Paard loopt achter loodlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Paard loopt achter loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:38

Ik zit met een heel vervelend probleem waarvan ik niet weet hoe ik het moet aanpakken
Ik ben pas begonnen met wedstrijden rijden met mijn nieuwe paard.
Nu is het zo dat ik heel vaak een fijne proef rij maar dat mijn puntenaantal net tegen 180 aankomt (vaak 178 of 179) doordat het paard vaak achter de loodlijn loopt
Dit klopt idd wel, maar voor mijn gevoel is dit de houding waar ze het best in loopt
Als ik begin met rijden, heeft ze een goede hoofd-halshouding, maar voor mij voelt het dan alsof er nog wat spanning in zit
Naarmate ik wat langer bezig ben gaat ze dieper lopen en voelt het voor mij heel ontspannen aan
Daarom vind ik het ook zo moeilijk om het probleem aan te pakken

Eigenlijk is het de bedoeling dat ik met haar ga springen, daarom is het ook deprimerend dat ik steeds net tegen die 180 punten aanloop, terwijl ze voor mijn gevoel echt fijn loopt
Mijn paard wordt nu sinds anderhalf jaar zoiets echt bereden, van tevoren was ze altijd als fokmerrie gebruikt dus er moet nog wel het een en ander aan gesleuteld worden dus mijn instructeur vertelt mij dan ook dat ik ook nog niet meteen van het paard kan verwachten dat ze in de perfecte hoofd-halshouding loopt en dat het vanzelf wel komt

Iemand tips voor dit probleem?

kleinvosje

Re: Paard loopt achter loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:44

Op het moment dat je paard achter de loodlijn gaat lopen, in zijn eigen houdinkje, is het makkelijk voor hem en hoeft hij zijn spieren niet te gebruiken. Je moet hem dus uit die comfort zone halen, zodat hij wel aan het werk gaat. Dat is lastig en ook niet zo makkelijk vanaf een beeldscherm te vertellen...

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:06

Ik heb ook een paard gereden wat achter de loodlijn liep, was altijd met slof gereden.
Ik heb het paard eerst op eigen benen laten lopen, dus er niet aan zitten plukken.
Veel overgangen rijden, dat het paard goed op het achterbeen komt.
Veel geduld hebben en dan zoekt het paard vanzelf je hand op zonder teveel druk.
Beloon het paard als het in de goede houding loopt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:52

Waarschijnlijk komt ze ook achter je been als ze in die houding loopt. Probeer wat meer te schakelen in tempo en haar scherper aan je been te maken zodat je haar in iedere gewenste houding kan zetten.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:37

Mijn paard liep eerst ook achter de loodlijn maar hing dan ook wat meer in mijn hand. Tijdens de lessen mocht ik daarom niet meer denken aan haar naar beneden rijden maar moest ik oefenen om haar voorwaarts en op eigen benen te houden. Nu loopt ze ook heel ontspannen aan de teugel in de juiste houding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:50

Voor zover je dat kan beoordelen van achter een beeldscherm zeg ik; Eerst meer voorwaarts rijden. Zorg dat hij scherp aan je been is en het achterbeen actief ondertreedt. Vanuit daar naar de hand toerijden en zorg dat je een verbinding houdt. Hij mag het niet te los laten in je hand.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:15

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:14

Simpelman schreef:
Je paard niet in de krul zetten, maar de voorkant vrij laten.
Kijk hier eens naar.
http://www.bing.com/videos/search?q=kla ... C80611950A

Je maakt een grapje hoop ik? Die ruiter kan nog geen wending rijden, kan niet zitten enz. Die ga je toch niet als voorbeeld stellen hoop ik? Niets ten nadele van de ruiter, maar die moet nog een hoop leren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:35

Tsjonge!
Je bent al zo'n goede ruiter dat je je paard in de krul hebt.

Dat paard kan inderdaad niets, maar heeft wél al geleerd om in de krul te lopen.
Deze les is het uit de krul rijden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:36

Er zit dan ook een verschil tussen ontspannen je paard over de rug rijden en je paard wat meer in wedstrijdhouding opgericht het is dan ook de bedoeling dat je paard zich vanuit het achterbeen gaat dragen en daarvan uit in de oprichting komt Hierbij moet je paard zich wat meer aanspannen Dus dit zal voor je gevoel idd wat minder ontspannen zijn

Bij paardrijden dres of springen is het de bedoeling dat je het gehele lijf traint dus ook de achterhand en de buikspieren Dit zal voor je paard even niet prettig zijn Maar dat is bij ons ook zo na nieuwe training in de sportschool !!! Wissel veel af in houding halstrekken neus over de grond iets meer sluiten dat de bovenlijn aanspant nog iets meer oppakken paar rondjes wat meer opgericht (in de b hoeft dit nog niet heel erg opgericht gwn dat je tussen zijn oren door kan kijken ) en weer afwisselen met laag en rond halsstrekken Maar probeer het paard uit zijn eig houding te halen

En idd veel overgangen tepowisselingen om het paard wat meer vanuit het achterbeen te rijden waardoor die zich gaat dragen

Vraag eens of iemand het eens wil filmen eerst in zijn eig houding en dan wat meer opgericht dan zul je zien dat het beeld vaak anders is

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:56

@R12312,
Ik nam je even voor de TS, dus mijn reactie was ten dele niet voor jou bestemd.
Excuses.

Opnieuw mijn nu gecorrigeerde reactie:
Tsjonge!
Dat paard kan inderdaad niets, maar heeft wél al geleerd om in de krul te lopen.
Deze les, een toonbeeld van een correcte les overigens, is het ontspannen en uit de krul rijden en daar kunnen heel veel ruiters iets van leren.