Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:04

Dag Bokkers! Ik zal maar meteen bij het begin beginnen want ik ten einde raad.
Ik ben nu bijna 7 jaar in het bezit van een ontzettend lief paard waar ik altijd recreatief mee heb gereden en waarmee ik sinds augustus dressuurmatig mee bezig ben. Hij is western opgeleid geweest en toen ik hem kocht was ie 5, nu is hij 12.

Zoals ik al zei heb ik altijd reacreatief met hem gereden en dus nooit gewerkt op het "aan de teugel" rijden en alles wat erbij komt kijken, maar daar wou ik in augustus verandering in brengen omdat ik ook met hem op wedstrijd wou kunnen gaan. Natuurlijk ging dit niet zomaar van zelf, wat wil je als je je hele leven nooit hebt moeten "werken" en nu opeens wel, dus we deden het rustig aan. Hij zwaaide ontzettend veel met zijn hoofd, dat heeft ie altijd al gedaan en ik heb hem hier eigenlijk nooit voor gestraft, maar toen ik echt op dressuur begon te werken deed ie het nog erger, vooral in galop. Dan doet ie zijn hoofd de lucht in, drukt zijn rug weg en zet zich vast op het bit, ik heb er totaal niets meer aan te zeggen.
Na enkele maanden was er al een grote verbetering in stap en in draf, maar de galop bleef een probleem. Op aanraden van mijn omgeving heb ik hem enkele keren met slof gereden, maar omdat ik hier totaal geen voorstander van ben heb ik dat ook snel weer achterwege gelaten, want in mijn ogen haalde het toch niets uit. Haal de slof er af en zijn hoofd gaat weer de lucht in.

In oktober hebben we dan alles maar eens laten nakijken. Tandarts is geweest, hij had haken op zijn tanden, die zijn mooi bijgewerkt, dus ik dacht dat mijn probleem wel opgelost zou zijn. Nee hoor, hij bleef in protest gaan. Dan maar de osteo laten komen, en ja hoor, zijn heiligbeen zat verkeerd. Toen is ie gekraakt geweest en heeft hij bijna twee weken rust gekregen, ondertussen ook het zadel terug wat laten bijwerken, dierenarts op controle geweest dus alles was weer helemaal in orde. Na de rustperiode heb ik hem stilletjes terug opgepakt en wat een hemelsbreed verschil was me dat zeg! Ik kon mijn paard voor het eerst gewoon rond rijden in de galop! Er was één probleem: hij protesteerde nog altijd, ook wanneer ik hem lange teugel had gegeven en ik hem weer wou oppakken, maar het ging al heel wat beter dan eerst.

Ik ben erna heel hard wezen werken op zijn achterhand, omdat ik merkte dat hij heel vaak ook steun zocht op mijn handen, dit verbeterde ook goed, soms had ik tijdens het rijden gewoon niets meer in mijn handen, maar het protest bleef er, en soms maakte hij zich weer zo sterk dat ik er niets meer aan te zeggen had. Ik dacht dat het wel eens aan het bit zou kunnen liggen dat ie zo doet. Ik rijd afwisselen met een dubbelgebroken bustrens en watertrens. Ik heb toen bitloos proberen te rijden, maar dat was een catastrofe, totaal geen ontspanning in te krijgen.

Op aanraden van mijn leraar heb ik een Myler bit geprobeerd, maar ook dit hielp niets. Dan maar gewoon verder met mijn bustrens. Ik krijg hem namelijk wel mooi rond en dan loopt hij heel erg fijn, maar dan doet hij plots uit het niets zijn hoofd de lucht in en zet hij zich helemaal vast. Toen raadde iemand anders me aan om eens een kneveltrensje te proberen, want misschien verdraagt hij het gewoon niet wanneer het bit in zijn mond beweegt. Zo gezegd zo gedaan, ik ben een kneveltrens gaan halen en ik merkte meteen een verschil. Nadat ik hem lange teugel had gelaten was er veeeeeel minder protest als ik hem terug wou opnemen, en hij ontspande zich ook veel sneller, maar toen kwam de galop... Dat was gewoon een ramp. Totaal niets mee aan te vangen in galop, zich helemaal vastzetten en maar met dat hoofd zwaaien. Ik dacht dat ie misschien gewoon een slechte dag had en heb vandaag dus weer met een knevel proberen te rijden, stap en draf gaat heel fijn, maar galop is dan weer een ramp. Ik had vandaag gewoon zin om te huilen.

Mijn leraar denkt dat een knevel misschien toch geen oplossing is voor hem, en hij snapt zelf ook niet waarom mijn paard zo doet. Mijn moeder denkt dat het pure koppigheid is, omdat hij nooit wat heeft moeten doen en nu opeens wel. Ik weet het zelf echt niet meer. Ik kan toch ook niet met bitten blijven klooien..

Begrijp me niet verkeerd, ik krijg mijn paard heel fijn rond gereden, maar ik kan nooit eens een keertje rijden zonder dat ie in protest gaat. Ik heb geen zin om elke keer met hem te vechten, dat wil ik niet, maar ik weet ook niet hoe ik dit nu moet oplossen.
Morgen hang ik de bustrens er terug in aangezien hij met een knevel in de galop helemaal nuts gaat.

Herkent iemand mijn verhaal? Is er iemand die mij kan helpen? Ga ik misschien te snel voor hem? Ik weet het even niet meer, maar ik ben bereid om alles te proberen om dit op te lossen.
Als ik morgen tijd heb vraag ik wel even aan mijn moeder als ze even tijd heeft om me te filmen.

Anoniem

Re: Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:05

Ik zou dieper gaan kijken, fotos maken van de rug bijv. Je paard geeft duidelijk aan dat er wat mis is, jij moet uitvinden wat :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:10

longeer je hem weleens?Met bijzet?Wat doet hij dan?

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:12

Wat doet je paard als je BITLOOS rijdt?
En wat doet je paard als je zonder zadel en gewoon met halster rijd?
Ik zou dit gewoon een keertje proberen

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:13

Ik longeer soms met pessoa, maar meestal (op aanraden van osteo) met bodywrap. Dat doe ik dan vooral voor zijn achterhand, en hang ik dus niets in aan zijn hoofd. Bij het longeren schudt hij ook wel eens met zijn hoofd, maar dat schudden doet ie zelfs wanneer hij losloopt.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:13

elkedortmans schreef:

Kan je niet lezen? Zoals ik al zei heb ik zelfs bitloos geprobeerd, maar hier viel totaal geen ontspanning in te krijgen met hem. Ik heb de indruk dat hij gewoon geen druk rond het hoofd verdraagt, aangezien hij met de knevel ook zo doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:16

Snollygoster schreef:
Ik longeer soms met pessoa, maar meestal (op aanraden van osteo) met bodywrap. Dat doe ik dan vooral voor zijn achterhand, en hang ik dus niets in aan zijn hoofd. Bij het longeren schudt hij ook wel eens met zijn hoofd, maar dat schudden doet ie zelfs wanneer hij losloopt.

dus het probleem is echt het schudden?Niet het wegdrukken van de rug?
Het zou mooi zijn als je moeder het kon filmen,ik heb er geen beeld bij.
Prachtig paard trouwens! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:16

Snollygoster schreef:
elkedortmans schreef:

Kan je niet lezen? Zoals ik al zei heb ik zelfs bitloos geprobeerd, maar hier viel totaal geen ontspanning in te krijgen met hem. Ik heb de indruk dat hij gewoon geen druk rond het hoofd verdraagt, aangezien hij met de knevel ook zo doet.

Druk op t hoofd kan te maken hebben met de hals/atlas. Nogmaals, met foto's weet je meer.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:22

geerke schreef:
Snollygoster schreef:

dus het probleem is echt het schudden?Niet het wegdrukken van de rug?
Het zou mooi zijn als je moeder het kon filmen,ik heb er geen beeld bij.
Prachtig paard trouwens! <3

Ja, vooral het schudden. Wegdrukken doet ie niet zo erg meer sinds ie gekraakt is. Eigenlijk heeft hij dat lang niet meer gedaan nadat ie gekraakt is geweest, tot die kneveltrens dan, hij zette zich helemaal vast in zijn hals.
Dankjewel trouwens :)
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 08-02-14 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:25

Joolien schreef:
Druk op t hoofd kan te maken hebben met de hals/atlas. Nogmaals, met foto's weet je meer.

Hij is van top tot teen nagekeken door osteo én dierenarts, ik denk persoonlijk niet dat het een medisch probleem is. Ik zou graag ook even de mening van anderen willen horen vooraleer ik me op foto's ga storten, ik sluit het daarom niet uit ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:26

de tanden zijn gedaan met een roesje?...ook helemaal achterin?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:27

Neen, geen verdoving, hij is heel erg braaf op dat gebied, totaal geen probleempaard. Ook helemaal achterin ja, de tandarts heeft complimenten gekregen van de osteo want ze had zelden een paard met zulke mooie tanden gezien :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:28

Snollygoster schreef:
Joolien schreef:

Hij is van top tot teen nagekeken door osteo én dierenarts, ik denk persoonlijk niet dat het een medisch probleem is. Ik zou graag ook even de mening van anderen willen horen vooraleer ik me op foto's ga storten, ik sluit het daarom niet uit ;)

Ook met foto's? Een kennis van mij haar paard bleef ook zo hoofdschudden en zich vast zetten, is paar keer door de da nagekeken, was niks te vinden totdat ze fotos ging maken. Kissing spines in rug en hals...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:35

Joolien schreef:
Ook met foto's? Een kennis van mij haar paard bleef ook zo hoofdschudden en zich vast zetten, is paar keer door de da nagekeken, was niks te vinden totdat ze fotos ging maken. Kissing spines in rug en hals...

Oh jeetje, daar heb ik nog nooit van gehoord. Sommige symptomen komen inderdaad overeen met het gedrag van mijn paard. Maar bij jouw vriendin hadden ze niets gevonden, mijn paard zat wel degelijk vast in zijn heiligbeen..
Ik ga toch even mijn DA bellen voor informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:36

Snollygoster schreef:
Joolien schreef:

Oh jeetje, daar heb ik nog nooit van gehoord. Sommige symptomen komen inderdaad overeen met het gedrag van mijn paard. Maar bij jouw vriendin hadden ze niets gevonden, mijn paard zat wel degelijk vast in zijn heiligbeen..
Ik ga toch even mijn DA bellen voor informatie.

Ja eerst had de osteo wel al gezien dat de bekken scheef stonden en wat nog meer ,maar hoe losser hij werd gemaakt, hoe erger de klachten werden. Paard had zich in t lijf vast gezet om die rug te ontzien zeg maar.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:40

Ik herken je probleem precies!

Ik heb mijn paard in het eerste jaar ook alleen maar recreatief gereden, we gingen alleen maar op buitenrit en ze hoefde hier bij niets te doen. Toen ik haar meer dressuur matig ging rijden kwamen de problemen.. Ze kantelde heel erg met haar hoofd en wou amper aan draven. Ik heb ook het hele riedeltje laten onderzoeken en controleren, zelfs foto's van haar hals en rug laten maken.. Maar hier is niets vreemds uitgekomen. De dierenarts zei dat het in de spieren zat. Ze had wel enorme haken op haar kiezen, maar toen dit bijgewerkt was merkte ik geen verschil qua rijden.

Ik werk nu heel erg veel (bijna alleen maar) aan de hand met haar, ik werk dan voornamelijk aan de buiging/stelling en het voorwaarts neerwaarts al met al merk ik dat ze nu steeds iets soepeler word.
Volgens mijn instructrice is het belangrijk dat ze op deze manier leert hoe ze haar lichaam correct moet gebruiken en ik moet haar juist niet met hulpteugels longeren.

Wellicht is dit ook iets voor jou paard, het is altijd het proberen waard!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:41

Joolien schreef:
Ja eerst had de osteo wel al gezien dat de bekken scheef stonden en wat nog meer ,maar hoe losser hij werd gemaakt, hoe erger de klachten werden. Paard had zich in t lijf vast gezet om die rug te ontzien zeg maar.

Maar zijn klachten worden niet erger, het gaat al ontzettend beter sinds hij gekraakt is geweest. Hij doet het ook vooral wanneer ik mijn teugels terug wil opnemen na ze lang te hebben gelaten. Hij zet zich niet altijd vast in het lijf, zoals ik al zei kan ik hem ook heel erg mooi rond rijden met ontspanning.
Morgen zal ik een filmpje proberen te plaatsen zodat het wat duidelijker wordt allemaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:42

Snollygoster schreef:
Joolien schreef:

Maar zijn klachten worden niet erger, het gaat al ontzettend beter sinds hij gekraakt is geweest. Hij doet het ook vooral wanneer ik mijn teugels terug wil opnemen na ze lang te hebben gelaten. Hij zet zich niet altijd vast in het lijf, zoals ik al zei kan ik hem ook heel erg mooi rond rijden met ontspanning.
Morgen zal ik een filmpje proberen te plaatsen zodat het wat duidelijker wordt allemaal..

Dat is wellicht ook per paard verschillend hoor.
Heb je wel eens een goede ruiter laten rijden, om te kijken wat die ervan kan maken?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:44

_Cher schreef:

Ik heb mijn paard in het eerste jaar ook alleen maar recreatief gereden, we gingen alleen maar op buitenrit en ze hoefde hier bij niets te doen. Toen ik haar meer dressuur matig ging rijden kwamen de problemen.. Ze kantelde heel erg met haar hoofd en wou amper aan draven. Ik heb ook het hele riedeltje laten onderzoeken en controleren, zelfs foto's van haar hals en rug laten maken.. Maar hier is niets vreemds uitgekomen. De dierenarts zei dat het in de spieren zat. Ze had wel enorme haken op haar kiezen, maar toen dit bijgewerkt was merkte ik geen verschil qua rijden.

Ik werk nu heel erg veel (bijna alleen maar) aan de hand met haar, ik werk dan voornamelijk aan de buiging/stelling en het voorwaarts neerwaarts al met al merk ik dat ze nu steeds iets soepeler word.
Volgens mijn instructrice is het belangrijk dat ze op deze manier leert hoe ze haar lichaam correct moet gebruiken en ik moet haar juist niet met hulpteugels longeren.

Ja, dit zei de osteo ook dat hij zijn spieren op de achterhand nooit correct had leren gebruiken en dat hij daarom zo deed. Het probleem zit 'm dus vooral in de achterhand. Ik ben daarom ook met bodywrap beginnen te longeren, dat is enkel met bandages die op de achterhand inwerken, en niet aan het hoofd. Geen hulpteugels dus.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:48

Joolien schreef:
Heb je wel eens een goede ruiter laten rijden, om te kijken wat die ervan kan maken?

Neen, mijn leraar zegt dat het probleem ook niet bij mij ligt. Ik ken ook niet meteen iemand die 'beter' dan mij rijden in mijn directe omgeving, behalve dan volwassen mannen die gewoon puur op brute kracht rijden, dus dat zie ik niet zitten :'). Als mijn leraar nog zou kunnen rijden zou ik hem meteen gevraagd hebben om het eens te proberen, maar ik denk zelf ook niet dat een betere ruiter er verandering in gaat kunnen brengen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:53

Snollygoster schreef:
_Cher schreef:

Ja, dit zei de osteo ook dat hij zijn spieren op de achterhand nooit correct had leren gebruiken en dat hij daarom zo deed. Het probleem zit 'm dus vooral in de achterhand. Ik ben daarom ook met bodywrap beginnen te longeren, dat is enkel met bandages die op de achterhand inwerken, en niet aan het hoofd. Geen hulpteugels dus.

Ja dat lijkt me ook een fijne manier! Heb je les? Zo ja is het misschien ook fijn om eens van instructrice te veranderen, die op een andere manier les geeft. Dit is voor mij een echte eye opener geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:55

Snollygoster schreef:
Joolien schreef:

Neen, mijn leraar zegt dat het probleem ook niet bij mij ligt. Ik ken ook niet meteen iemand die 'beter' dan mij rijden in mijn directe omgeving, behalve dan volwassen mannen die gewoon puur op brute kracht rijden, dus dat zie ik niet zitten :'). Als mijn leraar nog zou kunnen rijden zou ik hem meteen gevraagd hebben om het eens te proberen, maar ik denk zelf ook niet dat een betere ruiter er verandering in gaat kunnen brengen.

Nee dat zal niet de oplossing zijn. Ik ben benieuwd naar een filmpje. Maar als ik t zo hoor zou ik eens de hals en de rug op de foto zetten...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:56

klinkt als een scheef paard,misschien is rechtrichten een oplossing?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:09

Laat hem/haar eens rijden door een ervaren ruiter die met de methode van Antoine de Bodt werkt.
Ik laat mijn paard momenteel op die manier rijden en dat gaat heel erg goed.
Soms kom je zelf ergens niet meer uit of je doet onbewust steeds iets net niet goed of in mijn geval ben ik altijd net te laat :o
AdB richt zich heel erg op rechtrichten, op eigen benen lopen en losmaken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:18

Kan je instructeur niet eens op je paard rijden? Soms denk je dat het probleem niet bij jezelf ligt, maar onbewust kun je een paard behoorlijk in de weg zitten. Als je paard helemaal is nagekeken en daar alles goed bij lijkt te zijn, zou ik echt eens naar mezelf gaan kijken, ook al zegt je instructeur dat het niet aan jou ligt, het paard kan toch last van je hebben.