Tjaaaa das natuurlijk een heel ding om te gaan uitleggen zo via tekst, en zonder te zien wat de ruiter doet en wat het paard doet of juist niet doet.
Ik heb zelf vroeger ook dressuur gereden, en ben nadien overgestapt naar het western, en in beide disciplines kunnen de paarden wijken voor het been, kunnen de paarden de voorhand verzetten en de achterhand verzetten.
Toch is er bij het aanleren een heel groot verschil, wij beginnen altijd vanaf de grond, dus bij het grondwerken.
En de achterhand verzetten is eigenlijk makkelijker dan de voorhand verzetten, dus dit leren we als eerste, daarna de voorhand verzetten , en als je dan afwisselend gaat aandrijven tjaaa dan ga je dus opzij. Dit is een beetje te simpel uitgelegd maar het komt er een beetje zo op neer.
Die zelfde techniek gebruik je dan nadien vanuit het zadel en het paard kan in "no time" wijken voor het been, maar kan ook een wending om de voorhand en een wending om de achterhand, dus 3 vliegen in één klap zou ik zeggen.
Al na één training kan een paard zijn achterhand verzetten, eigenlijk is dit poepsimpel, en bij het grondwerken is enkel het kijken naar de achterhand al voldoende druk, uiteraard na die eerste training.
Ik zou zeggen zoek eens naar een goeie lesgever, die jou kan laten zien dat zoiets echt niet zo moeilijk is.
wijken voor het been is iets dat een paard dat net zadelmak gemaakt is, en aan de eerste maand inrijden bezig is, zo'n paard kan dit al laten zien, dit is echt basis basis werk.