opstandige pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindadekkers

opstandige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 21:54

er zijn vast al een heleboel onderwerpen hierover, maar ik kon niets vinden wat me echt hielp.
mijn pony wordt altijd op een normale manier getraind en kan soms wel eens een bokje laten zien wanneer ze het ergens niet mee eens is, maar hevig in het verzet gaan kent ze niet zo. Maar de laatste tijd begint ze wel eens ineens uit het niets wat te springen en te bokken. Ik word dan wel boos en wanneer ze weer normaal doet loopt ze weer goed en beloon ik haar. Meestal komt dit een of twee keer voor aan het begin van mijn training en daarna loopt ze weer gewoon. Maar een week of twee geleden begon het; ik was aan het rijden en van begin tot het eind, elke keer als ik iets te hard mijn been aanduwde of een net wat te hard tikje gaf begon ze aan een stuk door te bokken. Echt lelijke sprongen kwamen eruit, met de bedoeling om me er gewoon af te gooien. Na een kwartier flink naar voren rijden was het er pas een beetje uit. Ik kon niets vinden waar het aan kon liggen en hoopte dat het eenmalig was. De trainingen die erop volgden deed ze weer wat moeilijker dan normaal, maar niet zoals die keer ervoor. Maar toen ging ik afgelopen zondag op wedstrijd. Alles ging goed, totdat ik de ring in moest. In de eerste instantie sprong ze wat weg voor iets wat ze eng vond, dat ben ik wel van haar gewend. Maar toen ging ze gewoon midden op X staan en alleen maar recht overeind steigeren. Ik kon doen wat ik wilde maar ze bleef maar doorgaan, en dit is echt iets wat ik nog nooit van haar gezien heb. Na tien minuten voltes gereden te hebben kon ik eindelijk mijn proef gaan rijden. Ik begreep echt niet waar dit ineens vandaan kwam. Maandag is ze gelongeerd en woensdag stapte ik er weer op. Ik voelde al meteen toen ik de bak in ging (waar ze een paar keer per week komt) dat het niet goed zat. En ik had gelijk, na een paar minuten stond ze op haar achterbenen van de ene naar de andere plek te springen. Heel akelig was het en iedereen om me heen stond te schreeuwen dat ik heel erg op moest passen. Ik heb haar op dat moment even heel flink aangepakt en nadat ze er eindelijk mee stopte heb ik de hele tijd nog super lekker kunnen rijden. Ik heb zelfs zonder zweep gereden, wat normaal echt niet mogelijk is omdat ze zo terughoudend in tempo is. Morgen stap ik er weer op en dan maar eens kijken of ze het nu afgeleerd is. Maar ik ben bang van niet, maar wat kan ik dan nog meer doen?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:57

Heeft ze niet ergens last van? Rug?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:01

Ik zal kijken of het zadel goed ligt (vraag dit aan een ervaren paarde persoon liefst zadelmaker) Ook weet ik niet of er bij jou 1x per jaar de tandarts komt? Zo niet dan zal ik hem ook laten komen. Ligt het niet aan dit alles overweeg dan om een trainingsplan met je instructrice te maken :)

Spoiler:
misschien een osteopaat als de rug vast zit

Emmamelody

Re: opstandige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:02

Ik zou je pony even laten nakijken door de DA!

lindadekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 22:02

Majabeestje schreef:
Heeft ze niet ergens last van? Rug?

Toevallig kwam maandag de dierenarts langs voor mn andere pony. Toen heb ik haar meteen helemaal laten nakijken maar ook de dierenarts kon niets raars vinden. Ze vertoont verder ook helemaal geen abnormaal gedrag.

emilyxhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:03

ik heb hier eerlijk gezegd geen ervaring in maar ik wil graag helpen dus...

is er iets veranderd in de voeding?

heb je toevallig een nieuw zadel of hoofdstel?

ik hoop dat je het antwoord snel te weten komt. wat je ook kan doen is er een instructrice bij halen, misschien doe je toch iets fout :?

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:03

Misschien zit het zadel niet meer goed of iets in dr lichaam wat niet lekker zit? Ze probeert je duidelijk iets duidelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:05

Jouw pony is opstandig omdat jij niet luistert :) Waarschijnlijk probeert ze je iets te vertellen, afstraffen is dan niet de oplossing.
Het kan zijn dat jij wat fout doet, dat je rijtechnisch iets verkeerd doet. Het kan ook zijn dat je pony je niet vertrouwd en daarom zo moeilijk doet, ook las ik dat ze met laden heel moeilijk is, dat kan ook komen door het gebrek aan vertrouwen met jou. Verder kan het pijn of ongemak zijn, ligt het zadel wel goed, zit jij haar niet in de weg, is de mond in orde, loopt ze wel rad etc.
Je pony doet het iig niet om stout te zijn, paarden zijn namelijk reactie dieren en reageren op iets wat op dat moment gebeurd, die denken niet 'mmm laat ik vandaag maar eens stout zijn' of 'ik heb geen zin'.

lindadekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 22:29

Joolien schreef:
Het kan ook zijn dat je pony je niet vertrouwd en daarom zo moeilijk doet, ook las ik dat ze met laden heel moeilijk is, dat kan ook komen door het gebrek aan vertrouwen

Het laadprobleem is in ongeveer een week tijd opgelost, daar is nu niks meer mee aan de hand. Ik heb mijn pony dit jaar 4 jaar en ze heeft dit gedrag nog nooit eerder vertoond. Ik zie geen reden om me ineens niet meer te vertrouwen..

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:33

Dan is het misschien toch wel iets met pijn? Het is een beetje lastig dit heeft hij/zij nog nooit eerder zo gedaan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:35

Hoe oud is je pony?

Buiten de dingen die gezegd werden, kan het misschien "gewoon" frisheid zijn? Er zijn paarden die erg sterk op het weer reageren (de mijne bv ook). Er werd wel al verschillende keren naar het zadel/de rug gevraagd, maar daarop heb je niet geantwoord. Hoe zit dat?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:51

Ik zou als eerste plaats even kijken of de tanden en rug in orde zijn gewoon voor de zekerheid om dat uit te sluiten en misschien even naar het zadel laten kijken.
Verder is het natuurlijk erg raar weer dan dit dan dat daar reageren ze ook op.
En als het gedrag aan blijft een osteopaath oid laten komen.
Voor nu zou ik proberen er wat meer ontspanning in te krijgen niet te veel werken maar wat meer met een los teugeltje door de bak heen sturen dat werkt bij sommigen ook heel goed.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:57

Stapje terug nemen en opnieuw opbouwen.

lindadekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 07:11

Tieneke schreef:
Hoe oud is je pony?

Buiten de dingen die gezegd werden, kan het misschien "gewoon" frisheid zijn? Er zijn paarden die erg sterk op het weer reageren (de mijne bv ook). Er werd wel al verschillende keren naar het zadel/de rug gevraagd, maar daarop heb je niet geantwoord. Hoe zit dat?

Het zadel is vd zomer nog helemaal nagekeken door de zadelmaker en ik heb haar maandag laten controleren door de dierenarts. Wat je zegt over frisheid vanwege het weer, dat zou wel kunnen. Ze reageert wel vaker op de wind enzo, maar eigenlijk nooit zo extreem.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 07:36

Een Da kan heel veel dingen over het hoofd zien, wat een Osteophaat wel kan zien en voelen
Denk dat het toch wel verstandig is om die langs te laten komen.

Is je pony misschien scheef? En hoe oud is je je pony?
Kan ook zijn dat je zelf niet helemaal recht zit en je pony daarmee blokkeert

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:38

Reageert je paard zo fel op je been alleen, of ook andere hulpen?
Is ze hengstig ?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:18

Ik zou toch ook een osteopaat erbij halen.
Juist omdat je aangeeft dat bij been/tikjes (dus voorwaartse hulpen) er verzet komt, zegt mij dat er iets is waardoor voorwaarts gaan niet prettig is.
En bokken met de intentie jou er af te krijgen, dat is een hele duidelijke boodschap naar jou toe als ze dat hiervoor niet deed.

Is de tandarts er onlangs nog bij geweest? Misschien dat het daar aan ligt.