paard bokt; enkel op veld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

paard bokt; enkel op veld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:34

hoi bokkers,

ik zit met nog een vraagje waarop jullie misschien een antwoord weten of misschien zelfs een oplossing.
Rond onze stalling liggen enkele velden waar we ongestoord op kunnen rijden met de paarden... heel leuk natuurlijk maar ik zit met een probleem, mijn merrie begint steeds te bokken zodra ik haar wat sneller wil laten gaan op het veld..
Ze bokt niet in de piste, en ik de piste kan ik haar ook zo snel laten gaan als ik zelf wil zonder bokken.
Vorige week gingen we ook voor het eerst naar zee en ik was bang dat ze het ook daar zou doen maar neen hoor geen gebok, terwijl we echt in volle rengalop het strand over gingen ?

Na deze goede poging aan de zee wou ik vorig weekend dus weer op het veld proberen maar ik kreeg weer gebok..

Misschien is hier iemand die de oplossing hiervoor weet ? :+

WhiteLogness

Re: paard bokt; enkel op veld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:49

Misschien is de grond daar vervelend?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:51

Valerieex schreef:

ze doet dit niet alleen op 1 veld hoor, er liggen meerdere velden in de omgeving (we wonen in een buurt met veel boeren) en ze doet dit echt op alle velden

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:52

Zijn het niet gewoon vreugdesbokken? Ook zou het kunnen dat ze ergens last van heeft en dat ze de pijn uit door middel van het bokken.
Ik denk dat ik wel weet waarom je paard op het strand niet bokte. Als je in rengalop gaat kan je paard niet bokken omdat hij dan uit balans zou raken en hij gewoon simpelweg te hard gaat. Mijn paard bokt heel soms ook wel is maar ik rijd hem dan juist heel erg naar voren, tegen de middengalop aan omdat hij zo niet kan bokken.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:56

Heleenzz2 schreef:
Zijn het niet gewoon vreugdesbokken? Ook zou het kunnen dat ze ergens last van heeft en dat ze de pijn uit door middel van het bokken.
Ik denk dat ik wel weet waarom je paard op het strand niet bokte. Als je in rengalop gaat kan je paard niet bokken omdat hij dan uit balans zou raken en hij gewoon simpelweg te hard gaat. Mijn paard bokt heel soms ook wel is maar ik rijd hem dan juist heel erg naar voren, tegen de middengalop aan omdat hij zo niet kan bokken.

ze heeft nergens last van zadel past perfect is net nieuw, heeft niks aan de rug of ergens anders, hoeven worden ook goed onderhouden. dat is net het probleem als ik haar sneller wil laten gaan begint ze te bokken, ik kan ze zonder problemen rustig laten galloperen op de velden ik kan gewoon geen rengalop doen dan blokkeert ze en begint te bokken

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:59

Waarschijnlijk gewoon vreugdebokken.. Mijn haflinger kan zich ook nog steeds niet normaal gedragen als hij in het gras draaft of galopeerd, en op het asfalt draven doet hij hartstikke braaf.
Laatst bijgewerkt door MelisWess op 19-02-14 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:00

Ik zeg ook vreugdebokken :)
Mijn paard kan ik overal prima normaal rijden, alle gangen en alle snelheden, losse teugel of echt aan het werk, maar zet m niet op een veld, dat naait ie m er bokkend en rennend tussenuit. Gewoon omdat hij dat gewend is van een oude bijrijder(voor hij bij mij was) en dat krijg ik er heel lastig uit :)

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:04

ik zou normaal ook aan vreugdebokken denken maar ze stopt echt ze bokt en blijft stil staan ?

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:09

Haha, ja die van mij ook hoor! Daarna gaat hij weer vrolijk verder..

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:14

MelisWess schreef:
Haha, ja die van mij ook hoor! Daarna gaat hij weer vrolijk verder..

oh hmm dus ik moet ze er gewoon doorrijden dan ?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:17

hier net andersom :D buiten prima netjes draven en galoperen, versnellen vertragen, alleen in de bak enorm tegen been en bokkiebokkie.

gras kan best glad aanvoelen, misschien voelt zij zich niet veilig genoeg om voluit te gaan op gras met jou erop?

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:20

Zij wilt harder, jij houd haar tegen, dan maar bokken.
Doet die van mij ook. Bokken omdat ze blij is maar ook omdat ik haar tegen hou als ze Harder wilt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:15

Ja ik denk dat het idd de grond zal zijn, er zal een grassprietje schuin gestaan hebben.
Rechts gerichte paarden kunnen een linkse grasspriet niet goed aan.

Valerieex schreef:

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:10

crazyshar schreef:
gras kan best glad aanvoelen, misschien voelt zij zich niet veilig genoeg om voluit te gaan op gras met jou erop?

Dit was ook waar ik het eerste aan dacht :j

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:14

ik denk dat ze zich niet veilig voelt op het gladde gras en anders zou ze ook blij kunnen zijn dat ze verlost is van de bak! :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:27

ik denk ook dat het aan het gras ligt. Die van mij galoppeert ook niet graag op gras en als hij dan 'moet' geeft hij ook aan door middel van bokken dat hij het te glad vind.
Als het vreugde bokjes waren zou hij het ook wel doen met een zand ondergrond.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:16

Misschien inderdaad het gladde gras, of misschien wilt het paard liever terug naar huis (en was het strand zover weg dat dit niet uitmaakte?) Beste manier om daarachter te komen: ga eens een eind weg naar een veld waar je nooit komt. Probeer het daar ook, en kijk of het dan weer is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:36

Herkenbaar. Bij die van mij was het de enorme uitgestrektheid van de weide dat het gevoel gaf "go, go, go". Net als jij begon het met een flinke bok partij om te willen vertrekken. Ik heb het opgelost door me er niets van aan te trekken en gewoon door te gaan met oefenen. Ik bracht hem terug in draf op de cirkel om dan weer opnieuw in galop aan te springen weliswaar op de cirkel. Door dit te doen op de cirkel is het moeilijker om weg te spuiten en dus was het gauw over. De kat op het spek binden doe ik niet dus ik galoppeer altijd van het hek vandaan met dat desbetreffende paard en niet er naar toe want als hij gaat is hij zo sterk, de wei toch wat gladder als rijden in een zandbak en problemen ga ik dus niet opzoeken.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:49

het is echt niet enkel op de velden rondom de stal en ook niet enkel op gras
ze doet dit ook als we een veld tegenkomen op buitewandeling of velden die ze niet kent,
ook op maisvelden waar dus geen gras op staat ik begrijp er niks van.. misschien dan toch vreugdebokkjes ?