Veeeel te diep lopen, en ook niet continu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Veeeel te diep lopen, en ook niet continu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 22:34

Mijn paard (ik heb hem nu een jaar) ben ik pas sinds kort een beetje aan het 'oppakken'. We hebben een jaar de tijd genomen om elkaar te leren kennen, te spelen, lekker buiten te rijden en een band op te bouwen. Voordat ik hem had, heeft hij voor de kar gelopen, en verder heeft hij volgens mij nog nooit iets geleerd (hij is al 14..)Mijn paard heeft lang lateraal gelopen, kon een volte niet maken zonder naar binnen te vallen, en galopperen kon hij al helemaal niet zonder over de top hard te gaan scheuren. Nog altijd maakt hij korte pasjes. Door middel van veel rechtrichtoefeningen en spieropbouwen, én hem vrijwel alleen maar met lange teugel te rijden, heb ik geprobeerd hem soepeler te krijgen, en zn lange rugspier meer te laten gebruiken. Inmiddels worden de voltes steeds beter, kan hij iets meer verzameld galopperen, en lijkt het overall wel steeds beter te worden. Waar ik alleen nu tegenaanloop is het volgende.
Hij loopt enorm op zn voorhand. Sinds ik probeer de teugel iets (2 ons?)op te pakken, kauwt en speelt hij op/met het bit, maar gaat vervolgens belachelijk diep lopen. Echt op mn hand hangen, om vervolgens weer wat los te laten. Hij lijkt zich door dit 'gedoe' weer niet lekker te concentreren op de rest van zn lichaam.
Hoe krijg ik hem nou zo ver om NIET volledig op die voorhand (en op het bit) te gaan lopen, maar meer zijn achterhand eronder te krijgen en hem niet zo over dat bit te laten nadenken? En heb daarbij te leren zijn buikspieren te gaan gebruiken?
Ik rij met een dubbelgebroken watertrens, heb een dubbelgebroken bustrens geprobeerd, en ook een stangetje. Maakt allemaal niet uit. Ben geen fan van enkelgebroken bitten.
Tandarts is paar maanden geleden geweest. De osteopaat vorige maand (geen bijzonderheden).
Ik ben nog altijd druk bezig om de juiste instructrice te vinden maar dat wil nog niet erg vlotten (niemand lijkt beschikbaar op tijden dat ik de bak vrij heb).
Ik hoop dus op een tijdelijke oplossing dmv mijn vraag hier.

Jetta

Re: Veeeel te diep lopen, en ook niet continu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:39

Toch is goede instructie wel wat je nodig hebt. Zo is het moeilijk te beoordelen. Kan je een filmpje plaatsen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:43

Ik denk dat de makkelijkste optie is om eens bitloos te proberen: is het daarmee weg dan weet je dat het probleem bij het bit ligt, of het nou het bit is wat hij niet fijn vindt of dat hij vroeger geleerd heeft om het bit te ontwijken. En als je wil dan kan je daarna verder gaan zoeken.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:45

Dit is een kwestie van rijden met de benen.
Als je hem meer aan het been zou hebben, zou hij minder op je hand hangen.
Wat je kunt proberen is tempowisselingen en overgangen. Dus voorwaarts en weer terug. Waarschijnlijk komt hij op die momenten even van je hand af. Zodra hij weer gaat hangen, moet je je hand iets kantelen naar voren en hem voorwaarts geven. Je moet wel snel voelen dat hij dat doet, want als je te laat bent, dan hangt hij alweer.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 02:35

Mijn paard (Engelse volbloed) hangt ook snel op het bit als zij op de voorhand loopt. Ik heb nu ruim een jaar les en het gaat al veel beter. Als winterfell hangt moet ik inderdaad been geven en een kneepje in beide teugels geven, dan komt ze iets omhoog en loopt ze beter. Door been te geven activeer je de achterhand weer. Het is ook een kwestie van trainen en de achterhand sterker maken. Dit kost natuurlijk tijd. Schoudervoor en wijken zijn goede oefeningen, net als overgangen en voltes en de hoeken goed rijden en achtjes rijden. Ik vraag me wel af of je een paard goed kunt trainen als je vooral met lange teugel rijdt naar ik begrijp zonder contact? mijne gaat dan juist op de voorhand lopen zeg maar omdat ze met haar hoofd erg laag loopt. Maar goed ik ben het ook nog aan het leren dus misschien heb ik het mis. Het zou dus kunnen dat je daardoor de achterhand nog niet echt getraind hebt en je juist het lopen op de voorhand stimuleert. Dit paard moet natuurlijk ook leren nageven en zijn hoofd op de juiste manier dragen. Dit kost tijd voordat hij begrijpt wat er precies van hem verlangt wordt, hoe sneller jij reageert met belonen (druk loslaten) hoe eerder hij begrijpt wat er van hem verlangt wordt. Misschien verlang je nu teveel van hem? Kauwen en spelen met het bit zijn juist goede tekens dan laat hij z'n kaak los en zoekt hij de verbinding met je hand op. Ik zou me niet te druk maken over buikspieren en of ie bewust is van zijn lijf, ik denk dat jij hem meer moet ondersteunen/leren hoe hij op de juiste manier loopt door steeds als ie verkeerd loopt dit te corrigeren. Dus als ie te diep loopt been erbij en als hij te hoog loopt met zijn hoofd vraag je door de druk iets te verhogen en direct je hand te ontspannen als hij goed loopt. Maar ik ben heel blij dat ik wel les heb, ik denk dat het niet verkeerd is om toch nog even goed door te zoeken naar iemand die je bijv 2x in de maand even op weg kan helpen. Dit brengt zo'n verschil.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 07:34

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik denk ook inderdaad dat het veel rijden op lange teugel nu heeft veroorzaakt dat hij teveel op zn voorhand is gaan lopen. Probleem is dat hij zo met zn hoofd in de lucht liep, dat ik me daar toen meer zorgen over maakte en het op deze manier heb aangepakt.
Probleem met met mn benen rijden; hij is ENORM gevoelig. Ik hoef alleen maar een actievere houding aan te nemen om hem aan te laten draven, en hij reageert dan ook vooral met SNELheid als ik mn been aanleg.
Hij zoekt idd wel continu mn hand op, maar als hij die gevonden heeft, zakt zn hoofd gelijk weer ERG laag, bekant tussen zn knieeen.

Bitloos kan ik ook wel eens uitproberen inderdaad, ga ik zeker doen! Bedankt voor de tip. Ik zal mn kaptoom eens gebruiken.

Ik ben het helemaal met jullie eens qua les. Had vandaag weer iemand aangeschreven, maar ook die kan niet in de ochtenduren door de week....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:41

Een vlugge -> Been eraan
Een trage-> Been eraf

En altijd verbinding blijven houden, zonder aanspanning geen inspanning en geen ontspanning.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:38

Als hij te voorwaarts wordt, ophouding maken met zit en even je handen sluiten.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:03

Zooist schreef:
Een vlugge -> Been eraan
Een trage-> Been eraf

En altijd verbinding blijven houden, zonder aanspanning geen inspanning en geen ontspanning.

Succes!

Amen. Paard van ts is niet voorwaarts maar vluchterig en moet wel been accepteren, anders kun je hem niet naar de hand toe rijden of juist van de hand af.

En niet rijden met de handrem erop. Altijd hand ontspannen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:53

Mijn ervaring is dat problemen aan de voorkant in veel gevallen komt door het niet meedoen van de achterkant. Zorg dat hij op eigen benen gaat lopen (veel schakelen), het paard zal je benen moeten gaan accepteren anders kun je nooit aan nagevelijkheid gaan werken. Dus richt je op de achterhand en niet op de voorkant.

Hoixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:50

Had ditzelfde probleem met het naar voren hangen van het hoofd. Heb een les gehad voor wat tips, de volgende: Zelf ontspannen zitten. Bekken naar voren, onderbenen van de buik af, dus meer in een X zitten. Om je heen kijken, niet alleen de aandacht op je paard en vooral proberen neus in en mond uit te ademen. De teugels op een normale lengte en als ze te hard gaat een keer een ophouding en dan moet het goed gaan. Probeer dus zelf helemaal te ontspannen, als jij ontspannen bent voelt je paard dit, succes!

Hoixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:52

En ook vooral niet mee naar voren vallen als ze haar hoofd naar beneden doet, en ook je teugels niet laten glijden. Gewoon blijven zitten zoals je Zat

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 16:14

Dat laatste is wel ECHT moeilijk hoor vind ik! Ben vaak gelijk mn balans kwijt....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:16

Heel veel tempowisselingen rijden is mijn tip.

Hoixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:24

Ja klopt is erg lastig om te blijven zitten en soms val je ook automatisch mee, maar als je daar meer op let dan leer je het en dan lukt het over een tijdje, en dan zal je paard het minder doen omdat hij er dan geen lol meer van heeft