Training/voedings schema 5 jarig springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hlcca

Training/voedings schema 5 jarig springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 08:38

Voeding,
Mn paard heeft een slanke bouw en willen hem eigenlijk wat meer op gewicht hebben dus gaven we hem 2x per dag 1 kilo merriebrok zodat hij wat meer aan zou komen, eigenlijk ben ik nu wel op zoon punt dat ik dacht om hem wat meer sportgerichte brokken bij te voeren zodat hij wel zn energie behoudt.

Hoevaak trainen jullie een jong sportpaard? In juli wordt hij 5.

Heeft iemand ideeën/ en of ervaringen?
Deel het ! :D
Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Training/voedings schema 5 jarig springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:10

Een jong paard heeft geen sportbrok nodig imo, een basisbrok moet genoeg zijn. Sportbrok kun je aan gaan denken als het paard daadwerkelijk actief is in de sport, en dan pas vanaf M ong. Hoe is zijn energie normaal?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:14

Ik vind het juist niet vreemd om hem op sportbrok te zetten, juist nu is hij zich nog aan het onwikkelen en heeft hij juist die extra energie nodig om te groeien! Zorg wel voor goed voldoende ruwvoer, en ga niet te gek voeren. Ook ponybrok zou een goede oplossing zijn, daar zit in een kleine hoeveelheid meer vitaminen en mineralen in. Zo heb ik een tijd mijn 4 jarige op advies van een voedingsdeskundige op de ponybrok gehad! Succes... en anders vraag het een deskundige!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:14

Hangt ook af aan het soort ruwvoer dat je voert. Als je ruwvoer voert waar weinig inzit zou ik sneller overstappen naar een sportbrok. Verder moet je voeren op het oog en met een gezond verstand. Niks geks aan een jong paard sportbrok te voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:17

Maar het is zonde geld want het is duurder terwijl een paard dit nog helemaal niet nodig heeft en er zit voor zo'n paard vaak voldoende in basisbrok. Een normaal gezond jong paard met voldoende energie redt zich wel op een basisbrok.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:53

Maar sommige hebben wat extra nodig, dus echte flauwekul is het niet Joolien... Maar nogmaals ruwvoer van goede kwaliteit is echt heel belangrijk!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:57

Sportbrok is enkel nodig als je paard daadwerkelijk sport gericht getraind wordt.
En 3 à 4 keer rijden per week noem ik echt geen sporttraining.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:36

Ons 5 jarige springpaard die +- 5 x in de week gereden wordt waarvan 1 x springtraining krijgt 2 x per dag een half basisbrok aangevuld met in de middag 3/4 nature's best en eigenlijk de hele dag beschikking over kuil/hooi. Sportbrok ga ik pas voeren als ik merk dat hij in de training te snel moe wordt of als de trainingen veel intensiever worden maar dit paard heeft van zichzelf enorm veel looplust dus voor nu heeft hij het nog niet nodig. We gaan de komende maanden beginnen met de wedstrijden dus dan komen we er vanzelf achter of hij meer nodig heeft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:57

Brokken zijn sowieso niet de beste voeding voor een paard. Geef je paard 2x 1 kilo brok en je hebt meer kans op maagzweren en andere gezondheidsproblemen.
Deze gezondheidsproblemen nemen al wel beduidend af als het paard daarnaast 24/7 beschikking heeft tot hooi (en dus geen kuil).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:02

Jonge merrie van 5 jaar hier die dressuurgericht wordt getraind op z niveau bij mij op stal krijgt per dag drie scheppen muesli en een stuk of vijf-zes keer hooi. Zij wordt ongeveer 5 keer per week bereden.

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:17

Mijn dressuurpaard van bijna 6 zit op 4 kg bix en 1 kg sportsfit muesli. Wel krijgt ie ook ong 12kg kuil/hooi per dag