Raad gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 19:48

Stel; je paard heeft op bijvoorbeeld vrijdag niet gelopen, zaterdag is het slecht weer maar op zondag heb je laat in de middag een wedstrijd, op laag niveau.
Zou je zaterdag toch het weer trotseren en je paard trainen? (Als je alleen een buitenbak hebt)
Of zou je op zondag ochtend nog even je paard trainen?

Is het heel erg voor je paard als hij twee dagen niet gereden wordt en dan die dag erna een wedstrijd moet lopen? En is het niet teveel voor een paard om in de ochtend te lopen en dan in de middag nog een wedstrijd te hebben?

Maartenn

Re: Raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:50

Ik zou gewoon zondag iets langer losrijden dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:51

Tja, wat is slecht weer. Een regenbui zou ik wel trotseren, maar als de dakpannen om je oren vliegen of de buitenbak strak bevroren en ondergesneeuwd is word het toch een ander verhaal :+

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:53

Ik zou zondag even longeren als je bang bent dat ie te fris is, en anders zo meenemen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:54

Persoonlijk zou ik het slechte weer van de dag ervoor wel trotseren ja.
Maar dat heeft alles te maken met een goede voorbereiding voor de wedstrijd.

Op laag niveau zal het verder echt niet slecht zijn als je de 2 dagen ervoor niet rijdt.
Ik zou het kwalijker vinden als je een week of langer niet rijdt, je paard uit zijn box plukt om op wedstrijd te gaan en het vervolgens vreemd vind dat je bagger gereden hebt :+

Dus kwalijk, nee, maar zelf zou ik de dag voor de wedstrijd zeker rijden.
Ik reed altijd een springles of een fijne buitenrit voor mijn wedstrijden trouwens.
Werd hij echt lekker in het koppie van ;)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:55

Ik rij wel eens de hele week niet, en dan de dag voor de wedstrijd even en dan rij ik altijd gewoon dikke punten. Niet dat ik dat expres doe ofzo, maar soms is het niet anders.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 19:57

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben voornamelijk bang dat het paard erg stijf is omdat hij dan die twee dagen niet gewerkt heeft. Maar het is dus ook niet schadelijk voor hem om dan op de wedstrijd te moeten lopen?

(Het gaat trouwens om een dressuur wedstrijd)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:58

Dat hangt er vooral van af hoe je paard leeft, staat hij overdag buiten waar hij kan bewegen of staat hij op stal?
Heb je een paard met een goede conditie of is het een slome, dat kan ook allemaal heel veel verschil maken.
Maar een regenbui kan je gewoon wel mee rijden, het is bijna nooit de hele dag zo slecht dat je niks kan beginnen.
Als je paard op stal staat twee dagen is het niet gezond nee om er dan opeens veel van te vragen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:03

Jouw vraag; of het niet teveel zou zijn voor jouw paard om tweemaal op één dag te rijden ????
Ik denk dat het voor jou zelf eerder te veel zou zijn, dan voor je paard.
Wij rijden vaak dagtochten van ongeveer een 40 à 50km dat is dus minstens een 6 uur in het zadel, maar soms zijn de tochten nog langer we hebben eens een tocht gehad van 8u in het zadel met een middagstop dus kwamen aan als het al donker was, en dit was tijdens een meerdaagse tocht, dus de volgende dag was het weer vertrekken hoor.
Een paard is gemaakt om te lopen, uiteraard moet er wel voldoende conditie aanwezig zijn, en moet het paard gezond zijn. (waar ik hier over sprak was een tocht van 7dagen met een gemiddelde dagafstand van ongeveer een 38km)
Voor een wedstrijd moet je niet meer gaan trainen, das eigenlijk te laat dan, enkel goede beweging houden , spieren soepel houden, mssn nog eens heel even een paar puntjes op de "i" zetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:10

Staat dit paard binnen of op weide?
Verder, tenzij het gevaarlijk weer is (alsin; dusdanig harde wind dat de bomen om de weide mogelijk met takken gaan gooien) of het echt inmens hard regent zou ik zaterdag alsnog een korte training doen. Maar rampzalig is het ook niet als hij die training niet krijgt. Dan moet je het ze niet meer leren. Gewoon beetje vroeger beginnen met losrijden en wat langer losstappen/opwarmen dan normaal. Hem 's morgens trainen en dan nog eens mee op wedstrijd nemen zou ik dan weer niet doen.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 20:19

Nogmaals bedankt voor de antwoorden, het paard staat voornamelijk op stal maar komt een aantal uurtjes per dag in het paddock.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:19

Dan zou ik hem eerlijk gezegd die kans op beweging niet ontnemen. :o

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:52

Je zou zaterdag kunnen longeren? Heb dan altijd wat minder 'last' van de regen..

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:30

Ik zou met alleen een beetje regen gwn proberen voor te bereiden en anders zondag voor je proef nog ff longeren of extra lang losrijden zodat ie dr weer een beetje in komt