Pony valt stil na sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Pony valt stil na sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:25

Hoi allemaal,

Ik heb een praktijkvraagje over het springen...
Mijn bijrijdster heeft meer dan een jaar puur dressuurgericht gereden met mijn pony, maar ze wou na die tijd wat meer uitdaging. Bij haar andere verzorgpony's rijdt ze namelijk jumpings en ze vindt dit toch leuker dan dressuur.

Mijn pony is 7,5 jaar, dus wat dat betreft was het geen probleem om hem te laten springen.
Het springen gaat eigenlijk heel goed, we zijn al sneller overgegaan op hogere sprongetjes (60 cm) omdat hij niet echt springt bij de lagere hindernissen, hij stapt er dan wat nonchalant over.

Mijn bijrijdster vindt het gemakkelijker om in galop op de sprong af te gaan, en dit blijkt ook wel goed te gaan. Alleen valt mijn pony stil na de sprong, wat duidelijk niet de bedoeling is...
De pony is wel enthousiast als hij op de sprong af gaat, maar hij blijft goed handelbaar.

Het probleem is dat hij echt stilvalt nadat hij over de hindernis is. Soms valt hij gewoon terug in draf, wat ik nog niet zo erg vind, maar soms blijft hij zowat hangen boven de hindernis en zet hij zijn achterhand al neer in de hindernis... Hij gaat overigens niet twijfelachtig op de hindernis af, dus het is niet zo dat hij wil weigeren en dan toch besluit om te springen, hij gaat echt in een vlot galopje naar de hindernis, maar eens hij afgezet heeft lijkt hij stil te vallen.

Het ruitertje doet echt haar best, ze probeert hem aan te moedigen om door te gaan, maar het lijkt niet echt te helpen. Voor de sprong heeft de ruiter wel invloed, als ze wil dat hij sneller gaat, doet hij dat ook, maar vanaf de afzet valt hij stil. Voor zover ik zie is haar houding ook goed, maar zou het kunnen dat hij stilvalt omdat ze hem toch ergens stoort ofzo? Of is dit misschien een 'kwaaltje' dat vaker voorkomt bij paarden/pony's die nog niet zo lang ervaring hebben met springen?

Zijn er hulpmiddeltjes of tips die kunnen helpen om te voorkomen dat hij stilvalt? Of is oefenen het enige dat we kunnen doen?

Alvast bedankt!

Groetjes
Lotte

chantalboes

Re: Pony valt stil na sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:28

Zou je er een filmpje van kunnen maken? Dan is het makkelijker te beoordelen :)
Maar het klinkt niet on oplosbaar.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:29

Misschien kan ze lessen gaan volgen? Misschien een keer in de twee weken? Ik denk en lees even mee :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:43

@chantalboes: Ik heb gisteren verschillende foto's en filmpjes gemaakt, maar om de 1 of andere reden kan ik de filmpjes niet op de computer zetten... Mijn laptop is momenteel binnen voor reparatie, en de laptop van mijn vriend is niet zo meewerkend :o Ik zie de filmpjes gewoonweg niet staan op de laptop, terwijl dat bij mijn eigen laptop nooit problemen gaf! Misschien moet ik eens tot bij mijn ouders gaan, kijken of ik de filmpjes daar wel van de camera krijg gehaald.

Op de foto's kan je niets verkeerd zien, dus een filmpje is inderdaad wel het beste om dit aan te tonen...

@ eclair98: Ze krijgt wekelijks springles bij haar andere verzorgpony's, wat ook duidelijk zijn nut heeft. Ik zie haar echt met sprongen vooruit gaan. Ze gaat ook bijna wekelijks op jumping met haar andere verzorgpony's, wat ook weer leerrijk is voor haar. Dus ik denk wel dat ze voldoende les krijgt, ik wil haar ouders niet nog meer op kosten jagen door haar met mijn pony ook nog op les te sturen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:40

Zorgen dat je pony beter aan het been is.
Als je drijft moet je pony voorwaarts gaan. Doe hij dat niet of onvoldoende dat zul je daar eerst aan moeten werken.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:45

je pony mee op les laten nemen. een instructeur ziet meer dan wij op een filmpje.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:48

Hm lastig. Geen idee om op te lossen, maar ik lees even mee.

Voor wat betreft de filmpjes, hoe of wat en waarmee zet je ze op de laptop? Wat voor laptop en wat voor camera?

26_Deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:50

ze gaat met haar andere verzorg pony naar de les zeg je.? misschien keer optie om met jou pony naar de les te gaan

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:55

Deel je de kosten, of je betaalt de les volledig.
En ik ga mee in bovenstaande reacties, deze combinatie laten lessen, dan kan er gericht gekeken worden naar waar het probleem ligt! Misschien is het na een paar lessen duidelijk en kunnen jullie weer verder!
Succes

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 23:03

Pony is goed aan het been, voor de sprong lukt het haar heel goed om hem aan te drijven... Dus daar ligt het probleem volgens mij niet.

Met mijn pony naar de les gaan is geen optie, ik heb geen trailer, en haar verzorgpony's staan niet bepaald in de buurt, is meer dan een half uur rijden met de auto...

@Bobomelo: Ik heb vroeger mijn lessen ook altijd zelf moeten betalen, de eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft nooit een les betaald. Ik word volgende maand 24, ik ben een jong persoon met nog grote kosten in het vooruitzicht, wij zijn bijvoorbeeld aan het sparen om een huis te bouwen, mijn portemonnee laat het dus niet toe om andermans springlessen te betalen :) Het is wel mijn pony, maar voor mij hoeft hij niet te springen, ik laat het toe omdat het meisje het graag wil, maar ik ga daar geen geld in steken. Ik men met hem, dus de koets, het tuig en mijn menlessen kosten mij al genoeg naast het dagelijks onderhoud ;)

Daarom wou ik graag eens horen op Bokt of dit een bekend probleem is:) Omdat ik niet van plan ben om lessen te betalen, en het meisje betaalt al springlessen bij de pony's waar ze wedstrijden mee rijdt...

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:15

Heb je hem al eens laten los springen? Doet ie dan hetzelfde?
Dan weet je wellicht of het aan de ruiter ligt of niet..

_Manon91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:19

Hoihoi,

Ik zit nog niet zo lang op bokt en misschien zeg ik nu wel iets mega doms, maar t is maar een ideetje..
Valt de pony met vrijspringen ook stil na de sprong? Of zou het evt een medisch/lichamelijk probleem van je pony kunnen zijn?

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:43

Ja mijn idee is al gezegd: Pony laten vrijspringen idd! Of meisje eenmalig een les met jou pony laten nemen op haar eigen kosten. Dan zijn het geen blijvende extra kosten en is er toch een instructeur bijgeweest! Gewoon iemand naar jullie toe laten komen dan als je geen trailer ter beschikking hebt :) Succes hoop dat er een goede oplossing vooe komt !

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:11

Mocht het rijtechnisch blijken, dan zou ik adviseren om te werken aan de reactie op het been tijdens het gewone (dressuur-)rijden.
Met het springen zelf zou ik de ruiter vragen om op het moment van de afzet, extra been (en zo nodig een tikje bij) te geven en na de sprong vóórwaarts weg te rijden. Pas nadat de sprong (=dus inclusief aanrijden, sprong zelf en daarna weer in de hand stellen enkele galops-sprongen na de landing) als één vlot geheel lukt, uitbouwen naar meerdere sprongen. (Zeker nu geen dubbels bouwen, dan valt ie helemaal stil bij de 2e sprong, wat slecht is voor het vertrouwen.)
Met andere woorden: blijven rijden vóór, tijdens en nà de sprong....
Succes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 08:49

Ik heb hem nog niet laten vrijspringen nee.
Uiteraard is een medisch/lichamelijk probleem altijd mogelijk, maar ik ga toch eerst proberen om te kijken of er rijtechnisch niets mis is voordat ik verder ga zoeken.

Ik zou inderdaad eens kunnen rondkijken of hier ergens een instructeur is in de buurt.

@ Irma_Maandag: Ja misschien moeten we inderdaad nog meer werken aan de reactie op het been tijdens het gewone rijden. Dit is wel al enorm verbeterd, mijn pony reageert nu wel goed op het been, dat merk ik ook voor de sprong. Mijn pony heeft de neiging om heel rustig te galopperen, hij is dan echt de ontspannenheid zelve, maar met het springen kon de ruiter hem heel goed vlotter laten gaan, alleen vanaf de afzet leek het niet meer te lukken, zelfs het zweepje hielp niet.

Zondag heb ik geprobeerd om 2 lage sprongetjes van zo'n 30 cm achter elkaar te zetten en ik heb het ruitertje de opdracht gegeven om te blijven galopperen, ook tussen de 2 sprongetjes in. Ik moet zeggen dat dit echt wel super ging, al moest het meisje wel veel moeite doen.
Maar van zodra mijn pony meer moeite moest doen om de hoogte in te gaan (dus hoger dan 50 cm), bleef hij hangen boven de sprong. Zodra zijn voorhand weer op de grond belandt, gaat hij dan gewoon niet verder, waardoor de achterhand in de hindernis belandt. Dit was overigens niet altijd, het gebeurde ook vaak dat hij gewoon terug in draf viel en dan kon hij pas 5 passen later weer in galop aanspringen.

Bedankt trouwens allemaal om mee te denken!

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:22

Les nemen is altijd goed, dan ziet iemand meteen wat anders moet. Ook moet ze er op letten dat ze het paard genoeg ruimte geeft en blijft geven, dus dat ze hem niet te snel opvangt. En na de hindernis goed door rijden

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:05

zorgen dat de pony goed voorwaarts is, extra tikje aandrijven voor de sprong en bij het neerkomen ook meteen weer been.
doet hij dit met vrijspringen trouwens ook? of alleen met ruitertje erop?
lessen kan echter ook geen kwaad, zij kunnen het beter beoordelen dan wij van een afstandje en vaak zien ze al meteen het probleem en is het met wat goede begeleiding eenvoudig op te lossen :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:24

sander_lotte schreef:
Uiteraard is een medisch/lichamelijk probleem altijd mogelijk, maar ik ga toch eerst proberen om te kijken of er rijtechnisch niets mis is voordat ik verder ga zoeken.

Dat is de verkeerde volgorde! je hoort eerst het medische uit te sluiten, want wat Manon zegt, klinkt mij nog niet zo gek gezien het verhaal!.

Het is jouw plicht als eigenaar dit eerst uit te sluiten. (punt dus !)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:42

Hoe groot is je pony?
En je bijrijder?

Het klinkt een beetje alsof je pony de sprong niet aankan.. Al lijkt het me sterk dat jij ze dan laat springen..

Maar aangezien. Hij wel een dubbele 30cm goed springtben dan met een enkele 60cm weer blijft hangen, misschien is het de pony te veel? Of nu nog te veel, moet hij eerst meer spieren opbouwen?

Heb je hem ondertussen al keer los laten springen?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:44

Ik had het ook vaak met pony's die voor het eerst in aanmerking kwamen met springen, ik denk dat hij het gewoon moeilijk vindt en het vanzelf wel goed komt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:01

Bedankt allemaal om mee te denken!

@ Sastaic: Dank je, ik had dit nog nooit gezien, dus ik werd een beetje ongerust :o

@ Nadiine: de pony is 1,27 en het meisje weet ik niet zeker. Ze is niet klein, dat weet ik, maar ze is nog niet te groot voor Romeo.

Hier is een foto van de combinatie, hij is wel wat wazig maar dan heb je een beetje een idee hoe het eruit ziet.
Afbeelding

Mijn excuses voor de hindernissen, ik heb geen echte hindernissen, maar hier gaat het ook goed mee. Ik heb gezocht naar een 'houder' waarbij de balk gelijk op de grond valt als Romeo hem raakt, en de rand van een kruiwagen en een tonnetje leken mij de beste oplossing. Romeo is niet snel bang, hij heeft dan ook geen enkel probleem met die kruiwagen.

Afgelopen zondag is het meisje overigens opnieuw komen rijden. Ik had reeds gemerkt dat mijn pony het beter lijkt te doen als hij tempo maakt. Eerst heb ik het meisje dus zonder hindernissen laten oefenen op het sneller galopperen, dus sneller dan de galop tijdens de dressuur.

Het springen is die dag super gegaan, ik denk dus dat het tempo het probleem was. Het meisje dacht dat ze snel genoeg galoppeerde, maar voor Romeo is het blijkbaar nodig om nog een tempo sneller te gaan...
We zijn begonnen met sprongetjes van 50 cm met een aardig tempo, dat ging zo goed dat we uiteindelijk tot 70 cm zijn gegaan.

Ik denk dat ik een beetje te snel heb gepanikeerd, want zondag was er niets meer te merken van dat blijven hangen boven de sprong! Het lijkt zelfs alsof Romeo graag begint te springen, want hij begon steeds enthousiaster te springen, ook na de sprong kon het meisje Romeo vaker in galop houden.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:49

Goed bezig! Mooi om te horen..