van draf naar stap - wil heel langzaam blijven draven!! help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilkii

van draf naar stap - wil heel langzaam blijven draven!! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:42

Hoihoi,

ik heb mijn paard nu 8 dagen dus het is nog heel pril en ik ben echt nog aan het verkennen hoe het voelt als hij goed/ontspannen loopt. Zelfs als hij relaxed loopt, merk ik dat hij erg voorwaarts is. Dan rijd ik hem eerst voorwaarts en vang ik het daarna op waarna hij uiteindelijk lekker ontspannen en in een normaal tempo doorloopt.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik hem niet goed terug krijg van draf naar stap.. Dan gaat hij heel langzaam draven (nog slomer dan hij normaal zou stappen). Ik probeer zwaar te zitten, me lang te maken maar met mijn kont in het zadel, hand te sluiten en steeds op te vangen. Ook als ik stemhulpen maak, gaat hij nóg verzamelder lopen!! Dit alles resulteert in dat ik soms zelfs mijn benen van hem afsteek omdat hij anders geneigd is weer in arbeidsdraf te lopen.

Ik probeer wel veel overgangen te rijden zodat hij attenter wordt op mijn begrenzing (eerst kreeg ik hem ook niet tot halt, maar dat gaat na 10 minuten stap halt stap halt altijd beter). Met draf lukt dit me nog niet zo goed!

Herkent iemand dit? Nog tips in wat ik het beste kan doen? Ik wil hem niet te zeer hinderen maar dit wordt wel vervelend :P xx

mariantjuh

Re: van draf naar stap - wil heel langzaam blijven draven!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:46

Ik merk dat je hem goed terug probeert te nemen. Wat ik zou doen: gewoon de hulpen geven om te gaan stappen en ook je stem gebruiken, reageert hij er niet op dan even streng zijn en je teugel gebruiken door even een trekje te geven bijv.

Ilkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:51

ja, misschien ben ik nog net iets te voorzichtig (wil hem echt niet graag trekken, sinds ik nu een eigen paard heb ben ik opeens eerder bezorgd voor dit soort dingen dan vroeger).. Misschien moet ik inderdaad strenger zijn. Ik ga dit morgen eens proberen om te zien of dat werk.. Hopen maar! En ja dat van die benen afsteken daar baal ik ook wel van, want als ik dan in stap ze weer normaal doe, wil hij bijna al weer aandraven. Maar dat valt eruit te werken met overgangen stap-halt-stap. Tis nu echt de draf-stap die moeilijk gaat! Bedankt voor de tip.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:54

Zoiets kost tijd. Je bent in ieder geval op de goede weg met je hulpen! Zoals je zelf al zei, je hebt dit paard nog maar kort. Hij zoekt jouw grenzen en jij de zijne. Blijf zo doorgaan, Rome is ook niet in 1 nacht gebouwd ;) Ik herken het van een vriendin van mij (paarden2704@bokt). Haar pony was ook altijd zo'n "drammert" en nu nog steeds wel een beetje, maar dat gaat al veel beter. Consequent zijn is key bij dat paardje. Stap is stap en halt is halt. Als hij na zoveel rondjes nog niet luistert is, inderdaad zoals mariantjuh al aangeeft, een ophouding misschien wel op zijn plaats. Blijf die overgangen rijden, dit gaat vanzelf weer goed komen!

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:57

Ja inderdaad succes! Veel overgangen rijden helpt ook wel, dan leert hij goed het verschil. Je benen gewoon op dezelfde plek proberen te houden! Als je je benen terug doet, en hij wil draven, gewoon proberen klein beetje in te houden.
Je hoeft ook niet hard te trekken, maar gewoon een corrigerend trekje! Succes morgen!

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:00

Ik herken het wel een beetje, maar wat ik doe; me z'n neus tegen de muur zetten en stil staan, dat klinkt misschien een beetje hard maar t werkt wel :)

Ilkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:41

Ja zo doe ik het tot nu toe ook, maar het staat zo idioot en ik wil het gewoon kunnen wanneer ik wil, snap je :D

Ilkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:42

mariantjuh schreef:
Ja inderdaad succes! Veel overgangen rijden helpt ook wel, dan leert hij goed het verschil. Je benen gewoon op dezelfde plek proberen te houden! Als je je benen terug doet, en hij wil draven, gewoon proberen klein beetje in te houden.
Je hoeft ook niet hard te trekken, maar gewoon een corrigerend trekje! Succes morgen!

Bedankt! :D Ik heb echt het gevoel dat ik het te voorzichtig doe en hij moet wel luisteren dus misschien iets strenger! Ik laat morgen wel even weten hoe het ging.

Ilkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:47

DAMWolf schreef:
Zoiets kost tijd.

Inderdaad, en daarom ook de extra info dat ik hem pas net heb. Maar ik stuitte er nu al deze dagen tegenaan dus een second opinion was wel fijn! Ben heel benieuwd morgen. Bedankt voor de tips. :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:39

Wat ook nog goed helpt is tijdens de hulpen die je nu geeft eens goed uit te zuchten. Echt gewoon PFFFF en je voor je gevoel "in" je paard laten zakken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:47

Princesj schreef:
Wat ook nog goed helpt is tijdens de hulpen die je nu geeft eens goed uit te zuchten. Echt gewoon PFFFF en je voor je gevoel "in" je paard laten zakken.

Wilde ik ook zeggen. :j gewoon doen wat je nu doet, en tegelijk een keer goed uitademen en je ontspannen.

Ilkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:59

Vandaag weer geprobeerd en inderdad, zuchten helpt!! Ook als hij niet luisterde even een iets harder trekje want ho is wel ho. Dat heeft hij nu door en het ging echt super! Ik heb geleerd dat alleen omdat het nu mijn eigen paard is ik hem niet zo voorzichtig moet benaderen en dat hij nogsteeds moet luisteren. Beste rit tot nu toe op hem gehad!!!

Mega bedankt voor de tips. Was net t laaste beetje dat ik nodig had haha!

abu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:58

Wat fijn dat het al beter gaat. Ik wilde inderdaad ook zeggen, rustig uitademen als je naar stap wilt en lekker ontspannen, dat werkt vaak het beste.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:09

Herkenbaar !! Een paar puntjes die mij en mijn paard enorm hebben geholpen: ophoudingkjes met je buiten hand, dus hand sluiten en openen sluiten openen (pompend remmen zal ik maar zeggen : ) niet je hand vast zetten, ik zet m iets schouder naar buiten zodat hij niet tijdens de overgang op zijn binnen schouder valt want door die evt onbalans blijven ze liever door dribbelen om in balans te blijven. Zelf losjes in je lijf en niet meer meegaan in zijn beweging (tegen-zitten) van je billen naar je schaam-been rollen om het zo maar te noemen want zo blokkeer je hem in zijn beweging en zit je niet meer mee. En niet vergeten uit te ademen dat is eigenlijk al "zwaar maken genoeg hoor" als hij halt heeft gehouden gelijk weer actief wegstappen met lange teugel in het begin. Bij mij werkte dit steeds beter : ) nu nog zo'n mooie "bam halt" zoals je ziet op hoger niveau dat ze echt die billen er onder schuiven maar dat is een kracht kwestie natuurlijk, ik ben hier al blij mee : )) het schouder buitenwaarts in het begin even heel duidelijk inzetten maar dit vlak je steeds meer af, ik deed het in het begin vlak voor de hoeken dat geeft al een beetje een remmende werking en lijkt de schouder buiten meer een goed de hoek door rijden. doe het een paar keer per rij-sessie anders wekt het irritatie op en dat lijdt wellicht tot verzet. Succes, komt vast goed

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:11

Ik zou oefenen met aan je stemhulpen gaan werken. Hoe reageert hij erop tijdens het longeren? Let er in ieder geval op een lange, lage klank te gebruiken.
Verder, wees blij met zo'n paard! Heerlijk toch die voorwaartse drang :D

Ilkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 15:35

Stemhulpen is niet ideaal. Bij longeren heb ik hetzelfde probleem namelijk, hij wil dan vanuit draf direct stoppen en naar mij toekomen om van hand te verwisselen dus ik denk dat hem dit zo is aangeleerd.. Dus stemhulp voor draf en galop zijn gangbaar, maar stap bestond nog niet. En hooooooo = dan staat hij direct stil. Dus deze draf-stap issue met longeren ben ik er nu met pijn en moetie uit aan het werken en dat gaat steeds beter.

Met rijden is dit draf-stap geen issue meer!!!

Ik was gewoon te voorzichtig en liet hem door mij heendrammen. Nu doet hij dat niet meer. Zelfs draf-halthouden gaat steeds beter :D Ben helemaal trots! Het was gewoon een kwestie van aanpakken. Ik was niet streng genoeg :P

bedankt voor alle tips!