe lang is de pony al onder het zadel/bekend met het bit?

Zeker in het begin komt dit vaker voor bij jonge paarden. Ik heb het altijd gewoon gelaten en heb gewoon rustig contact met de mond gehouden tijdens het rijden. Volgens mij hebben we zelfs het bit wat lager gehangen en de neusriem losser gedaan. Zo kon het paard het zelf uitzoeken. Naarmate de paarden langer onder het zadel waren, werd het vanzelf beter.

hij is nu net een paar weken onder het zadel, ik rijd nu ook inderdaad met zo min mogelijk druk op de mind om hem geen last te geven. hoe lang duurt dat dan gemiddeld?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:14

Zoek een ander bit. Niet ieder paard wordt blij van ieder soort bit. Vaak is het op te lossen door een bit te zoeken dat beter past bij de mond van je paard. Wat voor bit gebruik je nu?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:15

Is het gebit op orde,
Ga eens kijken naar een ander bit vaak is het probleem dan opgelost

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:16

Ik heb dit ook gehad, idd een fijne druk houden zodat hij niet snel afgeleid raakt en gaat spelen met zijn tong. Beloon ook voor de kleine stukjes waar hij zijn tong goed houdt, doe dit bijvoorbeeld met wat brok. Want als het hoofdstel gewoon goed is is dit gewoon een manier van 'vervelend' (klinkt hard voor een jonge pony, ik bedoel het niet gemeen!) en anders een ander bit zoeken,

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:18

Mijn eerste pony deed dit ook altijd, hebben toen een keer met een tonglepel gereden, er na 1x afgehaald en sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan. Heb hem wel nog steeds liggen voor als ze het weer zal doen maar dat is al jaren geleden.

Als je liever niet met tonglepel wilt rijden inderdaad kijken of hij dit met een ander bit ook doet,
als je niet goed weet wat voor bit kan je misschien zo'n bitten pas service doen (weet niet precies meer hoe dit heet).

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:19

Ik zou het gebit even laten controleren +:)+

ponyliefde12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:26

Pony's doen hun mond open als ze pijn hebben(dan trek je dus te hard aan de teugels) soms leggen ze hun tong over het bit. Om het gehemelte te beschermen. Goede uitleg: http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:29

mijn pony deed dit omdat het bit toen veel te los zat..(toen zat ik er niet op hoor)

nio_en_mijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 15:37

ik zal het een proberen met een ander bit, bedankt voor de tip. ik heb nu een dubbel gebroken bit (omdat dat het zachts is) en ik weet zeker dat het niet komt omdat ik trek want de eerste paar het bit alleen ingehad met longeren en toen deed hij het al.

ponyliefde12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:37

ja dat zou ook kunnen. Maar ik wil dat iedereen dit filmpje een keer kijkt om te weten wat er in die mond gebeurt en waarom een SPERIEMPJE PIJN DOET

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:39

Een dubbelgebroken bit beweegt wel vrij veel als de pony niet stil is in de mond. Probeer eens een ongebroken bit, het kan zijn dat het paard daar minder mee gaat spelen, waardoor het bit wel op de plek blijft.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:57

Bij een smal mondje kunnen de scharnierpunten van een dubbel gebroken bit vrij snel op de zijkant van de tong of zelfs tegen de lagen aan komen als het bit een beetje naar 1 kant wordt getrokken. Niet zo comfortabel dus.
En zeker als het paardje al onrustig is in de mond wiebelt zo'n bit alle kanten uit. Ik zou inderdaad eens een ongebroken trensje proberen, dat lig wat stabieler.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:55

Bij mijn paard kon het best een gaatje hoger en was het meteen over. En ja, zij gebit was zeker in orde en ja, hij heeft een bit dat goed past. Hij heeft nl erg weinig ruimte in de mond door een vrij dikke tong en kan beslist niet tegen gebroken bitten. Je kan ook voor een jong paard een kneveltrensje proberen. Dat werkt vaak heel goed.

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:12

ponyliefde12 schreef:
Pony's doen hun mond open als ze pijn hebben(dan trek je dus te hard aan de teugels) soms leggen ze hun tong over het bit. Om het gehemelte te beschermen. Goede uitleg: http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

ik weet het even niet meer hoor :n Door dit filmpje denk ik moet ik nu bitloos gaan rijden??

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:14

char1900 schreef:
ponyliefde12 schreef:

ik weet het even niet meer hoor :n Door dit filmpje denk ik moet ik nu bitloos gaan rijden??

nope, filmpje is gewoon voor een deel onzin, maar ik vind het meer een "penny" filmpje
met ionkundig bitloos rijden kan ej net zo veel schade aanrichten als onkundig met het bit omgaan (zoals hard te treken)

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:16

maar ik trek eigenlijk ook bijna nooit aan het bit bij mij is het gewoon: 'ho ho rustig'. En dan hup hij gaat langzamer. Het kan ook zonder trekken!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:19

char1900 schreef:
maar ik trek eigenlijk ook bijna nooit aan het bit bij mij is het gewoon: 'ho ho rustig'. En dan hup hij gaat langzamer. Het kan ook zonder trekken!

i know, ik doe zelf heel veel met stem en zit en met figuren rijden hef ik ehel wijnig druik te geven
maar nu weer ontopic
goed ts dat je ander(e) bit(ten) gaat proberen, tonglepel is symptoom bestrijding vind ik persoonlijk

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:40

LiannePuthzy schreef:
char1900 schreef:

i know, ik doe zelf heel veel met stem en zit en met figuren rijden hef ik ehel wijnig druik te geven
maar nu weer ontopic
goed ts dat je ander(e) bit(ten) gaat proberen, tonglepel is symptoom bestrijding vind ik persoonlijk

ik was zelf jaar of 9 en mijn vader had het er aan gedaan op aanraden van mijn tante (instructrice).
volgens haar was het puur om onder het werk uit te komen. Ze deed dit toen ook ineens, alles gecheckt en zat nog.
Door een samenloop van omstandigheden zijn mijn pony en ik diezelfde dag achterover geklapt. dit lag niet aan tonglepel, pony was heel druk op buitenrit en steigerde telkens. Na paar keer steigerde ze heel steil en trok ik uit angst aan mn teugels. Hierna ook tijdje bitloos moeten rijden en heb dat ding er nooit meer aan gehad. Weet dus ook niet of het nou geholpen heeft of niet

om weer on-topic te gaan, goed dat je andere bitten gaat proberen, hoop dat je er snel 1 vind zodat je er niet zoveel in zijn/haar mond hoeft te hangen die niet goed zitten (:

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:38

Ik snap eigenlijk het nut van een bit niet, ze zijn echt onnodig en ze veroorzaken alleen maar pijn.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:49

Wij hebben het voor de wagen eens gehad met een jonge haflinger, met een rubberen tonglepel was het gauw over. Bij dit geval was het niet zozeer dat hij onder het werk uit wou komen maar dat hij het bit zelf nog niet helemaal door had.
Berichten als bitten zijn onnodig zijn zelf erg onnodig en eigenlijk ook onzinnig ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:52

Je bent aan het inrijden...gebruik je een hanoveraanse neusriem? (een lage neusriem)

Zonee probeer dat maar. Het bit blijft dan stabieler in de mond liggen en dat is prettiger voor je pony.