Stil zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_jara

Stil zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:46

Hee :)
Mijn vorige probleem was dat mn paard niet rustig wou galopperen. Nu denk ik dat ik er achter ben hoe dat komt, nadat mijn moeder me een uur heeft gefilmd valt het me op dat ik echt als een gek bezig ben als ik op mn paard zit en gewoon geen moment stil zit! Na nog 4 x te trainen en me op mijn houding te focussen gaat er nog niks beter.. Vooral mijn handen en benen zwaaien door de lucht. Mijn handen neem ik elke keer mee naar boven tijdens het licht rijden en bij het galopperen gaan ze heel erg van voor naar achter. Mijn benen blijven maar wiebelen waardoor het lijkt alsof ik elke keer aanspoor.
Iemand oefeningen om 'stilzitten' te trainen?
Ik heb een ruin dat op de grens van pony/paard zit.

Groetjes Jara

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:52

Een gekke vraag; Maar heb je je zadel weleens na laten kijken? Of hij nog goed past op je paard? Daar zit al veel in of je stiller kunt gaan zitten! En of het zadel op jou afgestemd is en niet te groot/klein is voor je. Dan kan je ook niet zitten;) Als dat allemaal klopt kan je een aantal keren zonder beugels gaan rijden, misschien aan de longeerlijn maar gewoon zelf kan ook. Dan moet je je balans al meer gaan bewaren. ALs je durft en mag van je ma kan je ook eens zonder zadel gaan zitten:) Als je dan niet stil zit lig je er naast. Handen leg eens een knoop in je teugels en ga oefeningen doen in het zadel:) Zoals Oren aanraken, tenen aanraken, staart aanraken enz. Zwaaien, draaien met je armen. Dan krijg je ook meer balans in het zadel en gaan je handen vanzelf ook stiller worden:)

Maar hier zou ik zeggen vraag ook hulp van goede instructie om dit te doen:) dat helpt ook veel.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:57

Ontspan je!
Ik heb ook moeite om te blijven zitten, de pony die ik rijd heeft heel gauw de neiging om, vooral in de galop, als ik hem probeer op te pakken, houterig te gaan lopen. Dit zit nou eenmaal niet makkelijk.
Wat voor zadel heb je?
- Een dressuurzadel laat je mooi zitten, maar als jouw houding eigenlijk nog gewoon niet goed is, wat jij aangeeft, dan moet je niet op een dressuurzadel gaan rijden. Een veelzijdigheidszadel geeft je meer vrijheid.

In het algemeen:
- Zorg dat je je hakken blijft uitdrukken
- Evenveel druk op BEIDE beugels, tegelijk
- Handen naast mekaar houden, alsof er een touwtje tussen zit
- Niet naar beneden kijken, zo val je voorover, en op deze manier gaan je ook bewegen
- Ga op je kont zitten, schouders ontspannen en naar achteren, kin omhoog, kijk tussen de ogen van jouw paard door
- Heb ontspannen armen. Heel veel mensen spannen hun armen aan, en maken ze recht. Je moet in je ellebogen een duidelijk knik, boog, hebben. Dus niet je elleboog op slot zetten. Als je je armen ontspant, en dus eigenlijk flexibel maakt, komen ze losser van jouw lichaam en kun je je handen ook meer sturen. Houd ze altijd bij de manenkam.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Wil je meer hulp kun je me altijd pben! Ik geef geen les, maar ik heb al zovaak commentaar en tips gehoord op houding e.d., en van veel verschillende instructeurs les gekregen, dat ik best wel wat tips heb voor je!

Nog 1 tip dan: Kijk naar wedstrijden op tv! Luister naar het commentaar (wel dressuur dan hè), en probeer ervan te leren. Ook is het heeel handig om eens als schrijfster van een jury mee te gaan op wedstrijd, op een manege, daar leer je veel van! Want je hoort al het commentaar op de ruiters in de bak.

Groetjes Sanne!

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:59

Kostolany schreef:
Een gekke vraag; Maar heb je je zadel weleens na laten kijken? Of hij nog goed past op je paard? Daar zit al veel in of je stiller kunt gaan zitten! En of het zadel op jou afgestemd is en niet te groot/klein is voor je. Dan kan je ook niet zitten;) Als dat allemaal klopt kan je een aantal keren zonder beugels gaan rijden, misschien aan de longeerlijn maar gewoon zelf kan ook. Dan moet je je balans al meer gaan bewaren. ALs je durft en mag van je ma kan je ook eens zonder zadel gaan zitten:) Als je dan niet stil zit lig je er naast. Handen leg eens een knoop in je teugels en ga oefeningen doen in het zadel:) Zoals Oren aanraken, tenen aanraken, staart aanraken enz. Zwaaien, draaien met je armen. Dan krijg je ook meer balans in het zadel en gaan je handen vanzelf ook stiller worden:)

Maar hier zou ik zeggen vraag ook hulp van goede instructie om dit te doen:) dat helpt ook veel.

Pas een nieuw zadel er op dus daar kan het niet aan liggen, op maat gemaakt en ook naar mijn houding gekozen. Zonder beugels probeer ik al wel vaak te rijden en dat gaat goed, zonder zadel vinden zowel de mensen van mijn stal en mijn moeder niet zo leuk. Handen is een goed idee maar dat gaat niet lukken met mijn paard, stilstaan is een kriem en hij schrikt heel vaak..

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 17:03

sannerocky schreef:
Ontspan je!
Ik heb ook moeite om te blijven zitten, de pony die ik rijd heeft heel gauw de neiging om, vooral in de galop, als ik hem probeer op te pakken, houterig te gaan lopen. Dit zit nou eenmaal niet makkelijk.
Wat voor zadel heb je?
- Een dressuurzadel laat je mooi zitten, maar als jouw houding eigenlijk nog gewoon niet goed is, wat jij aangeeft, dan moet je niet op een dressuurzadel gaan rijden. Een veelzijdigheidszadel geeft je meer vrijheid.

In het algemeen:
- Zorg dat je je hakken blijft uitdrukken
- Evenveel druk op BEIDE beugels, tegelijk
- Handen naast mekaar houden, alsof er een touwtje tussen zit
- Niet naar beneden kijken, zo val je voorover, en op deze manier gaan je ook bewegen
- Ga op je kont zitten, schouders ontspannen en naar achteren, kin omhoog, kijk tussen de ogen van jouw paard door
- Heb ontspannen armen. Heel veel mensen spannen hun armen aan, en maken ze recht. Je moet in je ellebogen een duidelijk knik, boog, hebben. Dus niet je elleboog op slot zetten. Als je je armen ontspant, en dus eigenlijk flexibel maakt, komen ze losser van jouw lichaam en kun je je handen ook meer sturen. Houd ze altijd bij de manenkam.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Wil je meer hulp kun je me altijd pben! Ik geef geen les, maar ik heb al zovaak commentaar en tips gehoord op houding e.d., en van veel verschillende instructeurs les gekregen, dat ik best wel wat tips heb voor je!

Nog 1 tip dan: Kijk naar wedstrijden op tv! Luister naar het commentaar (wel dressuur dan hè), en probeer ervan te leren. Ook is het heeel handig om eens als schrijfster van een jury mee te gaan op wedstrijd, op een manege, daar leer je veel van! Want je hoort al het commentaar op de ruiters in de bak.

Groetjes Sanne!

Ik heb een veelzijdigheidszadel! Op mn hakken ga ik meer letten, goede tip. :)
Teugels heb ik voor mijn gevoel altijd al redelijk gelijk maar ik zal er nog even naar gaan kijken, is het misschien een idee om gewoon een touwtje er tussen te doen? Klinkt misschien raar maar stel het helpt... Recht naar voren kijken is zeker een puntje, ik kijk altijd naar beneden. Dankjewel!

sannerocky

Re: Stil zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:09

Ja, echt naar voren kijken!! Het is lastig maar het helpt al zoveel!
Nee, echt een touwtje heeft niet veel zin, want dat kun je namelijk alsnog de een veel verder naar voren heb dan de andere, omdat een touwtje flexibel is. Het zou wel helpen als jij je handen juist van mekaar naar buiten duwt, en dus heel breed zet, snap je? Maar ik denk dat het gewoon niet verstandig is om te doen, i.v.m. het sturen van je paard.
Neem les, echt waar! Geef je problemen aan en je bent na een paar lessen al zoveel vooruit gegaan! Een instructeur is niet voor niets een instructeur, en ze hebben niet voor niets een diploma.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:23

Je zegt dat het rijden zonder zadel niet zo leuk vind, heel waarschijnlijk omdat je je dan onveiliger voelt, jouw zit is nog niet goed genoeg , jouw balans is nog niet goed genoeg, het meegaan met de beweging en het opvangen van de beweging, .....
Al deze dingen oefen je heel erg door zonder zadel te rijden, paardrijden moet leuk zijn, maar het is ook echt wel een leerproces, en als je delen in het leerproces gaat overslaan om wat voor reden ook, dan ga je dat mankement later weer opnieuw tegenkomen, zonder zadel hoort er gewoon bij.
Je zegt mijn paard staat niet stil, hij is niet het rustige type, tjaaa dan moet je daar ook aan werken hé, ieder paard kan dat leren, dus ook jouw paard.
Jouw paard schrikt heel vaak, ook dat is een leerproces, waar je af en toe werk moet insteken, te veel ruiters denken dat hun paard nu eenmaal zo is, dat is niet waar, ieder paard kan je bij wijze van spreken bomproof maken, bij de één zal het makkelijker zijn dan bij de ander, maar het kan echt wel.
Neem gericht les, een goede instructie kan wonderen doen.

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 16:56

aeolusnr1 schreef:
Je zegt dat het rijden zonder zadel niet zo leuk vind, heel waarschijnlijk omdat je je dan onveiliger voelt, jouw zit is nog niet goed genoeg , jouw balans is nog niet goed genoeg, het meegaan met de beweging en het opvangen van de beweging, .....
Al deze dingen oefen je heel erg door zonder zadel te rijden, paardrijden moet leuk zijn, maar het is ook echt wel een leerproces, en als je delen in het leerproces gaat overslaan om wat voor reden ook, dan ga je dat mankement later weer opnieuw tegenkomen, zonder zadel hoort er gewoon bij.
Je zegt mijn paard staat niet stil, hij is niet het rustige type, tjaaa dan moet je daar ook aan werken hé, ieder paard kan dat leren, dus ook jouw paard.
Jouw paard schrikt heel vaak, ook dat is een leerproces, waar je af en toe werk moet insteken, te veel ruiters denken dat hun paard nu eenmaal zo is, dat is niet waar, ieder paard kan je bij wijze van spreken bomproof maken, bij de één zal het makkelijker zijn dan bij de ander, maar het kan echt wel.
Neem gericht les, een goede instructie kan wonderen doen.

Ik zei dat de mensen van mijn stal en mijn moeder het niet zo leuk vinden, ze zijn erg van het verantwoordelijke rijden allemaal. Ik val al vaak genoeg en me moeder wil niet dat ik dan ook nog 'het risico vergroot', zoals zij dat zegt.

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 16:58

sannerocky schreef:
Ja, echt naar voren kijken!! Het is lastig maar het helpt al zoveel!
Nee, echt een touwtje heeft niet veel zin, want dat kun je namelijk alsnog de een veel verder naar voren heb dan de andere, omdat een touwtje flexibel is. Het zou wel helpen als jij je handen juist van mekaar naar buiten duwt, en dus heel breed zet, snap je? Maar ik denk dat het gewoon niet verstandig is om te doen, i.v.m. het sturen van je paard.
Neem les, echt waar! Geef je problemen aan en je bent na een paar lessen al zoveel vooruit gegaan! Een instructeur is niet voor niets een instructeur, en ze hebben niet voor niets een diploma.

Na enig overleg heb ik besloten om een paar privé lessen te nemen en als dat evt. bevalt 1x per week naar een groepsles, dankje voor het aanraden!
De rest ga ik zeker doen!

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:42

Balans/stabiliteitstraining volgen bij een fysiotherapeut die kennis en ervaring heeft met paardrijden. Dan kan je gericht oefenen om je bovenlichaam in balans te houden en de spieren die dit doen sterker maken.
Voordeel hiervan is dat je kan oefenen zonder dat je je paard in de weg zit. Daarnaast op je paard ook proberen met een goede instructeur erbij. Niet te lang op je paard je houding oefenen, als je de 'techniek' doorhebt kan je dit nog maar kort volhouden.
Succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:19

_jara schreef:
Ik zei dat de mensen van mijn stal en mijn moeder het niet zo leuk vinden, ze zijn erg van het verantwoordelijke rijden allemaal. Ik val al vaak genoeg en me moeder wil niet dat ik dan ook nog 'het risico vergroot', zoals zij dat zegt.

Zonder zadel rijden hoort het risico niet te vergroten, dit hoort gelijk te zijn. Ik vind zonder zadel rijden (wel met barebackpad) toch echt wel een basis voor een goede zit. Doe het desnoods aan de longe met je instructeur. Als jij niet kan zitten, is rijden met zadel een even groot risico.

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:14

Er zijn al heel veel goede tips gegeven. Ik zou er nog ontspanningsoefeningen aan toe willen voegen. Bijvoorbeeld ademhalen op het ritme van het paard. Adem in met 2 of 3 stappen, adem uit bij de volgende 2 of 3 stappen. Liefst met een buikademhaling: als je in ademt bolt je buik op, bij het uitademen wordt hij weer plat. Goed voelen wat het ritme van het paard is, en er rustig in meegaan. Hoe meer ontspannen je zelf wordt, hoe dieper je in zadel komt te zitten.
Google eens op ontspanningsoefeningen. Er zitten er altijd wel een paar bij die je op je paard kan doen.

rebelle64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:43

Heel fout maar het werkt wel heel goed, ik had altijd een braaf paard en bond dan mn beugels aan m singel vast. Als je dat 2 weken doet dan went het vanzelf. Maar niet helemaal verantwoord natuurlijk..

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:30

je moet gaan zitten als een aardappelzak, klinkt stom maar maak je maar zwaar.
probeer je te focussen op je zit, als jij goed in het zadel zit gaan je benen ook minder zwabberen.
maak de beugels desnoods een gaatje korter zodat je je hakken meer uit kunt drukken, druk je voeten maar in de beugels.

wat je handen betreft probeer ze naast elkaar te houden net 5cm vanaf je zadel (recht daarboven) en probeer ze daar ook te houden