sannerocky schreef:Ontspan je!
Ik heb ook moeite om te blijven zitten, de pony die ik rijd heeft heel gauw de neiging om, vooral in de galop, als ik hem probeer op te pakken, houterig te gaan lopen. Dit zit nou eenmaal niet makkelijk.
Wat voor zadel heb je?
- Een dressuurzadel laat je mooi zitten, maar als jouw houding eigenlijk nog gewoon niet goed is, wat jij aangeeft, dan moet je niet op een dressuurzadel gaan rijden. Een veelzijdigheidszadel geeft je meer vrijheid.
In het algemeen:
- Zorg dat je je hakken blijft uitdrukken
- Evenveel druk op BEIDE beugels, tegelijk
- Handen naast mekaar houden, alsof er een touwtje tussen zit
- Niet naar beneden kijken, zo val je voorover, en op deze manier gaan je ook bewegen
- Ga op je kont zitten, schouders ontspannen en naar achteren, kin omhoog, kijk tussen de ogen van jouw paard door
- Heb ontspannen armen. Heel veel mensen spannen hun armen aan, en maken ze recht. Je moet in je ellebogen een duidelijk knik, boog, hebben. Dus niet je elleboog op slot zetten. Als je je armen ontspant, en dus eigenlijk flexibel maakt, komen ze losser van jouw lichaam en kun je je handen ook meer sturen. Houd ze altijd bij de manenkam.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Wil je meer hulp kun je me altijd pben! Ik geef geen les, maar ik heb al zovaak commentaar en tips gehoord op houding e.d., en van veel verschillende instructeurs les gekregen, dat ik best wel wat tips heb voor je!
Nog 1 tip dan: Kijk naar wedstrijden op tv! Luister naar het commentaar (wel dressuur dan hè), en probeer ervan te leren. Ook is het heeel handig om eens als schrijfster van een jury mee te gaan op wedstrijd, op een manege, daar leer je veel van! Want je hoort al het commentaar op de ruiters in de bak.
Groetjes Sanne!
Ik heb een veelzijdigheidszadel! Op mn hakken ga ik meer letten, goede tip. 
Teugels heb ik voor mijn gevoel altijd al redelijk gelijk maar ik zal er nog even naar gaan kijken, is het misschien een idee om gewoon een touwtje er tussen te doen? Klinkt misschien raar maar stel het helpt... Recht naar voren kijken is zeker een puntje, ik kijk altijd naar beneden. Dankjewel!