Ten einde raad.. ik kan gewoon NIET doorzitten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

Ten einde raad.. ik kan gewoon NIET doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:03

Hallo allemaal!

Ik weet dat hier al 1267239472319 topics over zijn, maar mijn antwoord staat er niet echt.

Ik rijdt nu L2 en hier moet je natuurlijk al erg veel doorzitten, en ik train nu richting het M. Alleen ik kan dat gewoon echt niet volhouden.. Ik heb zowat alles al geprobeerd.. Liedjes zingen, zonder beugels (ga ik alleen maar meer stuiteren en klemmen) 1 pasje, 2 pasjes en dat uitbreiden werkt ook niet echt, aangezien ik best een rondje kan doorzitten.

Nu was ik eigenlijk op zoek naar dé gouden tip, of iemand die hier trainingen in geeft oid.
Wie o wie kan helpen?!

Dana01

Re: Ten einde raad.. ik kan gewoon NIET doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:04

veel zonder zadel rijden. werkt hier prima.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:05

Zadel met diepe zit en grote wrongen heeft bij mij aardig geholpen

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:06

Als je je knieën ontspant zul je beter in het zadel zitten. Als je je knieën aanspant kun je niet blijven zitten in je zadel omdat je hoger zit. Geloof me, het werkt echt!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:06

Las ooit op bokt de tip: denken dat je broek aan het zadel vast gelijmd zit. Heeft mij wel erg geholpen :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:08

Gooit je paard hoog op waardoor het moeilijk wordt, houd je paard zijn rug strak waardoor je gaat stuiteren?

Wat bij mij hielp was voor mijn gevoel ver achterover gaan zitten, rustig blijven ademen door mijn buik en heel veel oefenen. Tot in den treuren tot ik een proefje uit kon zitten. Tempo beheersing is hierbij belangrijk. Zoek een tempo waar je goed op kan oefenen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:10

Bij mij was t puur buikspieren trainen. Nu kan ik al veel beter doorzitten. Daarnaast, hoe goed laat je paard je zitten? Als je moet leren doorzitten op een paard wat al moeilijk zit maakt dat het al een stuk lastiger. Zitles met een paard dat je goed laat zitten kan dus ook veel helpen. Al moet je dus wel de mogelijkheid daarvoor hebben.

Doorzitten leren zonder zadel lijkt mij geen fijn gevoel voor t paard. Gezien de zitknobbels van de ruiter een grotere druk uitoefenen dan een goed passend zadel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:12

Het paard beter over de rug rijden dan je nu doet. Een paard dat over de rug loopt zit over het algemeen ook fijn. (uitzonderingen daar gelaten)
Verder vooral niet achterover gaan hangen zoals hier aan geraden wordt. Juist in balans proberen te blijven zitten. Benen lang, ontspannen, desnoods beginnen met een sukkeldrafje en zo steeds actiever gaan rijden tot je dat ritme ook kan hebben. Doorzitten = ontspanning en het ritme volgen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:26

Hou vooral je knieën in de gaten, ga niet klemmen, bovenbeen los en hou je been mooi lang.
Probeer dan mee te veren vanuit je enkels. Heeft mij erg geholpen :j

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:33

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ayasha schreef:
Het paard beter over de rug rijden dan je nu doet. Een paard dat over de rug loopt zit over het algemeen ook fijn. (uitzonderingen daar gelaten)
Verder vooral niet achterover gaan hangen zoals hier aan geraden wordt. Juist in balans proberen te blijven zitten. Benen lang, ontspannen, desnoods beginnen met een sukkeldrafje en zo steeds actiever gaan rijden tot je dat ritme ook kan hebben. Doorzitten = ontspanning en het ritme volgen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:35

Probeer eerst de draf te begrijpen, het paard maakt een diagonale beweging (lv,ra en rv, la) Dat betekent dat de rug een golvende beweging maakt. Dat is de beweging die je moet gaan volgen.

Hiervoor moet je met je heupen meebewegen ipv de op en neer gaande beweging te volgen. Probeer eens een stukje met je ogen dicht door te zitten (zorg wel dat je niets voor je hebt ofzo, pak een stukje lange zijde als je alleen in de bak bent ;) anders zit je ineens bovenop een ander paard). Dan voel je dat je van links naar rechts wordt gezwaaid. Die beweging moet je volgen. Niet overdreven natuurlijk, maar als je dat snapt is het een stukje makkelijker dan dat je een op en neergaande beweging probeert te volgen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:44

Flexchairtraining volgen. Ik kan je echt niets beters aanraden. O ja, of misschien centered riding?
Laatst bijgewerkt door vur op 19-01-14 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:44

Ik leerde het vrij snel toen ik een keer voltige ging doen. Ik kon me vasthouden aan een kruising tussen een longeersingel en een voltigesingel :+, paard werd gelongeerd en ik zat op een dik dekje. Je hoeft dan minder aan het rijden te denken omdat t paard al rondjes loopt. Je hebt je vast, dus je vliegt er ook niet af (als het goed is), en dan kan je je gaan ontspannen :j. Steeds langere stukken opbouwen.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:56

Ik kon er ook echt NIETS van. Dan ben ik op mijn verzorgpony zonder zadel gaan rijden, en dit heeft véél geholpen ! Ook helpt het bij mij om men benen echt te strekken en me "zwaar" te maken. Ook meegaan met de beweging :j en als dat niet gaat :n les nemen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:45

Een zadel met diepe zit en grote wrongen heb ik al, deze drukken me echter niet echt in een vaste houding. Dat is ook niet wat ik wil.

Paard gooit hoog op en houdt zijn rug ook nog eens strak. Hier werken we hard aan maar dat is niet binnen een week opgelost.

Bedankt voor alle tips ik ga ze zeker uitproberen!

Een tijdje terug heb ik een zit en houding clinic gevolgd. Dit was alleen niet op een echt paard, maar op een soort simulator. Dat ding kreeg je alleen in beweging als je zelf de beweging maakte. ik had nou niet echt het idee dat ik daarvan beter ging zitten.

Annemeik schreef:
Probeer eerst de draf te begrijpen, het paard maakt een diagonale beweging (lv,ra en rv, la) Dat betekent dat de rug een golvende beweging maakt. Dat is de beweging die je moet gaan volgen.

Hiervoor moet je met je heupen meebewegen ipv de op en neer gaande beweging te volgen. Probeer eens een stukje met je ogen dicht door te zitten (zorg wel dat je niets voor je hebt ofzo, pak een stukje lange zijde als je alleen in de bak bent ;) anders zit je ineens bovenop een ander paard). Dan voel je dat je van links naar rechts wordt gezwaaid. Die beweging moet je volgen. Niet overdreven natuurlijk, maar als je dat snapt is het een stukje makkelijker dan dat je een op en neergaande beweging probeert te volgen.

Ik ben mij bewust van de bewegingen die het paard maakt :)
Maar ik ga eens proberen hier écht op te gaan concentreren. Dus eigenlijk wat jij zegt is: als rechtsachter voor is, is mijn rechter heup ook voor en andersom? En dan natuurlijk niet in een overdreven beweging dat ik alle kanten op vlieg en mensen denken, wat is die aan het doen? :Y)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:47

oefenen, oefenen en nog eens oefenen!!

ik zou het voor je paard wel afwisselen met licht rijden. zo'n stuiterbal op je rug voelt niet zo prettig namelijk!

Squirrel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:50

Bij mij was het probleem dat ik teveel met mijn benen ging klemmen. Ik heb van mijn instructrice de tip gekregen om mijn voeten uit de stijgbeugels te halen en het zadel aan de voorkant vast te houden. Niet om mezelf het zadel in te drukken maar als een soort van handvat, als ik het gevoel zou hebben dat ik eraf zou vallen (waardoor je benen zich aanspannen en je gaat klemmen, waardoor het doorzitten niet lukt). Als die stap lukt, hou dan de achterkant van het zadel vast (aan een longeerlijn deze stap). Als dat dan ook lukt, kan je het zadel loslaten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:53

Als jou paard zijn rug echt vasthoudt dan kan je gewoon niet doorzitten.... dat is gewoon de basis van je probleem. Ik zou stap terug doen in de training... en komende maanden alleen besteden aan het goed rijden van je paard over de rug... misschien osteo of fysio erbij. Als je paard tijdens het rijden die rug zo vasthoudt dat jij niet kan zitten dan ben je niet toe aan de M.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:54

Zitles. Goed voor jou zit, voor de rug van je paard, waardoor hij losser kan laten en jij weer beter doorzitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:56

Ogen sluiten. Dan kun je je helemaal op de beweging van je pard concentreren en hierin meegaan. Handigte als iemand je aan de longe heeft

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:46

Ik heb 't ook geleerd door (veel, 3-4 x per week) zonder zadel te rijden. De jaren daarvoor stuiterde ik altijd alle kanten op, op ieder paard. Op een barebackpad kan het makkelijker zijn dan op de blote rug.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:49

Dana01 schreef:
veel zonder zadel rijden. werkt hier prima.

:j
Idd héél veel zonder zadel rijden (4x per week)
En gewoon diep gaan zitten.
Succes! Komt vast goed!

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:54

Ik heb 8 jaar geklemd met mijn benen op de manege met en zonder zadel waardoor ik ook niet kon doorzitten. Mijn instructrische liet het paard aan de longe lopen en ik deed mn buigels uit, ogen dicht en handen uiteindelijk los. Probeer te voelen hoe je het fijnst zit en denk elke keer ontspan ontspan.. Dat heeft voor mij echt geholpen!

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:59

Ik had altijd het probleem als ik ging doorzitten om op me stijgbeugels te gaan leunen dus elke keer als ik dat deed werden de stijgbeugels van het zadel gehaald dus moest je gaan zitten. Zelf vond ik dat super eng, dus of een halstertouw om zijn nek of het zadel vasthouden (daar moet je mee uitkijken vingers te ver onder het zadel en je hebt gebroken vingers) en probeer dan te ontspannen eerst in de stap als je dat goed gaat ga je in de draf op de zelfde manier blijven ademhalen en beweeg mee met je paard net zoals in stap en galop als je in stap al niet goed mee kan bewegen gaat het in draf ook niet lukken. Succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:09

Zolang jouw paard z'n rug niet ontspant, kun je sowieso niet hele stukken gaan doorzitten. Het is dan ook niet goed voor z'n rug.
Wat zegt je instructeur? Heeft zij/hij wel kennis van zaken? Het kan ontstaan doordat je je het nooit goed hebt geleerd en/of dat je zelf een lastige rug hebt.
Een instructeur met een Centered riding opleiding (of een soortelijke opleiding) zou jou kunnen helpen.
Blijven rijden totdat het 'vanzelf' lukt zou ik niet doen. Daar plaag jij je paard en jezelf mee, en het werkt contraproductief.