dwarse merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

dwarse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:32

Wij hebben een jaar geleden (januari 2013) een Lusitano merrie gekocht van 4 jaar. inmiddels dus 5.
We hebben haar eerst even 2 maand in het groepje met nog 3 anderen laten wennen en ben er toen voor het eerst opgestapt. Ze was al basis ingereden en super lief en braaf. Buiten alleen wat onzeker maar niks om je zorgen over te maken.

Maar in April werd ons vermoeden bevestigd en ze bleek drachtig. We hebben weining op haar gereden en vanaf mei met alleen nog wat zwangerschapsgymnastiek is zij op rust gegaan. In aug. is haar veulen geboren en nu dus een paar weken bij zijn nieuwe baasje. Festa was te dun en dat is er nu wel weer bij gegeten alleen nu dus spieropbouw. Ik ben vandaag voor het eerst weer met haar op pad gegaan na 9 maanden niet bereden te zijn geweest, opzadelen ging prima. Lekker een rustig rondje met voornamelijk stap, klein drafje en een keer een galopje. Ze was wat onzeker alleen, maar met af en toe even kijken kon ik haar overal makkelijk langs krijgen.

Maar bij thuiskomst ook allemaal normaal...ik doe het zadel af, en pak teugel om het hoofdstel in een beweging af te doen. dit ging niet helemaal vlekkeloos want er zat een pluk manen tussen... maar madam aarzelt niet, rukt naar achter en staat rechtop!? het hoofdstel viel op de grond en madam ging een eindje verderop staan grazen. Het heeft even geduurd voordat ik haar weer een halster om had en heb haar daarna weer vast gezet om het hoofdstel weer een paar keer om en af te doen. dat ging, maar niet van harte. morgen dus weer....

Maar ook is ze brutaal aan het worden in de wei als ik ga voeren. Ik heb zelf zoiets van...dit is mijn hooi of brok, en dit geef ik aan jullie wanneer ik dat wil...of te wel...als ik er mee bezig ben en het nog niet op hun plek ligt moeten ze weg blijven, en pas gaan eten als ik weg ben. de anderen weten dit exact maar Festa (merrie) zit al met de kop in de emmer voor het in haar bak zit... dit pik ik niet dus stuur haar weg..maar vanavond had ze het lef om haar kont toe te draaien...na wat luid gemopper van mij is ze weg gelopen en heeft ze het volgens mijn regels gedaan... maar ze wordt brutaal....dit is pas nadat het veulen bij haar weg is. Nu gaat ze morgen weer aan het werk. Ik stap er dan niet op maar wil gaan longeren.... maar hoe pak ik dit goed aan? dat madam niet te veel kapsones krijgt??

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:36

Mensen, het was een grapje.

Ik zou ook grondwerken aanraden.
Wel lekker aan het werk gaan, vanaf de grond, grenzen opstellen, eigen ruimte instellen.
Haar aandacht op jou vestigen.
Niet te veel aandacht besteden aan ongewest gedrag, maar wel corrigeren bij te erg gedrag, en goed gedrag belonen.
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 18-02-14 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:37

Ik vind het van achter een beeldscherm lastig in te schatten wat voor karakter je paard heeft. Kun je daar verder iets over beschrijven? Ik vind namelijk nooit dat een paard kapsones heeft, maar misschien is ze wat dominant en weet ze haar plek nog niet goed, haar leven wordt natuurlijk ook compleet omgegooid nu. Is het van het een op andere moment veranderd nu het veulen weg is?

Misschien is het verstandig om te starten met grondwerk, zodat ze haar plek weet en jij haar makkelijker kan corrigeren op de 'brutale' momenten. Ik denk dat ze vooral even test hoe ver ze kan gaan.

Anoniem

Re: dwarse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:45

Lekker subtiel Fleurtje.
Ik zou ook niet teveel de woorden dwars en kapsones gebruiken, daar houdt ik niet zo van. Paard doet dit niet om jouw te pesten of dwars te zitten maar vertrouwd je blijkbaar niet of ziet je als een dreiging. Aan jou de taak om te kijken waar het fout gaat. Het dreigen in de wei moet je met lichaamtaal afstraffen zonder dat t gevaarlijk wordt. Jaag haar weg met je halstertouw en maak je lichaam groot.

Verder zijn lusitano's gevoelige dieren dus waarschijnlijk heb je haar teveel geprikkeld met het hoofdstel af doen. Ga hier niet om straffen, doe desnoods de manen wat invlechten zodat dat iig niet in de weg zit en blijf rustig.

SiscoXUli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:46

fleurtjeuh schreef:
Ik zou zeggen, even flink de zweep erover, vastzetten aan de longe en even flink laten lopen tot ze goed moe is.
Laat maar zien wie de baas is.

Nou nou nou...denk niet dat dat de oplossing is :')
Gefrustreerd Fleurtjeuh ? :(:)

Met geweld los je niets op, dit moet je met rust en geduld aanpakken.
Paard moet duidelijk even goed leren dat jij de regels bepaald en niet zij,
het veulen wat aan haar zijde liep, volgde alle commando's natuurlijk zonder
tegengas op. Een merrie blijft graag in dat gedrag hangen..

Succes

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:48

Ik kon echt alles doen met haar voor en tijdens het veulen. ze pikte alles, ook als ik wat bij het veulen moest doen terwijl hij dat niet zo leuk vond (had een ontsteking in het oog waar 2 keer per dag zalf in moest). Ze is laagste in rang bij de andere 2 (merrie en ruin)
Nadat het veulen een paar dagen weg was, dacht ik...laat ik haar even borstelen..ze had overal opgedroogd modder... ze stond gewoon los, net als anders, maar bij haar achterbeen mepte ze naar achter. Ik dacht dat dit kwam omdat haar uier wel gespannen stond en ze wilde voorkomen dat iemand daar aan zat. (voorheen kon ik dit gewoon zonder problemen aanraken) ik heb gewoon doorgezet en vandaag bij borstelen ook geen probleem. Het is een paardje met een zacht karakter.. voorheen omschreef ik haar dat een kind er onder door kon lopen zonder problemen. Zelf denk ik dat ze ook erg gebrand is op eten omdat ze te dun was...mag nog wel wat bij. maar dan nog ben ik de gene die dit geeft en moet zij wachten tot ik "zeg" dat ze het mag hebben. onder het zadel allemaal koek en ei...luistert geweldig, ook als zij onzeker is kan ik haar er makkelijk van overtuigen dat het niet eng is....

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:52

ik was ook nog niet echt van plan om de zweep er over te halen...is ze veel te zacht voor en zou er voor gaan zorgen dat ze het eng gaat vinden.

Ik heb mij overigens ingeschreven voor een cursus natural horsemanship en wil dit met haar gaan doen. Dit is alleen pas in mei...dus we moeten nog even aan het werk voor die tijd... :-)

Nogmaals zweep erover vind ik geen optie....ik probeer alles met stem en houding te doen...eventueel even een touwtje in de richting om afstand te houden mocht dit nodig zijn...
Laatst bijgewerkt door ydnew op 18-02-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:54

Hmm ben het niet eens met fleurtjeuh, paard heeft niet eens 'raar' gedrag onder het zadel laten zien. Dus om nou bij voorbaat te zeggen haar flink aan te gaan pakken terwijl je niet eens weet wat haar reactie is.

Paard is lange tijd niet gewend aan op/afzadelen. Kan best spannend geweest zijn, het gevoel van het hoofdstel wat tussen de manen vast zat.
Ik denk dat je reactie in de wei met het eten prima is. Je hebt haar duidelijk gemaakt dat je er niet van gewenst bent. Gewoon consequent volhouden.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:54

Rustig aan doen en consequent zijn. Zorg dat het haar duidelijk wordt hoe julle verhoyding onderling is. Start met wat leiding geven morgen voor je echt aan de slag gaat en sluit daar ook weer mee af.

En die suggestie van Fleurtje moet je maar heel snel vergeten. Zoals Joolien zegt, het zijn gevoelige dieren.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:16

Mensen het was een grapje. het was natuurlijk niet gemeend.

Mijn bericht is aangepast, nu met een serieus advies.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:03

Wees rustig, maar ook consequent. Dreigen met kont is not-done, altijd, en dat mag je ook laten merken. Let er wel op dat je vooral goed gedrag beloont, wordt niet boos, laat alleen zien waar de grens is. Zodra het paard doet wat je vraagt, beloon je dat gedrag. Op die manier zal het vertrouwen groeien, van 2 kanten.

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:07

Ik zou idd grindwerk gaan doen suc6!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:18

Nou, dat ging helemaal niet gek. Eerst wilde ze helemaal niet komen toen ze mij met halster de wei in zag komen. Uiteindelijk is dat gelukt en liep ze redelijk braaf mee. Maar lette niet echt op mij. Na wat halt houden en weer doorgaan was de aandacht al wat beter op mij gericht. Daarna rustig borstelen...manen in een vlecht om herhaling te voorkomen met een vast zittend hoofdstel. Maar madam had helemaal geen zin in dat hoofdstel. hoofd zo hoog mogelijk en naar achter lopen. ik heb er eerst een om gedaan zonder bit... gaat wat makkelijker maar het stukje van over de oren doen vind ze helemaal niks. Oren bekeken en kan echt niks vinden. daarna een met bit. is gelukt maar niet van harte. daarna ff aan de slag en weer op weg naar de zadelplaats hield ze mij keurig in de gaten en volgde als een mak lammetje daar waar ik heen ging. stop was stop, ja was lopen.....perfect. hoofdstel af doen ging goed alleen hoofd weer omhoog. Dus dat heb ik een tijd herhaald en gaat nu beter...hoofd heeft ze lager nu na wat gemopper van mijn kant. zodra het hoofdstel om is is er niks aan de hand, ik kan aan de riempjes zitten, verstellen e.d. maakt haar niks uit. alleen om en af doen. Voor buiten heeft ze een western hoofdstel waar ik een riempje nu los heb gedaan en zo makkelijk met veel ruimte over haar oren ga en dat gaat goed. ik blijf dit wel even volhouden tot dat het heel goed gaat en dan op de normale manier. Morgen weer :-) (heb haar het halster maar om gelaten in de wei)

(tandarts is een paar maand geleden nog geweest en haar gebit is in orde)

LucieDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:18

Ik heb ook een lusitano merrie zelf ingereden en opgevoed, het was zeker niet makkelijk!
Heel veel grondwerk doen zodat ze respect voor je krijgt en rustig blijven maar wel consequent zijn!

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:56

Goed bezig! Ik zou dit inderdaad eerst goed voor elkaar hebben voordat ik er überhaupt weer op zou stappen... En over iedere dag herhalen, het kan, maar houdt het ook leuk voor je paard. Als ik iedere dag iets moest doen wat je eigenlijk helemaal niet zo fijn vind gaat het ook tegenstaan. Ikzelf zou 2x per week intensief met het hoofdstel oefenen en voor de rest gewoon leuke dingen doen samen. Vertrouwen krijgen, haar laten ondervinden dat het ook leuk kan zijn met jou en voor acceptatie van beide kanten zorgen.
Succes!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 16:36

We gaan ook niet dagelijks bezig...vandaag weer met haar aan de slag gegaan en ging al beter met het hoofdstel...gisteren alleen eens een keer in de wei aangehaald en even een paar meter aan het halster mee genomen dat ze weet dat ik niet altijd wat van d'r moet.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 00:35

Festa is helemaal omgeslagen in de merrie die ik kende, op het hoofdstel na. Ze is weer aanhankelijk, rustig met voeren en wacht op haar beurt. We hadden zowaar, buiten verwachting om 2 ritten met toeristen en dan kan ik geen nee zeggen. rustig aan gedaan met voornamelijk stap, drafje en in 1 rit van 2 uur een galopje, maar conditioneel is ze echt heel goed bij!! Normaal rijden wij wel wat pittiger dan de meeste toeristische paardrij gelegenheden maar alleen als de ruiters dit uiteraard machtig zijn. qua conditie scheelt het ook dat ze een weide hebben waar ze veel bergje op en af gaan en zelf ook wel eens een sprintje trekken. sinds haar veulen weg is heeft ze veel "gekke" momenten en sprint en bokt ze de weide rond. Vandaag dus ook weer een rondje van een uurtje. 1 meisje die op onze fjord reed galoppeerde liever niet. Chris(tian) ( fjord) is nog wel eens automatisch ingesteld op sommige plekken en wil dan wel eens wat harder gaan dan de bedoeling is, Maar Festa doet alles wat ik doe op Sita. Echt helemaal super!! geweldig paardje!! ben zo blij met haar!! Hoofdstel indoen gaat al een stuk beter...dus nog ff en ze is helemaal super geweldig!!